Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Moderators: risky, Jeetje, jan-03

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor A.B.203 » 19 jan 2018, 23:55

Goed bezig Robin. Het plastic is inderdaad heel lastig van de pakking te krijgen. Ik neem aan dat er een vloeibare pakking is gebruikt welke jij terecht netjes hebt weggepoetst. Je bent echt heel erg eerlijk hoor :D
opknappen/repareren en heel veel met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 commerciale uit 1959, 403 bachee uit 1960 en 308 D 2015
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 866
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 20 jan 2018, 00:21

Vloeibare pakking weer wat geleerd, zat me zelf al af te vragen of je de boel niet gewoon kon kitten of zo :oops: :oops:

Zit er nu aan te twijfelen een 2e poging te wagen met een originele pakking ipv niets.
Beetje duur grapje op en neer naar Lelystad voor alleen een pakking.

Bedacht me net dat ik ook papierenpakking heb meegekregen dat je zelf op maat kan knippen.

Morgen eerst maar even kijken hoeveel het lekt zonder dit alles, anders lage prio
Het 70 jaar 203 evenement van de APH is pas 21 April 2018 :-)

A.B.203 schreef:Je bent echt heel erg eerlijk hoor :D

Een "blog" kan natuurlijk niet alleen over alles wat goed gaat gaan :oops:
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor Dirk85 » 20 jan 2018, 10:08

Papieren pakking lijkt me wat te dun. Of jij moet een hele dikke variant hebben? Ik zou toch gewoon een kurkenpakking in combinatie met wat vloeibare pakking gebruiken. De komende jaren hoeft die carterpan er niet meer af. Dus kun je beter zorgen dat het goed zit.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 308GTI 2016
Dirk85
 
Berichten: 193
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor 403diesel » 21 jan 2018, 16:14

Ik smeer die kurk/papier pakkingen eigenlijk altijd in met een spulletje van loctite wat hier speciaal voor is bij carterpakkingen van relatief vlakke carterpannen. Bij 203/403 maar ook zoals op de foto de vroege 205-jes met de kantelblokjes, staat de pakking constant onder de olie waardoor het uiteindelijk toch door de kopse kanten heen zweet.

Afbeelding
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2197
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 21 jan 2018, 23:33

Dirk en Serge,

bedankt voor de tips!
Alleen een beetje te laat gelezen :lol:

Aart (A.B. 203) was zo vriendelijk mij een nieuwe pakking aan te bieden, dus gelijk even opgehaald.
Deze keer de tip van Klaas (APH) en nu ook van Aart toegepast. Nachtje in de olie gelegd zodat het kurk goed verzadigd is.

Mijn vriendin vind de hobby vast opeens een stuk minder leuk, want die ene oven schaal van haar had de ideale afmeting :oops:
Afbeelding

Dus de missie van vandaag:
1) Pannetje er weer onderuit en pakking plaatsen
2) Katten grid opruimen

Begonnen met het makkelijkste, grid weghalen. Vloer weer netjes droog.
Wel wat vlekken, maar als je de rest van de garage ziet nog steeds 1 van de netste :D

Eerst even een stukje in de buurt van de garage gereden, olie laten afvloeien en pannetje weer verwijderd.
En uiteraard een perfect fit

Afbeelding

Daarna tip van Aart gevolgd en pannetje niet heel vast gedraaid. Dan kan er vannacht nog iets meer geabsorbeerd worden en zet het kurk nog ietsjes uit.
Morgen goed vast draaien. Wellicht blijft het iets zweten tijd zal het leren, dan kan ik de volgende olie wissel altijd nog even jullie tips toepassen bij de volgende olie wissel.

Dus weer een vinkje op de to do list kunnen zetten.

Had het bij het remmen verhaal al gezegd, als iemand mij een jaar geleden had verteld dat ik met mijn 2 linker handen aan auto's zou gaan sleutelen ....
was de reactie hard gelach geweest. Inmiddels ziet de achterbank van de 3008 eruit als een onderdelen magazijn en heeft de kofferbak diverse gereedschap en een floor jack als vaste gasten.

En ook het parkeer vak begint er steeds meer uit te zien als een werkplek. Alleen de radio en koffiezetapparaat ontbreekt nog :lol:
En uiteraard is dit alles met super mooi uitzicht, de ene auto nog mooier dan de andere 8)
Afbeelding




Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 09 apr 2018, 10:43

Vandaag bezig met aart om een wisselstroom dynamo te instaleren :-)

AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor Dirk85 » 09 apr 2018, 13:50

Misschien een domme vraag? Maar wat is daar anders aan?
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 308GTI 2016
Dirk85
 
Berichten: 193
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor jacqabe » 09 apr 2018, 20:10

RobinHoed schreef:Vandaag bezig met aart om een wisselstroom dynamo te instaleren :-)

AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Succes heren!!
Peugeot 403B 1963 en 403B8 (pickup). Lid APH Peugeotclub
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1087
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31
Woonplaats: Wijnaldum

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 09 apr 2018, 23:00

Dirk85 schreef:Misschien een domme vraag? Maar wat is daar anders aan?


Dat de auto modern wordt :oops: :lol:

Ik denk dat je kunt stellen dat een wisselstroom dynamo in theorie een gelijkstroomdynamo is met een ingebouwde spanningsregelaar.
Een van de grootste voordelen van een wisselstroomdynamo is dat hij ook stroom levert bij stationair toerental van de motor.
Dus altijd een volle accu, zelfs met verlichting aan genoeg laadstroom over.

Daarnaast heeft hij meer vermogen met 70 amp en 14.2 volt (bijna 1000 watt). Bedoel reken maar uit hoeveel watt je gebruikt als alles aanstaat (zeker als je radio hebt en navigatie aansluit)
Dan wordt een gelijkstroomdynamo al snel zwaar belast wat op langere termijn niet bevorderlijk is.

Hier meer info / discussie
viewtopic.php?f=15&t=27902
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor peugeauto » 09 apr 2018, 23:33

Het woord Wisselstroom zegt het al , gelijkstroom levert de helft minder stroom , wisselstroom door een constructie met een diode brug 2 x zoveel . en door wat moderne technieken ook een hoger amperage , in dit geval tot 70 ampere tegen over de gelijkstroom 17 ampere . Alleen werkt een dynamo zo als een gelijk richter / accu lader . Dat is mooi te zien aan de ampere meter die geleidelijk naar de 0 gaat . En wat je al schrijft , ook op lage toerentallen stroom leverbaar . Hoger voltage is ook sterkere vonk , is beter lopen . Maar waar het om ging is een stukje betrouwbaarheid . Stroom zonder zorgen .
Groeten Edward
Peugeot geeft je leven kleur
peugeauto
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 27 aug 2008, 19:47
Woonplaats: Ravenstein

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 09 apr 2018, 23:53

peugeauto schreef:Maar waar het om ging is een stukje betrouwbaarheid . Stroom zonder zorgen .
Groeten Edward


Zeker weten Edward.

Bedankt voor jouw service en het beantwoorden van al mijn vragen.
En geduld, omdat ik niet zo veel van electronica begrijp :lol:
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor Frank.04 » 10 apr 2018, 01:06

In de laatste paar berichten staat veel waars, maar volgens mij worden er ook een paar zaken door elkaar gehaald.

Het is ook niet mijn specialiteit, maar dit is wat ik altijd begrepen heb:

1) een gelijkstroomdynamo levert gelijkstroom door de inwendige constructie met borstels en verspringende windingen

2) een wisselstroomdynamo levert een (sinusvormige) wisselstroom, die gelijkgericht wordt door middel van een diodebrug

3) een wisselstroomdynamo is door de constructie lichter en compacter en kan daardoor efficiënter stroom leveren (lees: meer vermogen bij dezelfde afmetingen).

4) een wisselstroomdynamo heeft behoefte aan een spanningsregelateur (net als een gelijkstroomdynamo overigens) en deze kan uitwendig of inwendig zijn.

Samengevat zijn de beschreven dynamo's in volgorde steeds beter en efficiënter. Het hangt een beetje van het gebruik dan wel de behoefte aan originaliteit af wat de voorkeur heeft.

Ik rijd al 36 jaar zonder problemen een 404 Cabriolet met een gelijkstroomdynamo en heb een 604 met wisselstroomdynamo en inwendige regelaar die steeds problemen geeft. Zoals Brederoo reeds zei: het kan verkeren!
Laatst bijgewerkt door Frank.04 op 11 apr 2018, 08:32, in totaal 1 keer bewerkt.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 946
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor Dirk85 » 10 apr 2018, 08:06

Thanks voor de uitleg! Weer wat geleerd. Bij mij liggen de auto's regelmatig aan een druppellader. Die 1000 tot 2000 km die ik er per jaar mee rijd moeten ze zo maar doen... Trouwens... de 203 rijdt door de benzinelekkage sowieso helemaal niet op dit moment haha.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 308GTI 2016
Dirk85
 
Berichten: 193
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 11 apr 2018, 21:10

9 April 2018 - Vervangen gelijkstroomdynamo voor wisselstroomdynamo.

Nog even een kort verslag natuurlijk.

Wilde al langere tijd eens richting Aart met Marie Louise maar nog nooit echt van gekomen.
Dus toen Aart aanbood om samen een dag aan de auto te werken maakte ik daar natuurlijk graag gebruik van.

Levert gelijk een mooi plaatje op
Afbeelding

Ondanks dat de dynamo met slechts 3 bouten los komt, toch fijn dat Aart hierbij wilde helpen. Toch een stukje onzekerheid van mijn kant, zeker het electronische gedeelte.
Denk dat Edward gek is geworden van al mijn vragen hoe je 2 draadjes aan moet sluiten :oops: :oops:

Achteraf gezien toch makkelijker om met zijn 2'en te doen. Zeker de bevestigingsbout van de dynamo. Die bout moet van onderen los en vast gedraaid worden, dus makkelijk dat Aart de moer vanaf boven even tegen kon houden.
Dus dynamo lag er vrij snel onderuit en de nieuwe was dan ook snel geplaats. Net geen uur werk.
Afbeelding

Daarna was het een kwestie van de oude draad van de stroomregelaar (die in zijn geheel verwijderd is) loshalen en een nieuwe kabel vanaf dynamo naar stroomcontact onder dashboard plaatsen.
Andere kabel kan rechtstreeks naar bobine, maar op advies Edward naar zelfde schakelaar geplaats op punt dat naar de ampere meter gaat.
Afbeelding

Dus naar anderhalf uur kon er gestart en getest worden.Dat maakte echter een raar geluid, na een 2e check nog een keer geprobeerd en zelfde geluid met additioneel "geklonk" en toe was het gelijk duidelijk
Op bovenstaande foto zien jullie dat om mijn v-snaar op spanning te zetten ik al behoorlijk op het einde zit van de "spanningsgleuf". Dit resulteerde in een zodanige hoek van de dynamo dat de gemaakte uitsparring door Edward net niet afdoende was. Dus metaal op metaal
Afbeelding

En dan is iemand met 2 linkerhanden erg blij dat hij bij iemand met 2 rechterhanden is die even in zijn schuur een beetje bij slijpt en alles zonder problemen werkt.
Afbeelding

Edward heeft reeds aangegeven dat bij de volgende serie beugels dit in alle standen dit goed komt.
Dynamo draait als een zonnetje, vrijwel stabiel ampere metertje en laad bij stilstand met lampen aan. Top dus
Afbeelding

Dus iets vertraagd maar nog ruim voor de lunch klaar. In de middag verder gegaan met andere klusjes.
Daarbij wel iets vervelends en tevens uitdagend geconstateerd. Of om in Aart's woorden te praten
"een wonder dat je uberhaupt hebt kunnen rijden met deze auto en mij hebt weten te bereiken"

Met deze cliffhanger sluit ik af, to be continued .... :D

En natuurlijk nogmaals:
Aart echt ontzettend bedankt, je bent echt een topper. Bedankt voor al jouw hulp.
En ook nog eens lunch en avondeten om niet in de file te hoeven rijden :oops:
Ga ik zeker nog goed maken, te gek voor woorden


Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor jacqabe » 12 apr 2018, 18:02

Aart vragen, altijd slagen ;-)
Peugeot 403B 1963 en 403B8 (pickup). Lid APH Peugeotclub
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1087
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31
Woonplaats: Wijnaldum

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor 201D » 13 apr 2018, 11:08

Ik zag net je nummerplaat, waarom heb je geen historisch kenteken?
Zou volgens mij gezien de leeftijd kunnen.
Met vriendelijke groet
Ben Onderstal
201D
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 11 mei 2007, 15:27
Woonplaats: Steenderen

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 13 apr 2018, 11:55

201D schreef:Ik zag net je nummerplaat, waarom heb je geen historisch kenteken?
Zou volgens mij gezien de leeftijd kunnen.
Geen idee heb de auto nog geen jaar on bezit. Auto in 1981 naar Nederland gekomen, vandaar de HB. Dit waren eerst gele platen (heb een foto uit die tijd) en later blauwe platen.

Historisch houdt in dat heb met AM of zoiets begint?

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor Dirk85 » 13 apr 2018, 13:45

RobinHoed schreef:
201D schreef:Ik zag net je nummerplaat, waarom heb je geen historisch kenteken?
Zou volgens mij gezien de leeftijd kunnen.
Geen idee heb de auto nog geen jaar on bezit. Auto in 1981 naar Nederland gekomen, vandaar de HB. Dit waren eerst gele platen (heb een foto uit die tijd) en later blauwe platen.

Historisch houdt in dat heb met AM of zoiets begint?

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk


Je krijgt dan een kenteken dat hoort bij het jaar waarin de auto op de weg is gekomen. Ik heb dat voor mijn auto ook gedaan. Die is in 1984 naar NL gekomen. Heb via de RDW het kenteken laten omruilen voor een historisch kenteken. Je stuurt dan je kentekenbewijs op en doet een betaling van €39,- en een dikke week later krijg je je kentekenbewijs. Nieuwe platen laten maken en klaar. Ik heb meteen 'luxe' platen met opgelegde letters genomen. Vind ik persoonlijk mooier, maar is dus we iets duurder.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 308GTI 2016
Dirk85
 
Berichten: 193
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 13 apr 2018, 21:16

Zal me eens gaan verdiepen in historische platen van de zomer, prio 1 is zorgen dat de auto technisch op orde is :-)

13 April - Banden vervangen, Remmen ontluchten en remmen stellen

Mijn voorbanden voor (uit 1988 :D ) waren een klein beetje uitgedroogd, maar belangrijker ook vrij weinig profiel.
Aangezien er achterop nog vrijwel nieuwe Michelin XZX's lagen kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om voor moderne banden te leggen.

Omdat de 404 ook 4 nieuwe xzx banden heeft (zo gekocht) wel zo mooi om hier in te investeren.
Via openo uit Italy net iets voordeliger een setje ontvangen vorige week. Week 52 2017 dus bijna vers van de band

Afbeelding

Afbeelding

Probleem zat hem vervolgens in een bedrijf vinden wie deze wilde gaan monteren. Zodra ik Peugeot en 1959 zeg is het al snel "nee, kunnen we niet".
Profile tyrecenter gaf aan dat gesloten velgen geen probleem was. Vier gaten toch? Ik ja maar 3 om vast te draaien en 1 voor de chromen dop :lol:

Kom maar langs dan kunnen we kijken of we dit kunnen doen, denk wel dat het gaat lukken. Eerst even met reserve wiel langsgegaan.
Super vriendelijk ontvangen, even wat adapters geprobeerd en hij kon bevestigd worden. Maar voor gekozen om ze even te brengen
Afbeelding

Gelijk 2 nieuwe binnenbanden laten plaatsen zodat ze nog iets van omzet hebben :wink:
En de oude laat ik standaard in de kofferbak liggen. Zal ongetwijfeld eens van pas komen.

Afbeelding

Had al eens eerder proberen de remmen te stellen op provisorisch wijze, bij gebrek aan remstelsleutel.
Helaas 2 die lastig deden ondank WD40. Wilde ook remmen ontluchten en ook geconstateerd dat 1 remontluchtingsnippel dolgedraaid was en niet makkelijk los kwam.

Afbeelding

Dingen die vast zitten en niet loskomen is de expertise van Ronald, dus even die kant opgegaan

Wilde tevens remvloeistof compleet vervangen en de leidingen ontluchten, dat is ook iets makkelijker met zijn 2'en.
Kwam behoorlijk vieze bruine vloeistof uit de leidingen dus blij dit even gedaan te hebben. Cast zittende nippel was natuurlijk in 5 minuten losgehaald door Ronald.

Dus weer 3 dingen van de lijst kunnen strepen !

Afbeelding



Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor Le Lion » 13 apr 2018, 23:10

Gezien de mooie conditie van de auto vind ik je geen amateur! Carterplug er in is wel handig hoor! ;-)
Het leven is te kort voor saaie kilometers.
Avatar gebruiker
Le Lion
 
Berichten: 628
Geregistreerd: 31 maart 2004, 08:21
Woonplaats: Bosch en Duin

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 29 mei 2018, 20:03

26 Mei 2018 - Bougies vervangen, 3e remlicht geïnstalleerd en temperatuurmeter koelvloeistof (incl. sensor) vervangen

Alweer een tijdje niet gepost, maar ook niet zoveel gedaan, sinds de jubileum rit.

Tijdje terug zat er overdag weer iemand hard toeterend bijna in mijn kofferbak. Onbegrijpelijk sinds de auto in vergelijk met moderne auto's vrij laat remt.
dus toch maar gekozen voor een moderne oplossing, de puristen kunnen nu beter even wegdraaien :oops: :D :lol:

Afbeelding

Daarnaast waren de bougies aan preventieve vervanging toe. Een post op facebook heeft reeds tot de nuttige tip van Frans (met de gouden 203 :wink: ) geleid dat ik waarschijnlijk lekkage heb via de sierstrip op de motorkap precies in de bougiepijp, iets wat hij zelf ooit heeft meegemaakt. Aan de foto te zien kan dit nog best wel eens kloppen, dus binnenkort even een lektest forceren :D

Afbeelding

Afbeelding


Had in het technische gedeelte als eens een vraag gepost over de temperatuur sensor. Na vervangen meter en sensor pas achter gekomen dat de eerder bestelde losse sensor afdoende geweest zou zijn. Foutje :oops:

Maar goed zit er in en werkt prima, dus laat ze beide zitten.

Uiteraard nog even gekeken of de waarde van de meter na een flink stuk rijden correct was en kwam overeen met de meter.
Afbeelding

en tot de conclusie gekomen dat zelfs de bediening van een thermometer voor mij een vrij complexe aangelegenheid is.
Bewust onbekwaam heet dat geloof ik, veilig dan …. :D
Afbeelding

Benzine meter ook nog proberen te fixen, maar dat niet gelukt. Wel een vraag opgeleverd, die ik zo even apart ga posten

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk[/quote]
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 14 jul 2018, 09:53

Zal niet dubbel gaan posten, maar wil natuurlijk wel alle handelingen chronologisch in dit logboekje :D
Dus even een link naar de draadjes :oops:

06 Juli 2018 - Benzine meter weer werkzaam
10 Juli 2018 - Schuifdak reperatie bij Serge van SOK Productions
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 14 jul 2018, 09:53

11 Juli 2018 - Wiellagers vervangen.
Afbeelding

Eigenlijk was alleen linksvoor noodzakelijk, maar preventief zijn beide kanten vervangen dan kan ze er weer jaren tegen aan.

Wielen loshalen, remtrommel losschroeven, vet dop en de wielnaven verwijderen dat me allemaal wel tegenwoordig met mijn ander halve linkerhand.
1e bout, ring en kapotte binnenkant van buitenste wiellager ook geen probleem, kogeltjes rolde spontaan naar buiten.
Afbeelding

De buitenkant van de lager zat echter muurvast, ook de 2e wiellager en afdek ring aan de andere kant geen beweging in te krijgen. Vandaar even de hulp ingeschakeld van Ronald de Klassiekercoach om mij te leren hoe deze klus te klaren. Met het nodige tik en forceer werk met een drevel, schroevendraaier en iets grover geschut kwam de afdekring en achterste wiellager los.
Afbeelding

Maar de lager schaal aan de voorkant had zo klein richeltje dat er nauwelijks iets op te zetten was om weg te kunnen tikken. Na 20 minuten begon ik letterlijk een beetje zenuwachtig te worden, hoe gaan we dit loskrijgen was mijn gedachten en kan ik nog rijden vandaag.Uiteindelijk kreeg Ronald het briljante idee om eens te kijken of doppen uit zijn doppen set wellicht net dezelfde diameter hadden. En wat wil het toeval, een oude 32 mm dop paste perfect en met 2 tikken kwam de ring dan ook los. De andere kant duurde dan ook 1 minuut voor dezelfde type lager ipv bijna een half uur.
Afbeelding

Nieuwe onderdelen er eerst doormiddel van een houten balkje recht ingetikt om vervolgens met de oude lagers die aan 1 zijde waren doorgeslepen er verder intikken. Uiteraard de lagers allemaal goed en ruim ingesmeerd met vet. Al met al een zeer leuke haast therapeutische bezigheid :D

Vetdoppen gevuld en alles zat snel weer in elkaar. Alleen de moeren die ingeslagen moeten worden (ipv een handige splitpen) zaten niet in het lager setje.
Deze moet ik dus de 21e even gaan halen in Lelystad om ook te vervangen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En voor de oplettende mensen (of puzzel element :lol:)
: het foutje zal hersteld worden

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor A.B.203 » 14 jul 2018, 23:16

Zie dat je een rollager hebt in plaats van een kogellager. Ben dat bij de 203 nog niet tegengekomen. Zie ook dat er een levelijzer onder de remcilinder tussen de remsegmenten zit. Snap niet waarom dat er aan de voorzijde tussen zit.
Laatst bijgewerkt door A.B.203 op 14 jul 2018, 23:28, in totaal 1 keer bewerkt.
opknappen/repareren en heel veel met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 commerciale uit 1959, 403 bachee uit 1960 en 308 D 2015
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 866
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 14 jul 2018, 23:22

A.B.203 schreef:Zie dat je een rollager hebt in plaats van een kogellager. Ben dat bij de 203 nog niet tegengekomen .
Deze heb ik meegekregen in Aph magazijn. En aanschaf tweede setje zat een paar weken tussen.

Dus zal de nieuwe moderne variant zijn?
Past prima verder. Moet ik me zorgen maken?

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

VorigeVolgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast