ombouw 304 naar turbo

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

ombouw 304 naar turbo

Berichtdoor micheldeman » 13 sep 2004, 09:54

Ik heb er maar een nieuw topic van gemaakt. In een ander topic met als onderwerp: "haperen motor", was ik op het idee gekomen om te zien of ik van mijn 304 met 305 blok met dubbele carburateur een turbo versie kan maken. Of dit allemaal gaat lukken is nog de grote vraag, maar ik heb wel inmiddels een turboset van een renault 5 gtt op de kop getikt. Deze set draait normaal op een 1400CC blok. Inlaat en uitlaat aan de achterzijde en een compressie van 8.8:1 als ik mij niet vergis. Het XL5SR blok heeft een compressie van 9.2:1 waarvan de kop ook nog eens is gevlakt. De compressie zal daardoor te hoog zijn zodat detonatie te verwachten valt. Nu heeft een XL3 motor een compressie van 8.8:1 wat natuurlijk ideaal zou zijn. Dus ik zit nu te bedenken of ik het huidige blok uit de auto ga halen en er weer een XL3S blokje in ga zetten. Het heeft ook nog eens als voordeel dat de blokhoogte 1 cm lager is, immers de slag is 67 i.p.v. 76 (uit mijn hoofd) als ik me niet vergis. Zodat ik meer ruimte tussen het kleppendeksel en de motorkap heb om de turbo met de carburateur te verbinden.
Ik ben alvast begonnen met het uitbouwen van de uitlaat. De dubbele vork moet zowieso vervangen worden door een uitlaat met een enkele vork op het spruitstuk. Ook denk ik dat ik het uitlaatspruitstuk omgekeerd op het blok zal moeten zetten met de uitlaatopening naar boven. De turbo heeft namelijk de vorm van een slakkehuis waarbij inlaat en uitlaat aan dezelfde kant zitten, zodat na montage van de turbo, de bevestiging voor de uitlaat weer aan de onderkant komt te zitten. Een verder onderzoek heeft al uitgewezen dat zowel de radiateur als de accu in de weg zitten, zal dus een oplossing voor gezoocht moeten worden.
Wordt vervolgd.
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Berichtdoor JT » 13 sep 2004, 19:29

:shock:
Knap!
Ik zou willen dat ik zover in die techniek zat....
Succes met het project en houd ons op de hoogte!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor jon » 14 sep 2004, 09:33

Ook al over na gedacht waar de intercooler komt te zitten? Ik neem aan dat je die er tussen zet. Je bent nu immers toch aan de gang. Misschien is het handig om de ombouwverhalen op www.205gti.com eens te lezen. Daar staan meerdere verhalen van mensen die een turbo op een ander blok bouwden. O.a. een 205 1.4 turbo, 1.9 turbo, 2.0 16v turbo. Erg interessant allemaal.
Accu zou je in de kofferbak kunnen plaatsen misschien. Heb je al foto's van je project?
Ben erg benieuwd. Projecten met turbo's zijn altijd leuk. :)

Succes ermee!

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

turbo

Berichtdoor micheldeman » 14 sep 2004, 10:36

Foto's heb ik wel, maar ben nog niet in de gelegendheid deze op het net te plaatsen, maar houd er wel een fotosessie van bij. Grootste vraagstuk tot op heden is: waar laat ik het allemaal. Ben gisteren 2 uur aan het bedenken geweest. Verplaatsing van de radiator is wel een probleem. gezien de werking van de ventilator. Ik zou de ventilator kunnen verwijderen (de waterpomp natuurlijk niet), zodat ik daar wat ruimte creëer. Ik kan dan de radiator naar voren plaatsen, maar dan moet ik met een electrische ventilator werken. Te veel wijzigingen, dus nog even geen optie. Ik heb wel inmiddels gezien dat als ik de accu verwijder, er een hele mooie ruimte onstaat waar de turbo geplaatst kan worden. Ik moet dan waarschijnlijk wel een ander uitlaatspruitstuk fabriceren of een adapter maken van het bestaande uitlaatspruitstuk naar de turbo-inlaat. Ik weet niet of APK technisch de accu naar de kofferbak verplaatst mag worden. Heb dan trouwens wel en lange dikke kabel nodig voor naar de startermotor. Of ik de accu terplekke kan aarden aan de carosserie weet ik niet. Normaal zit deze op het motorblok geaard.

Ik mag gerust te kennen geven dat ook ik nieuw ben in de wereld van turbo's en dit alles me is ingegeven naar aanleiding van een verhaal van een jongen die van een 205XS een turbouitvoering gemaakt heeft. Het is een erg leuk geschreven verhaal, zie:
http://www.student.kun.nl/p.oonincx/205XS.html
Ook is de volgende site leerzaam, daar wordt de werking van een turbo in vogelvlucht beschreven.
http://www.howstuffworks.com/turbo.htm

Maar goed er valt veel te leren en dat maakt het alleen maar interessant.

Ik ga er inderdaad ook een intercooler op zetten, alleen de positie daarvan moet ik ook nog zien te bedenken. Tussen de accu schetsplaat en de gril zou een uitkomst kunnen zijn, maar de intercooler van de renaul 5 GTT is daarvoor net te dik. Een andere intercooler zou mogelijkerwijs wel passen. De schetsplaat heeft tevens een opening waardoor dan misschien ook de luchtslangen doogevoerd kunnen worden van de turbo en naar de carburateur.
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Berichtdoor jon » 14 sep 2004, 11:04

Die Pieter, van die 205 xs turbo, heeft mij ook geholpen. Sympathieke jongen. Weet ook erg veel over turbo's. De accu mag naar de kofferbak en is daar ook te aarden. Maar ik zou graag een foto van de motorruimte willen zien, want ik kan me daar zo geen voorstelling van maken. Dan kunnen we hier misschien meedenken over de plaats van de onderdelen.
Ik weet dat er volvo's zijn met heel erg platte elektrische fan's. Misschien is dat een idee.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

accu en turbo

Berichtdoor 205GRIFFE » 17 sep 2004, 00:20

Aardige turbo info: klik hier

De accu zou je misschien achterin de achterbak maken.
Deze accu is zelfverzonken in de achterbak, RVS accubak op maat gemaakt.

Afbeelding

Grt. Martijn :mrgreen:
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor micheldeman » 24 sep 2004, 14:21

Nou, ik wilde niet zover gaan om dan maar meteen een gat in de kofferbak te gaan maken, trouwens, mijn reserveband zit eronder. Dus dat gaat weer niet zomaar lukken. Gewoon een accubak bovenop de bodem van de kofferbak gemonteerd moet ook werken. Ik kan niet goed op de foto zien of de aarding van de accu daar terplekke plaatsvindt of dat de aarde naar voren (naar de motor) is geleid.
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

turbo-ombouw 304 Cabrio

Berichtdoor micheldeman » 27 sep 2004, 10:14

Een kleine update. Ik heb alle spullen die ik nodig heb. Turbo, Intercooler en Carburateur van de renault 5 GTT phase I. Heb ervoor gezorgd dat ik een enkelgats uitlaat- en inlaatspruitstuk op het blok heb gemonteerd (van een XL5 motorblokje). Op dit moment wordt een adaptor voor de uitlaat naar de inlaat van de turbo gelast, bestaande uit een enkele pijp met bochten. De positie van de turbo is daar waar normaal de accu geplaatst is. De accu dient dus waarschijnlijk naar de kofferbak te verhuizen. Voor de carburateur wordt ook een adaptor gemaakt bestaande uit een enkele plaat (10mm) met 4 bevestigingsgaten. 2 waarvan middels een verzonken bout de verbinding met het inlaatspruitstuk gemaakt wordt. 2 gaten met een tapdraad erin waarop middels draadeinden de carburateur van de GTT gemonteerd wordt. Foto's zullen nog wel volgen.

Volgende stap wordt het aanbrengen van oliesmering op de as van de turbo. Probleem waar ik nog tegenaanloop is de vervroeging: zie http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=14995

Wordt vervolgd...
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

wat foto's

Berichtdoor micheldeman » 04 okt 2004, 11:56

Heb een nieuwe aanwinst, een P304 break Sl uit 1979.
Leuke wagen, heb wat foto's op een site weten te plaatsen, ook van mijn turboombouwproject...
Carburateur van de Renault 5 GTT heb ik gemonteerd middels de adaptorplaat. Gisteren een steun voor de gaskabel gemaakt. Motortje loopt inmiddels op de renault carburateur, moest hem wel grondig schoonmaken, had waarschijnlijk een tijd stilgestaan en was de benzine gaan vergummen. Ook de turbo heb ik inmiddels gemonteerd via een adaptor die van het uitlaatspruitstuk naar de turboinlaat loopt. (Natuurlijk niet op draaiende motor vanwege het ontbreken van de oliesmering, zie verderop in dit bericht) Op de foto's is e.e.a. te zien. Ook de tekening van de inlaatspruitstukken die voor het ontwerp van de adaptorplaat hebben gediend staat op de site.

Volgende stap is nog een beugel die middels een trekveer de gashandle weer in zijn stationaire stand terug moet trekken. (anders betekent 1 keer gasgeven continue gasgeven:-)

Dan moet ik aan de uitlaat voor de turbo gaan denken. Deze wijst al mooi in de richting van het gat waardoor normaal ook de uitlaat onder het motorblok naar achteren verdwijnt.

Dan moet ik nog gaan zorgen voor oliesmering van de turbo. Daarvoor ga ik het oliedrukcontact-punt voor gebruiken, of een plug die daar vlakbij zit. De toevoer naar de turbo moet namelijk vlakbij de oliepomt zitten voor voldoende oliedruk. Retour van de turbosmering moet op het carter komen. Wellicht ga ik daarvoor de olieaftapplug gebruiken die voor het vervangen van de olie gebruikt wordt. (Voorzijde onderkant carter)

Wordt vervolgd...
Voor foto's zie site: bijbehorend verhaaltje komt nog.
http://micheldeman.000freehosting.com/
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Berichtdoor micheldeman » 14 okt 2004, 10:09

Inmiddels heb ik de terugtrekveer voor de gashandle gemonteerd, wel zo handig :-)

Ook de hydrolische slangen voor de oliesmering van de turbo-as zijn gemonteerd. Kan in principe weer rijden.

Moet nu nog het gat voor het expansievat dichtmaken, een afdichtplaat is in de maak.

foto's zullen snel weer volgen op mijn site:
http://micheldeman.000freehosting.com
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Berichtdoor jon » 14 okt 2004, 10:44

Dus hij loopt al met turbo? Ben erg benieuwd hoe dat loopt. Vooral wat de turbo teweeg brengt.
Ik wacht op de foto's (evt. filmpje?)

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor micheldeman » 14 okt 2004, 11:03

jon schreef:Dus hij loopt al met turbo? Ben erg benieuwd hoe dat loopt. Vooral wat de turbo teweeg brengt.
Ik wacht op de foto's (evt. filmpje?)

Groet, Jon.

Met rijden bedoelde ik nog niet dat de luchtcompressor al op de carburateur is aangeloten. Ben zelf ook wel benieuwd, maar zoals gezegd, ik wil de boel niet opblazen, dus geen 140+ PKs..., moet ook nog de wastegate aansluiten enz...

groet,

Michel
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Berichtdoor micheldeman » 18 okt 2004, 13:32

Weer een update:
Ik heb de afdichtplaat voor het expansievat klaar en op het uitlaatspruitstuk geplaatst. Gisteren heb ik een proefrit gemaakt, (wat ik beter niet had kunnen doen) dat wil zeggen, gereden met de turbo gemonteerd, oliesmering erop, maar de uitlaat van de compressor nog niet op de carburateur gemonteerd, ook de wastegate had ik nog niet aangesloten.

Motor gestart welke redelijk goed lijkt te lopen op de renault carburateur. gas... en pfweew, de turbo loopt en blaast met genoegen de lucht uit zijn compressor. Oh, ja, de accu heb ik tijdelijk even in een krat op de bijrijdersstoel geplaatst en met startkabels door het zijraam naar de motorruimte geleid.

Nu dan maar eens even de weg op. Bij het intrappen van het gas komt er een fluitend geluid onder de motorkap vandaan, jawel de turbo doet wat hij moet doen, maar zoals ik al zei, dan nog niet op de carburateur aangesloten.

Leuk hoor, al zo fluitend door het dorp te rijden, nu maar even het dorp uit en tussen de weilanden door. Alles lijkt goed te gaan, dan maar weer naar huis. Ondertussen begon ik wel al een rare lucht te ruiken.

Toen ik de oprit weer op kwam rijden, kwam er een hoop rook onder de motorkap vandaan. Komt mijn vrouw het huis uit met de mededeling dat de auto wel erg veel rookt, ja... alsof ik dat zelf nog niet gezien had. Blijkt dat ik beter niet even dit testritje had kunnen maken. In mijn onwetendheid en beginneling op het gebied van turbotechniek, had ik de turbo over zijn toeren gejaagd. Ik had zoals gezegd nog niet de wastegate aangesloten, waardoor bij het openenen van de gasklep de turbo volop rond ging draaien en niet geregeld werd door de wastegate.

Waarschijnlijk (als dit niet al het geval was) zijn de oliekeerringen te heet geworden en lekken ze nu olie naar de uitlaat en het compressorgedeelte. :-(

Maar goed, in het ergste geval maar weer een turbo op de kop zien te tikken, maar vooral...
verder gaan met het project. :-)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Berichtdoor Gilletti » 18 okt 2004, 13:52

OK, volhouden hè!

Ik ben erg beniuwd naar het eindresultaat straks.
Tevens zal het wel lachen zijn als je straks bij het stoplicht diverse wagens er met gemak uit kunt rijden! :lol:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor micheldeman » 01 nov 2004, 10:44

Gilletti schreef:OK, volhouden hè!

Ik ben erg beniuwd naar het eindresultaat straks.
Tevens zal het wel lachen zijn als je straks bij het stoplicht diverse wagens er met gemak uit kunt rijden! :lol:

Weer een kleine update:
Ik heb de bestaande uitlaat passend gemaakt op de turbo.

Ik heb daarvoor een deel van een renault 5 uitlaat gebruikt, of deze nu speciaal voor de turbo was weet ik niet, maar het ging vooral om de flens.
De bestaande uitlaat met enkele vork heb ik net boven de bocht onder waar hij boven het subframe uitkomt afgezaagd.

Vervolgens na een deel van de R5 uitlaat afgezaagd te hebben, en een deel van een bocht 180 graden gedraaid er weer opgezet (gelast) te hebben zat ik weer goed voor de bestaande uitlaat. Zie mijn site voor de foto's.

Nu moet ik beginnen om een electrische benzinepomp te gaan monteren met retour op de tank. Maar daar zit ik nog een beetje tegenaan te hikken, omdat ik dan mijn tank van een 2e (retour) benzineleiding moet gaan voorzien.

http://micheldeman.000freehosting.com

Groet,

Michel
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Berichtdoor Gilletti » 13 apr 2005, 21:11

Michel, ik zag op je site dat de turbo er inmiddels in zit.
Werkt het allemaal en zo ja wat zijn de eerste ervaringen? :?:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor micheldeman » 14 apr 2005, 09:53

Gilletti schreef:Michel, ik zag op je site dat de turbo er inmiddels in zit.
Werkt het allemaal en zo ja wat zijn de eerste ervaringen? :?:


Zoals je op de fotoreportage kunt zien houden de foto's op ten tijde van de herfst. Door het slechter wordende weer tijdens de winter (ik ben min of meer genoodzaakt buiten te werken) heeft het project een tijdje stilgelegen. Nu het weer weer aan de beterende hand is kan ik weer verder werken, maar we hebben emigratieplannen gemaakt, het huis is inmiddels verkocht. Ik heb de boel inmiddels er weer vanaf gehaald en ben bezig om het geheel weer terug in de oorspronkelijke staat te brengen.

Het leek me een erg leuk project en was er op de tank en intercooler na bijna. (moest waarschijnlijk ook nog voor een lagere compressie zorgen, maar goed)

Dus in de aanbieding, een aangepaste uitlaat spruitstuk, uitlaat, turbo van de renault GTT phase 1, een carburateur met adaptorplaat, enkelgats inlaat- en uitlaatspruitstuk en benzinepomp.

Mag men gratis hebben, anders gaat het met oud ijzer mee.

Michel
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten