Onze grootste vijand, de roestduivel!

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Onze grootste vijand, de roestduivel!

Berichtdoor Mark » 22 sep 2004, 19:05

Onze grootste vijand is natuurlijk de roestduivel. Wat doen we eraan om hem uit onze leeuwen te houden? Fertran, owatrol, brunox, dinitrol, tectyl ML etc etc. De een is een fan van tectyleren, de ander is er absoluut tegen. Wat zijn jullie ervaringen met de diverse anti-roestmiddelen en -behandelingen?
Laatst bijgewerkt door Mark op 27 aug 2009, 12:46, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Jeetje » 22 sep 2004, 19:29

Ik ben erg tevreden over Rustarrestor (zie www.rustarrestor.nl ). Dat is een waterachtige (doorzichtige) vloeistof die je gewoon met een kwast aan kunt brengen. Je kunt kleine onderdelen er ook in dopen en/of weken. Je kunt het gebruiken ter voorkoming van roest, maar ook als je roest hebt verwijderd om de rest tegen roest te beschermen. Je ziet gewoon hoe het werkt.

Lees maar even op de site hoe en wat...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

roestbestrijding

Berichtdoor chr. » 22 sep 2004, 20:59

kijk daar mee uit met dat soort middelen :!: :!:
heb auto's gezien die waren behandeld met een soort van zwart goedje,
ook een antie roestmiddel en dit kwam na restauratie van de auto
omhoog door de verse lak. :cry:
zode van de tijd en het geld.
beter is het om het aan de specialisten over te laten :P
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor Jeetje » 22 sep 2004, 21:12

Natuurlijk is het beter om het aan specialisten over te laten! Die zijn echter ook specialistisch duur :( . Voor een klein roestplekje kun je wel naar zo'n specialist hollen, maar dat doe je over het algemeen niet, omdat je al weet dat het een dure grap zal worden.

Kleine roestplekjes moeten echter aangepakt worden anders worden ze snel groter en sta je al snel voor een écht dure reparatie.

Om dan ervoor te zorgen dat de roest niet meer terugkomt op dat kleine plekje kun je verschillende middelen gebruiken. Sommige middeltjes werken erg goed, maar schadeherstelbedrijven of restaurateurs worden daar een beetje treurig van. Plaatwerk dat met deze middeltjes is behandeld kunnen zij namelijk nauwelijks herstellen. Een voorbeeld van dit soort middeltjes is Novirox of Noverox: werkt prima, maar is de nachtmerrie van ieder schadeherstelbedrijf...

Rustarrestor daarentegen werkt goed en het plaatwerk is daarna gewoon nog behandelbaar, c.q. te herstellen door iedere schadehersteller of restaurateur. Sterker nog: dit middel is mij ooit aangeraden door een erkend oldtimer restaurateur (gespecialiseerd in Porsche), juist vanwege de perfecte eigenschappen!

1) Niet giftig of brandend
2) Goede hechting(sbasis) voor nieuwe laklagen
3) Gemakkelijk en eenvoudig aan te brengen
4) Wordt al jaren gebruikt in de autorestauratiebusiness

Het is niet goedkoop, maar wel goed...

Het bovenstaande staat trouwens los van je opmerking! Daar ben ik het hartstikke mee eens! Kijk uit wat je gebruikt!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 404 » 22 sep 2004, 21:27

Voor de holle ruimtes en delen (draagarmen e.d.) met oppervlakkige roest is gekookte lijnolie heel geschikt, losse roest wegborstelen en dan lijnolie erover met de kwast of spuit. Na twee dagen is het droog en is de roest ingepakt in de lijnolie, er komt geen zuurstof meer bij en het roesten stopt. Ook goed dus voor het behandelen van nippels, boutjes en moertjes, stekkertjes etc.
Kosten 5 euro per liter! Bij de verf of doe-het-zelf zaak.
Laatst bijgewerkt door 404 op 09 sep 2007, 17:49, in totaal 2 keer bewerkt.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Gilletti » 22 sep 2004, 22:54

Ik heb op diverse plekken RX-zoveel gebruikt. Is ook goed spul en schijnt ook aanbevolen te worden door "professionals".

Tevens gebruik ik aan de binnenkant van mijn portier (komt straks het deurpaneel weer overheen) ook wel gewoon Hammerrite. :oops:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Jeetje » 22 sep 2004, 23:53

Hammerite moet je dus NIET gebruiken!

Hammerite heeft een grote concentratie glas(deeltjes) en sluit het metaal luchtdicht af. daardoor kan het metaal niet gaan roesten. Aangezien er aan de binnenzijde echter geen hammerite zit, zal er zich toch roest gaan ontwikkelen, met als gevolg dat je pas in de gaten hebt dat er roest zit als het al veel te laat is.

Hammerite is prima voor (massief) metalen tuinhekjes en metalen voorwerpen die weliswaar hol zijn maar afgesloten (zodat er geen vocht bij kan).
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

onze grootste vijand de roestduivel

Berichtdoor veen » 23 sep 2004, 19:58

Voor mijn peugeot gebruik ik ook RX5 het is zo dun als water, dus het loopt overal tussendoor, als je het in holle ruimtes spuit zet er dan wel opvangbakjes onder dan kun je het weer gebruiken en het is overspuitbaar
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor peter_l » 19 okt 2004, 16:41

RX5 is inderdaad lekker dun, de tip van het opvangen is een hele goeie want anders wordt het een dure hobby. Maar dat superdunne is een voordeel omdat het overal in en tussen komt, behoorlijk lang de tijd neemt om te drogen dus wat dat betreft een soort super ML. Komt qua kleur ook overeen dus alleen te gebruiken voor plaatsen uit het zicht of waar later weer lak overheen komt.

Owatrol is ook erg goed en heeft als voordeel dat het kleurloos is, is echter iets minder dun dan RX-5 en droogt sneller op.

Wat ikzelf vaak gebruik is een mix van gekookte lijnolie met terpentijn (om het dunner te maken en langer vloeibaar) en 2% siccatief, maar dat laatste is niet echt noodzakelijk. Het uiteindelijke drogen duurt dan wat langer. Hiermee spuit ik kwistig van alles aan holle ruimten vol maar ook plaatwerk wat aangeroest is en waar ik niet bij kan om het echt kaal te krijgen. Fertan roestoplosser is daarvoor misschien weer makkelijk maar dan moet je alle behandelde plekken weer goed naspoelen; ik ken geen enkele garagist die blij is wanneer je je auto op zijn brug helemaal wilt uitspuiten, dan ben je wel even aan het dweilen ook. Liever de lijnolie dan maar.

Deuren doe ik ook met lijnolie na ze uitgeborsteld en -geblazen te hebben, eventueel daarna nog tectyl of wax (maar dat scheurt best wel snel na droging dus weer waterplekjes) of de felsrand nadien helemaal dichtkitten. Op de gaatjes na dan ;-)

Noverox ben ik trouwens volledig tegen. Ik had destijds bij het opknappen van mijn 914 de kaalgemaakte plekken meteen voorbehandeld met Noverox en daarna pas met spuitplamuur en lak afgewerkt. Mooi dat er 3 maanden later al blaasjes opkwamen. Ik dacht eerst nog, zal de lak wel zijn... mooi niet, gatenkaas! Rotspul dus wat mij betreft.

Overigens: iedereen heeft het altijd over de verzamelnaam tectyleren maar mijns inziens is dat puur en alleen de bodem en wielkasten in de zwarte steenslagwerende troep zetten. Als je dat doet zonder voorbehandelen met één van de andere middelen heeft dat weinig zin. Tectyl vormt een zwarte koek die op een gegeven moment scheurt en loslaat en waar dus vocht achter kan komen. En een dunne laag tectyl is wat dat aangaat denk ik altijd beter dan een hele dikke laag (laat eerder los), af en toe ff checken....
peter_l
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 01 jun 2004, 07:42
Woonplaats: Amsterdam

Roestduivel

Berichtdoor Ton de Graaff » 19 okt 2004, 22:51

Mijn Peugeot 203 staat op dit ogenblik bij van Egmond in Alphen a/d/Rijn voor een Dinitrol behandeling. Het is wel kostbaar, maar restaureren is duurder. Ik heb jaren geleden mijn Morris Minor traveller er laten behandelen en na 6 jaar was er nog geen spoor van roest. Maar er zullen vast nog andere methoden zijn. Mijn eerste 203 is (45 jaar geleden) behandeld met Tectyl van Valvoline, dat was in die tijd nog niet gebruikelijk.

groeten,

Ton de graaff
Onze Leeuwen: een Peugeot 203 uit 1956 en een Toyota Prius uit 2005
Avatar gebruiker
Ton de Graaff
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 09 apr 2004, 23:31
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Roestduivel

Berichtdoor Mark » 20 okt 2004, 20:49

Ton de Graaff schreef:van Egmond in Alphen a/d/Rijn voor een Dinitrol behandeling. Het is wel kostbaar, maar restaureren is duurder. Ik heb jaren geleden mijn Morris Minor traveller er laten behandelen en na 6 jaar was er nog geen spoor van roest. Maar er zullen vast nog andere methoden zijn. Mijn eerste 203 is (45 jaar geleden) behandeld met Tectyl van Valvoline, dat was in die tijd nog niet gebruikelijk.


Jan van Egmond heeft idd een erg goede reputatie. Gebeurt ook erg grondig: auto afmonteren, grondig in- en uitwendig schoonblazen met zeer heet water, onder zeer hoge druk, zodat ook oude tectyl en andere lagen verdwijnen. Hij geeft ook garantie op het werk dat ie levert. Ikzelf heb geen ervaringen, behalve met zijn carrosseriekeuring. Die kwam op mij erg professioneel over. Leuk ook om mee te maken: met een endoscopische camera het binnenste van je balken bekijken. Indien gewenst kan je daarvan ook een video meenemen. Die zaterdagen zijn altijd ver vantevoren al volgeboekt.

Meer lezen kan je hier: www.janvanegmond.nl
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

tectyleren

Berichtdoor Luc van Dijck » 27 nov 2004, 23:40

Heel goede ervaring heb ik met het inspuiten van de holle ruimten met Fertan. Een paar dagen laten drogen en dan inspuiten met een mengsel van 30% Owatrol en 70 % dinitrol.
Luc
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Berichtdoor ceegee » 11 apr 2006, 17:22

Ik wil de 504 bijwerken. Er verschijnen overal speldepuntjes roest waarschijnlijk door steenslag. Een beetje commandant erover en de roest is weg. Met een spuitbus bijwerken lijkt me teveel van het goede maar hoe dan wel ? Of alleen dik in de was zetten ?

De plaat onder de bumper heeft ook behoorlijk uitslag en het advies van mijn buurman, de Verfboer, is schuren en spuiten met Motip overspuitbare steenslag en daarna in Ivoire, de lakkleur spuiten.
Is het dan ook beter de bumper eraf te halen en het hele plaatdeel onder de gril in de anti steenslag te spuiten ?

Iemand met ervaring ? :roll:
Leven is leren en leren is Leven
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor Mathieu » 17 jul 2006, 13:02

Na wat wikken en wegen de auto voor een inspektie achtergelaten bij Gosliga voor een Dinitrol behandeling.
Was even improviseren: van Eindhoven naar Leeuwarden per 505 en terug...ehhh...???
Per trein.
En op de trein is ook Heisenberg's onzekerheidstheorie van toepassing: weet je eksakt waar het station ligt, weet je nooit wanneer de trein er is :lol:

Een dikke week geleden weer opgehaald en ik moet zeggen dat het errug gedegen is gebeurd.
Gelukkig voor mij, niet voor Gosliga, was het tropisch, dus de wagen was in no-time gortdroog.

Ze hebben genoeg zaken traceerbaar losgehaald waarvan ik dacht "als je daar met de dinitrol spuit achter gaat, ben je goed bezig".
Er zijn nu hier-en-daar wat rare kraakjes te horen, maar daar gaan we met een loupe achteraan.

Het was wel een forse aderlating, dus ik wacht even met halleluja-verhalen tot hij minimaal 1 maal pekel en flink wat regen heeft gezien...
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Berichtdoor Luc van Dijck » 19 aug 2007, 19:33

Voor mijn 404 gebruik ik Fertan roestoplosser.
*Alle roestplekken borstel ik uit met een schijfborstel op de haakse slijpmachine.
*In de holle ruimten Fertan gespoten met een tectylspuit van Olvis. Vernevelen bij 8 atu.
Laten drogen en Dinitrol er overheen nevelen met 8 atu.
*Voor het "onderwaterschip" gebruik ik Fertan die ik later met Ferpox grondt en met bodyschutz afwerk.
*Voor roestwerk op delen die op kleur moeten worden overgespoten gebruik ik Fertan en zet daar 2K primer over.

Ik heb met deze werkwijze in de loop der jaren hele goede ervaringen opgedaan bij mijn auto's en die van mijn zonen.
Je kunt de vergankelijkheid niet stoppen, wel vertragen.

http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_ ... en_oud.htm
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

zinkspray

Berichtdoor martijnvw » 21 aug 2007, 10:42

Ik gebruik voor de buitenste delen heel vaak zinkspray wat werkt als koud schoperen en heb daar goede ervaringen mee.
Het is verkrijgbaar bij de betere automaterialenzaken.

Martijn
204 cabriolet trapauto
205 T16 trapauto
405 T16 trapauto
104 1.4 ZS coupe
205 1.3 Rallye
martijnvw
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 06 sep 2004, 13:40
Woonplaats: deventer

owatrol

Berichtdoor afaber » 25 aug 2007, 01:10

sinds kort gebruik ik owatrol olie. ik kan nog niet zoveel zeggen over de lange termijn effecten maar een kennis van me gebruikt het al jaren voor zijn klassieke peugeots en is er zeer tevreden over. tot nu toe ben ik er zelf ook erg tevreden over. je kunt het puur over roestige oppervlakten smeren waarna een keiharde laag ontstaat die m.i. zeer degelijk overkomt. je kunt het daarna aflakken met iedere gewenste lak. het is ook goed direct door elke lak op terpentinebasis mengen waardoor de lak ook meteen zeer mooi en glad uitsmeert en er extra bescherming tegen roest ontstaat. bij wijze van proef heb ik het op mijn roestige einddemper gesmeerd en ook na verhitting blijft het oppervlak keihard en lijkt het roestproces te zijn gestopt.

arjen
404 L -1966
afaber
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 apr 2005, 19:49
Woonplaats: holsloot (dr)

Berichtdoor Jerroen » 24 maart 2008, 16:54

Jeetje schreef:Hammerite moet je dus NIET gebruiken!

Hammerite heeft een grote concentratie glas(deeltjes) en sluit het metaal luchtdicht af. daardoor kan het metaal niet gaan roesten. Aangezien er aan de binnenzijde echter geen hammerite zit, zal er zich toch roest gaan ontwikkelen, met als gevolg dat je pas in de gaten hebt dat er roest zit als het al veel te laat is.

Hammerite is prima voor (massief) metalen tuinhekjes en metalen voorwerpen die weliswaar hol zijn maar afgesloten (zodat er geen vocht bij kan).


Ik lees dit nu net nadat ik eergister mijn spatbord had blank geslepen en in de Hammerite NR1 Anti-Roest grondverf heb gezet (link). Zo op het oog lijkt me dit prima spul als grondverf, droogt snel en egaliseert. Ik wil mijn keienvanger er ook mee gaan behandelen en daarna gaan afspuiten met Motip lak.

Normaliter gebruik ik de motip (spuit) primer want die droogt lekker snel alleen voor dit soort klussen wil ik een wat betere grondlaag.

Het verhaal van hierboven, geldt dat ook voor de grondverf van Hammerite?
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Cor Rosie » 27 maart 2008, 12:10

Nee hoor, kun je gerust gebruiken. Hammerite is overigens prima spul om te gebruiken als finish voor bijvoorbeeld wielkasten, bodem, dorpelplaten, binnenkant van plaatwerk (denk aan spatborden, keienvangers) omdat het behoorlijk slijtvast is. Vanwege het bezwaar dat ook al door Jeetje is aangekaart, zou ik het niet op portieren gebruiken.

En:
sinds kort gebruik ik owatrol olie

je kunt het daarna aflakken met iedere gewenste lak. het is ook goed direct door elke lak op terpentinebasis mengen


Je bedoelt hier ongetwijfeld verf ipv lak. Lak en Owatrol verdragen elkaar ongeveer net zo goed als Geert Wilders en een radicale moslimimam in één bed. Het is dus ook ten zeerste af te raden Owatrol te gebruiken op of in de buurt van delen die nog gelakt (gespoten) moeten worden. Voor de rest overigens prima spul dat Owatrol; ik gebruik het al minstens 10 jaar.
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

Berichtdoor eri©on » 27 maart 2008, 13:03

Ik gebruik RX5 RX8 en RX10, superspul!!!
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Berichtdoor Mockenrue » 27 maart 2008, 23:24

De 404 Vereniging houdt zaterdag 29 maart een technisch evenement omtrent dit onderwerp, namelijk roestvorming bij de 404 en hoe te voorkomen. Aan de hand van een gestript exemplaar zal e.e.a toegelicht worden.

Tevens gelegenheid tot aanschaf onderdelen en bijwonen ledenvergadering.

Locatie: 404 magazijn in Dordrecht.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor brecht » 27 aug 2009, 10:36

Ik heb een Amazone van dichtbij mee gemaakt die 6 jaar na een dinitrol behandeling nog geen enkel laswerk had. Hij had na lang dagelijks gebruik en ook buiten stilstand en weinig onderhoud nog een goede verkoopwaarde, mede daardoor.

Ik denk trouwens ook dat het goed, vakkundig en in alle holtes aanbrengen van een middel net zo belangrijk is als het middel zelf. Vandaar dat ik het ook ga laten doen. Denk dat ik alle holtes in mijn 504 pas leer kennen als de duivel al heeft toegeslagen. En niets doen lijkt me helemaal geen optie. Tectyl zou de boel kunnen versclechteren, maar bij Dinitrol heb ik dat idee nu niet. Het liefst zou ik Mike Sanders gebruiken, maar er is nog niemand in Nederland die dat professioneel aan brengt.

In deze discussie is trouwens onderstaande zeer grondige ant-roest-midellen-test van Autobild ook wel interessant:
http://www.autobild.de/artikel/rostschu ... 35817.html
zo grondig hebben we het hier nog niet gehad! :-)
Avatar gebruiker
brecht
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 25 aug 2009, 08:53

Berichtdoor Mark » 27 aug 2009, 12:45

Zie ook even deze topic over ervaringen met tectyleerbedrijven. Ik geloof dat men m.n. voor de 504 positief is over Gosliga. Maar leest zelf:
www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9586
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Test Roestpreventie OldtimerMarkt

Berichtdoor M. van der Meulen » 10 okt 2009, 20:32

Voor de geinteresseerde lezer als je niet zelf over het tijdschrift beschikt:

Net als AutoBild heeft ook OldtimerMarkt een multi-test gepresenteerd. Forumgenoot Jens mailde me onlangs (herzlichen Dank!) het complete testverslag met maar liefst 28 verschillende merken roestpreventie-middelen. Op de afbeeldingen is de tekst onleesbaar, sla desgewenst elke afbeelding op om deze vanuit je documenten vergroot op je scherm te kunnen zetten. Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Indium » 10 okt 2009, 22:54

Bovenstaande is een ERG interessant artikel! Helaas kan ik ook na opslaan en daarna uitvergroten niet veel meer lezen dan de verontrustende introductie...

Als je zo naar de plaatjes kijkt, zou je bijna gewoon motorolie of margarine op je geliefde voiture smeren ipv al die dure kwakjes! Jammer dat er geen producten van Caprotech zijn geincludeerd in het onderzoek, wordt hier in de Lage Landen toch wel veel gebruikt. Staat dit artikel in het meest recente nummer m.a.w. ligt het maandag nog in de kiosk?
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Volgende

Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron