Oliedruk lampje aan (504 / xd88)

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Oliedruk lampje aan (504 / xd88)

Berichtdoor maltacode » 09 nov 2019, 16:12

Ik heb onlangs de olie en het oliefilter vervangen, en sinds dien blijft mijn oliedruk lampje op het dashboard branden.
Het olie peil is goed, en blijft goed. Ik kan ook niet goed uitvinden waar de sensor zit, direct naast het olie filter?
Het is een diesel (xd88). Wellicht heeft iemand een tip wat ik kan controleren?
Met vriendelijke groet, Dick
1984 Peugeot 504 Pickup 1.9 Diesel · 2005 Vespa GTS250ie
Avatar gebruiker
maltacode
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 26 mei 2019, 10:56
Woonplaats: Xaghra, Gozo, Malta

Re: Oliedruk lampje aan (504 / xd88)

Berichtdoor johnssons » 12 nov 2019, 12:29

... het oliedrukcontact zit op het oliefilterhuis ..... gaat het olielampje uit als je gas geeft?, dan mogelijk verkeerde olie, verkeerd oliefilter of gewoon hoofdlagers versleten ...
Mocht het lampje continu branden dan is mogelijk het draadje van het oliedrukcontact los en ligt het ergens tegen massa (carrosserie) ...
Als je het draadje los neemt van het contact gaat dan het lampje uit?

succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Oliedruk lampje aan (504 / xd88)

Berichtdoor maltacode » 15 nov 2019, 08:50

Bedankt voor het antwoord John,

ik ben erachter gekomen dat mijn dashboard aansluitingen niet kloppen. Ik heb een nieuw dashboard moeten kopen omdat de print plaat op de mijne helemaal op was, en bij het vervangen van de KM teller kabel niet veel meer werkte. Dus ik heb in Frankrijk een andere gekocht. Het lijkt heel erg veel op elkaar (de verkoper zei ook dat deze geschikt was voor een 1983 Peugeot Pickup Diesel 1.9) maar helemaal hetzelfde is het niet. Dus ik vermoed dat daar het probleem zich voordoet.

Nu ben ik op zoek naar het electrisch schema, met name van achter het klokkenspel, gelukkig zit de originele bedrading er nog op en zijn de nummertjes goed te lezen.
Heb jij deze toevallig of weet je waar ik deze kan krijgen voor mijn model?
Met vriendelijke groet, Dick
1984 Peugeot 504 Pickup 1.9 Diesel · 2005 Vespa GTS250ie
Avatar gebruiker
maltacode
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 26 mei 2019, 10:56
Woonplaats: Xaghra, Gozo, Malta

Re: Oliedruk lampje aan (504 / xd88)

Berichtdoor Frank.04 » 15 nov 2019, 09:49

Wat je zegt zou kunnen, maar is strijdig met wat je eerder stelde: na het vervangen van olie en filter bleef het lampje branden.

Leg eens uit!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Oliedruk lampje aan (504 / xd88)

Berichtdoor maltacode » 15 nov 2019, 15:44

Welnu, het contact van de stekkers op de achterkant van het dashboard zijn ook niet idiot-proof.. ;)
En ik moest de KM teller kabel ook vastzetten (nieuwe)... dus wellicht dat daar de oorzaak ligt..
Met vriendelijke groet, Dick
1984 Peugeot 504 Pickup 1.9 Diesel · 2005 Vespa GTS250ie
Avatar gebruiker
maltacode
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 26 mei 2019, 10:56
Woonplaats: Xaghra, Gozo, Malta

Re: Oliedruk lampje aan (504 / xd88)

Berichtdoor Frank.04 » 15 nov 2019, 17:21

O.K., er was dus sprake van een multi-reparatie, waarbij naast het olie verversen ook een aantal andere zaken zijn uitgevoerd.

Jouw hypothese is dat bij het vervangen van de snelheidsmeterskabel stekkers zijn geraakt en dat hierdoor het draadje van het oliedruklampje permanent contact maakt met de massa.

De motor is klaarblijkelijk niet meteen gestart na het verversen, maar pas na de andere reparaties.

Ergo: eerst werkte het oliedruklampje dus wel, dus zit het niet in het onjuiste type dashboard.

Wellicht vereenvoudigt dat het vinden van de storing!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Oliedruk lampje aan (504 / xd88)

Berichtdoor maltacode » 16 nov 2019, 13:46

Dag Frank, dank je wel. Maar mijn vraag was; Nu ben ik op zoek naar het electrisch schema, met name van achter het klokkenspel, gelukkig zit de originele bedrading er nog op en zijn de nummertjes goed te lezen.
Heb jij deze toevallig of weet je waar ik deze kan krijgen voor mijn model?
Met vriendelijke groet, Dick
1984 Peugeot 504 Pickup 1.9 Diesel · 2005 Vespa GTS250ie
Avatar gebruiker
maltacode
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 26 mei 2019, 10:56
Woonplaats: Xaghra, Gozo, Malta

Re: Oliedruk lampje aan (504 / xd88)

Berichtdoor Frank.04 » 16 nov 2019, 20:11

Je krijgt van mijn een schema via je privémail.

Tegelijk wil ik graag snappen waar je bij jouw auto tegenaan bent gelopen.

Tot nog toe begrijp ik het niet omdat hetgeen je schrijft niet consistent is.

Ik help graag anderen, en vind het ook fijn als ik informatie retour krijg waarmee ik dan weer mijn voordeel kan doen.

Dus leg nou nog een keertje uit wat er precies bij jouw auto gebeurde, dus van het stadium dat alles werkte tot het moment dat je het probleem constateerde.

Alvast bedankt!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Oliedruk lampje aan (504 / xd88)

Berichtdoor maltacode » 17 nov 2019, 14:31

Hoi Frank, dank je wel.

Natuurlijk wil ik het even goed uitleggen. Ik heb drie maanden geleden deze 1984 Peugeot 504 1.9 Diesel (XD88) Pickup gekocht hier in Malta. Ik ben de tweede eigenaar, de eerste eigenaar was een eierboer die zijn waar aan de man bracht in deze pickup. In Malta hebben ze de neiging om iets te kopen maar daarna niet echt te onderhouden, alleen als het echt niet anders kan en dan nog steeds de goedkoopste korte termijn oplossing. Bij auto's, huizen en eigenlijk alles. Deze pickup was voor Maltese begrippen in 'mint' condition, er was wel wat onderhoud aan gepleegd. Niet naar Nederlandse maatstaven echter. Olie verwissel je niet, je gooit er wat bij als het echt moet. Filters zitten er toch al op? Distributie riem? Dat hoeft pas bij 100.000 km toch? Daar doe je 25 jaar mee op een klein eiland. Roest verf je overheen, dan zie je het niet meer. Daarom doen oude auto's het hier ook goed, die kunnen wat hebben.

Er waren ook een hoop dingen kapot. Onder andere het dashboard (lampjes en tellers) vertoonde nogal wat kuren. En de olie was zwart-zwart. Dus olie en olie filter vervangen. Schakelaars (knipperlicht en claxon was geheel niet meer aanwezig en met wat knutselwerk en andere schakelaars/bedrading aangebracht. Dit heb ik al weer terug naar origineel. Ik heb het dashboard verwijderd en de printplaat aan de achterkant was bijna geheel vergaan, wonderbaarlijk dat nog wat dingen werkten. Bij het verwijderen van de stekkers gingen de print-banen mee. Dus na een intensieve zoektocht heb ik op eBay in Frankrijk een andere gevonden waarvan de verkoper mij verzekerde dat deze geschikt was voor mijn 504 pickup. In grote lijnen is dat ook zo, maar zoals vaker bij oude Peugeots, hangt het heel erg van het productie jaar en wat er dan op de band stond en welke onderdelen er op voorraad waren. Dus ook bij de tellers... mijne was 'net' even iets anders. Het was een redelijke zoektocht omdat mijn teller-vorm toch niet zoveel voorkomt.

Het olie druk lampje werkte (dacht ik) maar dat was na de olie wissel niet meer het geval. Logischerwijs dacht ik dat de sensor (of kabel) iets had opgelopen tijdens het vernieuwen van het filter. Daar kon ik niets vinden. Aangezien ik vermoedde dat de aansluitingen op het dashboard ook niet helemaal klopten ben ik afgelopen week maar eens op onderzoek gegaan achter het dashboard, op het oude dashboard de lijnen 1 voor 1 gevolgd (Gelukkig had ik er foto's van gemaakt), opgeschreven en op de nieuwe hetzelfde gedaan. Ik heb geen enkele garantie dat er niet aan de kabels is gerommeld voor mijn tijd (iets wat heel vaak voorkomt in Malta) maar zag wel dat de kabels origineel waren (met nummers, en kleur) dus vandaar mijn vraag voor een schema, zodat ik aan de hand van de nummers weet welk signaal er van zou moeten komen. Ik ben een heel eind gekomen dit weekend en heb het vermoeden dat het nu wel goed is aangesloten, op de tempratuur meter na. Nu gaat het olie lampje branden bij contact, maar gaat netjes uit als de motor loopt. Dit ook voor het batterij lampje. Benzine meter doet het, licht aan, groot verlichtung, knipperlichten.

Dus op de tempratuur meter na verwacht ik dat ik eruit ben, maar ik wil het zeker weten. Dat kan alleen maar met de goede schema's voor mijn uitvoering (zowel van dashboard als van motor/jaartal). Het logbook (kenteken registratie) toont 1984, maar ik vermoed dat de productie van mijn 504 uit 1983 is. Voor wat ik kan achterhalen op het internet zijn er in 1984 geen 504 Diesel pickups meer geproduceert met een 1.9 (XD88) blok. Ook het registren van nieuwe auto's in Malta gaat niet altijd even zuiver. Even voor de goede orde, er zijn ook veel leuke dingen aan Malta ;)

Ik ben geen expert op Peugeots, ik heb er wel redelijk wat 'oude' gehad maar beschouw mezelf niet als een expert . Dus ik kan ook niet zeggen of de bedrading van een bepaald model lang hetzelfde is gebleven, ook al is het model van het dashboard iets anders. Ik kan me voorstellen dat ze niet zomaar een kabelboom aanpassen en de nummers bijna altijd overeen komen. Dus is het moeilijk voor mij in te schatten welke werkplaatshandboek ik moet kopen. Ik heb afgelopen weekend wel er een besteld (via ebay, uit Engeland) die het dichtste in de buurt komt van mijn model.
Met vriendelijke groet, Dick
1984 Peugeot 504 Pickup 1.9 Diesel · 2005 Vespa GTS250ie
Avatar gebruiker
maltacode
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 26 mei 2019, 10:56
Woonplaats: Xaghra, Gozo, Malta

Re: Oliedruk lampje aan (504 / xd88)

Berichtdoor Frank.04 » 17 nov 2019, 16:38

Ha Dick,

Interessant verhaal!

Toevallig was ik begin dit jaar in (of op?) Malta en heb het eiland aardig doorkruist.

Leuk dat alle kentekens van de bussen beginnen met 'BUS'.

Overigens maar een handvol klassiekers gezien, voornamelijk van Engelse makelij.

Zou je van je avontuur geen leuk artikeltje kunnen schrijven voor "Le Lion"?

(maar misschien ben je geen lid van de clubs in Nederland).

Wat ik je heb toegezonden zijn enerzijds kopieën uit een instructieboekje en anderzijds een overzicht van de draadnummers van Peugeot-kabelbomen.

De basis is weliswaar een 504 C, maar veel nummers zijn gelijk.

Het zal hiermee vast wel lukken om de boel werkend te krijgen.

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Oliedruk lampje aan (504 / xd88)

Berichtdoor maltacode » 17 nov 2019, 17:42

Dag Frank,

Ik zag je mail al binnenkomen. De meeste klassiekers hier staan in de garage, en ik kan je vertellen dat dat er heel veel zijn. Van allerlij komaf, maar zeker veel Engels. Die mogen alleen op zondag bij goed weer naar buiten.
Ja, ik ben lid van de pcn geworden afgelopen jaar. Ik mis wel altijd net de magazijn openingen als ik in NL ben ;) Daar zou ik wel eens willen kijken. Een artikeltje schrijven zal ook nog wel lukken denk ik... ik zal er eens over nadenken.
Super bedankt voor je informatie, dat zal me zeker veel referentie geven.
Met vriendelijke groet, Dick
1984 Peugeot 504 Pickup 1.9 Diesel · 2005 Vespa GTS250ie
Avatar gebruiker
maltacode
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 26 mei 2019, 10:56
Woonplaats: Xaghra, Gozo, Malta

Re: Oliedruk lampje aan (504 / xd88)

Berichtdoor maltacode » 21 nov 2019, 19:41

Een update, ik heb alles weer aan de praat, inclusief het 'gloei' lampje voor de diesel.
Het was wat kabels omleggen in de connectors, schakelaars schoonmaken (handrem), meten maar met onder andere behulp van Frank is het gelukt.
Dank.
Met vriendelijke groet, Dick
1984 Peugeot 504 Pickup 1.9 Diesel · 2005 Vespa GTS250ie
Avatar gebruiker
maltacode
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 26 mei 2019, 10:56
Woonplaats: Xaghra, Gozo, Malta


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten