Welke benzine

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Welke benzine

Berichtdoor Nanno » 09 okt 2019, 10:57

https://www.facebook.com/KlassiekenTech ... =3&sfns=mo
Een interessant artikel over brandstoffen.
Ik denk dat je zelf de afweging moet maken of je al dan niet een loodvervanger gebruikt. Lood is al 20 jaar uit de brandstoffen verdwenen dus er zouden eigenlijk wel ervaringsgegevens moeten zijn. Maar ik heb ze niet gevonden, tenminste niet gebaseerd op enig serieus onafhankelijk onderzoek.
Als je na een paar honderd kilometer je kleppen alweer moet stellen kan de brandstof volgens mij niet de oorzaak zijn maar is er iets anders aan de hand.
Ik ben trouwens wel benieuwd of Frank, die ik ken als uiterst deskundig technicus en kilometervreter in zijn oude Peugeots zelf loodvervangers gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Nanno op 09 okt 2019, 14:09, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Welke benzine

Berichtdoor Doornekamp33 » 09 okt 2019, 13:42

Geen roest, lichter van kleur, zachter materiaal, de 3 belangrijkste kenmerken van Aluminium.

Gietijzer word vaak in kleur gespoten, weet niet of Peugeot dit ook deed.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Welke benzine

Berichtdoor jacqabe » 09 okt 2019, 13:44

Frank.04 schreef:Menigeen spreekt over 'geharde' klepzetels.

De lichtmetalen koppen van onder meer Peugeot hebben af fabriek al geharde zetels.

Ik heb het al vaker gevraagd, maar kan iemand mij met (harde!) getallen aangeven wat het verschil is tussen geharde klepzetels van de fabriek en de door een revisiebedrijf geplaatste geharde klepzetels?


Ik ben het helemaal eens met bovenstaande. Ben geen deskundige maar een lichtmetalen kop moet wel voorzien zijn van geharde zittingen anders kom je niet zover. Er worden tegenwoordig misschien nog wat andere legeringen toegepast zoals stelliet maar met het gemiddelde aantal kilometers wat doorgaans met onze oldtimers word gereden voorzie ik geen enkel probleem.

Ik heb bij mijn 403 (ook voorzien van lichtmetalen kop) onlangs de kleppen maar weer eens gesteld. Gebruik de auto best veel, ook naar het buitenland. Was meer dan 10.000 kilometer geleden dat ik dit voor het laatst gedaan had en er mankeerde nagenoeg niks aan. Gooi er wel zo nu en dan loodvervanger in, uit voorzorg, maar vergeet dit ook vaak. Tank wel altijd een goede premium benzine zonder ethanol. Verder vind ik dat alles er om heen wel goed moet zijn. Ontsteking op tijd, carburateur niet te arm afgesteld, koeling goed voor elkaar en rijden maar.

Groet, Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Welke benzine

Berichtdoor jacqabe » 09 okt 2019, 13:45

Doornekamp33 schreef:Geen roest, lichter van kleur, zachter materiaal, de 3 belangrijkste kenmerken van Aluminium.

Gietijzer word vaak in kleur gespoten, weet niet of Peugeot dit ook deed.

Of even een magneetje pakken.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Welke benzine

Berichtdoor Doornekamp33 » 09 okt 2019, 14:00

Kan ook, maar dan merk je het en zie je het magneetje vallen.[GRINNING FACE WITH SMILING EYES][GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Welke benzine

Berichtdoor jacqabe » 09 okt 2019, 14:02

Doornekamp33 schreef:Kan ook, maar dan merk je het en zie je het magneetje vallen.[GRINNING FACE WITH SMILING EYES][GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

:-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Welke benzine

Berichtdoor Ivovanduijn » 09 okt 2019, 15:54

De meeste aluminium koppen van 404 504 j7 j9 505 hebben geen geharde klepzetels. Met een 403 kan je lang doorrijden maar uiteindelijk ben je dan ook aan de beurt.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Welke benzine

Berichtdoor Nanno » 09 okt 2019, 17:12

Net gelezen in mijn oude Vraagbaak Peugeot 504. Betreft de XM, XM7 en XN types. Lijkt me duidelijk!
Afbeelding
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Welke benzine

Berichtdoor Frank.04 » 09 okt 2019, 20:37

Het enige wat ik nog kwijt wil is dat ik in geen enkele van mijn auto's ooit loodvervanger heb toegevoegd, dit in antwoord op de vraag van Nanno.

Sinds 1978 rijd ik voornamelijk op LPG, sommige jaren meer dan 70.000 p/j.

De merken: ALFA, Audi, Chevrolet, Citroen, DAF, Daimler, FIAT, Ford, Jaguar, Mercedes, Oldsmobile, Peugeot, Volvo en Zastava.

Doe er Uw voordeel mee!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Vorige

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten