Opknappen 404 Pick-up

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Opknappen 404 Pick-up

Berichtdoor pick~up » 25 okt 2004, 20:37

Hierbij een verhaaltje over het opknappen van een origineel Nederlands (70-16-EB, uit 1975) enigzins (mis)bruikte 404 die hoognodig wat liefde en aandacht nodig had. (en heeft)

Afbeelding
En zo stond ie al 3 jaar in de schuur waar we 'm gekocht hebben. Let op het gat in 't dak voor een klapdakje :(

Afbeelding
Opgehaald & eenmaal thuis... 't lijkt nog heel wat, maar schijn bedriegt!


Afbeelding
Gedeeltelijk gesloopt. Later zou blijken, dat dit nog lang niet genoeg was. De bak lijkt op de plaatjes nog heel wat, maar de bodem ervan is niet best meer. Ook cabinebodem, dorpels, deuren, voorschermen, raamstijl, nou ja, eigenlijk alles is meer of minder verrot. Of gefixt met wondermiddelen plamuur en polyester... :roll:

Afbeelding
Afbeelding
Dit is de 2,5 liter turbo diesel intercooler uit een (franse) 505. Deze motor heeft het lieve aantal van ongeveer 518.000 kilometer achter de kiezen en moet in de 404 komen. Is overigens starten en lopen! Alles is al pas gemaakt, maar de motor (en bijbehorende 505 5-bak en differentieel van 504) en aandrijflijn zijn momenteel gedemonteerd. Eerst de roest...

Afbeelding
Afbeelding
Verder gestript. Inmiddels is de voorkant gestraald en in de primer en richt het werk zich op de bak. Daarna kan het opbouwen weer beginnen, met nieuwe deurplaten, motorkap, voorschermen, etc etc etc.
En uiteraard de motor...

Afbeelding
Van onze moderator '404' hebben we een bank overgenomen en deze is weer netje opnieuw gevuld en bekleed. Nu de rest nog...

We zoeken nog wel wat onderdelen om hem echt mooi af te kunnen maken. Mijn broer, van hem is hij eigenlijk, zal wel een lijstje maken en dan post ik dat wel weer.

We proberen jullie met nieuwe vorderingen op de hoogte te houden van dit inmiddels al 3 jarige project!

Groeten, namens Léon (mijn broer) en Chris (vriend,

Jeroen
pick~up
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 20 jun 2004, 20:52

Berichtdoor 404 » 26 okt 2004, 09:57

Een 505 turbodiesel in een 404 8) , ik ben benieuwd of je alles passend krijgt.
Er is wel een verschil tussen opknappen en restaureren. Als je veel tijd hebt (en geld) zou ik kiezen voor restaureren.
De auto ligt al uit elkaar, dus ik neem aan dat je hem (gedeeltelijk) laat stralen en dan epoxyprimer , 2-componentenfiller, primer en lak er op? Is wel het beste. Wel een hoop (schuur)werk.
Zo te zien valt het nog wel mee met het laswerk, bij mij waren alleen de twee hoofdbalken achter nog goed en de dorpels. In mijn geval was wegslijpen van slechte stukken en opnieuw opbouwen de enige optie. Het toch niet zo dunne plaatwerk kan toch heel slecht zijn. Kun je eens wat foto's van dichtbij maken? Anders wil ik ook wel eens langskomen als mijn auto rijdt.
De bank ziet er in elk geval goed uit!
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Foto's en meer...

Berichtdoor pick~up » 26 okt 2004, 11:10

De motor heeft er, inclusief 5 bak en eindoverbrenging, al in gezeten en er is mee gereden. Om de roest goed te kunnen behandelen/stralen is dat enigzins logge ding er nu weer uitgehaald. Het is wat passen en meten met het koppelingshuis, vliegwiel, luchtfilter en ruimte aan de voorkant, maar 't past wel. De ventilator zit maar een paar cm van de radiator af en het luchtfilter is vervangen door een oliebadfilter omdat dat nog in een hoekje weg te stoppen is. Omdat de intercooler bovenop het blok zit, past het luchtfilter nl. daar niet meer. Of je moet de motorkap heeeel hard dicht gooien... ;)

Het voordeel is inmiddels compleet gestraald en in de primer, roestwerende zooi en weet ik wat al niet voor al dan niet giftige troep gezet om roest te voorkomen. :)

Er zat (en zit) desondanks veel laswerk in:

-raamomlijsting
-cabinebodem
-binnenschermen/binnenspatborden
-draagbalken voor en achter
-draagbalken laadbak (de omgekeerde U-profiel van de bak was aan de buitenkant nog ok, binnenin al behoorlijk aangetast. Dit zie je alleen als je de bak compleet verwijderd)
-2x spatborden laadbak
-2x dorpels
-cabineachterwand
-gat voor schuif-/klapdak dicht gemaakt
-en nieuwe voorschermen, motorkap, deurplaten etc etc etc. De licht grijze op de de foto bestonden voornamelijk uit plamuur, roest en polyestermatjes.

Al met al zijn er al heeel wat meters blik en lasdraad in verdwenen...
En omdat het mijn auto niet is zal ik ongetwijfeld wel wat vergeten zijn...

Gelukkig is mijn broers vriend schadehersteller, dus hij weet nog enigzins wat ie doet ;) :D

Zal wel proberen wat close-ups te maken, maar de meeste roest is inmiddels al verwijderd.

Groeten,
Jeroen
pick~up
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 20 jun 2004, 20:52

Berichtdoor deVreugd » 26 okt 2004, 18:03

Tis een hele klus hoor, maar goed, je krijgt er natuurlijk wel wat voor terug: een supercoole pick-up! Zag net trouwens nog een 504 pick-up rijden, die worden ook zeldzaam op de wegen..
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

pick-up

Berichtdoor PVa » 30 okt 2004, 22:07

Beste pick~-up;

Zeker de moed niet opgeven en liever een jaartje later er mee rondtoeren dan vroegtijdig opnieuw te moeten renoveren.
Je bent of was zeker niet alleen, zie www.peugeot404UXD.tk.

PVa404UXD
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610

Even een update!

Berichtdoor pick~up » 04 dec 2004, 12:44

Het werk aan m'n broers pickup gaat intussen gewoon door. De 'nieuwe' motor lekte olie uit de achterste krukaskeerring. Dat is zo'n touwtje, maar om die in te bouwen moet de krukas eruit.

Er waren wat lagers niet best meer, maar de onderdelen zijn binnen dus het werk hieraan vordert gestaag. De complete body is na het lassen gestraald en staat nu grotendeels in de primer.

Afbeelding
Wat ook vordert, is het werk aan de bak. Veel balken en de spatborden waren aangetast of behoorlijk rot, dus dat is allemaal onder handen genomen, zoals je ziet! O.a. de spatborden zijn compleet nieuw.

Afbeelding
De cabinevloer: eigenlijk bijna nieuwbouw... Het resultaat van veel werk mag er zeker zijn.

Afbeelding
Deuren, dashboard en velgen en nog wat ander los spul.

Er is nog genoeg te doen, maar langzaam maar zeker begint het er weer op te lijken.

We houden jullie wel weer op de hoogte!

Groeten (namens het restauratieteam, waarvan mijn aandeel enkel uit het updaten van dit draadje bestaat),

Jeroen

PS PVa, mooie site!
pick~up
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 20 jun 2004, 20:52

Berichtdoor 404 » 04 dec 2004, 14:05

Ziet er goed uit! Je hebt dus ook de hele bak weggeslepen. Wat voor materiaal is de nieuwe bakbodem? Met wat voor lak heb je het dashboard gespoten? Wordt hij de zelfde kleur als de mijne?
Succes met afbouwen en laat je niet ontmoedigen!
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Re: Opknappen 404 Pick-up

Berichtdoor Le Lion » 12 dec 2004, 21:31

pick~up schreef:Hierbij een verhaaltje over het opknappen van een origineel Nederlands (70-16-EB, uit 1975)


Ik had ooit eens een Simca 1000 uit augustus 1967 en die had EL als laatste letters...

Kan het zijn dat deze auto misschien ouder is?
Avatar gebruiker
Le Lion
Moderator
 
Berichten: 686
Geregistreerd: 31 maart 2004, 08:21

Berichtdoor 404 » 13 dec 2004, 06:52

Het is echt een 75-er, hij heeft een grijs kenteken. :wink:
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Le Lion » 13 dec 2004, 17:24

Ow, dat wist ik niet. :mrgreen:

Ben (nog) niet zo thuis in de kentekens...

Gelukkig is er een Peugeotforum waar je veel kan leren!! :D
Avatar gebruiker
Le Lion
Moderator
 
Berichten: 686
Geregistreerd: 31 maart 2004, 08:21

Weer nieuws!

Berichtdoor pick~up » 22 dec 2004, 22:58

@ 404. Het dashboard is geloof ik gewoon zwarte verf, de bak is gewoon staal, dat uiteraard wel goed behandeld wordt tegen roesten.
De kleur wordt ongeveer gelijk aan de jouwe, maar is blauwer en donkerder als origineel. We vinden dit een mooie kleur, het originele grijs is wel erg flets.

Verder weer wat nieuws! De motor is, na uit elkaar geweest te zijn, weer in elkaar, zoals uit onderstaande foto's van het knutselteam blijkt...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op de laatste foto is de complete werkplaats te zien.

Voor de (pas) vorm zijn ook de voorschermen er weer even los aangehangen. Zo lijkt het toch al weer wat op een auto!
Afbeelding

De grille is nog een probleem -volgens folders etc hoort er een smalle rand om, maar deze past voor geen meter. Het model met dikkere chromen rand past perfect... Rara.... wie het weet, mag het zeggen!
Afbeelding

Groeten, fijne dagen gewenst en een gezond 2005,

Jeroen
pick~up
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 20 jun 2004, 20:52

Berichtdoor Gilletti » 23 dec 2004, 00:20

Leuk zo'n verslag. Wel fijn dat jullie zo'n ruime werkplaats hebben
Wanneer is ie ongeveer "af" gepland?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor pick~up » 24 dec 2004, 15:33

Ze hopen hem komende zomer af te hebben. Dan willen ze ermee op vakantie... Tent mee, en lekker toeren!

Groeten
Jeroen
pick~up
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 20 jun 2004, 20:52

pick~up

Berichtdoor PVa » 01 jan 2005, 18:27

Beste Pick~up;

Wanneer jullie pick-up klaar is ,zouden we samen met de andere pick-up vrienden eens moeten samen komen. Deze zomer tijdens een treffen ofwel samen iets organiseren.Want de vrouw is wel te overhalen om ergens te gaan kamperen met de 404UXD pick-up/bache deze zomer.
Kampeerervaring hebben we niet en materiaal kunnen we wel even lenen van familie.

Beste wensen en veel succes,
PVa404UXD
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610

Berichtdoor pick~up » 11 jan 2005, 12:57

Als een waardig PR-manager voor internetzaken(?) laat ik dit draadje natuurlijk af en toe wel zien aan het restauratie-team :)

Ze waren erg enthousiast over een soort meeting(je) voor pick-ups; als de auto klaar is komen ze zeker!

Groeten,
Jeroen
pick~up
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 20 jun 2004, 20:52

Berichtdoor PVa » 02 sep 2005, 21:20

Beste pick-up collega's,

Is de PC of de PU gecrasht ??????
We horen of zien niets meer van jullie.

Mvg PVA404UXD
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610

Berichtdoor pick~up » 09 sep 2005, 21:00

Het heeft inderdaad wel weer even geduurd! Deze foto's zijn ook al wat ouder, we zullen binnenkort weer eens wat nieuwe maken...!

Afbeelding
'Nieuwe' stukken uit een andere 404 geslepen. (raamonlijsting etc)

Afbeelding
Het begint alweer op een auto te lijken!

Afbeelding
De trotse(?) eigenaar naast zijn bolide!

Afbeelding
Nieuwe bodem voor de bak alvast even gespoten.

Tot zover dan maar weer even een update, we leven dus nog wel!

Groeten
Jeroen
pick~up
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 20 jun 2004, 20:52

pick-up

Berichtdoor PVa » 26 maart 2006, 12:27

Beste,

Na 17 maanden, wat is het resultaat tot nu?
Als ZE klaar is, komen jullie naar de forum-meeting op 16 april?

Of laat ons nog eens iets zien van het voorlopige situatie.

MvgPVa404UXD
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610

Re: Even een update!

Berichtdoor Rob d'n urste » 27 okt 2006, 18:34

pick~up schreef:Het werk aan m'n broers pickup gaat intussen gewoon door. De 'nieuwe' motor lekte olie uit de achterste krukaskeerring. Dat is zo'n touwtje, maar om die in te bouwen moet de krukas eruit.


Vraag:
Ik ben erg benieuwd hoe jullie het probleem van de lekkage op de achterste keerring hebben opgelost, nou ja keerriing, dat stukje hennep zal ik maar zeggen.
Moet de krukas er echt uit om het bovenste deel te kunnen monteren, of hebben jullie nog een leuke truc uit kunnen halen?
Ik kijk uit naar een reactie, want ik heb daar met een 505 blok hetzelfde probleem.

Gr Rob
Rob d'n urste
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 okt 2006, 18:27
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Berichtdoor Bert » 27 okt 2006, 22:12

om het bovenste deel van de keering te monteren moet echt de krukas eruit , op een andere manier gaat het echt niet :cry:
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor pick~up » 02 nov 2006, 20:40

Hallo mensen het project 404 licht wel een beetje stil wegens aankoop van een peugeot 604 en een peugeot 505 break dangel ik schaam mijn er ook een beetje voor maar gelukkig komt de winter er aan kan ik weer lekker aan mijn U10D.
pick~up
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 20 jun 2004, 20:52

Berichtdoor pick~up » 10 sep 2008, 18:47

Ik heb een heeeeele tijd niets aan mij pickup gedaan wat mijn toch al 3 jaar dwars zit,en om er nu voor te zorgen dat het nu eindelijk wat wordt heb ik samen met een goede vriend het plan gemaakt om gewoon 1week vrij te nemen en dan lekker van 8 tot 18:00 aan de pickup te gaan,want het is en blijft mij favorietste peugeot!!

Ik wil jullie nu eindelijk wel weer eens wat foto''s laten zien van de vorderingen.

Ga jullie op de hoogte houden!!!!!

Groeten Leon.
pick~up
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 20 jun 2004, 20:52

Berichtdoor Gilletti » 10 sep 2008, 22:51

Leuk!
Met de 304 cabrio heb ik ook 2x een week vrijaf genomen en samen met de buurman lekker doorgeklust. Veel voldoening aan het eind van de week want je ziet dan echt vordering.

In welk stadium van restauratie zit je nu?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor pick~up » 11 sep 2008, 19:38

Nou het probleem was dat er telkens weer wat tussen kwam,en dan op een gegeven moment vergeet je het bijna.
Maar er zit tot nu toe best wel veel geld in dus dat zou natuurlijk zonde wezen als het niets zou worden.

Alles wat los van de auto geschroefd kan worden is klaar,bijna al het plaatwerk ligt klaar maar de body zelf is nog niet klaar en daar gaat nu verandering in komen.

We beginnen gewoon met frisse moet en we gaan gaan er nu een fijn pickupie van maken!!!

Groete Leon
pick~up
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 20 jun 2004, 20:52

Berichtdoor pick~up » 07 jan 2009, 21:16

Ik weet eindelijk hoe ik foto's moet plaatsen vandaar dat het even duurde.

404 achter 505



Afbeelding

Tsja waar begin je dan......




Afbeelding


Al veel laswerk gedaan aan de onderkant dus nu hij nog met 2 man op ze'n zijkant te rollen is eerst maar eens lekker in de grondverf.

Afbeelding
pick~up
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 20 jun 2004, 20:52

Volgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron