slingerende krukaspoelie?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

slingerende krukaspoelie?

Berichtdoor e de grood » 24 jun 2019, 17:28

Distributie bij 406 hdi 2003 gedaan, lijkt allemaal OK. Daarvoor krukaspoelie los gehad en multiriem plus rollen vervangen. Na dit alles was er bij lage toeren wat geluid te horen w.o. een donkere bromtoon. Die ik daarvoor niet had!
Zag dat krukaspoelie stationair wat slingerde en heb deze vervangen. De nieuwe slingert echter ook wat en ik heb er een nieuw fenomeen bij: een heftig klapperende autom. riemspanner, alleen stationair, bij 1200 toeren is alles normaal. Van alles getest: oude rollen en riemspanner er weer op gezte, lagers van alle rollen gecontroleerd. Maakt niet uit.
Vraag nu: ligt het aan de slingerende krukaspoelie? Mag die niet slingeren? Of moet ik het erg anders zoeken.
Als die wel de dader is, hoe kan dan zowel de oude als de nieuwe slingeren na demontage/montage. Voor ik aan de distributie begon was er niets aan de hand.
Dank voor meedenken..
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: slingerende krukaspoelie?

Berichtdoor EJH405 » 24 jun 2019, 20:21

Een gedempte krukaspoelie bij een hdi moet eigenlijk iedere distributie-wissel mee vervangen worden.

Slingeren is nooit ok, ook niet als het een nieuwe poelie is. De riemspanner krijgt er ook een optater van.

Wellicht heb je pech met de nieuwe poelie, of is de montage niet helemaal geslaagd?

Hoe dan ook vervelend dit, en duur, succes toegewenst!
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: slingerende krukaspoelie?

Berichtdoor e de grood » 01 jul 2019, 09:10

Ga vandaag en morgen de distributie weer openmaken om te zien wat er aan de hand kan zijn. Zal een betere merk-riem monteren (de vorige was duidelijk dunner, slapper en merkloos), alle rollen controleren. Ik heb nu de originele poelie met demper in huis (in plaats van goedkoper ex. dat er heel anders uitzag). Als alles weer in elkaar zit mag ik hopen dat het OK is.
Nog een vraag: de krukasbout en gat maak ik steeds schoon, waarna nieuwe locktite en flink vast aangedraaid. Kan er nog iets mis zijn met montage? Of moet je elke keer een nieuwe bout monteren (hoewel ik niets verkeerd zie aan de oude)?
Graag tips...
Denk overigens dat het slingeren van de poelie een gevolg is van wat anders, ws. iets in de distributie. Want het probleem deed zich voor ná vernieuwing distributie.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: slingerende krukaspoelie?

Berichtdoor e de grood » 02 jul 2019, 18:25

Vandaag de patiënt weer geopereerd. Distributie bekeken; alle rollen rollen glad, nu een wat zwaardere merkriem er op gezet, zorgvuldig gespannen. Gevolg blijkt te zijn dat het zware bromgeluid nu weg is; één probleem opgelost. Beide problemen hadden dus niet met elkaar te maken.
Circuit multiriem: hier krukaspoelie nog eens vervangen, nu door onverdacht Peugeot-exemplaar en heel nauwkeurig gemonteerd met nieuwe bout, locktite, momentsleutel. Helpt niet: lichte slingering blijft ook nu. Geklapper van riemspanner is niet minder, om niet te zeggen verschrikkelijk. Wat is hier in godsnaam aan de hand? Mij lijkt: ofwel is de krukas krom, ofwel er zit nog ergens een vibratie die de krukas irriteert en daarna de riemspanner.
Heeft nog iemand een goed idee?
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: slingerende krukaspoelie?

Berichtdoor e de grood » 10 jul 2019, 17:32

Ben nog steeds met onderzoek bezig.
Bij de oude poelie liep de motor normaal. Bij nieuwe van Peugeot (!), die er heel anders uitzag, was het geen doen: de riemspanner ging als een gek te keer. Toch zegt Peugeot dat het het juiste onderdeel is (volgens de boeken).
De oude er weer opgezet: motor loopt weer perfect.
Op problemcar zegt iemand dat Peugeot ooit de foute code heeft gepubliceerd, die bovendien is overgenomen door after-sales-leveranciers.

Vraag nu aan jullie: kan iemand dat bevestigen? Zou iemand van jullie met ook een 406 (break) hdi 2000 cc (van 2003 plm.) eens voor mij willen kijken onder de motorkap?
Ik heb nu een krukaspoelie met een GESLOTEN voorkant (DICHTE ZWARTE SCHIJF), als je hem van dichtbij ziet dan lijkt het inwendige dempingsrubber vrij groot te moeten zijn.
Wat men mij verkochte heeft maar niet werkt is er één met een duidelijk HOLLE voorzijde (2 cm diep) en slechts een smal strookje rubber als demper.

Veel dank voor ev. moeite die jullie doen.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: slingerende krukaspoelie?

Berichtdoor e de grood » 13 aug 2019, 22:30

Blijkt toch een fout in de Peugeot-documentatie te zijn. De dealer ontdekte dat je voor de juiste poelie met (dubbele!) demper het chassinr.filter moet UITZETTEN. Alleen dan verschijnt de juiste poelie voor de zwaardere dieselmotoren zoals de 110 PK hdi turbo. De dealer heeft mij nu de goede geleverd.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: slingerende krukaspoelie?

Berichtdoor EJH405 » 15 aug 2019, 10:34

Fijn hoor zo'n dealer. Dat behoren ze te weten.

Werkt de motor goed met de nieuwe poelie, zonder trillingen?

Ik heb goede herinneringen aan deze motor, rij er lekker mee door!
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: slingerende krukaspoelie?

Berichtdoor e de grood » 29 sep 2019, 13:42

Sorry, voor late reactie. Heb de nieuwe poelie door ziekenhuisopname nog niet kunnen monteren. Gaat binnenkort wel gebeuren en zal dan hier berichten.
Nog even aanvullen: Peugeot heeft zijn systeem dus niet op orde. En misschien erger: de after-sale-leveranciers ook niet want die baseren zich weer op Peugeot. Zo heb ik nu dus een lange zoektocht en drie poelies achter de rug. Eén verkeerde poelie kon ik teruggeven, één was te beschadigd bij uitproberen zodat ik hem niet meer kon teruggeven, de derde is de juiste; het heeft mij veel tijd en extra geld gekost. Het leven van de sleutelaar gaat niet altijd over rozen.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: slingerende krukaspoelie?

Berichtdoor e de grood » 29 sep 2019, 13:44

Moet de poelie nog steeds monteren; kom er zeker nog op terug.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: slingerende krukaspoelie?

Berichtdoor e de grood » 10 jun 2020, 00:02

Met de nodige vertraging wegens omstandigheden...toch nog afronding bij deze.
Heb nu pas de juiste poelie met trillingdemper kunnen monteren. Draait mooi, er zit geen slag in. Motor loopt weer zoals het hoort.
Moraal van dit verhaal: geloof niet alles op internet en geloof ook niet blind de after-sales-leveranciers of zelfs de dealer. Er worden af en toe fouten gemaakt, zoals ook hier die een hoop ellende geven. Beste manier: met het onderdeel in de hand aan een balie gaan staan en alleen accepteren wat er echt op lijkt.
Onderwerp gesloten.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten