de K van koppakking zit weer in de maand!

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

de K van koppakking zit weer in de maand!

Berichtdoor wouter S » 29 jul 2009, 20:44

Wie droomt er eigenlijk niet van; op een broeierige zomer avond de kop van de motor te sleutelen en lekker naar de pakking staren met een biertje in de hand..... :shock: Wat me daarbij opviel was het volgende; het lijkt alsof de grote koelvloeistof kanalen dicht gemaakt worden door de pakking.

VErgelijk rechter kanalen met de pakking
Afbeelding

zoals ie hoort
Afbeelding

VErgelijk linker kanalen met de pakking
Afbeelding


Hoort deze pakking wel op een XD2?


groeten,
wouter
Avatar gebruiker
wouter S
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 22 okt 2006, 17:44
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor risky » 29 jul 2009, 21:59

Ja dat hoord zo ik heb net naar mijn oude pakking gekeken is persies hetzelfde
let op!!!! wouter ik zie dat je een koppakking met 2 kerfjes hebt zet die er ook weer tussen
want die verhalen over dikkere koppakingen mag naar het land van fabelen
de indenor heeft namelijk geen compressie kamers dus het maakt niet uit als je hem vlakt krijgt je niet meer of minder compressie
die kerfjes zijn door de fabriek bepaald en moet er ook gewoon weer tussen
dat gaat namelijk over de stand van de zuigers hoe hoog ze komen
zet je de verkeerde er tussen bv 3 kerfjes verlies je vermogen en gaat hij roken zet je er dunne bv 1 kerf krijg een spijkerbak
ik heb trouwens gewoon mijn koelvin vastgezet ik rij er toch alleen zomers mee word tussen de 75 en 80 gr nu
gr Dirk
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Harrie » 29 jul 2009, 23:13

ja, die grote ( 3-hoekvormige ) kamers moeten door de pakking worden afgesloten.
Deze zie je zo in het blok, omdat dit door het gieten komt, bij giettechniek kun je geen kamer gieten zonder dat er minimaal 1 gat aan zit.
is dus goed zo.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor risky » 07 aug 2009, 11:00

wouter

hoe gaat het met de reparatie?
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor wouter S » 07 aug 2009, 17:32

Hoi,

Alles zit weer in elkaar, ff flink warm laten lopen, nu is het ff wachten op het verlossende antwoord op:
http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13855

ik vermoed dat het een kwestie is van 80 Nm opnieuw aanhalen.
Morgen wil ik een proefritje maken.

GR, wouter
Avatar gebruiker
wouter S
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 22 okt 2006, 17:44
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor risky » 07 aug 2009, 20:49

ja gewoon natrekken met 80 nm
alle 22 :lol:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Harrie » 07 aug 2009, 23:03

niet "gewoon" nátrekken.. :!:
Eerst lossen ( 1/2 slag ) en dan weer aantrekken tot 8 Kgm ( 80 Nm )
Wanneer? En na 1000 a 1500 Km.
Wouter heeft de gegevens per email ontvangen van me.
succes!
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor risky » 08 aug 2009, 07:36

Harrie schreef:niet "gewoon" nátrekken.. :!:
Eerst lossen ( 1/2 slag ) en dan weer aantrekken tot 8 Kgm ( 80 Nm )
Wanneer? En na 1000 a 1500 Km.
Wouter heeft de gegevens per email ontvangen van me.
succes!
grt, Harrie


owh zit daar verschil in dan ? in xd3 of xd2
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Harrie » 08 aug 2009, 21:28

risky schreef:
Harrie schreef:niet "gewoon" nátrekken.. :!:
Eerst lossen ( 1/2 slag ) en dan weer aantrekken tot 8 Kgm ( 80 Nm )
Wanneer? En na 1000 a 1500 Km.
Wouter heeft de gegevens per email ontvangen van me.
succes!
grt, Harrie


owh zit daar verschil in dan ? in xd3 of xd2

wat bedoel je? behalve dat XD2 2304 cc is en XD3 2498 cc,
zijn er verschillen in volgorde aanhalen kopbouten ( andere cyl-kop ).
aanhaalkoppels: XD2 6,5 Kgm / XD2S 7.0 Kgm / XD3 en XD3T 8.0 Kgm
in dit verhaaltje laat ik de methode van aanhalen even buiten beschouwing.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor risky » 09 aug 2009, 01:19

Harrie schreef:
risky schreef:
Harrie schreef:niet "gewoon" nátrekken.. :!:
Eerst lossen ( 1/2 slag ) en dan weer aantrekken tot 8 Kgm ( 80 Nm )
Wanneer? En na 1000 a 1500 Km.
Wouter heeft de gegevens per email ontvangen van me.
succes!
grt, Harrie


owh zit daar verschil in dan ? in xd3 of xd2

wat bedoel je? behalve dat XD2 2304 cc is en XD3 2498 cc,
zijn er verschillen in volgorde aanhalen kopbouten ( andere cyl-kop ).
aanhaalkoppels: XD2 6,5 Kgm / XD2S 7.0 Kgm / XD3 en XD3T 8.0 Kgm
in dit verhaaltje laat ik de methode van aanhalen even buiten beschouwing.
grt, Harrie


owh oke harrie
omdat bij mij nergens wat stond in mijn topic over 1500 km nog eens natrekken
maar dat zal wel zijn omdat ik een xd3 heb dan
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Harrie » 09 aug 2009, 11:19

risky schreef:owh oke harrie
omdat bij mij nergens wat stond in mijn topic over 1500 km nog eens natrekken
maar dat zal wel zijn omdat ik een xd3 heb dan

de kopbouten moeten altijd nagetrokken worden na 1000 a 1500 km.
ook bij benzine's ( XM, XN1, XN2 ).
maar bij modernere motoren NIET, die hebben speciale kopbouten die niet meer mogen worden nagetrokken.
.
Als het goed is, komt na het nátrekken de boel iets strakker te staan omdat de pakking zich dan gezet heeft.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Peer » 09 aug 2009, 20:24

@ Harry
Je schrijft dat de kopbouten van alle benzinemotoren (o.a XN1) nagetrokken moeten worden. Nu heb ik in m'n J7 ook een XN1 welke in de hoek van de kop een beetje olie begint te verliezen. Omdat de kop na revisie nog niet is nagetrokken denk ik dat het verstandig is dat ik dit alsnog doe. Zou jij de aanhaalmomenten en volgorde kunnen posten voor de XN1?
Peugeot J7
Peer
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 29 apr 2009, 21:04
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor Harrie » 09 aug 2009, 21:45

@ Peer: Harry is een andere forummer hierzo, ik heet Harrie.
.
in een J7 en J9 zit altijd een "P "-versie, die motoren staan 'rechtop' i.p.v. 45 graden gekanteld, in jouw J7 dus een XN1P.
.
XC, XC7P, XM7, XM7P, XN1, XN1P en XN2:
.
______________
| 8 . 4 . 1 . 5 . 9 |
|...O..O...O...O...|
| 7 . 3 . 2 . 6 . 10|
|_____________|

( het tekend lastig zo, PHP staat geen meerdere spaties achter elkaar toe... / ....O.... is de cylinder hierboven )
voor bijna alle benzine-motoren geldt: spiraal-vormig van midden naar buiten.
elk getal is een bout, het getal is de volgorde, beginnen met 1.
.
aanhalen:
1e maal alle bouten in bovenstaande volgorde vastdraaien met 5 Kgm ( 50Nm )
.
elke bout in volgorde 1 slag los, dan vastdraaien op 2 Kgm en vervolgens 90 graden verder vast.
( daar is een speciaal hulpgereedschap voor, met een stevige kartonnen schijf met 90 graden kwart er op kan het ook..maak dan een streep op de tuimelaaras-bruggen).
klepspeling afstellen ( benzine inlaat 0,10 mm / uitlaat 0,25 mm / lpg uitlaat 0,30 )
.
WARMDRAAIEN.( tot minimaal de fan is aangeslagen )
af laten koelen, minimaal 6 uur.
wederom kopbouten nahalen :
elke bout in volgorde 1 slag los, dan vastdraaien op 2 Kgm en vervolgens 90 graden verder vast.
klepspeling controleren, e.v.t. afstellen.
.
Na 2000 Km wederom kopbouten nahalen volgens laatste regel en kleppen stellen.
.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Peer » 10 aug 2009, 07:10

@ Harrie
Erg bedankt! Ik zal de zaak eens even natrekken en gelijk de kleppen stellen.
Peugeot J7
Peer
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 29 apr 2009, 21:04
Woonplaats: Meppel

Re: de K van koppakking zit weer in de maand!

Berichtdoor Luc van Dijck » 07 maart 2023, 16:20

Bij mijn 404's en 504's heb ik altijd de instructie van de 404 club gevolgd bij vervanging van de koppakking.
https://www.peugeot404vereniging.nl/ins ... vangen.htm
Want zo staat er op pag 18 van de instructie van Frank Thunnissen "Het staat u vrij dit te volgen". Dat volgen is het aandraaien van de kopbouten van de XN1 met een oplopend moment tot 85NM in plaats van de methode met de 90 graden.
Dat alternatief voor de methode met de hoekverdraaiing vind ik gemakkelijk. En Frank is wel een door de wol geverfde vakman.
Maar kan dat kwaad?
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Re: de K van koppakking zit weer in de maand!

Berichtdoor johnssons » 08 maart 2023, 11:21

... de vraag kan het kwaad ... het verschil heeft maken met het type cilinderbus en type voetpakking, de motoren met een rubberen voetpakking zoals in de P404 en de XM motoren de kopbouten op moment eerst 60Nm daarna 82.5Nm.

De XN1, XN2 en de XM7 motoren met de papieren (kunststof) voetpakking de kopbouten op moment met hoekverdraaiing. Eerst alles 50Nm, daarna per bout los en aandraaien 20Nm en 90° doordraaien ... daar is een speciaal stuk gereedschap voor ...

Of het kwaad kan .... beter is natuurlijk de montage voorschrift in de manual te volgen, belangrijk is in ieder geval dat de voorspanning op de kopbouten juist is, anders na verloop van tijd kans op lekkage voetpakking ... of een koppakking ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: de K van koppakking zit weer in de maand!

Berichtdoor Luc van Dijck » 08 maart 2023, 18:56

De XN1 en XN2 hebben aluminium voetpakking.
De oudere modellen hebben papieren voetpakkingen.
De truc met de 90 graden is vooral bedoeld om het nadeel van stroeflopende kopbouten te compenseren.
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Re: de K van koppakking zit weer in de maand!

Berichtdoor johnssons » 08 maart 2023, 22:26

... hoezo een truc ... alles staat gewoon in het werkplaatshandboek ... waarom moet je stroeflopende kopbouten compenseren .. de weerstand van de schroefdraad enz is een onderdeel van het uiteindelijke aanhaalmoment ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: de K van koppakking zit weer in de maand!

Berichtdoor Frank.04 » 19 maart 2023, 14:44

Dat ligt toch iets genuanceerder.

Wanneer een momentsleutel gebruikt wordt geeft deze de totale weerstand tijdens het aandraaien.

Dus de wrijving onder de kop, de wrijving van de schroefdraad en het moment wat nodig is om de bout te rekken teneinde daarmee de koppakking (en in mindere mate de voetpakkingen) te pletten- ...en dat laatste willen we zo nauwkeurig mogelijk bepalen...

De methode van hoekverdraaiing is gebaseerd op het feit dat een bout een bepaalde rek geeft per omwenteling, die theoretisch slechts af hangt van de spoed van de bout.

Vervuiling van de draad speelt hierbij geen rol.

Ook deze methode is niet onfeilbaar, want je begint met een redelijk onnauwkeurig startmoment van bijvoorbeeld 2mkg.

Daarom is het voorschrift bij moderne motoren zo ingewikkeld, aanhalen, losdraaien, hoekverdraaiing meten etc.

Overigens zijn het dan ook meestal seciale rekbouten die je maar een keer mag gebruiken.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten