koelsysteem 204, overdruk of niet?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

koelsysteem 204, overdruk of niet?

Berichtdoor Mark » 12 okt 2004, 22:08

Ik ga de radiateur van m'n 204 vervangen. Deze heeft een overdruksysteem, dus met expansievat. Wat is daarvan eigenlijk het nut? Of kan ik er net zo goed een andere radiateur in zetten die zelf via overspill loost als druk (te) hoog oploopt? Dat scheelt weer wat slangetjes en dus storingspunten, bovendien zit expansievat op irritante plek, boven ontsteker.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor JT » 12 okt 2004, 22:13

Ik zou niets anders kunnen bedenken dan "voorkomen dat koelvloeistof uit het systeem kan ontsnappen" en dat je dus in theorie nooit bang hoeft te zijn dat er te weinig koelvloeistof in zit.
Maar mijn ervaring met mijn radiator zonder expansievat (504) is dat ik nooit bij heb te hoeven vullen...
Kan de druk van het koelwater dan dus bij jou hoger zijn? En dat zou belangrijk kunnen zijn voor het optimaal koelen in jouw blok?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor micheldeman » 27 okt 2004, 16:33

Je kunt inderdaad het expansievat weglaten en door eventueel een radiatordop met een sterkere veer, het koelwater binnenhouden. Erg belangrijk is om koelvloeistof te gebruiken. Dit heeft een hoger kookpunt, dus minder kans op plaatselijke kookbellen. Wat ik zelf verder heb gedaan is via een slangetje op de nippel aan de zijkant van de radiatordop een afvoer naar onder de wagen bij de keienvanger.

Normaal gesproken heb je geen verlies van koelvloeistof, alleen als je hem geheel hebt bijgevuld.

Door het weghalen van het expansievat heb je meteen een betere toegang tot je ontsteking om deze af te stellen en ziet het geheel er overzichtelijker uit. Zie mijn site, waar je tevens een overzicht kan zien van de motorruimte van mijn 304. http://micheldeman.000freehosting.com
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Berichtdoor Mark » 27 okt 2004, 17:47

micheldeman schreef:Je kunt inderdaad het expansievat weglaten en door eventueel een radiatordop met een sterkere veer, het koelwater binnenhouden. Erg belangrijk is om koelvloeistof te gebruiken. Dit heeft een hoger kookpunt, dus minder kans op plaatselijke kookbellen. Wat ik zelf verder heb gedaan is via een slangetje op de nippel aan de zijkant van de radiatordop een afvoer naar onder de wagen bij de keienvanger.

Normaal gesproken heb je geen verlies van koelvloeistof, alleen als je hem geheel hebt bijgevuld.

Door het weghalen van het expansievat heb je meteen een betere toegang tot je ontsteking om deze af te stellen en ziet het geheel er overzichtelijker uit. Zie mijn site, waar je tevens een overzicht kan zien van de motorruimte van mijn 304. http://micheldeman.000freehosting.com

Oudere 204 (ik meen voor bj 1975) hebben ook geen expansievat, maar gewoon het systeem zoals bijvoorbeeld de 504 dat ook heeft (bij te hoog oplopende druk opent de vuldop en stroomt koelmiddel weg via nippel). De mijne heeft echter ook een boring in het blok waar een dunne slang op is aangesloten, die koelmiddel terug voert naar het expansievat. Als ik die zou weghalen heb ik een gat in m'n blok zitten :oops: of is daarvoor een afdichting voorhanden :?:
Inmiddels heb ik koelsysteem herzien: genoemde dunne slang was helemaal verstopt, met een soort sludge, nieuwe radiateur en (gedeeltelijk) nieuwe slangen. Nu ziet het er goed uit. De komende dagen maar eens proefrijden, om te zien of ie niet meer warm wordt. En nergens meer verstopt. Iemand een tip voor lekkere agressieve flush om systeem lekker door te spoelen??? Ik vrees dat een idioot een lekdichtmiddel heeft gebruikt, wat dus de dunne kanalen laat dichtslibben :evil: Eerste proefrit veelbelovend: temperatuur blijft nu normaal!
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor micheldeman » 28 okt 2004, 09:17

Goudenleeuw schreef:
micheldeman schreef:Je kunt inderdaad het expansievat weglaten en door eventueel een radiatordop met een sterkere veer, het koelwater binnenhouden. Erg belangrijk is om koelvloeistof te gebruiken. Dit heeft een hoger kookpunt, dus minder kans op plaatselijke kookbellen. Wat ik zelf verder heb gedaan is via een slangetje op de nippel aan de zijkant van de radiatordop een afvoer naar onder de wagen bij de keienvanger.

Normaal gesproken heb je geen verlies van koelvloeistof, alleen als je hem geheel hebt bijgevuld.

Door het weghalen van het expansievat heb je meteen een betere toegang tot je ontsteking om deze af te stellen en ziet het geheel er overzichtelijker uit. Zie mijn site, waar je tevens een overzicht kan zien van de motorruimte van mijn 304. http://micheldeman.000freehosting.com

Oudere 204 (ik meen voor bj 1975) hebben ook geen expansievat, maar gewoon het systeem zoals bijvoorbeeld de 504 dat ook heeft (bij te hoog oplopende druk opent de vuldop en stroomt koelmiddel weg via nippel). De mijne heeft echter ook een boring in het blok waar een dunne slang op is aangesloten, die koelmiddel terug voert naar het expansievat. Als ik die zou weghalen heb ik een gat in m'n blok zitten :oops: of is daarvoor een afdichting voorhanden :?:
Inmiddels heb ik koelsysteem herzien: genoemde dunne slang was helemaal verstopt, met een soort sludge, nieuwe radiateur en (gedeeltelijk) nieuwe slangen. Nu ziet het er goed uit. De komende dagen maar eens proefrijden, om te zien of ie niet meer warm wordt. En nergens meer verstopt. Iemand een tip voor lekkere agressieve flush om systeem lekker door te spoelen??? Ik vrees dat een idioot een lekdichtmiddel heeft gebruikt, wat dus de dunne kanalen laat dichtslibben :evil: Eerste proefrit veelbelovend: temperatuur blijft nu normaal!


Vooral koelvloeistof gebruiken, geen water, want is de oorzaak van alle ellende.
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: koelsysteem 204, overdruk of niet?

Berichtdoor Mark » 20 nov 2004, 16:21

Goudenleeuw schreef:Ik ga de radiateur van m'n 204 vervangen...

Inmiddels heb ik de radiateur idd vervangen door een splinternieuwe. En... nu is ie helemaal goed!!! Komt mooi op temperatuur maar wordt absoluut niet meer te heet. Heb ondertussen ook het (originele!) wintermasker voor de radiateur geplaatst, zodat ie sneller opwarmt en ook op hoge snelheden niet te veel afkoelt. Wat een genoegen :P .

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mark op 11 sep 2010, 09:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Jeetje » 20 nov 2004, 17:13

Die knipperlichtglaasjes lijken wel hetzelfde als die van een J7... :shock:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: koelsysteem 204, overdruk of niet?

Berichtdoor JT » 20 nov 2004, 18:47

Goudenleeuw schreef:ook het (originele!) wintermasker voor de radiateur geplaatst

Toevallig vandaag gekocht?
Ik zag er een paar liggen (kofferbakverkoop)
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Re: koelsysteem 204, overdruk of niet?

Berichtdoor Mark » 20 nov 2004, 18:49

JT schreef:
Goudenleeuw schreef:ook het (originele!) wintermasker voor de radiateur geplaatst

Toevallig vandaag gekocht?
Ik zag er een paar liggen (kofferbakverkoop)

Nee hoor, zat bij de auto, kreeg er ook nog een wit exemplaar bij, liefhebber daarvoor wellicht?
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Mark » 20 nov 2004, 18:52

Jeetje schreef:Die knipperlichtglaasjes lijken wel hetzelfde als die van een J7... :shock:

Zou kunnen, al heb ik het idee dat ze wat lichter/ieler zijn. Herinner me wel dat Evert Jonkhart zei dat ze (Peugeot dus) midden jaren '70 wat bestelautospullen hebben gebruikt voor personenauto's. Dus misschien toch hetzelfde? Ik ga ze trouwens vervangen door exemplaren met een oranje clignoteurglaasje, dat vind ik mooier omdat het meer contrasteert. Dan misschien ook gelijk de grill vervangen door een metalen exemplaar. Niet origineel, maar wel fraai.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten