haperen motor

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

haperen motor

Berichtdoor micheldeman » 19 aug 2004, 12:41

Als ik met constante snelheid rijd, slaat mijn motor (peugeot 304/305 1500 cc met 304 SLS carb) wel eens over. Als ik optrek en gas gas geef dan heeft hij dit euvel niet (2e trap open). Hieruit lijkt het me dat het niet aan de ontsteking kan liggen. Ik heb dit ook al uitgeprobeerd door de ontsteking wat vroeger of later te zetten, maar loste het probleem niet op.
Ik heb ook de carburateur door een andere (wel dezelfde 2-traps SLS carb) vervangen, euvel bleef hetzelfde, dus vuil in de sproeier lijkt het me ook niet. Stationair loopt de motor goed, het is dus bij de hogere toerentallen, als ik handmatig aan de de gasklep draai bij stilstaande auto maar draaiende motor merk ik dat de motor vrij veel beweegt door dat overslaan en haperen. Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen. brandstofpomp misschien? Luchtfilter misschien verstopt? Kleppenafstelling?
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

haperen motor

Berichtdoor micheldeman » 25 aug 2004, 12:52

Ik heb nog eens verder zitten neuzen. Het haperen van de motor zou ook wel eens pingelen kunnen zijn. Ik tank zowieso 98 benzine, dus daar mag het niet aan liggen. Pingelen duidt op een te vroege ontbranding van de brandstof. Dit kan aan een aantal zaken liggen. Te vroege ontsteking, te laag octaan gehalte, te hoge compressie of te hete bougies. Ik ga eens bougies van een kouder type proberen, ook in de wetenschap dat de kop al een keer gevlakt is en wellicht voor een hogere compressie zorgt. Ik zal het resultaat nog laten weten.
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Berichtdoor 404 » 25 aug 2004, 13:04

Pingelen is een bijgeluid, maar de motor blijft dan wel gewoon doorlopen, hij slaat dan niet over. Als je 98 tankt kan hij trouwens niet pingelen. Benzinepomp die hapert zou kunnen, defecte ontsteking zou ook kunnen.
Laatst bijgewerkt door 404 op 26 aug 2004, 12:27, in totaal 1 keer bewerkt.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor micheldeman » 26 aug 2004, 11:11

404 schreef:Pingelen is een bijgeluid, maar de motor blijft dan wel gewoon doorlopen, hij slaat dan niet over. Als je 98 tankt kan hij trouwens niet pingelen. Benzinepomp die hapert zou kunnen, defecte ontsteking zou ook kunnen.


Ik heb nog niets aan de bougies gedaan, maar dat ga ik nog wel proberen, er zit nu NGK BP6EF S in. Dat is volgens mij van een warm type, er zou dus en kouder type in moeten, bijv. een 7 type. Wat ik tot dusver wel gedaan heb, is de cd CO2 stelschroef rijker gezet. Dit had een positieve invloed op de prestaties van de motor, was in een keer veel sterker (trok hem zelfs in zijn 2e versnelling nog door de voorwielen). Het effect van overslaan/pingelen is wel verminderd, maar nog niet geheel weg. Verder merk ik dat bij koude motor het effect ook veel mider is. Ik zit aan de volgende verklaring te denken: Het betreft een motorblok van een 305 1500 die op de versnellingsbak van een 304 1300 gemonteerd is. Daarnaast is de carburatuer van de 304 SLS uitvoering, 2-traps met automatische choke.
Als ik met constante snelheid rijd en ook niet op topsnelheid rijd, dan hapert de motor. Als ik flink optrek, schakelt de 2e trap van de carburatuer bij, dan hapert de motor niet. Als ik vol gas blijf rijden (topsnelheid) dan hapert de motor ook niet. Ik vermoed dat de carburateur in eerste instantie te schaal afgesteld stond. Het verdraaien van de CO2 schroef heeft dat al voor een deel verholpen. de bougies zagen er al een stuk beter uit. Maar ik denk dat nog steeds de carburateur (1e trap) een te lage capaciteit heeft. Wat ik eventueel kan doen is een carburateur van een 305 erop zetten. Is het de 305S die een dubbele of 2-traps carburatuer heeft?
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

haperen motor

Berichtdoor micheldeman » 08 sep 2004, 15:23

Ik ben eruit: Het is een carburateur probleem.

Ben er nog weer eens mee aan de slag gegaan. Ik heb de CO2 stelschroef rijker gezet. Dit loste het probleem al voor een deel op. Uiteindelijk heb ik ook de luchttoevoer stelschroef versteld (meer lucht) en daarnaast de CO2 stelschroef ook weer rijker gezet. Dit totdat in principe het stationaire toerental daardoor niet meer veranderde (deze methode staat in de vraagbaak beschreven). Dit leverde ook weer verbetering op, maar toch heb ik de indruk dat uiteindelijk de carburateur te klein is voor de 1500CC. Als ik vol gas geef, dan hoor ik de motor als het ware snakken naar meer lucht en benzine. Ik ga opzoek naar een carburateur die normaliter op een 305S (XL5S) zit, dus als iemand er eentje voor me over heeft, inclusief luchtfilter, dan bied ik me graag aan om deze over te nemen voor een aardig prijsje dan natuurlijk.

Een ander idee waar ik mee rondloop is er een turbocharger op te zetten. Principe is heel eenvoudig, vergt wel wat aanpassingen, o.a. spruitstuk naar turbo en andere carburateur. Compressie verlagen door een dikkere koppaking. Volgens mij moet een setje van een Renault 5 GTT werken. Een intercooler zou ook nog kunnen, maar goed ik wil de boel ook weer niet krom trekken, dus niet al te veel turbodruk, als het maar werkt, het gaat tenslotte om de techniek.
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Berichtdoor 404 » 09 sep 2004, 19:16

Mooi dat je er uit bent, ik raad je wel af om een turbo op je 305 blokje te zetten, dan krijg je binnen de kortste keren grote problemen, die blokjes zijn nu eenmaal niet ontworpen voor hoge vermogens. Ik betwijfel of een passende turbo te krijgen is, trouwens. Dikkere koppakking is toch ook niet te krijgen? Dat wordt dan twee pakkingen monteren en dat gaat zeker fout. Bij een 304 hoort toch eigenlijk ook een rustige rijstijl?
Als je wilt scheuren koop dan een 205 GTI, die zijn er voor gemaaakt.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

opvoeren 304 motor.

Berichtdoor micheldeman » 10 sep 2004, 10:41

404 schreef:Mooi dat je er uit bent, ik raad je wel af om een turbo op je 305 blokje te zetten, dan krijg je binnen de kortste keren grote problemen, die blokjes zijn nu eenmaal niet ontworpen voor hoge vermogens. Ik betwijfel of een passende turbo te krijgen is, trouwens. Dikkere koppakking is toch ook niet te krijgen? Dat wordt dan twee pakkingen monteren en dat gaat zeker fout. Bij een 304 hoort toch eigenlijk ook een rustige rijstijl?
Als je wilt scheuren koop dan een 205 GTI, die zijn er voor gemaaakt.


Waarom zou een 304'tje niet eens opgevoerd mogen worden? Ik heb het nog niet eerder gezien, maar ik denk dat het best wel een leuk verschijnsel zou zijn. Trouwens, ik vraag me af hoe die 204's in de ralley het gedaan hebben. dat zal toch ook niet allemaal origineel geweest zijn?
Ik geef je gelijk wat rijstijl betreft, maar de techniek wil ook wat en opgevoerd wil nog niet direct zeggen dat je ermee moet gaan scheuren. Als het er ooit van komt, dan houd ik jullie op de hoogte.
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: opvoeren 304 motor.

Berichtdoor Mark » 10 sep 2004, 18:50

micheldeman schreef:Waarom zou een 304'tje niet eens opgevoerd mogen worden? Ik heb het nog niet eerder gezien, maar ik denk dat het best wel een leuk verschijnsel zou zijn. Trouwens, ik vraag me af hoe die 204's in de ralley het gedaan hebben. dat zal toch ook niet allemaal origineel geweest zijn?

Geen kwestie van niet mogen mogen hoor, maar of het verstandig is... als je extra vermogen gebruikt, is de kans denk ik groot dat de boel stuk draait.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten