door Freek » 23 mei 2004, 00:17
Ik heb exact dit probleem een week geleden moeten oplossen. Weliswaar bij een benzine, maar ik heb begrepen dat de constructie van de koppeling gelijk is. Dit wordt een lang verhaal, maar hopelijk de moeite waard.
Ook bij mij was de oorzaak lang stilstaan (8 maanden), waarschijnlijk in combinatie met veel water in de koppelingsvloeistof. Deze is gelijk aan, en komt (althans bij mij) uit het zelfde reservoir als de remvloeistof. Dit soort vloeistof heeft de neiging in de loop der jaren water aan te trekken, hetgeen de reden is voor het advies minimaal eens per 2 jaar het zaakje af te tappen en te verversen.
Wat er nu gebeurt is het volgende: je zuigers zitten vast in de cylinders, omdat ze geoxideert (zeg maar geroest, maar bij alu is dat een witte substantie) zijn. Deze oxidatie is het gevolg van het water in de vloeistof. De zuigers verplaatsen dus geen vloeistof. Het systeem geeft pas pedaaldruk als de zuigers WEL bewegen, omdat pas dan het open kanaal naar het reservoir wordt afgesloten. Ergo: het vastzitten voelt als geen druk in je systeem. Je drukt het pedaal zo door tot op de vloer.
Je doet het volgende:
- Eerst proberen te ontluchten, als je heel veel geluk hebt is dat genoeg. (weet je niet hoe dat moet, laat dan ff horen, leg ik het uit).
- Controleren, of je met een open ontluchtingsnippel op de secundaire ofwel slave-cylinder (bij de koppeling zelf) een mooi volle straal vloeistof krijgt als je op het pedaal pompt. Bij mij was dat niet zo, dus diagnose correct.
- Bij de slave-cylinder beginnen, en deze verwijderen. Dat gebeurt NORMAAL met een borgring, die aan de zijde van de koppelingsvork zit en enorm lastig te bereiken is. Let wel: bij mij zat deze ZEER vast. Ik had gelukkig de motor eruit, en kon het hele koppelingshuis afnemen (ongeveer 8 inbusbouten). Daarna met moeite de borgring verwijdert, en de hele cylinder met een voorhamer (!) moeten uitslaan. Die pech kan je dus hebben, maar begin er maar gerust aan. Het is echt nodig. Als het zover komt: het koppelingshuis goed ondersteunen, ze kunnen scheuren.
- Vervolgens het rubber manchet van de slave halen en de zuiger verwijderen. Deze was bij mij inmiddels losgekomen door het slaan met de hamer op de cylinder. Gebeurt dat niet: met doorslagje voorzichtig op de zuiger tikken.
Zowel cylinder als zuiger bleken in mijn geval zwaar geoxideerd, zodat reviseren er niet meer bij was. Omdat ik in Frankrijk stond was een cylinder echter niet voorhanden, dus heb ik me gered met Jif (verwijderen oxide), en speciaal vet voor rem/koppelingscylinders dat ik toevallig bij me had.
- De boel weer monteren, ontluchten, kijken of het werkt. Waarschijnlijk niet, en dan moet je bij de master (primaire cylinder) hetzelfde doen als hierboven beschreven.
Nog wat tips:
- Ik had zelf geen tijd voor de master. Die heb ik (voor het moment) losgekregen door onder de auto te liggen, te pompen met het pedaal (daar kan je bij, kijk zelf maar) en ondertussen op de master te tikken met een hamer. Dit is GEEN reparatie (de oxidatie laat je tenslotte zitten, zodat deze je cupjes kan beschadigen) maar kan misschien als diagnose en, zoals bij mij, als noodreparatie dienen.
- Absoluut moet je de vloeistof vervangen, en de remvloeistof is natuurlijk ook verdacht. Oude en dus waterhoudende vloeistof is levensgevaarlijk, ivm verlaging kookpunt. Denk aan lang(er) remmen bij een afdaling, waarbij veel warmte vrijkomt. Als de vloeistof kookt trap je zo door de remmen heen.
Laat even horen of je er wat aan hebt gehad. Ik heb geen werkplaatshandboek gebruikt, maar dit kan natuurlijk wel helpen om zaken te localiseren.