205 Génération LPG inbouw

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo

205 Génération LPG inbouw

Berichtdoor Tobias106205 » 06 nov 2019, 20:11

Ik ben bezig met het inbouwen van lpg in mijn 205. Eerder heb ik gehoord dat er interesse was in een verslag van de stappen die je daarvoor moet doorlopen en de benodigde materialen. Daarom wil ik dit topic graag gebruiken als plek waar ik foto's van de vorderingen kan plaatsen alsmede het denkwerk achter zo'n project.

1) G3 gasinstallatie, keuring en wegenbelasting
Als je een gasinstallatie inbouwt, kun je kiezen uit een G2 of G3-installatie. In principe kunnen alle gasinstallaties gekeurd worden als G2. Het nadeel hiervan is dat je dan geen belastingkorting krijgt en dus flink omhoog gaat in de wegenbelasting (tenzij >=40 jaar oud). Het is dus wel erg belangrijk dat je een G3 installatie kunt inbouwen in jouw auto. Hier zitten een aantal haken en ogen aan. Een auto kan alleen op G3 gekeurd worden als deze voldoet aan Europese Richtlijn 94/12/EEG of hoger (Euro 2 of hoger), met bouwjaar ten hoogste 2014, én als er een gasinstallatie in zit die door de fabrikant van de installatie geschikt is bevonden voor het type auto. Als je auto uit 2015 of later komt gelden er andere regels (R115).

Wat houdt G3 nou precies in? G3 betekent in essentie dat de gasinstallatie zelfregelend is (dus mengsel niet afstelbaar). Maar om dit op kenteken te krijgen moet de fabrikant van de gasinstallatie een G3-verklaring afgeven dat de auto waar het om gaat écht compatibel is met de gasinstallatie (zo'n verklaring wordt op chassisnummer afgegeven, dus niet herbruikbaar). Je moet dus een gasinstallatie zien te vinden waarvan de fabrikant een G3-verklaring wil afgeven voor jouw type auto. In mijn geval heb ik een AG DGC-installatie gebruikt die ik uit mijn 106 gedemonteerd heb. Dit is een installatie die correct samenwerkt met de singlepoint inspuiting zoals die op de Génération zit. Het bedrijf dat AG heeft opgekocht, GFI Control Systems, kan G3-verklaringen afgeven voor de 205 (in elk geval die Euro 2 zijn). Dit heb ik nagevraagd bij een GFI dealer in Nederland (ik geloof dat er maar één GFI dealer in Nederland zit, en dat is een bedrijf in Eindhoven).

Als je een willekeurige gasinstallatie vindt waarvan de fabrikant een G3-verklaring wil afgeven werkt dit ook, het hoeft dus niet per sé een AG DGC installatie te zijn, maar dit was de enige installatie waarvan ik wist dat deze op een TU motor hoort te werken.

De keuring kan in theorie bij de RDW, maar het is aan te bevelen dit bij de dealer van je merk gasinstallatie te laten doen. Als er iets heel kleins ontbreekt bij een RDW keuring wordt hij afgekeurd en mag je een nieuwe keuring aanvragen. Bij de dealer kunnen ze dit even herstellen en de auto alsnog goedkeuren omdat ze daar materialen hebben liggen.

Ten tijde van de keuring is het belangrijk dat álle componenten die je hebt gebruikt om onderdelen aan elkaar aan te sluiten voldoen aan VN/ECE-reglement 67 (kortweg 67R01). Dus leidingen, slangen, vulpunten, koppelstukjes, appendage, etc. Daarnaast moet je voldoen aan het inbouwreglement van de RDW. Dit is niet eenvoudig! https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/sitecollectiondocuments/apk/handleidingen/02-regelgeving-gasinstallaties-inbouweisen.pdf

Om uit te rekenen hoeveel wegenbelasting je gaat betalen als je je auto op gas hebt omgekeurd, moet je bij het ledig gewicht 80% van het tankvolume optellen. Mijn 205 weegt 800 kg ledig, dat houdt in dat met mijn tank van 45 liter het gewicht met 36 kg verhoogd wordt, dus 836 kg. Dezelfde belastingcategorie dus, top.

Het wegenbelastingtarief voor LPG G3 tot en met 850 kg is gelijk aan dat van benzine, dus dat kan niet beter. Als je boven de 850 kilo uitkomt, dan betaal je voor een LPG G3-auto meer dan voor een even zware benzine-auto.

2) Tank uitzoeken
Als je zeker weet dat je een gasinstallatie bij elkaar hebt gesprokkeld (dat houdt in, je hebt een verdamper, een computer en en alle verder alle onderdelen die erbij horen) die goedgekeurd kan worden op G3, kun je eens gaan nadenken over welke tank je wil plaatsen. Ik wilde per sé een gastank ónder de auto om zo geen kofferbakruimte in te leveren. Ik ben eens gaan zoeken in Nederland en kwam eigenlijk alleen maar te grote (en overigens ook hele dure!) tanks tegen. Toen ben ik eens over de grens gaan kijken. Bij lpgshop.co.uk hadden ze een aantrekkelijke tank. Een ringtank met een diameter van 565mm, hoogte van 200mm en inhoud van 45 liter, mét 67R01 goedkeuring. Het voor de keuring benodigde tankcertificaat heb ik kunnen vinden op de website van de tankfabrikant. De verzending viel ook alles mee. Uiteindelijk er een kunnen bemachtigen met flinke korting voor iets van 90 euro incl verzending.

Afbeelding

In de tank hoort een appendage. Dat is een ding dat je in het gat van de tank schroeft waar alle aansluitingen op zitten evenals de niveaumeter, afsluiter, overvulbeveiliging, overdrukbeveiliging etc etc. Ik heb de Tomasetto AT02 gepakt, die is geschikt voor mijn tank (je kunt in het certificaat dat bij de tank zit zien welke appendages geschikt zijn voor die tank). Gekocht voor +- 50 euro.

Afbeelding

De tank moet minimaal 20 cm van de grond verwijderd zijn als de auto op zijn wielen staat. Je kunt mijns inziens géén tank van meer dan 200 mm hoog onder een 205 plaatsen tenzij je de achteras ophoogt.

Je kunt een LPG-tank standaard maar tot 80% vullen. Houd hier rekening mee. Oh en de tank mag max 10 jaar oud zijn voor de keuring. De productiedatum moet per sé leesbaar zijn op de tank.

3) Leiding en vulslang
Je kan kiezen uit koperleiding of kunststofleiding. De kunststofleiding moet voldoen aan 67R01 als je deze wilt gebruiken. Als deze voldoet staat het op de leiding gedrukt. De leeftijd van een kunststofleiding is niet relevant. De vulslang is de slang die van de appendage naar het vulpunt loopt. Deze slang moet 67R01 zijn en mag ten tijde van de keuring maximaal twee jaar oud zijn. (Let op, er is een verschil tussen leiding en slang).

De ligging van de leiding is best een uitdagend onderwerp. Je moet ervoor zorgen dat de leiding nergens het laagste punt onder de auto is, tenzij er 15 cm verderop een onderdeel van de auto is dat lager is (de tank telt hier ook als onderdeel van de auto). Verder gelden de volgende regels:
  • De leiding mag geen scherpe objecten aanraken of schuren
  • Blijf op minimaal 10 cm afstand van hete delen zoals de uitlaat, anders moet je hitteschilden aanbrengen
  • De leiding moet met beugeltjes om de 40 cm bevestigd worden aan de auto
  • Je mag geen scherpe bochten maken, minimale radius is 5 cm
  • De leiding mag niet onder spanning staan
Ik gebruik kunststof leiding, ook besteld bij lpgshop.co.uk

Afbeelding

Om deze leiding te termineren heb ik de geschikte fittingen meebesteld, die verkopen ze ook allemaal.

4) Plaatsing van de tank
Het plaatsen van de tank is het makkelijkst als je een transmissiekrik hebt en een brug. Je duwt de tank onder de auto en gaat dan bepalen hoe je hem gaat vastmaken aan het carrosserie.
Afbeelding Afbeelding
Mijn tank heeft vier bevestigingspunten die ik allemaal moet gebruiken. Ik heb er bij mij voor gekozen om twee beugeltjes te lassen aan twee kokers. Op het derde punt heb ik een gat gemaakt in de vloer van de auto zodat je van binnen in de koker kan kijken, zodat ik de tank rechtstreeks op de koker kon vastschroeven. Het vierde punt komt via een beugel uit bij het gat waar normaliter de schroef voor het reservewiel zit.

Gat in de vloer:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gelaste beugel 1, eerst de anti-roest eraf slijpen, daarna bakken en in de verf.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gelaste beugel 2, bakken, daarna meteen in de verf.
Afbeelding Afbeelding

Heb gehoord dat gastanks roesten als een gek, dus die ook maar meteen ingesprayd met anti-steenslag coating welke ook roest weert.
Afbeelding

De kokers aan welke gelast is zijn van binnen ook meteen behandeld met Motip ML.

Hij hangt! (De vierde beugel heb ik nog niet op de foto.)
Afbeelding

Wordt vervolgd!
Heel veel dank aan Sander voor alle hulp tot nu toe.

P.S. Als je van een foto de hoge resolutie variant wil zien, open de foto van even in een nieuw tabje, en haal de laatste m weg uit de bestandsnaam. Bijvoorbeeld: https://i.imgur.com/kuV8fD5m.jpg => https://i.imgur.com/kuV8fD5.jpg
Tobias106205
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 14 aug 2019, 11:36

Re: 205 Génération LPG inbouw

Berichtdoor RogerSch » 06 nov 2019, 22:36

Leuk verslag!
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
Avatar gebruiker
RogerSch
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 16 mei 2015, 14:55

Re: 205 Génération LPG inbouw

Berichtdoor Tobias106205 » 11 nov 2019, 23:27

De 4e beugel. Deze zit door het gat waar normaliter de reservewiel schroef doorheen zit:
Afbeelding
Tobias106205
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 14 aug 2019, 11:36

Re: 205 Génération LPG inbouw

Berichtdoor 205RJ » 16 nov 2019, 01:56

Super dat je dit allemaal zelf uitzoekt en aanpakt, respect! Het lijkt me even een flinke klus, maar dan heb je uiteindelijk ook wat. Veel kilometers maken in je 205 wordt dan écht leuk, ik spreek uit ervaring ;)

Voordeel van het helemaal zelf aanpakken is ook dat je eventuele problemen ermee in de toekomst makkelijk zelf kan oplossen omdat je precies weet hoe het in elkaar zit.

Als ik nog iets bij mijn auto omtrent de LPG-installatie kan uitzoeken voor je dan hoor ik het wel! Succes
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft/Twente

Re: 205 Génération LPG inbouw

Berichtdoor Pigou » 20 nov 2019, 12:37

Ik volg dit; super dat je het zo uitgebreid vastlegt! Het is ook mijn droom om dit eens te doen, maar helaas zit ik nu met een auto die de investering niet waard is. Wellicht later als ik groot ben :mrgreen:
Eigenaresse van een 205 Accent uit 1992
Avatar gebruiker
Pigou
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 maart 2019, 19:06
Woonplaats: Gelderland

Re: 205 Génération LPG inbouw

Berichtdoor Tobias106205 » 21 nov 2019, 15:23

Gisteren de tank even schoongeblazen van binnen met perslucht. Toen de appendage erop gezet.

Afbeelding
https://i.imgur.com/ho6llTB.jpg

De leiding heb ik vastgemaakt aan de appendage met een daarvoor geschikt koppelstuk. Mooi spul!
Afbeelding
https://i.imgur.com/uPLEEbh.jpg

De leiding moest op twee punten beschermd worden tegen stralingswarmte van de uitlaat. Dit heb ik gedaan door midden van hittesok (wordt in de tuning-wereld wel eens gebruikt voor het beschermen van leidingen tegen warmte).
Afbeelding
https://i.imgur.com/ZKvx3Sr.jpg

De leiding loopt hier vanaf de tank naar het carrosserie van de auto, over de achteras heen.
Afbeelding
https://i.imgur.com/FI4qOEd.jpg

Om de 40 centimeter moet hij bevestigd worden en op de bevestigingspunten beschermd worden. Dit heb ik gedaan met zelftappers, speciale beugeltjes en oude binnenband van een fiets.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
https://i.imgur.com/1v3DOjJ.jpg / https://i.imgur.com/KEGlbGj.jpg / https://i.imgur.com/yofGL8o.jpg

Omdat de leiding nergens het laagste punt onder de auto mag zijn (behalve als er binnen 15 cm een onderdeel van de auto lager zit), is het best ingewikkeld om de route van de leiding te bepalen.

Binnenkort meer!
Tobias106205
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 14 aug 2019, 11:36

Re: 205 Génération LPG inbouw

Berichtdoor Tobias106205 » 22 nov 2019, 21:34

RogerSch schreef:Leuk verslag!

205RJ schreef:Super dat je dit allemaal zelf uitzoekt en aanpakt, respect!

Pigou schreef:Ik volg dit; super dat je het zo uitgebreid vastlegt!


Leuk om te horen! Ik zal mijn best blijven doen alles goed vast te leggen =)
Tobias106205
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 14 aug 2019, 11:36


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten