Knipperlicht-, c.q. alarmlichtprobleem met J7.

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Knipperlicht-, c.q. alarmlichtprobleem met J7.

Berichtdoor Jeetje » 25 aug 2004, 23:59

Ik kom nét terug van m´n vakantie. Ons Jeetje heeft zich weer kranig gehouden. 3.000 km in 2,5 weken en eigenlijk geen noemenswaardige problemen...

Vanochtend deed het knipperlicht het echter plotseling niet meer. De toeter en het alarmlicht deed het wel nog. Met de zekering was niets mis.

Ik heb dus in Jutland maar een Peugeotdealer opgezocht.

Die hadden echter nog nooit een J7 gezien en de monteur (die jonger was dan de auto) stond met z´n handen in zijn haar...

Na veel gemeet en geklooi kwamen ze erachter dat de stroom van het alarmlicht én het knipperlicht via de schakelaar van het alarmlicht gaan. Daar is kennelijk iets niet goed in want als je de schakelaar een beetje indrukt, kun je het knipperlicht wél bedienen.

De schakelaar is nu van het contactblokje getrokken en er is een kabeltje tussen twee contactpuntjes van het contactblokje getrokken ét voilá: het knipperlicht werkt weer.

Ik heb nu alleen geen alarmlicht meer en een raar draadje uit m´n dashboard steken...

Dus: heeft iemand een goede alarmlichtschakelaar voor een J7 liggen? Ik houd me aanbevolen!
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 28 aug 2004, 12:36, in totaal 1 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor jesse » 26 aug 2004, 10:19

Goh, vreemd verhaal hoor.
Wat is dat toch met die schakelaartjes van de j7.
Ik was op de terugweg van mijn vakantie, 2000km zonder problemen, en mijn ruiten sproeier deed het ineens niet meer. Ik heb er nog niet echt naar gekeken, omdat ik nog ff geen tijd heb. Mijn sproeier zat ook aangesloten op een schakelaar in datzelfde rijtje van drie schakelaars.
Is de schakelaar echt stuk bij jou?
Ik heb helaas geen schakelaar liggen, maar het lijkt mij niet echt een schakelaar die alleen in de j7 te vinden is.
Succes ermee, wannneer ik iets meer weet krijg je het te horen.

groet Jesse
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Jeetje » 26 aug 2004, 10:51

Dat is nog vreemder! Bij mij zit de ruitensproeier gewoon bij de schakelaar voor de ruitenwissers (nieuw model) en werkt niet via een elektrische pomp, maar met een soort vacuümsysteem, c.q. manueel systeem: door in te drukken ´pomp´ je ruitenwisservloeistof door het sproeierje (of sproeiertjes bij het busmodel). Zo was dat ook bij onze vorige (oud model), weliswaar een ietsiepietsie anders qua uitvoering, maar ook daar geen elektrische pomp voor de bediening...

Uit jouw verhaal leid ik af dat er wél een elektrische pomp is gemonteerd. Zit ik mis?

Als dat het geval is en je wél zo´n pompsysteem hebt, kan er eigenlijk niets mis zijn met de schakelaar! Zo´n schakelaar heb ik trouwens wél nog liggen (ruitenwisser en vacuümpompsysteem). Het is wel van een model uit 1969, maar werkt nop perfect...

Die zit echter niet links van het stuur bij de drie tuimelschakelaartjes, maar er recht boven...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Gilletti » 26 aug 2004, 11:10

Langs de route van Rencontre le Huit van afgelopen zondag stond nog een J7 weg te roesten langs de weg. Zo te zien stond ie er al een tijdje.

Misschien iets voor onderdelen? De wagen staat in de buurt van Noordwijk.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

schakelaar

Berichtdoor jos overvliet » 26 aug 2004, 12:02

Ja ik heb er een hier in de hand,deze komt van een 74, maar is gelijk aan die van jou.
7 aansluit pootjes voor een blokstekker.
Ik zal hem (of is het het) zondag meenemen naar vehikkel,waarschijnlijk kom ik met mijn j5,dus ben ik zeer herkenbaar.
vr.gr.jos.
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor jesse » 26 aug 2004, 12:43

Bij mij is er inderdaad een electrische pomp gemonteerd en op een van de drie schakelaars aangesloten. Het kan dus ook gewoon de pomp zijn.
Ik heb wel de schakelaar voor de ruiten wissers. Waarschijnlijk is er door een eerdere bezitter een electrische pomp met reservoir ingebouwd. Een origineel pompsysteem zou ik er wel in willen hebben. Dat is vast minder gevoelig voor storing.
Heeft iemand nog zoeen resevoir met systeem?
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Jeetje » 26 aug 2004, 12:45

Helaas kan ik zondag niet :( (ik moet voetballen en er wordt plaatmateriaal van mijn ´69 donor J7 geflext door een medeforummer :wink: ). Ik kan de schakelaar daar dus helaas niet van je overnemen :? .

Ik zou het op prijs stellen als je me dat schakelaartje even toestuurt! Laat in een PB´tje maar even weten wat je ervoor wilt hebben en dan maak ik het geld (inclusief verzendkosten) wel aan je over.

Als je niet te ver weg woont, wil ik het schakelaartje trouwens ook wel komen halen...

Waar ligt Varselder in vredesnaam?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

schakelaar

Berichtdoor jos overvliet » 26 aug 2004, 14:55

Beste A...... ik stuur hem wel even op,je adres heb ik al, dank pkv ledenlijst.
Tot ziens en andere keer.jos. :lol:
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor Jeetje » 26 aug 2004, 17:35

Super! Ik zie ´m wel verschijnen!

Zien we elkaar op de PKV-meeting in september? Wij gaan in ieder geval...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

schakelaar

Berichtdoor jos overvliet » 27 aug 2004, 09:57

JA :D .
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor Jeetje » 28 aug 2004, 12:34

@Jos...

Je tuimelschakelaartje is vandaag met de post aangekomen... Hartstikke bedankt!

Alleen...

Het probleem zit kennelijk ´dieper´. Jouw tuimelschakelaartje doet het namelijk ook niet! Als ik het tuimelschakelaartje op het blokje druk, werkt wel het alarmlicht, maar doet het knipperlicht het niet en als ik zoals op het plaatje hieronder een kabeltje in het blokje steek, heb ik wel knipperlicht, maar -dus- geen alarmlicht.

Afbeelding

Iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik het kan repareren? Zit het probleem wel in het schakelaartje, of ergens anders?

Advies gevraagd!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 404 » 28 aug 2004, 14:36

Kom je morgen naar Vehikel? Dan kunnen we even kijken!
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Jeetje » 29 aug 2004, 01:20

Nee... Vehikel red ik helaas niet. Ik moet voetballen... :?

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Het is toch raar dat wanneer je een kabeltje in het stekkerblokje steekt het knipperlicht gewoon functiuneert, terwijl dat niet het geval is als je de stekker met schakelaar erop steekt. Maar dan doet het alarmlicht het wél weer... :?:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 30 aug 2004, 18:25

Even dit probleempje nog eens onder een ieders aandacht brengen... :roll:

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Alle tips zijn welkom...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

schakelaar

Berichtdoor jos overvliet » 31 aug 2004, 16:27

hoi daar ben ik weer , vandaag ben ik hetzelfde probleem tegen gekomen.
Na wat metingen bleek dat de onderste 3 pootjes in de allarm uit stand geen verbinding maakten, terwijl dat wel de bedoeling is.
Daar ik geen reserve schakelaar meer heb, moest de huidige schakelaar gerepareerd worden, dit is mij gelukt door er kruipolie in te spuiten en daarna een aantal keren te schakelen,en hoera het werkt weer als nieuw.
Haal de schakelaar NIET! uit elkaar , want inelkaar zetten lukt echt niet meer.
ik hoor wel of het gelukt is.
vr gr JOS.
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor Jeetje » 31 aug 2004, 17:12

Ik ga vanavond met kruipolie aan de slag!

Bedankt voor de tip!

Ik heb nu twee schakelaars... Vind je het goed -als het met kruipolie niet lukt- dat ik je schakelaar tóch uit elkaar probeer te halen (en daarna natuurlijk weer in elkaar)?

Ik ben best creatief en een geboren knutselaar. Ik heb er dus best vertrouwen in dat ik een uit elkaar gesloopt schakelaartje tóch weer in elkaar zal krijgen...

Het probleem zit dus tóch in het schakelaartje????

Ik vond dat nogal raar, omdat ik de alarmlichten nog nooit heb gebruikt en dus ook het schakelaartje niet. Hoe kan een schakelaartje dat nooit gebruikt wordt dan tóch stuk gaan, vraag je je dan al snel af...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

schakelaar

Berichtdoor jos overvliet » 31 aug 2004, 20:03

Dat niet gebruiken is nu juist het probleem,de contaktjes gaan na verloop van tijd oxideren met de bekende gevolgen van dien.
Dus voortaan voor het starten ALLE schakelaars een paar keer aan en uit zetten om de contakten schoon te maken (ha ha ), vergeet vooral de claxons niet ,want de buurt wil tenslotte weten waneer je weg gaat , toch ?
:lol: :lol: :lol:
vr gr JOS
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor Jeetje » 31 aug 2004, 20:06

Dus voortaan voor het starten ALLE schakelaars een paar keer aan en uit zetten om de contakten schoon te maken


Gelukkig zijn dat er bij een J7 niet zoveel: 4 als ik goed geteld heb (inclusief de claxon). :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

schakelaar

Berichtdoor jos overvliet » 31 aug 2004, 21:13

Remlicht/koplamp/interieur verlichting/en dan alle knopjes in het woon gedeelte nog :wink: niet aan gedacht he!
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor jesse » 10 sep 2004, 12:41

Hoe staat ervoor?

Is het probleem van de schakelaar al opgelost?

Ik ben nieuwsgierig. :P
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Jeetje » 10 sep 2004, 14:37

Nope! Niet opgelost...Afbeelding

Ik ben nog bij UAS in Amsterdam Zuidoost geweest. Dat is een schadeherstelbedrijf dat onderdeel uitmaakt van Nefkens.

Daar heeft een monteur ernaar gekeken en ook die komt tot de conclusie dat het toch echt in het schakelaartje moet zitten...

Ik heb het schakelaartje schoongeblazen, ingespoten, een aantal keren krachtig 'aan en uit' gezet... Helaas geen resultaat. :(

Ik zou 't liefst dus even een schakelaartje willen testen dat zeker wel werkt. Als iemand, bijvoorbeeld tijdens het PKV-weekend, zijn werkende schakelaar 10 seconden 'uit zou willen lenen' zou ik even kunnen testen of de fout daar inderdaad inzit... :idea:

Je zou het wel denken, nu het knipperlicht met het doorverbonden draadje wel gewoon werkt..
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor jesse » 10 sep 2004, 16:25

Ik ben geen lid van de pkv, maar je bent altijd van harte welkom. Wanneer je in de buurt van Amsterdam bent kan je ff bellen of ik ff tijd heb. Ik werk wel onregelmatig, dus het kan niet altijd.
Afslag s103 richting centrum, tegenover de Westergasfabriek het buurtje inrijden, e Voila!

Groet,

Jesse

Oja, wanneer het niet in het schakelaartje zit, ligt het misschien???? aan een stuk lampje of een verbroken contactje????

Ik dacht ook een keer wat doet mijn knipperlicht raar, ik heb toen het lampje vervangen en alles werkte weer. Volgens mij deden de alarmlichten het toen ook niet, maar dat is een tijdje geleden.
De lampjes heb je toch al gecheckt, want de alarmlichten deden het wel toen je de draadjes verbond.
Toch is het maar vreemd met die lichtjes.
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Jeetje » 26 sep 2004, 18:01

Tijdens de herfstmeeting van de PKV even het alarmlichtschakelaartje van Peugje geprobeerd (bedankt Anton!!!) en wat denk je? Het knipperlicht werkte dus gewoon!!!

Het ligt dus inderdaad aan de schakelaar...

Nou nog op zoek naar een nieuwe alarmlichtschakelaar!

Heeft iemand er nog eentje liggen (die functioneert)?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 26 sep 2004, 21:38

Update:

Ik heb mijn schakelaartje uit elkaar gehaald. Ik kon niet zien wat er mis mee was. Ik heb de contactjes even opgeruwd en het schakelaartje vervolgens weer in elkaar gezet. Dat lukte wonderwel goed.

Het schakelaartje functioneerde evenwel nog steeds niet...

Dus nog maar eens uit elkaar...

Maar toen braken, bij het terugbuigen de palletjes waarmee de rand vastzit af... Einde oefening derhalve!

Heeft iemand nog een werkend alarmlichtschakelaartje liggen???
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor jesse » 28 sep 2004, 10:09

Hoi Jeetje,

Is dit schakelaartje niet meer te bestellen bij een peugeot garage?
Bij Cobussen in Amsterdam (vlak bij de overtoom) zijn ze altijd erg behulpzaam, ze hebben een goede materiaal man die al vele jaren meedraait. Hij heeft nog aan de j7 etc. gesleuteld.
Ze hebben daar de microfiches van de j7 liggen en checken daarna in de computer of het onderdeel te leveren is. Ze hebben het dan vaak binnen 3 dagen in huis.

Wat kan zo een schakelaartje nou kosten.

Succes!
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Volgende

Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten