Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
micheldeman schreef:Je kunt inderdaad het expansievat weglaten en door eventueel een radiatordop met een sterkere veer, het koelwater binnenhouden. Erg belangrijk is om koelvloeistof te gebruiken. Dit heeft een hoger kookpunt, dus minder kans op plaatselijke kookbellen. Wat ik zelf verder heb gedaan is via een slangetje op de nippel aan de zijkant van de radiatordop een afvoer naar onder de wagen bij de keienvanger.
Normaal gesproken heb je geen verlies van koelvloeistof, alleen als je hem geheel hebt bijgevuld.
Door het weghalen van het expansievat heb je meteen een betere toegang tot je ontsteking om deze af te stellen en ziet het geheel er overzichtelijker uit. Zie mijn site, waar je tevens een overzicht kan zien van de motorruimte van mijn 304. http://micheldeman.000freehosting.com
Goudenleeuw schreef:micheldeman schreef:Je kunt inderdaad het expansievat weglaten en door eventueel een radiatordop met een sterkere veer, het koelwater binnenhouden. Erg belangrijk is om koelvloeistof te gebruiken. Dit heeft een hoger kookpunt, dus minder kans op plaatselijke kookbellen. Wat ik zelf verder heb gedaan is via een slangetje op de nippel aan de zijkant van de radiatordop een afvoer naar onder de wagen bij de keienvanger.
Normaal gesproken heb je geen verlies van koelvloeistof, alleen als je hem geheel hebt bijgevuld.
Door het weghalen van het expansievat heb je meteen een betere toegang tot je ontsteking om deze af te stellen en ziet het geheel er overzichtelijker uit. Zie mijn site, waar je tevens een overzicht kan zien van de motorruimte van mijn 304. http://micheldeman.000freehosting.com
Oudere 204 (ik meen voor bj 1975) hebben ook geen expansievat, maar gewoon het systeem zoals bijvoorbeeld de 504 dat ook heeft (bij te hoog oplopende druk opent de vuldop en stroomt koelmiddel weg via nippel). De mijne heeft echter ook een boring in het blok waar een dunne slang op is aangesloten, die koelmiddel terug voert naar het expansievat. Als ik die zou weghalen heb ik een gat in m'n blok zitten of is daarvoor een afdichting voorhanden
Inmiddels heb ik koelsysteem herzien: genoemde dunne slang was helemaal verstopt, met een soort sludge, nieuwe radiateur en (gedeeltelijk) nieuwe slangen. Nu ziet het er goed uit. De komende dagen maar eens proefrijden, om te zien of ie niet meer warm wordt. En nergens meer verstopt. Iemand een tip voor lekkere agressieve flush om systeem lekker door te spoelen??? Ik vrees dat een idioot een lekdichtmiddel heeft gebruikt, wat dus de dunne kanalen laat dichtslibben Eerste proefrit veelbelovend: temperatuur blijft nu normaal!
Goudenleeuw schreef:Ik ga de radiateur van m'n 204 vervangen...
Goudenleeuw schreef:ook het (originele!) wintermasker voor de radiateur geplaatst
JT schreef:Goudenleeuw schreef:ook het (originele!) wintermasker voor de radiateur geplaatst
Toevallig vandaag gekocht?
Ik zag er een paar liggen (kofferbakverkoop)
Jeetje schreef:Die knipperlichtglaasjes lijken wel hetzelfde als die van een J7...
Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten