dakrand afslijpen???

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

dakrand afslijpen???

Berichtdoor Bob & Hester » 10 jan 2005, 23:11

Hoi, op onze zoektocht naar onze j7 zijn we bij behoorlijk wat j7's wezen kijken, ze leken allemaal 1 ding gemeen te hebben, roest in de dakrand en daar door een lekkend dak. ik ben er echter ook 1 tegen gekomen die gewoon zijn dakrand er af had geslepen, dan blijft er ook geen water in staan, leek me een goed idee maar dan kan je geen imperial meer er op doen. nu is het bij de mijne zo dat door het verhoogde dak zo wie zo naar een andere oplossing gezocht moet worden voor de imperial. Dus komt bij mij weer het idee naar boven om de dakrand te verwijderen.....

ik heb al gekeken en het lijkt er op dat die dakrand uit twee platen bestaat.... is het gevaar aanwezig dat als ik de dakrand er af slijp (alleen het opstaande randje) dat dan het dak los op de camper ligtof is het aan de binnen kant ook nog door gelast of zo?????

als dit niet zo is dan lijkt mij dit een goede defentie tegen roest op deze plek
Bob & Hester
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 26 okt 2004, 22:01
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor 404 » 10 jan 2005, 23:24

Volgens mij maakt die dakrand toch deel uit van de constructie, dus ik zou hem niet zomaar wegslijpen. :o
Het lijkt mij niet de goede oplossing.
Afgezien daarvan heb je toch ook regengootjes nodig.
Niet wegslijpen dus!!
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Jeetje » 11 jan 2005, 00:32

Bij onze oude J7 (Q-Bus; het slopertje dat in een weiland in de schone Waver staat) is de hele rand zo'n beetje weggeroest. Aangezien de hemelbekleding aan de binnenkant inmiddels ook niet meer aanwezig is, kan ik op verschillende plaatsen probleemloos van binnen naar buiten kijken.

Ergo: door die rand weg te slijpen komt je dak los op de rest van de carrosserie te liggen.

Dat lijkt me nou weer niet verstandig, of je moet het rondom weer vastlassen en iedereen weet dat het direct naast een lasnaad over het algemeen sneller gaat roesten.

Wegslijpen en vervolgens weer rondom vastlassen lijkt mij dan ook geen optie...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor jesse » 11 jan 2005, 14:12

Ok, dat probleem herken ik.
Bij onze j7 was de dakrand ook het grootste probleem.
Ik heb toen besloten om het dak eraf te halen en een stukje op te hogen. Nu kan mijn vriendin ook rechtopstaan in de bus.
Ik heb ook de dakrand weggeslepen, maar hiervoor wel een nieuw stuk terug geplaatst en gelijk de verhoging gerealiseerd. Een regen gootje is wel noodzakkelijk wil je niet alsnog water naar binnen hebben door de naad lang het dak.
Jullie hebben al een mooi verhoogd dak.
Kunnen jullie niet de regengootjes vervangen?
Wij hadden de camper totaal gestript en konden er ook van binnenuit bij, dat was wel handig.
Wij hebben een het dak erafgezaagd en een houten constructie in de balken gelegt. Dit houten schot hebben we bekleed met zinken plaat met een goot eraan. Dit alles goed vast geschroefd en gekit met sicaflex. Het was een hele grote operatie op een gegeven moment hadden we een cabrio j7. Als ik van te voren wist hoeveel werk we eraan zouden hebben had ik het misschien niet gedaan.

groet jesse
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Jeetje » 11 jan 2005, 16:37

Da's zeker een behoorlijke klus geweest! :shock:

Jammer dat ik net in bespreking was toen je de thermostaat op bent komen halen, anders had ik je J7 even kunnen bewonderen! We moeten toch nog maar eens een meetinkje met J7's organiseren! Wellicht zijn er meer J7-rijders geïnteresseerd!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Bob & Hester » 11 jan 2005, 18:42

wij willen in ieder geval mee doen

we hebben alleen maar twee weekenden in de maand vrij dus als het even kan dan in ieder geval een maand van te voren afspreken, dan kan ik er met mijn werk rooster rekening mee houden

groetjes Bob
Bob & Hester
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 26 okt 2004, 22:01
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Gilletti » 11 jan 2005, 21:25

We moeten toch nog maar eens een meetinkje met J7's organiseren!


we hebben alleen maar twee weekenden in de maand vrij dus als het even kan dan in ieder geval een maand van te voren afspreken, dan kan ik er met mijn werk rooster rekening mee houden


20 maart is dé dag! :mrgreen:
Zie de afdeling "evenementen".
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Bob & Hester » 17 jan 2005, 16:37

ik heb ondertussen nog even goed gekeken, die dakrand loopt in een u vorm met aan de ene kand het dak en aan de andere kand het opstaande randje. het dak zit niet op het opstaande randje vast gelast maar op het platte uitstekende randje vast gelast, mijn idee was om alleen dat opstaande randje er af te halen, het dak komt dan dus niet los te liggen maar het water kan dan wel weg, kleven aan deze maatregel ook bezwaren??? ik begrijp niet goed waar die dakgoot voor dient

groetjes Bob
Bob & Hester
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 26 okt 2004, 22:01
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Jeetje » 17 jan 2005, 16:42

Kom anders eens bij onze oude bus kijken! Je mag wat mij betreft zelfs even een stuk wegslijpen zodat je kunt zien wat de gevolgen zijn van het wegslijpen van dat randje....
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 404 » 17 jan 2005, 19:01

Bob & Hester schreef:ik heb ondertussen nog even goed gekeken, die dakrand loopt in een u vorm met aan de ene kand het dak en aan de andere kand het opstaande randje. het dak zit niet op het opstaande randje vast gelast maar op het platte uitstekende randje vast gelast, mijn idee was om alleen dat opstaande randje er af te halen, het dak komt dan dus niet los te liggen maar het water kan dan wel weg, kleven aan deze maatregel ook bezwaren??? ik begrijp niet goed waar die dakgoot voor dient

groetjes Bob

Opstaand randje is volgens mij zowel voor de sterkte (L-vorm is sterk) als om het water af te voeren. Regengootjes lassen is echt niet moeilijk, tenzij de hele goot rondom volledig verrot is. Hoe slecht is hij? Zitten er nog goede stukken tussen?
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Freek » 25 jan 2005, 00:54

Lullig antwoord, maar wel juist: om het water op een geregelde manier af te voeren... Bij een huis heb je voor dat doel een dakgoot, en die verwijder je ook niet zomaar. Het resultaat zou zijn, dat al het water van je dak (= erg veel) over je carrosserie zou stromen met grote sporen tot gevolg. Het feit dat die dingen hard moeten werken blijkt al uit het feit dat ze erg roesten...
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor rovado » 10 feb 2005, 20:42

Mijn regengoot aan de achterkant is ook aan vervanging toe. Ik zat eraan te denken er een stuk uit te slijpen en er een nieuw stuk over de breedte in te lassen. Als ik dat doe is het dan het beste om de twee lagen iets te laten overlappen, door een lichte trapstand te slaan in het nieuwe plaatje?
Tips zijn welkom...

En trouwens een meeting lijkt mij ook wel eens leuk, heeft er iemand een voorstel?
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor Gilletti » 10 feb 2005, 21:30

rovado schreef:En trouwens een meeting lijkt mij ook wel eens leuk, heeft er iemand een voorstel?


Gewoon de 20e maart langs komen wanneers de rest van het forum ook al heeft afgesproken. :wink:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor rovado » 10 feb 2005, 23:01

20 maart, lijkt me leuk, waar hebben jullie afgesproken?
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor Gilletti » 11 feb 2005, 09:26

rovado schreef:20 maart, lijkt me leuk, waar hebben jullie afgesproken?


Tjek even dit topic:
http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1457

Lokatie is dus nog open voor verandering, maar zal sowieso ergens centraal zijn.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor rovado » 11 feb 2005, 11:23

voor mij is de lokatie en datum oke, Dus normaal gezien zal ik ook van de partij zijn, misschien dat ik mijn vriendin ook meeneem,
Tot dan!
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 9 gasten