LUCHT IN- + UITLAAT VERBINDEN????

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

LUCHT IN- + UITLAAT VERBINDEN????

Berichtdoor AMPlas » 14 dec 2004, 11:25

ik heb een vraag; hoe loopt de in en uitkomede lucht door mijn 104 SL 1.1 blok uit 79? even een beschrijving: de lucht wordt het filter ingezogen door een soort van U bocht daar zit de eerste vraag. in de bocht zit een in/uitlaat; moet die open of dicht zitten of moet die in verbinding staan met de uitlaat direct na dat de uitlaat uit het blok komt? er zitten dus twee openingen voor de duidelijkheid voor de toevoer naar het luchtfilter, een in de U-bocht zelf en een aan het uiteinde van de U bocht. nu neem ik aan dat die aan het uiteinde gewoon de toevoer van lucht verzorgd. maar die in de bocht zelf snap ik niet. nu hangt er wel een slangklem met een stukje slang aan maar dat gaat nergens heen. en hetzelfde zit op de uitlaat (vlak bij het blok. moeten die twee met elkaar in verbinding staan?
ik ben beginnend sleutelaar :oops: :roll: :lol: , en naar mijn logisch idee zou dan de lucht vanuit de uitlaat weer in het luchtfilter terecht komen. lijkt me niet erg goed voor het luchtmengsel. maar als ik bijde zou afsluiten betekent dat dan dat ik meer druk creeer in het uitlaatsysteem, dus meer pressie en misschien betere verbranding? zou wel verklaren waarom het blok nu zo bokkig is bij stationair draaien.

nou ja het wordt een heel verhaal zie ik alweer, dus ik wacht eerst even jullie reacties af. verklaar ik me daarna wel weer nader
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor 404 » 14 dec 2004, 13:38

Volgens mij heb je het over de zomer- en winterstand op het luchtfilter en ontbreekt de slang die naar de uitlaat gaat. Kijk eens op de uitlaat, daar hoort een aansluiting te zitten voor een vrij dikke geribbelde metalen slang. Die slang ontbreekt en dat is het probleem. In de winter hoort de inlaatlucht via de uitlaat te komen om te voorkomen dat de carburateur bevriest.
Dat kun je regelen met die klep in het huis met die twee aansluitingen. Je kan de maat nemen en dan proberen op de sloop een stuk slang te vinden. Als je niet weet wat voor slang ik bedoel zal ik wel een foto plaatsen van een vergelijkbare slang. Succes ermee.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor AMPlas » 14 dec 2004, 14:36

juistem, klopt er hangt aan beide kanten (zowel bij de uitlaat als bij luchtinlaat filter) nog een klein stikje geribbeld metalen slang. maar wat er tussen hoort is dus niet meer. maar ik had het dus toch correct, wel verbinden. tegen bevriezing carburateur. heeft die slang verder nog iets te maken met hoe de motor stationair draait en dergelijke of maakt dat niet uit?
Alvast bedankt voor de info! ga snel op zoek naar een stuk slang, want het is nu toch al best wel koud buiten.
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor 404 » 14 dec 2004, 20:21

Die winterstand is puur bedoeld om bevriezing te voorkomen, wat trouwens ook kan gebeuren bij temperaturen boven nul.
Verschijnselen: Motor loopt steed slechter, hapert en kapt er uiteindelijk helemaal mee. Dan kijk je onder het luchtfilter en zie je een ijsklomp in plaats van een carburateur. Heb ik een keer meegemaakt toen ik iemand naar Brussel airport moest brengen.
Dat was een leuk ritje... :roll:
Trouwens: de inlaatlucht is in de winterstand ook gewone lucht, maar dan een beetje voorverwarmd door het uitlaatspruitstuk.
Als je die slang hebt aangesloten moet je hem wel met het knopje op winterstand zetten. ("hiver" in dit geval?)
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten