@Jan Bachee:
In het algemeen is het bij een verbrandingsmotor belangrijk om op het juiste moment een krachtige vonk te hebben en ook natuurlijk het mengsel van lucht met brandstof (AFR: Air Fuel Ration). Nu is de timing van de brandstof iets minder belangrijk, maar timing van de vonk is wel heel belangrijk. Daarom is het van belang dit precies te kunnen programmeren. En het voordeel van 1 bobine per cilinder is de korte hoogspanningkabel en het verliesvrij distribueren van de vonk.
Ik heb lang gezocht naar COP, dat is een coil on plug bobine. Die zijn inderdaad leverbaar en zitten in alle moderne benzine auto's, maar in dit geval (PRV) bleek dat de luchtgalerij zover over de bougiegaten hangt, dat alleen een COP onder een hoek van 30 graden zou passen. Die zijn leverbaar, maar voor een vermogen (rond de 700 Euro per 6 stuks) en dat was me toch te gortig. Bovendien hebben COP bobines een belangrijk nadeel en dat is dat ze in de kleppendeksel verwerkt zijn en dus best erg warm worden. Zodoende is er gekozen voor Coil near Bougie. Het resultaat is gelijk, maar een stuk voordeliger en thermisch ook meer verantwoord.
Jammer van de ruimte die ze innemen, want ik heb er de airco-pomp voor opgeofferd.
@ Marco Wetzels:
Koppeltoename is heel goed merkbaar en uiteraard afhankelijk van ook de rechtervoet. Bij gering gas geven trekt de 6
4 al als een leeuw en als je belangrijk meer gas geeft, brult de leeuw. Afhankelijk natuurlijk van hoe de kernvelden zijn geprogrammeerd van de brandstoftabel, ontstekingstabel en de AFR tabel. Die bepalen hoe de motor zich tijdens het gebruik gedraagt. Vermogen is koppel maal toerental, maar in vermogen ben ik niet zo geïnteresseerd. Om die reden ben ik ook nog niet met de auto op de rollenbank geweest. Dat kan altijd nog.
Zoals beloofd een vervolg van het zelfbouwproject:
Het begin is altijd het moeilijkst. Waar ga je beginnen en hoe? Dus eerst maar eens gemeten waar de lambda sonde terecht komt in de voorpijpen. Voor de zekerheid heb ik in beide voorpijpen moeren gelast zodat, als nodig, er ook twee lambda sondes gebruikt kunnen worden. HIeronder zie je hoe dat er uit ziet.
Het is dan spannend als de uitlaat onder de auto gemonteerd wordt of de moeren op de juiste plaats op de voorpijpen zitten, zodat de lambda sonde onder de juiste hoek (tussen 10 voor 10 en 10 over 2 hoek) in de uitlaat pijp zitten zonder tegen het frame of het blok te stoten.
Op deze foto kun je goed zien hoe de norzels en de elektrokleppen een plaats krijgen op het inlaatspruitstuk.
Voor de lambda sensor is gekozen voor een controler van Tech Edge. Dit is een wideband O2 controler voor de Lambda sonde. Dit uiteraard op advies van de heer Bosma van BS Autotune.
Om precies te weten waar de motor zich bevindt in het arbeidsproces, is een precieze locatie nodig van èn de krukkenas èn de nokkenas. Dat leverde wel een puzzel op. Ik heb besloten om een verdeelhuis te offeren voor dit doel. Een hall sensor meet de omwenteling van de nokkenas en vertelt daardoor precies waar deze nokkenas zich bevindt. Op de krukkenas is een 36-1 (36 min 1) triggerwheel gekomen en daardoor wordt om de 10 graden een pulsje gemaakt voor de KDFI. Een aantal soorten triggerwheel is leverbaar en op de vraag waar ik die het beste zou kunnen monteren, kreeg ik het antwoord: jij wil een triggerwheel, kijk zelf maar! Ik heb het opgelost door van de krukkenaspoelie een klein randje af te draaien, zodat het triggerwheel erop gekrompen kan worden. Maar om te voorkomen dat ik deze onderweg zou kunnen verliezen, bovendien vastgezet met 4 boutjes.
Voor KDFI is gekozen omdat Adaptronics (Australisch merk) lastig te programmeren is. Megasquirt (Amerikaans merk) is een uitstekende keuze maar een behoorlijk grote unit en bovendien meer dan tweemaal zo duur en KDFI (Duits merk) levert goede prestaties tegen een zeer acceptabele prijs. Vele anderen zijn ook verkrijgbaar en worden in de racerij toegepast met navenante prijzen.
Voor nu weer genoeg en wordt natuurlijk binnenkort weer vervolgd.
Onze racefanaat Rudie is inmiddels ook goed thuis in deze materie, omdat in één van zijn Peugeot 1
4"s een vergelijkbaar systeem gebouwd is, alleen heeft Rudie een trottlebody in plaats van een luchtgalerij met 1 gasklep.
Met vriendelijke groet,
Paull