Afgelopen week zag ik 3 druppels koelvloeistof onder de voorbumper liggen. Onder aan de bumper hangen de volgende al te wachten. Het lijkt uit de aansluiting van de onderste slang(en) naar de radiateur te komen. Het betreft hier een 1.6 XU5M motor.
Had morgen een mooie rit gepland staan met de 405 (200 km bij elkaar), maar dat doe ik nu maar even niet. Als de lekkage zo blijft durf ik het wel aan, maar de lekkage kan ook ineens groter worden en dan sta ik op de vluchtstrook.
Naar aanleiding hiervan heb ik de volgende vragen:
- Is een reparatie aan het koelsysteem (slangen, radiateur, thermostaat) goed zelf te doen? Is ontluchten e.d. een lastig klusje?
- Ik zit even te kijken in de Servicebox bij de radiateurslangen. Ik neem aan dat ik moet kijken naar "behalve warme landen"?
- Ik vermoed dat het O-ringetje van de dunne slang onderaan de radiateur lekt. Dit is de slang die met een knietje onderaan de achterkant van de radiateur zit en om het motorblok naar de achterkant naar de koelvloeistofflens loopt. Het knietje kan ik ook heel erg makkelijk verdraaien op de radiateur. Is dat normaal?
- In Haynes lees en zie ik dat er bovenop het thermostaathuis een ontluchting moet zitten. Ik heb die niet. Ik zie alleen het staafje bij de dunne slang als enige ontluchtingsnippel. Het bolle deel van het thermostaathuis heeft helemaal geen schroefje. Is dat logisch? De Servicebox geeft ook aan dat er wel een schroefje in hoort te zitten om te ontluchten.