Wie kan helpen met het afstellen van de carburateur van mijn 304 break uit 1974. Hij heeft een Solex 34 PBISA 4.
Ik ken het principe van aan de twee schroeven draaien, meestal eerst helemaal dicht en dan enkele slagen op, van daaruit meer of minder open tot hij goed loopt. We zijn er echter achter gekomen dat zowel ik als mijn broer niet het fingerspitzengefühl hebben dat nodig is voor carburateurs tunen, en verder mogelijk te weinig kennis van het samenspel van onderdelen om te achterhalen of er mogelijk iets anders dwars ligt.
Afgelopen week heb ik gedaan:
- startmotor gereviseerd (loopt beter dan ooit)
- kleppen gesteld (zat veel onderling verschil in)
- bougies schoongemaakt en elektrodenafstand gecorrigeerd naar 0,6mm (volgens boekje)
- redelijk nieuwe contactpuntjes nagekeken en afgesteld (0,2mm volgens boekje)
- ontstekingstijdstip met stroboscoop op 5 graden gezet.
- luchtfilter schoongeblazen
- carburateur helemaal schoongemaakt, doorgeblazen en voorzien van nieuwe pakkingen en membraan, waardoor hij niet meer lekt
- gecontroleerd of brandstofpomp werkt
- draaipunten en kabel voor choke gesmeerd
Het zou allemaal goed moeten zijn, maar we krijgen hem niet aan. Met enkele druppels benzine recht in carburateur slaat hij meteen aan, maar ook meteen weer af. Tot ik de carburateur aanpakte liep hij steeds nog (en met elke stap iets beter), dus ik vermoed dat hij verzuipt omdat er geen brandstof meer lekt. Iets armer afstellen werkt echter ook niet bij ons.
De auto loopt dus niet en is geschorst, ik kan niet naar een garage of iemand anders toe voor hulp. Wie woont in of dichtbij Rotterdam en zou me deze week kunnen helpen met het afstellen van de carburateur zodat ik kan rijden en de auto weer apk kan laten keuren (afkeur was roest, deze stukken en enkele anderen zijn inmiddels nieuw ingelast) vóór het jubileum op 6 oktober.