Klussen aan de 205 XS

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor eas1964 » 24 mei 2020, 09:23

Mooi hoor allemaal !
Afbeelding
Avatar gebruiker
eas1964
 
Berichten: 452
Geregistreerd: 06 mei 2012, 11:08

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor ~Orin » 28 mei 2020, 09:58

Netjes weer 8)
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 09 jun 2020, 21:10

Thanks, leuk dat er mee gelezen wordt! 8)

Inmiddels een week over tijd, maar de auto is helaas nog niet op te halen bij de spuiter! :(
Ook geen nieuwe datum gekregen. Heb maar te wachten..
Ondertussen maar wat andere dingetjes gedaan.

Afbeelding
Inmiddels was ook het busje krimplak binnen, hier maar eens mee aan de slag gegaan. De eerste
lagen gaven niet het gewenste effect, de laatste drie wel. Tip: erop spuiten en direct met de föhn erop.
De lak geeft het beste effect op een lauw warme ondergrond wat direct na het opspuiten met de föhn verhit wordt.

Afbeelding
En zie hier het resultaat, ik vind het zelf wel mooi geworden! Ook een filtertje gekocht voor de carterontluchting,
Ik heb straks niet echt meer een aansluiting hiervoor zitten op het inlaattraject, dus maar eens kijken of het
onder atmosferische druk ook werkt.

Afbeelding
Luxe platen besteld al een tijdje geleden, wat ziet dat er toch mooi uit nieuw.. Even bij elkaar houden
met een paar tie-wraps, samen met de papieren en de 'oude' sleutel. Bij aankoop in 2010 kreeg ik al 4
verschillende sleutels + nog eens wat reserve voor de portieren, tankdop en contact. Veel te veel dus.
Destijds dus CV en aftermarket afstandsbediening (SPY) geïnstalleerd om maar van die sleutelbos af te zijn.
Jarenlang enorm veel profijt en plezier van gehad.
Maar het aftermarket systeem gaat er nu uit, want wil graag weer terug naar origineel en wil af van dat lelijke
kastje aan de sleutelbos.
Wilfred van 205Totaal bouwt een draadboom over van een Roland Garros op mijn XS, zodat ik een origineel
CV-systeem kan gebruiken. Nu alleen die hoeveelheid sleutels nog....

Maar gelukkig eindelijk via via een complete sleutelset op de kop kunnen tikken, inclusief dashboardkastje!
Zojuist in de UK voor weinig een blanco sleutel gekocht, het typische vierkante Peugeot sleuteltje :mrgreen:
Weliswaar een replica, maar wel mooi en nieuw. Daar moeten we het maar mee doen!

Hoop dat in de volgende post toch wel een geladen autotrailer voorbij komt! :lol:
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 03 jul 2020, 19:30

Helaas helaas! Ik moet nog 2 weken geduld hebben, in plaats van 1 juni is de afgesproken datum
opgeschoven naar 18 juli vanwege 'drukte'. Niet prettig om daar achter te komen als je er
zelf een week na de deadline achteraan belt, uiterst frustrerend zelfs. Maar goed..

Af en toe wat knoeien om de tijd te doden kan geen kwaad. Er waren zelfs nog cruciale dingen te doen.

In principe ligt alles klaar om op de auto geschroefd te worden, ook de carburateurs alweer een tijdje geleden
geassembleerd.. Maar nog steeds niet getest met benzine erin. Was benieuwd of alles lekvrij zou zijn,
er zitten toch behoorlijk wat onderdeeltjes en pakkinkjes in.. Beter nu testen, straks kom je minder goed bij :mrgreen:
En zonder motor kunnen we ook de acceleratiepomp testen, dus waarom niet.. Afijn, dekseltjes er weer afgeschroefd
en wat 98 in de vlotterkamers gegooid. Alles blijft mooi droog aan de onderkant.

Afbeelding
Acceleratiepomp testen.. Dat werkte niet direct helemaal goed. Bij de eerste body was het eerst noodzakelijk
om de sproeiers een paar keer uit te nemen en terug te plaatsen, voordat ze allebei een mooi gelijk sproeibeeld
en dezelfde opbrengst gaven. Heel mooi, maar ik vertrouwde het niet helemaal. Zou toch direct goed moeten werken?
Bij de tweede body lukte het helemaal niet.. Balen. Hoewel ze al een keer in de ultrasoon hebben gelegen, zitten ze dus
nog steeds verstopt. Deze acceleratiesproeiers zijn een van de weinige dingetjes die niet vervangen zijn, omdat ze
(zeer waarschijnlijk) al de goede maat hebben. Misschien zijn ze al wel 40 jaar oud en hoelang ze al droog stonden,
geen idee. Maar dit moet toch op te lossen zijn. Met 4 nieuwe ben je weer 50 piek verder, en nog steeds geen
zekerheid over de correcte maat.. Ja, naar de begroting van november vorig jaar durf ik niet meer te kijken :mrgreen:
Maar goed, in een poging deze sproeiers weer fris te krijgen, hebben ze weer een nachtje in het azijn gelegen, en zojuist
een half uurtje uitgekookt in kalkvrij water met wat Dasty. Je leest er van alles over.. Gaatjes doorprikken goed of
slecht, thinner, Dasty, azijn, uitkoken.. Ik probeer maar wat. Uiteraard wel eerst de rubbertjes verwijderd!

Afbeelding
Afijn, als je er nu een bus remreiniger met een rietje op zet, levert dit een mooie harde straal uit op uit het minuscule gaatje.
Alle 4 werken nu even goed.. De verstopping is er in elk geval uit! Blij dat ik het nu nog even gecheckt heb van tevoren.

Afbeelding
Ook dus nog een slotenset met 1 sleutel op de kop getikt.. Letterlijk :mrgreen: Een reservesleutel moest ik bij laten
maken. Maar dan wel met een blanco replica van het originele vierkante sleuteltje.. Want dat is natuurlijk gewoon gaaf.
Uiteindelijk nog 1 in de UK gevonden, via de website van de Peugeot Sport Club UK. Omdat het verzendformulier het
niet toeliet om naar buiten de UK te verzenden, heb ik de club een mail gestuurd, alwaar ik in contact kwam met de
redacteur van hun clubblad. Die was ook wel gecharmeerd van het project, waarop hij voorstelde een stukje in te zenden
met foto's voor in hun clubblad zodra het af is 8). Super mooi toch! Dus via een omweggetje toch de sleutel naar NL gehaald
en een mooi verhaal erbij.

Wordt vervolgd!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor ~Orin » 06 jul 2020, 10:36

Kijk aan, mooi geregeld weer! Krijg jij het blaadje dan ook in de bus zodra deze af is? :D
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 06 jul 2020, 14:28

Ja leuk he! Uiteraard, moet wel geregeld worden. Ze hebben m'n adres al :mrgreen:
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 08 jul 2020, 22:00

Tussendoor nog wat dingetjes gedaan!

Afbeelding
Na het testen van de acceleratiesproeiers, alles weer in elkaar geschroefd.
Klaar om geïnstalleerd te worden! Ziet er wel cool uit zo 8)

Afbeelding
De stoelframes lagen er nog een beetje verloren bij.. Hier en daar wat krasjes,
een roestplekje en de rode labels van de gordelbevestiging waren helemaal
wit uitgeslagen. Dus die ook weer een beetje bijgewerkt. Dit soort kleine dingen
maken het straks wel af, zo naast de verse kuipstoeltjes.

Afbeelding
Persoonlijk vind ik de ph1 achterlichten mooier, vandaar dat die er straks
ook weer op zitten. Ik vind alleen wel de remlichten slecht te onderscheiden van
de gewone achterlichten. Zeker tussen het LED-geweld van tegenwoordig. Dus ik
ga het 'op originele wijze' oplossen. Toevallig heeft 1 van m'n vrienden laatst een
Generation gedemonteerd, waar nog een netjes derde remlicht in zat. Nieuw
kabeltje aan gesoldeerd, nieuwe lampjes erin, even testen en klaar voor installatie.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 12 jul 2020, 12:24

Gisterochtend nog even in Lutten geweest, de auto is inmiddels gespoten. :mrgreen:
Zie hier een kleine preview:
Afbeelding
Komende week wordt nog gedaan:
- Voor- en achterbumper spuiten, en nog een stukje in de kofferbak
- Voor- en achterruit plaatsen
- Motorkap en bestuurdersportier plaatsen
- Schuifdak glas terugplaatsen
- Kachelradiateur plaatsen
- Kabelboom achterlichten vervangen
En dus aanstaande zaterdag ophalen. Heel veel zin in!

Daarna door naar de loods. 's Ochtends bij pa en ma al het interieur van zolder gehaald en
achterin gelegd. Er was nog tijd om de zittingen weer te herenigen met de stoelframes.
Ook weer klaar voor installatie:
Afbeelding
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor ~Orin » 13 jul 2020, 20:40

Mooie vooruitgang weer! Komt steeds dichterbij het einde zo :D

Waar heb je de vervaagde gordelhouders mee behandeld? Likje verf?
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 14 jul 2020, 09:26

Ja inderdaad, het voelt wel alsof de afronding steeds dichterbij komt.
Toch merkte ik al aan het opbouwen van de stoelen dat het assembleren altijd
langer duurt dan gedacht :mrgreen: Maar goed, volgende week vrij genomen,
heb de hele week tijd voor de auto. Zie wel hoever we komen (maar hoop een heel eind).
Er zullen wel veel foto's komen in elk geval.

Ja de rode klikkers in de gordelhouders heb ik goed schoongemaakt en ontvet,
afgeplakt en daarna rood bijgekleurd met de spuitbus. En eerst in de primert gezet.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 16 jul 2020, 23:07

Gisteravond weer even in de loods geweest, paar kleine dingetjes gedaan.

De Rallye cilinderkop had nog een open gat voor de mechanische brandstofpomp. Ik zou
misschien ook het ontstekingshuis van de XS-cilinderkop kunnen overzetten, maar wist alleen
niet zeker of het zou passen. En daar kom je dan tijdens het ombouwen achter. Dit werkt sowieso.
Dus heb even een plaatje hiervoor gemaakt. Heb de vorm in het papier gedrukt en dat
met de pen overgetrokken.
Afbeelding

Papiertje in de scanner, even gauw een DXF'je overeen getekend en laten lasersnijden, 2mm RVS.
En voila: Een beetje vloeibare pakking ertussen en dan zal het wel dicht zitten :mrgreen:
Afbeelding

Ook had ik al meerdere pogingen gedaan om de achterklep badges op te knappen.
De ribbelplaat had ik alweer mooi zwart gekregen. Dan kan je natuurlijk niet hebben dat
daar een paar versleten logo's op zitten. 8). Dus met de logo's aan de slag gegaan.
Het zwart maken is een eitje. Maar dan komt het, hoe krijg je de opgelegde letters weer
mooi zilver? Ik heb penseeltjes, wattenstaafjes, kwasten en verfrollers geprobeerd.
Geen enkele manier leverde een mooi resultaat op. Iemand anders zal het vast wel eens eerder
hebben bedacht, maar ik kreeg plots het idee om de onderkant van de muismat te gebruiken :mrgreen:
De badges heb ik op een plankje geplakt met dubbelzijdig tape. De onderkant van de muismat
heb ik ingespoten met zilvergrijze verf, waardoor je het als stempel kan gebruiken. Ben wel te
spreken over het resultaat! Wat contactlijm erachter en klaar is Kees. Overigens is dit gewoon
zilvergrijze verf van de Action, de matte variant. Voor een paar euro en wat uurtjes werk heb
je het zo weer terecht.
Afbeelding

Heb direct dezelfde methode met de spatlappen gedaan, ook zoiets! By the way, ik zoek nog
twee goede klemmetjes voor deze spatlappen, als iemand er nog 2 heeft liggen, houd ik mij
aanbevolen!
Afbeelding

En eigenlijk het grootste deel van gisteravond nog weer met de carburateurs bezig geweest..
Ik had de opbrengst van de acceleratiepomp nog niet nauwkeurig gemeten en gecalibreerd.
Had verwacht dat dit een eitje zou zijn, aangezien de sproeiers weer mooi vrij gemaakt waren.
Nou, mooi niet dus.. Met name 1 zat weer behoorlijk verstopt. Dit leverde zelfs ook een lekkage
op langs de schroefdop op de bovenkant van de buis. Niet goed dus.. Ik heb het idee dat er door de
nieuwe benzine nog steeds troep uit de carb door de pomp wordt geduwd, door de kanalen de sproeiers in.
Ondanks de schone sproeiers kunnen ze dus snel weer vol zitten. Beide carbs hebben allebei
een ultrasoonbad gehad en hebben een nacht in het azijn gelegen. Je zou dus denken dat ze schoon zijn.
In elk geval, heb de sproeiers nu doorgeprikt met een ijzerdraadje, en ze liggen weer een nachtje in het azijn.

Morgen komt er een pakketje binnen van de carburateurwinkel. Ik wist het niet, maar er zijn
voor deze sproeiers dus minuscule inbouwfiltertjes verkrijgbaar, die ga ik er maar eens in zetten.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat me die sproeiers om de paar dagen vol zitten. Blijf er wel
lekker mee bezig zo :mrgreen: Wil er in elk geval alles aan doen om dit soort dingen niet meer
tegen te komen na de ombouw! We gaan het zien..

Overigens bleek ik met 2 sproeiers wel gewoon prima te kunnen testen, en heb hiermee kunnen
calibreren. 40x pompen --> 15mL benzine per carburateur. Dat haalt 'ie nu echt precies. Straks met
de inbouwfilters de calibratietest nog een keer herhalen voor de zekerheid, maar wel relaxed
dat het zo precies valt af te stellen.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 28 jul 2020, 22:48

We zijn weer bijna twee weken verder, er is heel veel gebeurd!
De afgelopen week ben ik helemaal vrij geweest om te klussen aan de wagen, van 's ochtends tot 's avonds (laat).

Op 18 juli de auto weer opgehaald in Lutten. Hoewel deze datum volgens afspraak was, was de auto niet volgens
afspraak afgemonteerd. Ramen, elektra en sluitwerk waren niet terug gezet. Dit moet ik dus nog zelf doen. Beeeetje jammer.
Hoe dan ook, het spuitwerk is wel strak. Als nieuw! 8)
Afbeelding

Maandag maar eens begonnen met het plaatsen van een paar 'kleurtjes' en bumpers zodat het direct wat meer auto lijkt.
Afbeelding

's Avonds met 1 van m'n maten begonnen onder de motorkap. Cilinderkop er vast af geschroefd (binnen een uur incl pizza :mrgreen: )
Uit nieuwsgierigheid vast even de nieuwe kop gepast met de carburateurs. Benieuwd hoe het allemaal uit komt. Het opruimen en
schoonmaken onder de kap komt later wel!
Afbeelding

Helaas was het niet allemaal plug en play, bleek dat het inlaatspruitstuk en een stuk motorsteun elkaar in de weg zaten.
We hebben de motorsteun maar wat bijgewerkt om het pas te krijgen. Voor de rest past het! Ook zit er voldoende ruimte tussen
de trompetten van de carbs en het schutbord (ca. 40mm, vuistregel).
Afbeelding

Dinsdag begonnen aan de elektra. De kabelbomen naar beide portieren en naar achteren moesten vervangen worden. Bij het inbouwen
van de CV en elektrische ramen heb ik er ooit een mooie creatieve boom van gemaakt. :roll: De deuren moesten eruit voor het spuiten
dus de schaar is erin gegaan. Blij dat er nu origineel spul voor in de plaats komt. Was even bang dat alle stekkers anders zouden zijn maar
eigenlijk is het gewoon plug en play! Alleen de CV en elektrische ramen moeten nog prik krijgen uit de zekeringkast.
Afbeelding

Daarna kon het tapijt er weer over. Bij het strippen heb ik de oude isolatiematten onder het tapijt met een plamuurmes en een stofzuiger
moeten verwijderen, daar was echt helemaal niks meer van over. Waar je nieuwe matten haalt, geen idee. Ik heb door Edwin van Wijk
(de stoffeerder) nieuwe isolatiematten in vorm laten snijden uit dik, zwaar schuim. Met wat hele kleine aanpassinkjes zit het prima!
Afbeelding

Woensdag de remmen aangepakt, de trommeltjes achter zijn weer schoon en hebben aan de buitenkant een nieuw laagje zwarte lak.
Wel zo mooi achter de gepoedercoate velgjes! Voor ook alles schoongemaakt en voorzien van nieuwe schijven en blokken. De remklauw
is ook weer zwart. Kijk je wel weer zo mooi tegenaan.
Afbeelding

Ook de kachelradiateur vervangen, want dat was de reden dat de auto uiteindelijk in de stalling is gedrukt.. Die was lek. De oude
was er zo uit. De nieuwe is van een iets ander type waarvan de buisjes met 4 boutjes vast zitten, daar kom je niet heel makkelijk bij.
Maar het is gelukt.

Donderdag een begin gemaakt aan de motorische kabelboom. Zonder injectiesysteem tel ik 8 stekkers aan de kabelboom die niet
gebruikt worden. Deze zijn allemaal terug te leiden naar de ECU in het dashboardkastje. Ik heb het niet afgeknipt, maar teruggeleid
door het schutbord, opgerold en achter de ECU een plekje gegeven. Op dit moment is de chaos onder de kap het grootst. Gelukkig
hiervoor al schoongemaakt, veel prettiger om te werken. Overigens zaten niet alle 8 stekkers ook daadwerkelijk aangesloten.
Afbeelding

Ook was er tijd om de voorkant erop te bouwen. Daar word je wel vrolijk van! :mrgreen: Nieuwe oranje knipperlichten,
nieuwe verstralers maken het af.
Afbeelding

Vrijdag grotendeels bezig geweest met klaarmaken om te starten. Helaas kreeg ik nog geen prik op de brandstofpomp met het
contact op stand 2. De stroom schijnt de pomp vanuit de ECU te krijgen. Die moet ik dus shortcutten. Starten kon ik vrijdag dus
nog uit m'n hoofd zetten. En al helemaal toen bleek dat m'n custom made 4-2-1 spruitstuk (nog) niet pastte. Met veel tijd en
moeite dat ding weer verwijderd en de originele downpipe (tijdelijk) teruggeplaatst. Ook was het tijd om de brandstofdruk
converter te plaatsen (achter de rechter koplamp vond ik een plekje). En de gereviseerde dynamo was weer klaar om opgehaald
te worden, dat was de dag wel weer zo'n beetje!
Afbeelding

Gisteravond was het dan tijd om te starten. Samen met m'n maat in de loods afgesproken. Distributie erop, dynamo aansluiten,
vloeistoffen erop, accu erin, kabeltje trekken voor de brandstofpomp, klepspeling goed zetten, etc... Dan het spannende moment!
Starten.. Hij gaat mooi rond maar slaat niet aan. Geen vonk. Zag het al gebeuren dat op één of andere manier ook hier de ECU bij
betrokken zou zijn. Maar wat bleek, ik was vergeten de rotor onder de verdeelkap terug te plaatsen :lol:
Gelukkig kwamen we daar gauw achter.

Rotor terug geplaatst en opnieuw proberen. Vrijwel direct plofte er het één en ander, dus dat was een heel goed teken!
Met behulp van twee provisorische startkabels (de accu was inmiddels leeg gestart) konden we buiten in het donker nog een paar
minuutjes door met troubleshooten. Uiteindelijk bleek de ontsteking niet helemaal op tijd te staan. Ontstekingshuis iets bijgedraaid.
Nog een keer starten... It's alive!!! 8) Met alleen wat primitieve afstelling blijft de auto lopen. Zij het wat aan de rauwe kant, maar
o zo fel op het gas.. Met de dikke teen gas geven is genoeg! Nu al zin om een stukje te rijden! Misschien morgen, nadat we met behulp
van stroboscoop en synchonisatie apparatuur alles gefintuned hebben. Zin aan!!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor tim1993 » 29 jul 2020, 10:04

Wat vet zeg. Ziet er echt goed uit!
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor ~Orin » 29 jul 2020, 14:44

Geweldig nieuws en prachtig met een nieuw likje verf. Ziet er weer showroom waardig uit zullen we maar zeggen :D

Krijgen we nog een filmpje? Ben benieuwd hoe het loopt!
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Richard92 » 29 jul 2020, 23:05

Ziet er super strak uit. Wie weet kom ik hem een keer tegen als ik in de buurt ben
Afbeelding
1998 Peugeot 205 1.4 Generation
1987 Peugeot 205 1.6 CTI
Richard92
 
Berichten: 140
Geregistreerd: 13 maart 2013, 02:09
Woonplaats: Hardenberg

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 30 jul 2020, 12:18

Hoe plaats ik hier een video eigenlijk? Het lukt me nog niet op de manier zoals
ik afbeeldingen upload.. En een youtube account heb ik niet :mrgreen:

Zodra ik een fatsoenlijk filmpie heb bij daglicht zal ik hem proberen up te loaden.

Gisteravond poging gedaan tot afstellen. Met behulp van een stroboscoop de
ontsteking ingesteld op 8 graden voor bdp bij stationair. Daarna synchroniseren,
ging op zich ook prima. Er zit alleen ergens een zwaar punt waar de gaskleppen-as
overheen draait, vlak voordat ie terugvalt op stationair positie. Het gas blijft dus
hangen als het ware. Met de carburateurs los (tijdens het testen van de acc sproeiers)
is me dit niet opgevallen, dus hoop dat het ergens in de gashendel / kabel zit.

Zondag weer verder.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 02 aug 2020, 22:24

Vandaag nog even lekker aan het klussen geweest.

Kabelboom binnen opgeruimd, dashboard dicht gemaakt. Slotje vervangen van het dashboardkastje,
voor die van de nieuwe slotenset. Ook het contactslot vervangen. Dacht dat dit een lastig klusje zou zijn,
maar het is eigenlijk super simpel.

Het zware punt in de gasklep nog niet kunnen herleiden met lopende motor. Ik verdenk toch de gaskabel.
Morgenavond weer verder. Heb de stoelen en gordels er ook vast ingezet, als het morgen dan allemaal loopt
gaat 'ie direct een rondje om het erf! 8)

Afbeelding
Die frisse stoelen staan echt goed! Heb tijdens installatie op het frame wat extra M8 ringetjes tussen
stoel en frame geplaatst, zodat het zitvlak iets meer 'getilt' staat (het voorste gedeelte van het zitvlak
sluit zo meer aan bij de knieholtes). De ondersteuning is nu veel beter, het zit prima!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 04 aug 2020, 21:33

Gisteren nog weer even bezig geweest.

Het zware punt rond stationair ligt helaas niet aan de gaskabel, dus morgen
moeten de carbs er nog een keer af voor nadere inspectie. Kan niet veel moeilijks
zijn lijkt me. Maar ondanks dat kon er wel mee gereden worden, en dat moest en
zou natuurlijk gebeuren! Dus we hebben de eerste testmeters gemaakt op een
leeg weggetje tussen de weilanden op een supergeheime locatie :mrgreen:

Er is nog wel wat afstelwerk te doen. In 1 rustig wegrijden gaat op zich prima,
kom je in deellast tussen 2000 en 2500 tpm dan kakt de motor volledig in. Met
wat koppeling moet je aan 3000 tpm zien te raken, als je eenmaal daarboven zit
loopt alles goed.. Echt heel goed 8)

Bleek dat ik nog een verdwaald youtube account had, zie hier het filmpje!
https://youtu.be/Z3CFLclU5eo

Morgen weer verder met de trial and error methode. Maar goed dat ik er nog een
goeie scheut benzine in gegooid heb, want ben de sleutel van de tankdop kwijt haha :mrgreen:
Als ik tijd heb ook nog even bezig met de dashboard verlichting.. Overal zitten nieuwe
lampjes in, echter werkt slechts de helft. Zal wel aan de fittinkjes liggen denk ik.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor jerilo » 04 aug 2020, 22:40

Heerlijk om dit project te lezen. En leuk filmpje. Reageert in toeren lekker op het gas.
Ik blijf dit volgen.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 09 aug 2020, 19:39

Afgelopen week weer een paar keer bezig geweest, met name weer de carburateurs
die de meeste aandacht nodig hadden.

Afbeelding
Het zware punt is verholpen!! De gashendel bleek vlak voor terugvallen op stationair positie
aan te lopen op de adapterplaat, welke op de twee rubberen blokken geschroefd zit. Vergeten
een foto te maken dus ik gebruik hier maar even een oud plaatje, zie rode cirkel. Met de dremel
zowel de gashendel als de adapterplaat wat bijgewerkt. Ook voor de zekerheid alle 4 de gaskleppen
gecontroleerd op positionering, bleek er 1 nog niet 100% te sluiten. Dus die ook goed gezet. Na alles
teruggeplaatst te hebben valt 'ie keurig terug naar stationair toerental. Nu kan er tenminste fatsoenlijk
afgesteld worden.

Afbeelding
En er moet nog een nieuw deksel voor één van de carburateurs besteld worden. Ik wilde het brandstof
niveau in de vlotterkamers controleren, bleek bij het loshalen van de deksels toch de lijmverbinding week te
zijn geworden. Inmiddels zit er al een paar weekjes benzine in de carbs, dus heb het idee dat de lijm toch niet
tegen benzinedampen bestendig is. Tijdelijk het asje vastgezet met een ijzerdraadje (waar een kerstbal al niet
goed voor is met deze hitte :mrgreen: ). Beetje beun maar kan nu in elk geval door met testen.

Afbeelding
Brandstofniveaus in de vlotterkamers controleren. De benzine zou 27mm onder het oppervlak moeten staan
waar de sproeiers in geschroefd zitten. Nu beide 31mm. Wel mooi gelijk maar helaas te laag. Kan invloed hebben
op waarom 'ie inkakt in de progressiefase. Door de vlotter armpjes iets bij te buigen met een punt tangetje,
staan beide niveaus nu mooi op 27mm. Kans op verbetering dus bij de volgende keer testen.

Afbeelding
Daarna geprobeerd de boel af te stellen. Waar ik dacht dat de auto mogelijk te arm zou lopen, bleek het
tegenovergestelde juist het geval.. Deze bougies hebben hooguit een half uurtje meegedraaid. Te rijk dus.
Afstellen vond ik lastiger dan gedacht, dus heb een pakketje colortune besteld, misschien kennen jullie het wel.

Afbeelding
Het is een testbougie met een kijkraampje waardoor je de kleur van de vlam in de verbrandingskamer kan bekijken
door het bougiegat, en zo nodig de mengselverhouding kan bijstellen met de stelschroef. Bij de eerste cilinder bleek
al dat de vlam geel/oranje van kleur was, dus teveel benzine. Heb de stelschroef verder dichtgedraaid net zolang
er een donkerblauwe vlam zichtbaar wordt, wat duidt op een volledige verbranding. Zie rode cirkel.

Afbeelding
Ondertussen mee blijven synchroniseren, op zich valt dit niet tegen!

Afbeelding
Hoe dan ook, dit werk heeft alleen invloed op stationair toerental, dus wanneer de gaskleppen volledig gesloten zijn.
In elke andere situatie hebben de stelschroeven niet echt nut meer. Daarom ook een AFR meter aangeschaft, zodat
ik tijdens het rijden het mengsel in de gaten kan houden. Zou moeten werken op de een standaard lambdasonde.
Echter heb ik de meter nog niet aan de praat gekregen. Wordt iets voor volgende week! Als het hopelijk wat minder warm is..

En oja, helaas na deze aanpassingen is het inkakken in de progressiefase nog niet verholpen.. Des te meer die AFR-meter
nodig is, zodat ik kan zien waar het aan ligt. Wordt vervolgd!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Dennieee_ » 12 aug 2020, 11:46

Ik volg al een tijdje deze topic, mooi werk wat je verricht!
Mag ik je alleen wel een brutale vraag stellen, hoe heb jij je ribbelplaat weer mooi donker gekregen in samenwerking met je (kunststof) bumpers?

Bedankt alvast!
Ex;
Peugeot 205 Accent '86

Huidig;
Peugeot 205 GL '86
Dennieee_
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 12 aug 2020, 11:38

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 14 aug 2020, 20:24

Is toch geen brutale vraag ;)

Ik heb de bumpers en de ribbelplaat matzwart gespoten. Heb 't al eens
eerder gedaan, het blijft langer mooi dan welk poetsmiddel dan ook.

En dit maal wat grondiger te werk gegaan door goed te reinigen met ammoniak
en door een kunststof primer te gebruiken. Ik ben er wel blij mee zo!


Door de hitte van afgelopen week maar even niks gedaan, maar zondag mogen we weer. Zin aan!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 16 aug 2020, 22:52

Vandaag weer een middagje bezig geweest, alle tijd besteed aan de portieren.

Eerst het sluitwerk erin, dus handgrepen en sloten. Daarna raamgeleiders en rubbers
erin gezet. Uiteindelijk ook het glas teruggeplaatst en het raammechaniek. Omdat ik
bij de zekeringkast nog niet de gewenste bedrading heb liggen voor elektrische ramen en
CV, blijft het voor nu even handmatig bediend. Gelukkig staat er nog een 205 in de loods
welke in goed overleg soms mag dienen als donor :roll:
Afbeelding

Afgelopen week onder andere twee nette zwarte raamslingertjes opgehaald. Schijnt er
lengteverschil in te zitten. Heel benieuwd hoe dit kan. Zijn de lange voor de voorportieren
en de korte voor achter? Of zijn de korte voor de cabrioraampjes achter oid? Ik heb geen idee!
Afbeelding

Uiteindelijk dus het glas erin gezet en de portieren weer dicht gebouwd. Nu klinkt het dichtgooien
van een deur weer als een (205 :mrgreen: ) deur en niet als een stuk blik! Dit zijn de XS-deurpanelen
die altijd bij de auto hoorden, met een beetje poets spul zijn ze weer heel netjes geworden!
Afbeelding

Morgenavond weer verder 8) Hopelijk dan het interieur afbouwen.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 18 aug 2020, 12:26

Gisteren was het dan zover om het hemeltje weer terug te plaatsen. Dit moest als eerst
gebeuren voordat de rest van het interieur er weer in kan, want dat zit weer deels voor het hemeltje
bevestigd. Omdat sommige kunststof onderdelen standaard zwart waren en sommige niet, heb ik
ervoor gekozen om alles zwart te maken. Vind ik een stuk netter staan op deze manier.

Woensdag of donderdag weer verder, misschien wel beide. Deze week moet het interieur er wel helemaal
in zitten verwacht ik. En eigenlijk voor het eerst een avondje binnen gewerkt, aangezien het buiten
met bakken uit de lucht kwam :mrgreen: Dus weinig ruimte rondom de auto, oppassen dus.
En binnen de auto weinig licht om te werken, maar op zich ging het zo best.

Afbeelding
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 22 aug 2020, 20:55

Goed opgeschoten deze week, veel dingen kunnen doen.

Afbeelding
Het hele interieur zit er zo goed als in! Op een paar dingetjes na zoals
een gordel vastmaken en één achterbankzitting nog vastzetten. Ziet er weer
lekker fris uit allemaal.

Afbeelding
Dat betekende dus ook dat de speakers aangesloten konden worden, dus gelijk maar even testen.
Heb nu vier coaxiale speakertjes ingebouwd (2 Pioneers voor, 2 Kenwoods achter) op de daarvoor bestemde plekken.
Alles werkt prima, het geluid is mooi helder maar ik mis nu al de diepte die in de Volvo wel goed hoorbaar is.
Weliswaar misschien geen eerlijke vergelijking, maar toch. Er moet straks wel wat muziek gepompt worden! 8)
Nu kan ik nog aan een kleine subwoofer komen die onder de passagiersstoel past (heeft ooit al in een GTi gezeten).
Maar goed, dat heeft nu even geen prioriteit. De radio ziet er nog dusdanig strak uit dat het klokje er bij afsteekt.
Ik zoek dus nog een mooier klokje :mrgreen:

Afbeelding
Voorkant wat verder compleet gemaakt met kentekenplaat en ruitenwissers. Een buitenspiegel zit er al op,
hier nog niet op de foto. Van een maandje binnenstaan en klussen zat er al een mooie laag stof op de auto, zo
kan 'ie even douchen 8)

Afbeelding
Last but not least, alle lampjes in de tellerbak werkend gekregen. Het lag inderdaad aan de fittinkjes.
Was even gepriegel maar alles zit nu fatsoenlijk vast. Als laatst de signaaldraden van de oliedruk en olietemperatuursensoren
aangesloten, zie hier dat het werkt! 8) Super blij mee! Het wijzertje van de olietemperatuur werkt ook maar ik denk
dat de olie gewoon nog niet warm genoeg was om de wijzer überhaupt te laten bewegen. Volgende week de twee signaaldraadjes
wegwerken in de motorruimte. En dan kan de kap weer over de tellerbak, zit het hele dashboard eindelijk weer dicht!

Vandaag ook de vloermatten erin gelegd, heb vorig jaar al een setje vloermatten besteld, hebben al die tijd in de kast gelegen.
Niet origineel maar wel 'goede pasvorm'. Nou, gewoon geen pasvorm zeg maar gerust. 50 euro uit het raam gegooid. Even kijken
of ik dit nog op korte termijn ga fixen.

Hopelijk kan ik morgen een afspraak maken bij iemand in de buurt met een rollenbank en super veel Dellorto kennis en ervaring.
Het is duidelijk dat de carburateurs nog flink wat afstelwerk vereisen. Er gaan eeuwen tijd in zitten als ik dat zelf moet doen,
liever doe ik het in één keer goed.

Want als dat gedaan is, is de auto in principe klaar voor APK, dus kunnen we daar ook een afspraak voor maken. Zin aan!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

VorigeVolgende

Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten