hulp gevraagd mbt ruitewissermotor 404

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

hulp gevraagd mbt ruitewissermotor 404

Berichtdoor leffe 404 » 19 dec 2004, 23:59

IVM apk mij defecte ruitewissermotor vervangen.

Oude type (1e type 404) heeft 1 aansluiting + en 1 aansluiting met massa

Nieuwere motor heeft 4 (!) aansluitingen , welke moet ik nu aan plus zetten om em werkend te krijgen ?
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor leffe 404 » 21 dec 2004, 19:08

iemand al een ideetje ?

Ik ga morgen even proberen met een proefdraadje en een zwevende zekering + stroomloopschema. Ziet er niet moeilijk uit maar dat zal het wel wezen vrees ik...
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor 404 » 22 dec 2004, 12:14

Als het goed is hebben de draadjes kleuren, zwart is massa, die aansluiten en proberen maar.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor leffe 404 » 28 dec 2004, 20:47

Massa is een blank draadje bij mij, 1e type.

De andere draden zijn allen zwart ! en dat is niet gespoten maar origineel zo.
Een enkele draad heeft nog wel een nummer maar niet alle.
er zit een soort katoenen-plastic isolatie op. het is een 61-er.

Latere types 404 hebben pas kleurcoderingen in de bedrading namelijk.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor leffe 404 » 03 jan 2005, 23:09

Vandaag een andere motor geprobeerd.
Oude motor heeft 2 aansluitingen 1x massa en 1x plus.

De "nieuwe" motor heeft echter 5 aansluitingen.
1x massa
1x plus
1x rood contact 61
1x blauw contact 62
1x bruin tbv ???

De oude motor in uitgebouwde toestand gecontroleerd ; defect, loopt mechanisch te zwaar. ook na demontage van de tandwielset. Elektrisch is er echter geen kortsluiting. Vaag dus. Koolborstels ook ok.
Laatst bijgewerkt door leffe 404 op 03 jan 2005, 23:20, in totaal 1 keer bewerkt.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor leffe 404 » 03 jan 2005, 23:14

Daarna met de "nieuwe" motor getest ; massa aangesloten, plus op plus en 61, 62 en die bruine niet aangesloten.

Nu gebeurt er iets heel vreemds ; ik schakel de ruitewissers aan en dat werkt prima.

Ik schakel de schakelaar uit, maar de ruitewissermotor blijft vrolijk doorlopen :shock:

Iemand een idee hoe dit kan komen ?

Ik heb beide motoren geopend en vergeleken, er is een andere manier van nulstand regeling. Bij de oude motor is dat intern aangesloten, bij het nieuwere type extern aangesloten.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor leffe 404 » 03 jan 2005, 23:16

In de auto aan de hand van de stroomloopschema's de schakelaar en zekeringen etc gecontroleerd ; ok

Op de schakelaar zitten ook de draden 61 en 62 aangesloten, zoals in het stroomloopschema ook getekend staat.

Echter die draden lopen nogal vaag achter het dashboard en ik kan niet zien waar die draden uitkomen, in ieder geval niet bij het schutboard bij de ruitewissermotor !

Wie kan mij hier meer over vertellen ?
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor leffe 404 » 03 jan 2005, 23:18

Ik ga in ieder geval voor de apk die nieuwere motor monterne met een draadje buitenom met een aparte schakelaar om in ieder geval de apk af te kunnen ronden. Ik zal dus op zoek moeten gaan naar een eerste type ruitewissermotor met maar 2 aansluitingen (massa en plus) ipv 5 !

Kan iemand mij vertellen in welke type's die 5 of 2 aanluitingen motoren (beide van SEV) gebruikt zijn.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor leffe 404 » 03 jan 2005, 23:19

Wat ik tevens wil vragen ; wie kan mij uitleggen hoe die nulstandregeling werkt ? daar snap ik namelijk niets van. Het werkingsprincipe van de elektromotor is mij wel bekend, maar wie kan me helpen hiermee ?
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor leffe 404 » 03 jan 2005, 23:24

p.s.

Ik heb alle berichtjes kort gehouden en steeds gepost omdat ik het geluk had alle tekst ingetikt te hebben en met 1 verkeerde knop op het toetsenbord was ik opeens alle telst kwijt, kon niet meer ongedaan gemaakt worden dus ook dat viel al niet mee....
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor veen » 03 jan 2005, 23:53

Die nulstandregeling is een maak breek contakt, op de foto zie je hem staan, hij zit onder het dashboard, en er lopen twee draden naar toe ik hoop dat je dit bedoeld.
Afbeelding
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor leffe 404 » 04 jan 2005, 01:22

Kijk ! Dat bedoelde ik ja, bedankt !

Ik zal van de week weer eens onder het dashboard kijken ipv er tegenaan :D

Op de motor zit bij het tweede type echter een 3e koollborsteltje, waar dient die dan voor ?

Ik zal van de week even foto's maken en plaatsen dat verduidelijkt de boel beter ...
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten