choke

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

choke

Berichtdoor Pepijn » 16 dec 2004, 23:08

Vraag:
De choke van mijn 404 werkt niet. Als ik hem uittrek lijkt het wel of de motor verzuipt, dwz wel meer benzine krijgt maar het toerental niet verhoogt. Iemand enig idee over de oorzaak en remedie ? In deze koude wintermaanden wel zo fijn.... :lol: Alvast bedankt.
Pepijn
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 21 mei 2004, 20:31
Woonplaats: Mook

Berichtdoor Jerroen » 16 dec 2004, 23:18

Heeft dat niet te maken tussen de mix brandstof en zuurstof :?:
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Re: choke

Berichtdoor Niek020 » 17 dec 2004, 08:27

Bij mijn 404(1964) is dat ook het geval.
Ik start ,bij koude motor,met de choke helemaal uit.
Direct daarna druk ik enigzins de choke in,zodat een mooi"rond" geluid krijg.......
Bij het wegrijden heb ik geen last van stugheid of tegensputteren
Bij mijn 404 heb ik nog nooit een verhoogde snelheid waargenomen bij een uitgetrokken choke!!

groetjes niek
Niek020
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 23 mei 2004, 16:10
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Jeetje » 17 dec 2004, 11:36

Luchtfilter eraf, motor starten en iemand in de carburateur laten kijken wat en of er wat gebeurt als je aan de choke trekt. Het klepje bovenin de carburateur moet bewegen door de choke te bedienen...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: choke

Berichtdoor Maarten Deen » 17 dec 2004, 18:55

Niek020 schreef:Bij mijn 404 heb ik nog nooit een verhoogde snelheid waargenomen bij een uitgetrokken choke!!

Dat is vreemd, zouden er verschillende systemen in omloop zijn? Als ik de choke uittrek gaat het stationair toerental direkt omhoog.
Bij starten met koude motor gaat eerst de choke helemaal uit, als de motor loopt binnen een paar seconden (dus al voor het wegrijden) half in en daarna langzaam binnen 2-3 km volledig in.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: choke

Berichtdoor Niek020 » 17 dec 2004, 19:28

Bij starten met koude motor gaat eerst de choke helemaal uit, als de motor loopt binnen een paar seconden (dus al voor het wegrijden) half in en daarna langzaam binnen 2-3 km volledig in.[/quote]

Dit doe ik ook,dus,bij een koude motor
Zojuist heb ik de 404 gestart(koude motor,5 dgn niet gebruikt)
controle:Toerental gaat niet omhoog.
na een paar sec.de choke induwen tot de motor mooi"rond"loopt,en daarna,inderdaad zoals altijd,binnen 2-3km,lanagzaam induwen.......ik weet niet beter!!! :D
Niek020
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 23 mei 2004, 16:10
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor JT » 17 dec 2004, 20:05

Is ook een vreemd verschijnsel voor mij Niek!
Ik heb diverse auto's met choke gehad, en bij allen kon je het toerental beïnvloeden door het uittrekken van de choke. Natuurlijk moet het toerental laag bliven, maar als je "doortrekt" moet ie uiteindelijk toch meer toeren gaan maken ?!?!?
Wie kan het verschijnsel bij Niek uitleggen :?:
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Niek020 » 17 dec 2004, 20:49

Als je "doortrekt" moet ie uiteindelijk toch meer toeren gaan maken ?!?!?

als ik de choke"doortrekt"dan neigt ie tot afslaan!!!

Als ik start met de choke uitgetrokken,en ik laat die aanstaan,(hij maakt echt niet meer toeren)dan heeft ie de neiging om af te slaan,hij gaat dus minder toeren maken,loopt ook moeizaam,maar zodra ik de choke een beetje indrukt,dan gaat hij soepel lopen,

Ik heb vroeger Lada gereden(handmatige choke)type 1200,1600,2105,en als je daar de choke uittrok,ging de motor als een razende tekeer!.Met de uitgetrokken choke moest je enige kilometers blijven rijden,eer je hem enigzins in kon drukken.
Dus ik weet wat je bedoelt :D ,Helaas kan ik het niet meer aan mijn vader vragen,die 35 jaar met de auto gereden heeft.Mijn broer zei me,aangezien hij een stukkie ouder is,niet meer zou weten,hoe dat ging.
Mijn 404 uit '73(ik heb het hierboven over de 404 uit"64")werkt,sinds ik een nieuwe bezinepomp geinstalleerd hebt,ook anders.
Met koude motor start ik de auto met de choke uitgetrokken,enigzins hogere toerental(ik vind het weinig),meteen na starten,de choke tot half indrukken.
Rij ik de straat uit,bocht om,is de choke al ingedrukt!!.........
Was in het begin erg vreemd,aangezien ik vroeger tamelijk lang moest rijden met gebruik van choke.
Groetjes Niek :D

Ter info wil ik nog even melden,dat de groene 404 sinds mijn Pa hem kocht,in 1964,altijd,tot op heden,garage-gestald is geweest!!
Niek020
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 23 mei 2004, 16:10
Woonplaats: Amsterdam

choke

Berichtdoor Robinxs » 10 mei 2005, 19:32

Misschien moet je de choke niet helemaal uittrekken. ik heb op mn 205 xs ook een choke en als ik die helemaal uittrek verzuipt ie ook zowat.
succes ermee :!:

groet Robin
Avatar gebruiker
Robinxs
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 mei 2005, 13:40

Berichtdoor deVreugd » 10 mei 2005, 23:28

Om mijn 404 (1966) lekker te laten starten, trek ik de choke gewoon helemaal open. Dan maakt 'ie overigens flink wat toeren. Daarna rij ik, afhankelijk van de temperatuur en de tijd dat de auto heeft stilgestaan, door tot het eerste of tweede stoplicht, waarna ik de choke langzaamaan weer indruk. Niet te abrupt, want dan slaat de motor meteen af (hoewel starten zonder choke daarna geen probleem meer is).
Volgens mij heeft elke 404 dus zijn eigen gebruiksaanwijzing! :-)
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Bert » 11 mei 2005, 19:19

bij koude start de choke helemaal open en "geen" gad geven, als de motor loopt de choke een stukje terug zetten tot de motor goed loopt ( doe je dat niet dan "verzuipt"hij ) als je de choke iets uitttrekt heb je een hoger stationair toerental, en niet alle 404 carburateurs hebben overigens een extra luchtklepje in de chokeklep waarschijnlijk alleen de laatste modellen
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 12 gasten

cron