door Edzo » 11 jun 2006, 00:18
De kachelradiateur is in principe hetzelfde als je radiateur voor, maar veel kleiner. Er gaat dus ook koelvloeistof door. De lucht die je kachelventilator de auto inblaast wordt door dat radiateurtje geblazen, in meer of mindere mate, al naar gelang je je temperatuurschuif van de kachel zet. (die bedient weer een klep in de luchtpijp)
Hij zit middenonder het dashboard ongeveer ter hoogte van je voeten, zeg maar achter de radio.
Als je bij het gaspedaal onder het dash kijkt zie je onder de middenconsole twee pijpjes uit het schutbord komen, die zitten dus aan dat radiateurtje.
Met een beetje geluk is inderdaad alleen die aansluiting lek, dan kan je het redelijk makkelijk oplossen.
Als het radiateurtje lek is, is het inderdaad een bult werk om te vervangen.
Is wel zelf te doen, maar een geduld- en prutsklusje. Vooral de eerste keer, want dan weet je nog niet waar alle verborgen boutjes en schroefjes zitten, het hele dashboard moet los, de middenconsole leeghalen, dashboard een stuk naar achteren/omhoog trekken, dan pas kan hij naar links eruitgeschoven worden. Koelvloeistof natuurlijk eerst volledig aftappen.
Komt verder ook een hoop bij kijken: middenconsole rond de pook/handrem eruit, stuur eraf incl. poken ruitewisser/licht, klokkenwinkel eruit, kachelregelunit uit de middenconsole eruit, radio eruit, en met een beetje pech ook het ruitewissermechaniek/motor eruit, er zitten nog een stuk of 5 moeren onder het stuk plastic (parafan) onder de motorkap, direct onderaan de voorruit. Daar kom je heel slecht bij als je de ruitwissermechaniek laat zitten. Ik wwet zeker dat ik nu nog wel wat vergeten ben.....
Ik geloof, (Knutsul weet dat beter denk ik) dat er bij de peugeot-dealer 6,5 uur voor staat, mijn record is 3 3/4 uur, maar dat was pas na de 6e keer......
groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !