504 | knipperende lampen

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

504 | knipperende lampen

Berichtdoor Jerroen » 07 dec 2004, 00:14

Aangezien dit waarschijnlijk niet 504 specifiek is maar iets algemeens het topic maar hier. Misschien een linkje vanuit het 504 forum handig?


Ik heb het me al een tijdje verbeeld maar het blijkt echt zo te zijn. Het viel als eerste op aan de dashboard verlichting, die knipperde flauw tijdens het rijden. Op een gegeven moment ga je aan je zelf twijfelen. Dus de auto thuis laten draaien en na een test op een muur bleken ook de koplampen te knipperen :shock:

Ze knipperen niet als de moter stationair loopt wel bij een verhoogd toerental (bv bij 90 km/h ik heb geen toerenteller :) ). De dashboard verlichting knippert dus ook mee (vooral die bij de meters). Ze knipperen flauw om de seconde.

Rara wat kan dit zijn :?: Slechte dynamo? Ergens een regelaar niet lekker?

Nu moet ik ook melden dat er zowieso bij een stationair toerental de spanning lager is dan bij hoger toerental. Dit merk je als eerste aan de richtingaanwijzers. Als je bij een bocht richting aangeeft en je remt af gaan de richtingaanwijzers anders (niet goed) knipperen naarmater de moter langzamer gaat lopen. Ook andere zaken zoals ruitenwissers en ventilator hebben hier last van.

De vorige eigenaar heeft de accu vervangen voor eentje van 55a ipv de originele 48a, kan dit de oorzaak zijn?
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor 404 » 07 dec 2004, 11:17

Regelaar defect, denk ik. Even laten doormeten bij een revisiebedrijf voor startmotoren en dynamo's. Ik zou eerst even rondbellen, de prijsverschillen zijn vaak groot.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor jesse » 07 dec 2004, 14:35

Ik heb met mijn j7 hetzelfde.
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Jerroen » 08 dec 2004, 21:30

jesse schreef:Ik heb met mijn j7 hetzelfde.


Het knipperen van de verlichting bedoel je?
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor jesse » 08 dec 2004, 22:34

Het knipperen van de dashboardverlichting.
Dit probleem is er niet altijd maar af en toe valt het mij weer op, ik heb het nooit getest op de muur ofzo.
Eerst dacht ik dat het kwam omdat er origineel een tweede accu was aangesloten, nu immmiddels weer via een diodebrug. Laatst viel het mij weer op dat de dashboardverlichting weer knipperde.
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor JT » 08 dec 2004, 22:49

Ik wilde vandaag een fijn stuk gaan rijden.
Starten, buiten zetten.
Stadslampen voor en achter ontzettend aan het knipperen.
Ik heb het complete dashboard losgegooid. Bedrading is bij mij de eerste prio...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor jesse » 08 dec 2004, 22:59

Misschien toch iets met vocht te maken?
Al begrijp ik dat jouw wagen binnen staat.
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor JT » 08 dec 2004, 23:04

Klopt, maar het blijft een oudje. Ik ga zaterdag, gewapend met lettertang en voltmeter eens alles doormeten!
Als ik mijn dim licht aan doen, gata mijn grootlicht branden en zo.. brrr
Dus alles los, meten en opnieuw verbinden....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Jerroen » 08 dec 2004, 23:04

jesse schreef:Het knipperen van de dashboardverlichting.
Dit probleem is er niet altijd maar af en toe valt het mij weer op, ik heb het nooit getest op de muur ofzo.
Eerst dacht ik dat het kwam omdat er origineel een tweede accu was aangesloten, nu immmiddels weer via een diodebrug. Laatst viel het mij weer op dat de dashboardverlichting weer knipperde.


Bij mij knipperen dus ook de koplamen.. op aanraden van een collega zal ik eens een voltmeter erop aansluiten.
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten