Nouveau!

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Het is eeuwig zonde om een verlengde, verhoogde J-7 in Dessert-Storm-Camouflagemotief te schilderen!

Ja, want dat is heilschennis.
4
17%
Nee, zo wordt de J-7 nog meer gepromoot (erg veel bekijks).
8
33%
Ach, wie ben ik om hierover te oordelen?
10
42%
Zolang'ie maar niet in de buurt van mijn origineeltje komt!
2
8%
 
Totaal aantal stemmen : 24

Nouveau!

Berichtdoor IHD » 23 aug 2004, 23:32

Hallo,
ik vertegenwoordig een groepje malloten (IHD staat voor Incredible Hard Dickheads..... :wink: ) die een 1979 'er J-7 hebben. Het is een verlengde, verhoogde benzine/LPG J-7, met een opbouw van een zekere firma 'Démas', waarover ik nergens iets kan vinden.
Ik volg dit forum al een tijdje, aangezien we problemen hebben met onze motor:
1) hij loopt alleen maar op gas
2) hij loopt errug langzaam (80 is echt tops)
3) voordat'ie op z'n top zit, duurt het een eeuwigheid

We zitten dus te denken aan een andere krachtbron. Aangezien we (te) weinig km maken, is LPG leuk, maar niet echt noodzakelijk. Een diesel zou dus ook een optie zijn. Inmiddels heb ik begrepen dat er verschillende type's (en merken) motoren kunnen worden ingezet, maar wie heeft hiermee écht ervaring? En hoe zit het met het veranderen van krachtbron (dus van benzine/LPG naar diesel) en de wetgever? Moet'ie dan opnieuw gekeurd worden?

Zoooo, genoeg vragen voor een newbee daggik. Ik ben benieuwd naar jullie reacties en of tips.



Oh ja, als het een beetje meezit horen we morgen of we een oude J-7 ergens uit een schuur kunnen trekken die al 34 jaar stilstaat ............voor nix........, dus wie weet, heeft de IHD hun eigen donorbakkie :P .
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor 404 » 24 aug 2004, 07:15

Je kan een 2-litermotor op LPG inbouwen, wel de cylinderkop laten aanpassen naar LPG/loodvrij.
Ik zou ook je huidige motor eens laten onderzoeken, 80 lijkt me veel te langzaam.
Als er een diesel inzet, doe dan een 2300 XD2 motor, die is redelijk vlot. De auto moet dan bij de RDW opnieuw gekeurd worden (dacht ik) en het kenteken aangepast.
Wat betreft je verfplannen: als je maar lol hebt, tenzij je J7 in de perfecte eerste lak staat, in dat geval zou ik zeggen: zonde!
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor jesse » 24 aug 2004, 10:13

Ik zou ook eerst eens naar de motor laten kijken. Misschien is een andere(nieuwere) helemaal niet nodig, hoeveel kilometer heeft de motor gelopen?
Verder vind ik het leuk als iemand iets origineels (ik bedoel dus eigen/creatief) doet met zijn wagen. Dat brengt wat meer kleur/variatie op de weg. Al die saaie burgerbakken moeten gekompenseerd worden, toch?
Wanneer het een hele goede mooie j7 is in authentieke staat is het wel zonde. Waar vind je die nog?
Veel plezier ermee. :wink:
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor jesse » 24 aug 2004, 10:19

Oja, camouflage schreef je.
Ga je er dan mee het bos in?
Je hebt vele vormen van camouflage, zoek dan wel ff een toepasselijke uit. Er is vast wel wat anders dan standaart te vinden.
succes! :idea:
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Gilletti » 24 aug 2004, 12:20

Mijn gevoel zegt dat jullie J7 niet helemaal spic en span is, dus in dat geval vind ik dat camouflage kleuren idee wel stoer eigenlijk.
Wel netjes doen hè, zodat het een beetje profi lijkt. :wink:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor IHD » 24 aug 2004, 17:24

.............eh, hij ís al in camouflage geschilderd (zodra ik op de een of ander mandier heb uitgevogeld hoe ik hier een piccie kan posten, zal ik jullie het eindresultaat laten zien).

Maar, niemand eerder gehoord van Démas als opbouwer? En een 2-liter benzine motor (van een 404??) past zo 'straight in'? Met behoud van de versnellingsbak?
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor Gilletti » 24 aug 2004, 21:33

IHD schreef: zodra ik op de een of ander mandier heb uitgevogeld hoe ik hier een piccie kan posten, zal ik jullie het eindresultaat laten zien


Je kunt o.a. een (gratis) account aanmaken bij Photobucket.
Dan heb je geen webspace nodig bij een provider ofzo.
http://photobucket.com/
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor jos overvliet » 24 aug 2004, 21:48

Neem bij voorkeur een motor uit een j7/9 ,dat bespaart een hoop gesleutel ,en is zeker voor een leek niet aan te raden (als je het nog nooit eerder gedaan hebt,dat ombouwen dus).
Als je een ander type motor gaat inbouwen , dan moet je ook het koppelingshuis en de start motor van de nieuwe motor mee omzetten daar deze per type motor verschillen.
De versnellingsbak is wat de bevesteging aangaat voor alle motoren het zelfde, zowel de diesel als de benzine motoren kunnen dus aan deselfde bak gemonteerd worden en omgekeerd.
De bepaalende faktor is dus het koppelingshuis en de startmotor.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt groetjens JOS.
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor jos overvliet » 24 aug 2004, 21:54

O ja was ik nog vergeten, in je aanhef spreek je van malloten,wel dan nu het volgende: Je hoef niet gek te zijn om met een j7/9 te rijden, Maar het maakt het wel een stuk makkelijker.
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor IHD » 24 aug 2004, 23:50

jos overvliet schreef:O ja was ik nog vergeten, in je aanhef spreek je van malloten,wel dan nu het volgende: Je hoef niet gek te zijn om met een j7/9 te rijden, Maar het maakt het wel een stuk makkelijker.


Vertel mij wat. En wat dacht je van moed?

Maar om het onderwerp motorblokken terug te komen; heeft iemand 'toevallig' nog zo'n blok liggen (uiteraard voor weinig)? En zo nee, waar vind ik een goed blok, en wat zijn ongeveer de kosten van een goeie J7/J9 2 liter benzine?
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor IHD » 25 aug 2004, 00:06

Gilletti schreef:
IHD schreef: zodra ik op de een of ander mandier heb uitgevogeld hoe ik hier een piccie kan posten, zal ik jullie het eindresultaat laten zien


Je kunt o.a. een (gratis) account aanmaken bij Photobucket.
Dan heb je geen webspace nodig bij een provider ofzo.
http://photobucket.com/




Dus zo: Afbeelding

Haha! Hij doet't! En, netjes genoeg? Inmiddels zitten er een paar stkkertjes op, en hebben we de voorkant versiert met een 'Truck Driver' mannetje, in dezelfde kleuren.

Any reactions?
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor jesse » 25 aug 2004, 13:46

Dat ziet er erg netjes uit!!!!!
Is de rest van de j7 ook in zo een nette staat(behalve de motor dan)?
En is de motor echt wel aan vervanging toe, misschien moeten jullie er eerst eens naar laten kijken, dat scheelt een hoop gezoek en gesleutel.

succes!
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor IHD » 03 sep 2004, 00:26

Tenx. Ja, de binnenkant is ook nog redelijk netjes (heeft een godsvermogen aan verf gekost, maar ja....).
Wat de motor betreft; we zouden hem kunnen laten reviseren, maar het blijft een 1600, en dat is voor deze kempert toch echt wat te weinig. Omdat'ie verlengd én verhoogd is, is hij topzwaar (zit net 30 kg onder het 'zware' rijbewijs. Dus willen we iets meer power hebben, bijvoorbeeld een 1800. We hoeven er rcht geen 150 mee over de snelweg (durven we ook niet :wink: ), maar gewoon iets sneller op topsnelheid (zeg 'es 100, 110) zou wel fijn zijn.
Ik heb begrepen dat de motoren van een 404 er gewoon in passen, met behoud van de (4)versnellingsbak? Zijn er nog andere alternatieven? Bijvoorbeeld andere merken? Ik ben al een tijdje het net aan het afstruinen, maar 404-blokjes zijn óf dungezaaid, óf veel te duur (€ 450,- met inruil van de oude voor een niet gereviseerde 404 vinnik nogal wat; Peugeotsloper uit Nagele).

Dus heeft iemand suggesties en/of nog een blokje voor weing? Bijvoorkeur een benzine? :(
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor Jeetje » 03 sep 2004, 01:02

Ik heb wel een suggestie.

Ik heb een donor staan uit 1969. Het is een J7E met, voor zover we het nu na kunnen gaan, een 1800 cc krachtbron. We hebben het motornummer nog niet gecheckt, dus zekerheid kan ik niet geven. Wat ik wél weet is dat deze motor nog niet zo lang geleden voor bijna fl. 700,00 gereviseerd is (vanwege een lekke koppakking), een J9 carburateur heeft en loopt als de spreekwoordelijke brandweer; zonder olieverbruik etcetera.

Hij trekt in ieder geval een stuk beter dan het 1600´tje dat we nu hebben. Ik moet wel zeggen dat ik ons huidige motortje ´soepeler´ vind.

De (vaste) vraagprijs is € 250,00 inclusief versnellingsbak, maar dan moet je ´m er wel zelf uit komen bouwen.

Als je ´m niet wilt, is dat ook geen ramp. Dan bouw ik ´m dit najaar er zelf uit en dan wordt ie als donor-hart voor Jeetje bewaard...

Ik vind je/jullie camper trouwens wel cool! Zijn dat nou stickers, of dit erop gespoten (c.q. gelakt)? In Amstelveen stond trouwens een J7 camper te koop met -volgens mij- eenzelfde soort opbouw...
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 03 sep 2004, 10:26, in totaal 1 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Le Lion » 03 sep 2004, 08:43

Dit is een beschaafde camouflage, het staat de auto prima. Wanneer trekken jullie de rimboe in?
Het leven is te kort voor saaie kilometers.
Avatar gebruiker
Le Lion
Moderator
 
Berichten: 686
Geregistreerd: 31 maart 2004, 08:21

Berichtdoor IHD » 07 sep 2004, 23:59

Hé Jeetje, wellicht dat we van je aanbod gebruik gaan maken. Klinkt goed. Weet je zeker dat'ie van '69 is? Zo ja, wat heeft hij (ongeveer) gelopen. Kijk, we moeten er natuurlijk wél op vooruit gaan (niet alleen in cecees, maar ook in betrouwbaarheid etc., hij is tenslotte 10 jaar ouder dan wat er nu in ligt). Het feit dat'ie als de brandweer gaat, spreekt ons als brandweer-afgeleid-clubje (het feit dat wij voor onze tripjes geen gebruik meer mochten maken van het brandweerbusje, lag aan de basis van de aanschaf van de J7) natuurlijk wel aan...... :) .
Het vervelende is dat we over het donor-bakkie, waarover ik al eerder melde, nog geen zekerheid hebben. Dus óf het überhaupt een J7 is, hoe oud en staat van ontbinding. Ik hoop daar echt deze week wat meer over te horen. Misschien dat je ondertussen iets meer kunt achterhalen van jouw blok?
De camouflage is een stukje noeste handarbeid, dus gewoon met de kwast, en ja, we zijn de rimboe al eens in geweest (Valkenburg valt daar toch ook onder :wink:? ).
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor Jeetje » 08 sep 2004, 00:25

Volgens mij is het de originele motor van de auto. Het is een J7E. Ik zal eens op de kilometerteller kijken (die ligt al uitgebouwd in mijn schuur) hoeveel kilometers daarop staan. Ook zal ik het motornummer eens noteren. Dan weten we tenminste zeker wat het voor blok is.

De carburateur is van een J9. Die heb ik er in 1996 zelf op een sloop in Frankrijk afgeschroefd toen er in de originele carburateur iets was afgebroken waardoor hij niet meer stationair bleef draaien. Na het monteren van deze carburateur reed ie meteen een stuk beter. Hij trok beter en ging harder.

Waar staat het motornummer trouwens bij een J7-blok? Ik hoop niet dat ik eronder moet kruipen, want daar heb ik weinig trek in...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Mark » 08 sep 2004, 00:33

Jeetje schreef:Waar staat het motornummer trouwens bij een J7-blok? Ik hoop niet dat ik eronder moet kruipen, want daar heb ik weinig trek in...

Dat is links op het blok ingeslagen, bij het uitsteeksel van de boring van de nokkenas.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Jeetje » 08 sep 2004, 00:59

Nou... Ik ga het deze week nog effe bekijken en -als ik het vind- noteren!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor IHD » 08 sep 2004, 16:59

OK, tenx, wacht met spanning af.
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor Jeetje » 10 sep 2004, 20:27

Km stand 27.487 (meer cijfers kunnen er niet in). Het zal dus wel 127.487 zijn...

Het motornummer is: V 25190 F

Ik heb al op het forum gezocht naar een overzicht, maar als ik het draadje aanklik, krijg is te zien dat het desbetreffende onderdeel niet bestaat...

Is het nou een 1600 of 1800???

Nou ben ik ook wel nieuwsgierig!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 11 sep 2004, 11:15

Nog ´s even mijn vorige posting onder de aandacht brengen...

Is ´t een 1600 of 1800 en waar kan ik de motornummers en -codes vinden hier op de site?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor jesse » 11 sep 2004, 12:31

De laatste letter is van belang, er staat een f dus het is een 1600 motor, een xc7p

is het qa dan is het een xn1 van de j9 1971cc

voor de oudere motoren en andere eind letters ter identificatie, moet ik nog even opzoeken.

groet
:D
jesse
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Jeetje » 11 sep 2004, 18:27

Ik heb altijd gedacht dat ´t een 1800 was...

Dat is nou balen! Van de andere kant: dit motortje heeft ons altijd probleemloos gebracht waar we naartoe wilden. Het gaat er ook absoluut uit (samen met de versnellingsbak) voordat de rest met het oud ijzer meegaat.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Mark » 11 sep 2004, 18:41

Jeetje schreef:Ik heb al op het forum gezocht naar een overzicht, maar als ik het draadje aanklik, krijg is te zien dat het desbetreffende onderdeel niet bestaat...

Da's idd behoorlijk balen, want de draad die geschreven had met een mooi overzichtje van motornummers en corresponderende typen, heeft zichzelf gewist (onderhoudsinstelling van forum, heb ik gelijk aangepast, nu blijven draden 1000 dagen staan :wink: ). Als je nog vragen hebt, probeer het alsnog voor je uit te zoeken (hoewel Ed nu natuurlijk mijn documentatie heeft).
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten