acculader?

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

acculader?

Berichtdoor wowo » 24 nov 2004, 17:04

Ik ben op zoek naar een apparaat dat ten eerste met 220 een lege accu kan opladen en ten tweede een accu gedurende langere periodes kan conserveren.
Vandaag eens gekeken bij de ijzerwarenboer en deze had een lader voor 65 eu maar ik kreeg niet de indruk dat deze ook je accu zodanig kan bewerken dat 'ie goed blijft.
Iemand ervaring hiermee? Waar ben ik naar op zoek en hoeveel mag zoiets kosten?
Dank voor eventuele tips, Wouter
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor JT » 24 nov 2004, 18:51

Bij Conrad staat deze bijvoorbeeld:
http://www1.nl.conrad.com/

De 12 V-loodaccu wordt eerst met een constante stroom opgeladen en na het bereiken van de maximale oplaadspanning weer actief ontladen. Wanneer de minimale oplaadspanning bereikt is, wordt weer overgeschakeld naar de oplaadwerking. Op deze manier blijft de volledige accucapaciteit behouden. Ideaal voor motoren, oldtimers en cabrio's die lange tijd achtereen niet worden gebruikt.
Technische spec.: Voedingsspanning 230 V, secundair 12 V • Max. oplaadstroom 400 mA • Het apparaat is kortsluitbestendig en beschermd tegen onjuiste polariteit • Oplaad- en ontlaadcontrole-LED. Met Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.

€ 42,50


Ikzelf rij regelmatig, dus ik heb alleen een oplader voor als ik te veel heb moeten testen of zo...
Die staan bij Conrad voor 17,95 en 29,95
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor wowo » 24 nov 2004, 19:16

Dat klinkt goed, precies wat ik zoek. Ik ga eens langs bij de Conrad. Dankje voor de tip.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Gilletti » 24 nov 2004, 19:37

Voor welke auto is het?
De beste conserverende laders zijn de zgn. AccuMate en OptiMate.

Eerstgenoemde wordt aangeraden voor modernere auto's.
De OptiMate meer voor klassiekers en motorfietsen.
Beiden kosten ze rond de 50 à 60 euro.

De preciese specs heb ik zo even niet bij de hand, maar die zijn vast wel te vinden op het www.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor wowo » 24 nov 2004, 19:46

Gilletti schreef:Voor welke auto is het?
De beste conserverende laders zijn de zgn. AccuMate en OptiMate.

Eerstgenoemde wordt aangeraden voor modernere auto's.
De OptiMate meer voor klassiekers en motorfietsen.
Beiden kosten ze rond de 50 à 60 euro.

De preciese specs heb ik zo even niet bij de hand, maar die zijn vast wel te vinden op het www.


Ik heb er nu even een nodig voor de accu van m'n eend maar zal er in de toekomst ongetwijfeld accu's van andere oudjes aan willen hangen.
Afgelopen 2 jaar heb ik volgens mij 3 accu's versleten door verwaarlozing, daar wil ik wel eens vanaf. Ik zal de '*Mates' ook bekijken, thanks.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Mark » 26 nov 2004, 22:22

Gilletti schreef:Voor welke auto is het?
De beste conserverende laders zijn de zgn. AccuMate en OptiMate.
Ik zal de '*Mates' ook bekijken, thanks.

Ik heb zeer goeie ervaringen met mijn AccuMate, gekocht bij Brezan.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor JT » 20 dec 2005, 10:21

Grmbl...

Toegegeven, ik gebruik de slechtere accu's van ons wagenpark voor mijn meer incidentele rijgedrag met de 504's...
Maar vanochtend was het dus, na een weekje zout op de weg, weer tijd om te starten.... niks dus.
Is er nou geen apparaat dat je erop kunt hangen terwijl alles aangesloten blijft? Dat je de doppen open moet draaien, dat is nog wel te doen, maar ik zou graag de coupé snel kunnen gebruiken, dus lader lostrekken, doppen dicht, motorkap dicht en starten....

Nu ik er aan denk, er zijn vast accupolen die je met een simpele knijpbeweging kunt loshalen en vastzetten?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor leffe 404 » 20 dec 2005, 11:45

Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor peugeot-304 » 20 dec 2005, 13:06

Of te wel druppelladers, die de accu op spanning houden

Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor JT » 20 dec 2005, 17:01

En die kun je koppelen terwijl beide accupolen aangesloten blijven?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Marius » 20 dec 2005, 18:33

even over dat apparaat welke JT aanhaalde (die van de conrad).

De 12 V-loodaccu wordt eerst met een constante stroom opgeladen en na het bereiken van de maximale oplaadspanning weer actief ontladen. Wanneer de minimale oplaadspanning bereikt is, wordt weer overgeschakeld naar de oplaadwerking. Op deze manier blijft de volledige accucapaciteit behouden. Ideaal voor motoren, oldtimers en cabrio's die lange tijd achtereen niet worden gebruikt.
Technische spec.: Voedingsspanning 230 V, secundair 12 V • Max. oplaadstroom 400 mA • Het apparaat is kortsluitbestendig en beschermd tegen onjuiste polariteit • Oplaad- en ontlaadcontrole-LED. Met Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.

€ 42,50


400mA is wel erg weinig laadstroom.
Een compleet lege accu zal een eeuwigheid gaan duren om weer vol te krijgen.

Ik heb zelf ino nze vorige zelfbouwcamper een schakelbare lader gekocht, het merk is me ontschoten, maar heb hem gekocht bij een automaterialen zaak, voor volgens mij een euro of 50.

De lader had 2 standen:

- gewoon laden met 6 amp (nog niet veel maar wel voldoende om binnen een paar dagen een platte accu weer vol te krijgen)
- En de druppelstand begon bij 6 amp, en liep langzaam terug afhankelijk van de behoefte naar 0 amp.

Inderdaad geen actieve ontlaad functie, maar dat is volgens mij ook niet echt nodig.
Veel simpeler is het bijvoorbeeld om een dergelijke "goedkopre" lader via een tijdschakel klok in het stopcontact te steken, en dan voor 2 a 3 uurtjes perdag het ding te laden laden.

De zelfontalding van de accu, in combinatie met die paar uurtjes laden per dag, zullen je accu in goede conditie houden.

Zo onderhoud ik ook de accu's van mijn camper, en dit gaat reeds lange tijd erg goed.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Bert » 21 dec 2005, 16:24

als je de accu in je garage/ hobbyruimte hebt staan kun je er ook een autoradio op aansluiten ( heb je gelijk muziek terwijl je bezig bent) en je accu heeft gelijk een ( klein beetje ) ontlading.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten