Radiator met schakelcontact voor ventilator

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Radiator met schakelcontact voor ventilator

Berichtdoor JT » 27 okt 2004, 17:19

Beste mensen,

Bij mijn 504 cabrio uit 73 is de ventilator vastgedraaid an de waterpomp, waardoor deze continu meedraait. Ik heb al een nieuw koolstof-contact, dat contact kan er netjes voor zorgen dat de ventilator wordt vastgedrukt aan de waterpomp ed daarbij, dus ik kan de oorspronkelijke staat herstellen denk ik. Het stond op het programma, maar topic http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1020 doet mij weer aan e.e.a. herinneren!

Volgens mij is het zo dat als het water in de radiator een bepaalde temperatuur bereikt, er een contact wordt doorverbonden, waardoor de ventilator gaat meedraaien.
Hoewel de (waarschijnlijk later geplaatste) radiator bij mij wel voor een 504 (sedan staat op het etiket) bestemd was, zit hierop niet zo'n schakelcontact. Moet ik aan een andere radiator, die dus wel een schakelcontact heeft? Of zie ik het verkeerd?

Ik wil het uiteindelijk zo maken dat het werkt zoals het af fabriek moet werken, maar ik zet er ook een extra schakelaar in het dashboard, zodat ik de ventilator ook met de hand kan aanzetten.

Jullie ideeën hierover hoor ik graag!

Groeten
Jan
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor micheldeman » 27 okt 2004, 17:34

Ik ben bang dat je inderdaad een andere radiator zult moeten plaatsen, of je moet op je huidige radiator in staat zijn een thermocontact aan te brengen. Je zou nog kunnen uitvissen hoe bij die andere 504 waarvoor de radiator bestemd was, de beveiliging voor oververhitting werkte. Zal toch ook wel ergens een temperatuursensor moeten hebben, bijvoorbeeld op de hoofdaansluiting van radiator op het blok of retour, of misschien de waterpomp?
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Berichtdoor Bert » 27 okt 2004, 20:15

de ventilator hoort in te slaan bij een temperatuur van +/- 82 gr. C en het Thermocontact daarvoor zou in de onderbak van de radiateur moeten zitten/geplaatst worden. Het zou kunnen dat er bij jouw radiateur een plug ingedraaid is om dat gat te dichten. En dat kan zowel aan de voorkant OF aan de achterkant kunnen zitten.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor micheldeman » 28 okt 2004, 13:23

Bert schreef:de ventilator hoort in te slaan bij een temperatuur van +/- 82 gr. C en het Thermocontact daarvoor zou in de onderbak van de radiateur moeten zitten/geplaatst worden. Het zou kunnen dat er bij jouw radiateur een plug ingedraaid is om dat gat te dichten. En dat kan zowel aan de voorkant OF aan de achterkant kunnen zitten.


Het was mij uit het verhaal niet duidelijk of er een plug aanwezig was op de radiator. Zo niet, dan zal er een ander punt geweest moeten zijn waar het thermocontact geplaatst zal zijn geweest.
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Berichtdoor Bert » 28 okt 2004, 14:43

het thermocontact voor de ventilator is geplaatst in de onderste bak van de radiator, als dat er niet zit is dat gat waarschijnlijk dichtgemaakt met een stop o.i.d
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JT » 30 okt 2004, 10:40

Heeft er iemand een los thermocontact liggen?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor frans van der kemp » 19 nov 2004, 16:17

Bert schreef:de ventilator hoort in te slaan bij een temperatuur van +/- 82 gr. C en het Thermocontact daarvoor zou in de onderbak van de radiateur moeten zitten/geplaatst worden. Het zou kunnen dat er bij jouw radiateur een plug ingedraaid is om dat gat te dichten. En dat kan zowel aan de voorkant OF aan de achterkant kunnen zitten.


Hierbij aansluitend: het is verstandig de bedoelde temperatuur schakelaar met een interieur schakelaar te overbruggen. Hoge belasting, zomer, caravan en gezin, ventilator meteen mee laten draaien!
Opmerking: de magneetschakelaar trekt veel stroom :shock: . Plaats een werkrelais :idea: in het motorcompartiment, nabij de draden van de thermostaat, en stuur dit relais aan met de interieurschakelaar met verklikkerlicht. Normale draadjes voldoen dan.
Gebruik je daarentegen voldoende dikke draden, 2,5 mm2, met een goede schakelaar met verkliklicht, kun je het relais achterwege laten. Leuk :D is dat, als je niet handmatig overbrugt, je binnen kunt zien wanneer de automatische thermostaat /ventilator zelf is "in gekomen".
Ik heb een 504 GL restauratie doorgevoerd en bezit een 505 GL waarvoor gelukkig geen restauratie nodig is.
frans van der kemp
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 mei 2004, 01:24
Woonplaats: arnhem

Berichtdoor Bert » 19 nov 2004, 20:02

met een relais kan dat ook , moet je alleen een draadje extra vanaf het naar binnen trekken en daar een lampje op aansluiten :idea:
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Mark » 19 nov 2004, 23:10

JT schreef:Heeft er iemand een los thermocontact liggen?

Ik heb er eventueel een voor je liggen. Hoor 't wel.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten