mijn 106 wordt snel warm en blijft warm

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

mijn 106 wordt snel warm en blijft warm

Berichtdoor 106je » 24 dec 2004, 14:35

ik heb een 106 1.4 XSi uit 1992 waarvan de motor snel warm loopt en warm blijft, de motor loopt net niet in het rode, en de fan slaat wel aan.
Waaraan kan dit liggen en hoe kan ik het verhelpen!
106je
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 24 dec 2004, 14:30
Woonplaats: molenhoek

Berichtdoor Le Lion » 24 dec 2004, 18:15

Ik heb een 106 XT 1.4 uit 1992 en had twee jaar geleden exacte hetzelfde probleem. Wamlopen, fan aan, net in het schemergebied vlak voor het rode vlakje. Het duurde dan ook niet lang (binnen 5 dagen) voordat ik ook echt het rode gebied bereikte en ik steeds langs de kant stoppen moest.

Het is nu koud weer, dat voorkomt extreme verhitting, daarom gaat het niet koken. Bij mij was de radiateur aan vervanging toe. Ik heb alles incl. slangen vernieuwd, het was een grote prutzooi daarbinnen. Daarna was het probleem over.
Avatar gebruiker
Le Lion
Moderator
 
Berichten: 686
Geregistreerd: 31 maart 2004, 08:21

Berichtdoor 106je » 24 dec 2004, 19:43

Bedankt voor je reactie, maar ik vrees dat het dat niet kan zijn aangezien de radiateur net 6 maanden oud is.... hij glimt nog van nieuwigheid!

als je misschien nog en andere oplossing weet dan hoor ik het graag!
106je
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 24 dec 2004, 14:30
Woonplaats: molenhoek

Berichtdoor Le Lion » 24 dec 2004, 19:47

Het kan natuurlijk zijn dat het koelwater niet goed rondgepompt wordt om een of andere reden. Slangen verstopt? Koelwater blijft netjes op niveau? Het wordt er niet 'uitgespoten' via de overloop?
Avatar gebruiker
Le Lion
Moderator
 
Berichten: 686
Geregistreerd: 31 maart 2004, 08:21

warmlopen

Berichtdoor 304 coupé » 25 dec 2004, 01:24

blijft de termostaat niet dicht zitten zodat het water niet circuleert.dit kun je testen door een keteltje water op het vuur te zetten en de termostaat erin te leggen, als het water begint te koken moet hij opengaan.
304 coupé
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 25 sep 2004, 21:05
Woonplaats: tongeren belgie

Berichtdoor Jeetje » 25 dec 2004, 01:36

Mogelijke problemen:

1) Waterpomp werkt niet/onvoldoende (kapot?)
2) Thermostaat is kaduuk
3) Radiateur verstopt (wel goed aangesloten?)
4) Te weinig koelvloeistof in het systeem

Suck6 met zoeken!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 106je » 25 dec 2004, 22:56

iedereen bedankt!

Ik ga het allemaal even nalopen en hoop het probleem snel op te lossen.
106je
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 24 dec 2004, 14:30
Woonplaats: molenhoek

Berichtdoor knutsul » 28 dec 2004, 22:40

lucht in je koelsysteem is ook erg naar, je dient alle ontluchtingen open te zetten en een pot op je radiateur om hoger dan de ontluchtingen te komen, pas dan weet je zeker dat alle lucht eruit is en alles perfect kan functioneren.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor 106je » 07 jan 2005, 15:23

Ik heb een nieuwe termostaat in mn auto gezet en het lijkt er op dat dit geholpen heeft.
Het lijkt er nu alleen op dat de kleine radiateur die de hete lucht in mn auto verzorgt niet helemaal goed werkt, lauwe lucht komt er uit terwijl dat toch wel redelijk heet moet zijn?! Iemand hier nog ideen over?
106je
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 24 dec 2004, 14:30
Woonplaats: molenhoek

Berichtdoor inc71 » 09 jan 2005, 17:33

Hoi, het 106je van mijn vriendin heeft eigenlijk hetzelfde probleem, alleen is daar de koelvloeistof bruine drap... heb al in de motor gekeken, gelukkig is daar geen spoor van vervuiling. Zal bij hier de radiator aan vervanging toe zijn?
inc71
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 09 jan 2005, 17:30
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor 106je » 09 jan 2005, 23:08

inc71 schreef:Hoi, het 106je van mijn vriendin heeft eigenlijk hetzelfde probleem, alleen is daar de koelvloeistof bruine drap... heb al in de motor gekeken, gelukkig is daar geen spoor van vervuiling. Zal bij hier de radiator aan vervanging toe zijn?


Heb je al de koelvloeistof volledig vervangen? Als er verkeerde koelvloeistof in zit kan dit namelijk ook roest veroorzaken. En als er olie gemengt zit in de koelvloeistof kan dit duiden op een lekke koppakking. Dus als ik jou was zou ik de koelvloeistof volledig verversen en dan kijken of er weer een verkleuring optreed.
106je
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 24 dec 2004, 14:30
Woonplaats: molenhoek

Berichtdoor inc71 » 11 jan 2005, 10:57

106je schreef:Heb je al de koelvloeistof volledig vervangen?


Had ik nog niet gedaan, dat ga ik deze week wel even doen ja. Het oliepijl blijkt ook veel te hoog... Ik hoop dus maar dat het roest is en niet de pakking.

THX!
inc71
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 09 jan 2005, 17:30
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Wolfert » 24 aug 2005, 22:54

Hallo allemaal,

Ik heb dit forum gevonden doordat mijn 106je uit '95 warm loopt sinds er na een ongelukje een nieuwe radiator inzit en ik op zoek was naar informatie. Sinds ik hem terug heb, brandt het temperatuurlampje zodra de motor warm wordt. Na wat testritjes bleek dat de ventilator wel werkt, de vloeistof is net nieuw en het reservoir zit vol. Het koelsysteem is ontlucht en de pomp werkt ook, want de vloeistof sijpelt uit het systeem, als de pomp loopt en de ontluchtingnippels open staan.

Ik heb gereden tot het lampje brandde, snel gestopt en gekeken of de ventilator aansloeg. Eerst nog niet, daarna wel. Toen knipperde het lampje eventjes en stopte de ventilator (zat een seconde tussen dus heeft niets met stroomverbruik van de ventilator te maken lijkt me) Na meerdere pogingen werd me duidelijk dat het lampje af en toe wel uitgaat, dan weer niet, nadat de ventilator gekoeld heeft.

Het lijkt erop is dat de thermostaat bij een iets lagere temperatuur het lampje laat branden, dan dat hij de ventilator laat draaien.

Heeft iemand ervaring met dit probleem, is het makkelijk op te lossen, of is het duur om het te laten doen? volgende week moet hij naar de APK...
Wolfert
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 24 aug 2005, 20:58
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor knutsul » 24 aug 2005, 23:11

allereerst welkom op dit forum Wolfert,



de thermostaat zorgt ervoor dat je motor snel op temperatuur komt en gaat dan open om voldoende koeling te creeeren, dit alles mechanisch met een waselement.

de temperatuursensor geeft de temp aan natuurlijk of stuurt een lampje aan als het te warm drijgt te worden.

dan heb je nog een thermacontact, die je ventilator aanstuurt, met 1 of 2 snelheden.

het lijkt mij haast dat je lucht in het koelsysteem hebt zitten, ontluchten hoort eigenlijk met behulp van een speciale fles die op de plek van je radiateurdop komt, dan is het nivo van je koelsysteem altijd lager dan het nivo in de fles, dan alle ontluchters open. op deze manier weet je zeker dat alle lucht eruit is.

het kanook zijn dat je thermostaat dicht blijft staan, dit kun je controleren door een koude motor te starten en voorzichtig in de gaten houden og de slang van de motor naar de radiateur plotseling warm begint te worden zo rond de 90 graden dus let op voor evt. brandwonden!
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Wolfert » 25 aug 2005, 22:38

Bedankt voor je reactie, Knutsul,

Ondertussen ben ik er achter dat het lampje op de snelweg bij 110 aanspringt en na een seconde of 10 weer uitgaat. De vader van mijn vriendin heeft heel wat meer gereedschap en ruimte om wat te knutselen en dit weekend gaan we naar haar ouders toe. Ik denk dat ik gewoon rustig naar hun toe rijd en dan kijken we zaterdag of we het op kunnen lossen.

Nogmaals bedankt!
Wolfert
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 24 aug 2005, 20:58
Woonplaats: Rotterdam

106 snel warm etc.

Berichtdoor hv02 » 18 apr 2006, 00:01

Hallo, ik ben nieuwe op dit forum en helaas met hetzelfde probleem als eerder vermeld, de 106 1.1 van mijn vrouw loopt warm (geen temp. meter maar er brand nog geen rood lichtje) verliest dan bij de radiateurdop of het ontluchtingsnippel bij de verwarmingsslang vloeistof, de thermostaat uitgeprobeerd en gaat wel open (in pannetje water dan), echter de verwarming wordt niet warm, de automatische vin gaat wel aan, zijn er nog meer ontluchtingsmogelijkheden dan alleen de kachelnippel?
(misschien aan de achterkant van de thermostaat?)
graag jullie deskundige hulp :( :( :( :(
groeten
Hans
hv02
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 apr 2006, 23:55
Woonplaats: Oss

Re: 106 snel warm etc.

Berichtdoor 403B-1963 » 19 apr 2006, 19:21

hv02 schreef: echter de verwarming wordt niet warm, de automatische vin gaat wel aan,


Als je koelwater wel warm wordt en je kachel niet of nauwelijks, dan zit beslist lucht in je kachel. Of vuile drap kan natuurlijk ook.
Even uitgaan van lucht in de kachel.
Jullie schrijven steeds ik heb het system ontlucht, ontluchtnippels open etc. Maar het belangrijkste is bij het vullen met vloeistof en het ontluchten dat de temperatuur schuif /handle / knop van de kachel op heet staat dus maximaal open. Want anders komt er geen vloeistof in of gaat er geen lucht uit. Ook half open kan nog zorgen dat er een luchtbel blijft hangen.

Als er drab in zit moet je spoelen en dus ook de kachel op heet zetten.

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

106 warmlopen/ontluchten

Berichtdoor hv02 » 19 apr 2006, 19:27

Hallo bedankt voor je reactie, echter het is me vanmiddag toch gelukt,
probleem zat ook in het feit dat deze 106 op lpg loopt en daardoor extra waterslangen heeft (om de verdamper te verwarmen),
geduld en voorzichtig steeds de nippels even open was de oplossing,
afijn vrouwtje weer helemaal blij en anders ik wel want ik sleutel veel liever aan mijn oude bmw 02,
groeten,
hans
hv02
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 apr 2006, 23:55
Woonplaats: Oss


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten