V-snaren J7 vervangen.

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

V-snaren J7 vervangen.

Berichtdoor Peter J7 » 15 aug 2010, 21:03

Hallo forumleden.

In mijn J7 PZ10 uit '72 zit een XC7P 1600 cc benzinemotor. Sinds kort piept (vermoedelijk) één of beide v-snaren bij het starten en bij een flinke toename van het toerental. Misschien zijn ze niet strak genoeg meer gesteld. Maar aangezien ik weet dat de snaren redelijk versleten zijn, wil ik ze maar gelijk vervangen.

Toen ik mijn J7 net gekocht had, vond ik in één van de kastjes twee v-snaren. Ik vraag me nu af of dit de juiste zijn. Kans is natuurlijk groot maar toch maar even checken. Vooral omdat ik voor het vervangen wel weer de radiateur eraf moet halen.

Op de snaren staat:
- Z3 Kleber Ventiflex 1065
- E3 Kleber Ventiflex 1127

Afbeelding

Wie weet of deze v-snaren de juiste zijn.

Groet, Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Peter J7 » 17 aug 2010, 21:41

Iemand die het weet... :roll: :-)
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Harrie » 17 aug 2010, 21:52

helaas Peter, die Kléber Ventiflex nummers zijn niet in normale Peugeot-onderdelendocumentatie voorhanden.
een vergelijking zou ik wel kunnen maken als ik in het magazijn ben, maar dat is op z'n vroegst op 4 sept.
er moet ook een maat op staan, kun je die hier vermelden? bijv: 925 x 10

en..Waarom moet je de radiateur er af halen? Dat hoeft nooit bij vervangen v.d. v-snaren !
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Peter J7 » 18 aug 2010, 21:50

Beste Harrie. Ik zal die maten eens bekijken. Als ze er op staan tenminste.

Ik dacht dat het schier onmogelijk was om ze te vervangen gezien de manoeuvreerruimte. Maar het kan dus wel?

Gr, Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Harrie » 18 aug 2010, 23:11

ja, vervangen MOET zo kunnen!
zal wel even friemelen zijn, maar volgens mij gaat het van onderaf het beste.
Stel als éérste de dynamo terug ( moer+bout aan lange steun een paar slagen los ) en duw de dynamo richting motor.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Peter J7 » 19 aug 2010, 18:47

Ok Harrie! dan ga ik het eerst van onderaf proberen. Wel eerst nog even uitzoeken of ik nu de juiste heb. Ik kom er nog op terug :wink:
Gr. Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Bert » 19 aug 2010, 18:58

volgens mij scheelt het ook een stuk als je de bovenste bevestiging van de Radiateur losmaakt , zodat je de radiateur een beetje naar buiten kan bewegen , dan heb je weer iets meer ruimte. :wink:
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Peter J7 » 19 aug 2010, 20:09

@Bert: Ook een goede tip! Thanks.
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Peter J7 » 20 aug 2010, 23:17

@Harrie: Ik kan op de kleinste v-snaar nog de volgende code ontdekken... Peugeot 5750 2B
Die B zou ook een 6 kunnen zijn. Wel een goed teken dat er Peugeot staat i.i.g!

Op de grotere v-snaar zie ik verder geen code staan. Als ik google op deze v-snaren kom ik ook maar weinig info tegen helaas.

Kan je iets met deze code? Lijkt me een onderdeelnummer. Maar ik kan er makkelijk naast zitten..

Wat zijn eigenlijk de onderdeelnummers van de v-snaren zoals ze bij PCN bekend zijn voor een XC7P motor uit '72? Ik weet niet of dit makkelijk te vinden info is... :oops:

Gr. Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Peter J7 » 27 aug 2010, 13:35

In mijn zoektocht naar de juiste v-snaren voor de XC7P benzinemotor van mijn J7 uit '72 word ik steeds een stukje meer verward. Ik heb dus al wel v-snaren van Kleber liggen maar ik denk dat ik deze maar niet ga gebruiken. Dit omdat ik niet weet of dit de juiste zijn en omdat ze misschien ook al wel wat te lang liggen uit te drogen (daar worden ze vast ook niet veel beter van).

Bij Ko de Fouw (via mail) werd ik nog niet wijzer aangezien hij aangaf dat ik maar één v-snaar kan hebben bij dit type motor terwijl het er toch echt twee zijn. Dan had hij meer informatie nodig... maar is het niet gewoon zo dat een XC7 en de XC7P motor nagenoeg gelijk zijn? En die ligt toch ook wel in een 504 bijvoorbeeld. Dan zou de vraag naar een setje v-snaren toch niet zo vreemd zijn voor een kenner als Ko de Fouw?

Ik heb het onderdelenboek voor J7 maar snap er niet veel van. Wat een belangrijke eerste vraag is, is of een J7 PZ10 uit 1972 geldt als een J7 C. Als dat zo is ben ik al een stukje verder.

Ook voor iets simpels als een oliefilter of luchtfilter loop ik tegen dezelfde vragen op. Ik denk dat ik een 1445.19 luchtfilter en een 1109.17 oliefilter nodig heb. Maar zeker ben ik er niet van en dat is zo lastig bestellen.

Maar goed; first things first... wie kan mij vertellen of een XC7 en een XC7P motor ip gelijk zijn en welke v-snaren ik nu nodig heb. Onderdeel nummers zouden helemaal super zijn natuurlijk!

In het uiterste geval haal ik ze er eerst af en ga ik daarmee in de hand maar op pad. Maar aangezien mijn J7 gestald staat op een plek waar ik hem nogal eens moet verrijden, doe ik dit liever niet.

Hopelijk heeft iemand een gouden tip en kan ik binnenkort mijn J7 verwennen met nieuwe v-snaren en filters :D

Gr. Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Harrie » 27 aug 2010, 22:39

die oude oliefilternummers zijn al vervangen door andere nummers.
jij was toch PCN-lid? dan kom je de spullen toch in Woudenberg kopen?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Peter J7 » 28 aug 2010, 15:05

Hoi Harrie.

Ja, ik denk dat ik dat maar doe. Alleen ik kan pas 2 oktober. Ach ja, ik kom sowieso graag eens kijken dus.

Gr. Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Nanno » 28 aug 2010, 21:23

Je kunt ook met de oude v-snaren naar een goede automaterialenzaak gaan. De meet ze op en je krijgt precies de goede. Bij mij in de buurt doet bijvoorbeeld Akkermans Techniek dat. Je krijgt dan GATES V-snaren, goede kwaliteit.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten