504 | dorpel ro(es)t, wat nu?

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

504 | dorpel ro(es)t, wat nu?

Berichtdoor Jerroen » 10 dec 2004, 22:11

Vandaag maar weer eens bezig geweest met mijn 504. Bij de aanschaf zagen we al dat eea niet helemaal lekker was bij de dorpel. Er was aan gelast en dat was niet goed afgwerkt. Vandaag is eea bevestigd. Na het verwijderen van de sierstrippen en rubber kwam onderstaande naar voren :(

Plaatjes zijn klikbaar voor degene die dit als bureaubladachtergrond willen hebben :lol:

Afbeelding

[url=http://www.jwvaags.dds.nl/jerroen/files/504/roest/IMG_1157.jpg]Afbeelding
[/url]

En daar sta je dan met een temperatuurtje van 4 graden.

[url=http://www.jwvaags.dds.nl/jerroen/files/504/roest/IMG_1158.jpg]
Afbeelding
[/url]

Maar goed wat nu?

Na gekeken te hebben naar het plaatwerk kom ik tot de conclusie dat de buitenkant niet dragend is. Het dragende deel zit erachter en dat is verbonden met de bodem (overigens wel intact). Er hoeft dus niet perse gelast te worden.

Mijn vader had het idee om de roest weg te slijpen, aluminium frame-pje erachter (van oude nummerbord ofzo) 2 componenten plamuur ertussen, vast poppen (popnagels) afkitten afplumeren en schilderen.

Aangezien de strip eroverheen gaat en rubber zie je er dan niks meer van.

Is dat verstandig of is het toch dragend en moeten we gaan lassen (wat we overigens niet zelf kunnen)
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor JT » 10 dec 2004, 22:34

Antwoord op jouw vraag durf ik niet te geven. Wel weet ik dat ik ook ooit gegarandeerd te maken krijg met deze ellende.
Misschien samen een cursus "Praktisch lassen" of zoiets volgen?

Mensen, is het deel bij Jerroen dragend of niet?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Gilletti » 10 dec 2004, 22:47

Brrr, moet er niet aan denken.
Hoop het binnenkort niet ook tegen te komen.... :o
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor 404 » 10 dec 2004, 22:52

De dorpel is in zijn geheel dragend, en hoewel je het met jouw methode onzichtbaar zou kunnen afwerken heeft de carrosserie minder stijfheid. Niet doen dus!
Gewoon een adresje vinden waar je het goed kan laten doen. Je kan het dan zelf met plamuur, primer en lak afwerken.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Jerroen » 12 dec 2004, 22:45

Nog maar eens gekeken en het vermoeden was dus dat het niet dragend is en dat is bevestigd door mijn oom. Die heeft (vroger) ook onder bij de dorpel roest gehad en zijn peugeotdealer bevestigde destijds dat het dragende erachter zit.

Dat is gelukkig intact. Dus ik denk dat we hem zelf weer vastzetten met een aliminium strip. Want ik heb de auto nog niet zo lang dus ik wel hem eerst helemaal nagelopen hebben voordat ik spannende dingen eraan ga doen.

En lassen kan altijd nog :wink:
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Pininfarina504 » 13 dec 2004, 00:44

We hebben nog een sloper het deel wat jij nodig hebt is keihard(de rest overigens ook) mag je er evt. uitslijpen.
Je kunt er zo bij, auto is kaal.
Gr,
Wim
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Jerroen » 14 dec 2004, 23:25

Wim ik zal het onthouden!
Ik denk toch maar dat we hem tijdelijk oplappen anders moet ik ook nog iemand regelen die (goed) kan lassen. Verder zou ik me ook zo geen raad weten met het wegslijpen van die dorpels :D
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Jerroen » 27 dec 2004, 21:53

Update (nog geen foto's):

mijn vader heeft de zaak losgeslepen en volgens hem viel het direct mee. Ik ben met dit soort zaken niet zo snel positief gestemd maar goed. De balk ligt iig zeker 2 cm vol met tectiel en oud roest, dit allemaal aangekoekt en aan elkaar geplakt door waarschijnlijk dinitrol :(

Ik heb een stuk slang voor de stofzuiger gemaakt waar ik de balk mee schoon kan zuigen. Verder is de opening groot genoeg om wat borstels door naar binnen te werken om zo de binnenkant van de balk schoon te maken. Als alles schoon zetten we hem eerst in de roestwerende grondverf van de HEMA, daarna doen we er een laagje coating overheen.

Als we het zover eens hebben kijken we weer verder :D
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Pininfarina504 » 21 jan 2005, 11:28

Jeroen het aanbod is nog steeds van kracht, het deel wat je nodig hebt kun je hier zo uit een keihard chassis slijpen.
Auto was keihard, enkele maanden geleden bij Prinsenbeek in de prak gereden door vriendin van vriend.
Gr,
Wim
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

aluminium ?

Berichtdoor Pepijn » 05 feb 2005, 21:17

Hallo Jerroen,

Alles goed en wel met je oplappen, dat moet je zelf weten. Er is echter een ding dat je niet moet doen en dat is stukken koetsblik met aluminium gaan verbinden. Komt grote rottigheid van !! De koets eromheen gaat namelijk twee keer zo snel roesten. Komt door het verschil in materiaal, de ionenstroom van aluminium versterkt het corrosieproces van ijzer.Pop er dus maar colablikjes oid achter, als je het later toch nog eens over wil doen... :mrgreen:
Pepijn
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 21 mei 2004, 20:31
Woonplaats: Mook

Berichtdoor Jerroen » 06 feb 2005, 20:25

we hebben dezelfde methode bij mijn vorige auto toegepast, ook een koekblik(je) en dat is nog steeds goed. Het aluminium en staal komt namelijk niet direct in contact met elkaar omdat we er een laagje plamuur tussen doen. Die plamuur fungeerd als een soort lijm.

Verder zit het staal momenteel in de roestwerende grondverf en volgende week zaterdag gaan we hem (hopelijk) dichtmaken. Het blijkt allemaal mee te vallen, de kokerbalken zijn in perfecte staat en na het schoonmaken van de binnenkant van de dorpel blijkt de roest daar ook mee te vallen.

ff paar fotootjes:

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron