Hoi Frank, dank je wel.
Natuurlijk wil ik het even goed uitleggen. Ik heb drie maanden geleden deze 1984 Peugeot 504 1.9 Diesel (XD88) Pickup gekocht hier in Malta. Ik ben de tweede eigenaar, de eerste eigenaar was een eierboer die zijn waar aan de man bracht in deze pickup. In Malta hebben ze de neiging om iets te kopen maar daarna niet echt te onderhouden, alleen als het echt niet anders kan en dan nog steeds de goedkoopste korte termijn oplossing. Bij auto's, huizen en eigenlijk alles. Deze pickup was voor Maltese begrippen in 'mint' condition, er was wel wat onderhoud aan gepleegd. Niet naar Nederlandse maatstaven echter. Olie verwissel je niet, je gooit er wat bij als het echt moet. Filters zitten er toch al op? Distributie riem? Dat hoeft pas bij 100.000 km toch? Daar doe je 25 jaar mee op een klein eiland. Roest verf je overheen, dan zie je het niet meer. Daarom doen oude auto's het hier ook goed, die kunnen wat hebben.
Er waren ook een hoop dingen kapot. Onder andere het dashboard (lampjes en tellers) vertoonde nogal wat kuren. En de olie was zwart-zwart. Dus olie en olie filter vervangen. Schakelaars (knipperlicht en claxon was geheel niet meer aanwezig en met wat knutselwerk en andere schakelaars/bedrading aangebracht. Dit heb ik al weer terug naar origineel. Ik heb het dashboard verwijderd en de printplaat aan de achterkant was bijna geheel vergaan, wonderbaarlijk dat nog wat dingen werkten. Bij het verwijderen van de stekkers gingen de print-banen mee. Dus na een intensieve zoektocht heb ik op eBay in Frankrijk een andere gevonden waarvan de verkoper mij verzekerde dat deze geschikt was voor mijn 504 pickup. In grote lijnen is dat ook zo, maar zoals vaker bij oude Peugeots, hangt het heel erg van het productie jaar en wat er dan op de band stond en welke onderdelen er op voorraad waren. Dus ook bij de tellers... mijne was 'net' even iets anders. Het was een redelijke zoektocht omdat mijn teller-vorm toch niet zoveel voorkomt.
Het olie druk lampje werkte (dacht ik) maar dat was na de olie wissel niet meer het geval. Logischerwijs dacht ik dat de sensor (of kabel) iets had opgelopen tijdens het vernieuwen van het filter. Daar kon ik niets vinden. Aangezien ik vermoedde dat de aansluitingen op het dashboard ook niet helemaal klopten ben ik afgelopen week maar eens op onderzoek gegaan achter het dashboard, op het oude dashboard de lijnen 1 voor 1 gevolgd (Gelukkig had ik er foto's van gemaakt), opgeschreven en op de nieuwe hetzelfde gedaan. Ik heb geen enkele garantie dat er niet aan de kabels is gerommeld voor mijn tijd (iets wat heel vaak voorkomt in Malta) maar zag wel dat de kabels origineel waren (met nummers, en kleur) dus vandaar mijn vraag voor een schema, zodat ik aan de hand van de nummers weet welk signaal er van zou moeten komen. Ik ben een heel eind gekomen dit weekend en heb het vermoeden dat het nu wel goed is aangesloten, op de tempratuur meter na. Nu gaat het olie lampje branden bij contact, maar gaat netjes uit als de motor loopt. Dit ook voor het batterij lampje. Benzine meter doet het, licht aan, groot verlichtung, knipperlichten.
Dus op de tempratuur meter na verwacht ik dat ik eruit ben, maar ik wil het zeker weten. Dat kan alleen maar met de goede schema's voor mijn uitvoering (zowel van dashboard als van motor/jaartal). Het logbook (kenteken registratie) toont 1984, maar ik vermoed dat de productie van mijn 504 uit 1983 is. Voor wat ik kan achterhalen op het internet zijn er in 1984 geen 504 Diesel pickups meer geproduceert met een 1.9 (XD88) blok. Ook het registren van nieuwe auto's in Malta gaat niet altijd even zuiver. Even voor de goede orde, er zijn ook veel leuke dingen aan Malta
Ik ben geen expert op Peugeots, ik heb er wel redelijk wat 'oude' gehad maar beschouw mezelf niet als een expert . Dus ik kan ook niet zeggen of de bedrading van een bepaald model lang hetzelfde is gebleven, ook al is het model van het dashboard iets anders. Ik kan me voorstellen dat ze niet zomaar een kabelboom aanpassen en de nummers bijna altijd overeen komen. Dus is het moeilijk voor mij in te schatten welke werkplaatshandboek ik moet kopen. Ik heb afgelopen weekend wel er een besteld (via ebay, uit Engeland) die het dichtste in de buurt komt van mijn model.