v-snaar ventilator stellen / temperatuurmeter J7

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

v-snaar ventilator stellen / temperatuurmeter J7

Berichtdoor klomp » 05 mei 2005, 12:56

Ik zal me eerst even voorstellen:

Ik heet Paul Jansen Klomp.

Mijn eerste Peugeot was een 104, daarmee Europa doorgekard tot hij van roest uiteenviel (en de motor steeds warm liep).

Daarna een tijd een 305 D gereden, vervolgens een 309.

Mijn eerste J7 kreeg ik in 1996 kado, nouja, tegen stallingskosten. Was 'prima in orde, een kleinigheidje met de motor' en had 2 jaar in stalling gestaan. Met een sleepstang vanuit de kop van Noord-Holland opgehaald, gevolg een boete van fl 450,= wegens onverzekerd rijden, had hem even moeten aanmelden.
Bij nader onderzoek bleek hij zo rot als een mispel, met je wijsvinger kon je door de kokers prikken en de ophanging van de achterwielen was totaal weggerot.

Wat later hoorde ik dat bij Willem Driessen in Hengelo een J7 te koop was wegens ruimtegebrek. Met gereviseerde motor, een nieuwe voorkant en een flinke deuk. Met deze bus rijd ik, nu 7 jaar later, nog steeds regelmatig. De deuk zit er nog in en de bus wordt elk jaar sproetiger van het bijwerken van de kleine roestplekjes (staalborstel, stop-rust en een kwastje lak, dan gaat het weer een paar jaar).
Het moge duidelijk zijn: ik heb m'n J7 niet voor het mooi.

Vanaf het begin is z'n koeling niet 100% geweest, in de bergen en op de snelweg bij heet weer (>30 graden) liep hij warm.

Vorig jaar liet de verwarming het afweten.
Heb de radiateur doorgespoeld en goed afgevuld, dat hielp een beetje.

Maar deze week haalde ik de bus uit de stalling (had ca. 4 maanden stilgestaan) en hij liep a een paar kilometer al warm (110 graden watertemperatuur in het blok)

De aanvoerslang naar de radiateur wordt heet, dus ik denk dat de thermostaat (vorig jaar vervangen) open gaat. Maar de afvoer van de radiateur blijft lauw kortom er is geen circulatie.

Ik op zoek naar de waterpomp, vooraan de motor.
In m'n 'handboek' (revue technique) heeft de motor 1 v-snaar die ventilateur, dynamo en krukaspoelie verbindt.
Mijn motor is echter met 2 v-snaren en een dubbele krukaspoelie uitgerust.
Die voor de dynamo zit vooraan, is makkelijk te stellen. Maar daarachter zit, helemaal versleten, de ventilateur-snaar. Ik heb geprobeerd hem er af te laten lopen maar dat lukt niet zonder al te gewelddadig te worden.

Mijn vraag: hoe vervang je de v-snaar tussen motorpoelie en ventilator. Kun je de waterpomp verschuiven om hem te stellen (ik heb hem een beetje losgeschroefd, maar geen beweging in te krijgen), of is er een speciale - rekbare - snaar voor nodig.. iemand ervaring hiermee?
De motor is denk ik een XM7P, motornummer is M52555F.
klomp
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 mei 2005, 11:52
Woonplaats: Hengelo Ov

Berichtdoor jesse » 06 mei 2005, 14:30

Hoi Paul,

Je moet geweld gebruiken om die snaar eraf te krijgen, schroevendraaier er tussen en de krukas draaien. Eraf halen is nog relatief simpel erop gaat nog moeilijker.
Heb je al een nieuwe waterpomp? Het lijkt erop dat die versleten/stuk is.
Het is niet moeilijk deze te vervangen, je hebt bijna alles al verwijdert en kan er nu makkelijk bij lees ik.
Let wel op dat je de tapeinden heel laat. het is erg vervelend als deze afbreken.(dat is mij een keer gebeurt) :(

succes!
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor klomp » 06 mei 2005, 22:58

Dag Jesse,

Voor het afhalen van de v-snaar heb ik uiteindelijk de ventilatorpoelie met een trekker verwijderd.

Voor het zover was moest de bevestigingsmoer van de poelie los, daarbij heb ik door met een griptang de poelie vast te houden een stukje van de rand gebroken.
Ligt nu met 2-componentenlijm ertussen op de verwarming.

De tweede poging had meer succes: een stang op de poelie geschroefd waar eerder de fan zat. Was 'ie zo los.

Morgen is de lijm uitgehard, ga ik proberen of de nieuwe snaar zich omgekeerd laat monteren, je hoort het nog.

Tot ziens!
klomp
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 mei 2005, 11:52
Woonplaats: Hengelo Ov

Berichtdoor klomp » 20 mei 2005, 21:53

Hmm lijmen van zo'n snaarwiel was geen succes.

Nieuwe poelie weten te vinden en die gemonteerd, oppassen dat de losse spie precies recht voor de sleuf in de poelie zit.

De nieuwe v-snaar er zo ver mogelijk opgelegd en toen met de startmotor er op gedraaid, dat ging wel makkelijk.

Hij koelt nu weer goed, maar vol belast (110 op de snelweg) loopt de temperatuur nog steeds op.. is dat normaal?
Le démontage de la pompe à essence ne présente pas de difficultés particulières
klomp
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 mei 2005, 11:52
Woonplaats: Hengelo Ov

Berichtdoor Jeetje » 20 mei 2005, 22:00

Heb jij dan een temperatuurmeter in je J7??? Luxe!!!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor jesse » 22 mei 2005, 16:46

Temperatuurmeter is er simpel in te monteren. Heb ik ook gedaan.
Bij brezan een setje kopen en de j7 is upgraded.
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Mark » 28 sep 2008, 21:19

Jeetje schreef:Heb jij dan een temperatuurmeter in je J7??? Luxe!!!

De mijne ook. Als we elkaar een keer treffen kan je zien hoe simpel die is in te bouwen. Mooi rond klokkie van VDO, met een chromen randje ook nog.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Re: v-snaar ventilator stellen / temperatuurmeter J7

Berichtdoor johnssons » 02 okt 2008, 16:01

klomp schreef:De aanvoerslang naar de radiateur wordt heet, dus ik denk dat de thermostaat (vorig jaar vervangen) open gaat. Maar de afvoer van de radiateur blijft lauw kortom er is geen circulatie.


Er is inderdaad geen of onvoldoende circulatie ... dit lijkt meer op een radiator die verstopt is, ketelsteen ...
Als het schoepje van de waterpomp los zit hoor je het ..... komt trouwens niet veel voor, wel lekkage door het gaatje onder in de waterpomp ...

Maar voor je gaat sleutelen ... misschien kun je nog even de motor warm laten draaien en aan de radiateur voelen, heet boven en koud aan de onderzijde is een verstopte radiator.... mocht je schoepje van de waterpomp los liggen dan heb je bijvoorbeeld geen warme slangen naar de kachel enz.. dan wordt alleen je blok warm de slangen blijven kouder...
Mocht je de waterpomp al vernieuwd hebben dan weet je dat er nog een radiator bijkomt ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Harrie » 02 okt 2008, 23:56

Klomp schreef dat de verwarming het ook liet afweten, DUS een circulatie-probleem: waterpomp defect.
De radiateur had hij al gespoeld e.d.
Vermoedelijk zit het schoepenwieltje in de waterpomp los ( geklonken verbinding ).
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor govegan » 05 okt 2008, 18:18

jesse schreef:Temperatuurmeter is er simpel in te monteren. Heb ik ook gedaan.
Bij brezan een setje kopen en de j7 is upgraded.



ik wil ook wel een temperatuurmeter.
welke setje heb je hiervoor gebruikt, wat kost het en waar sluit je dit aan, (toch niet met zo;n thermometer die je in een klein gaatje van de radiator slang drukt?
Avatar gebruiker
govegan
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 11 aug 2005, 09:14
Woonplaats: Rijssen


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten