4-bak lang of een 5-bak

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor tinus » 06 nov 2018, 07:51

Er is een bedrijf die de snelheidsmeter aan kan passen, ze tellen dan de omwentelingen van de kabel en stellen dan de snelheidsmeter af. De kilometerteller is dan niet het juiste, als je dat wilt moeten er andere tandwieltjes in. Ik heb dit een keertje nagevraagd en kreeg dit antwoord, aardige mensen ik weet alleen niet meer welk bedrijf het was dacht Utrecht of daar in de buurt. Ik zelf heb stickertjes geplakt. Op de meter 60 ga dan 90 kilometer per uur. Op de teller 300 afgelegd werkelijk 450 kilometerteller. De teller was voor een 2300 met lange vier bak vervangen voor een 2500 vijf bak.
tinus
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 26 nov 2004, 23:35
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor bmw1802 » 22 jan 2019, 22:05

Deze week de gok genomen om een J9 cockpit van het nieuwe type aan te schaffen en proberen pas te maken in het oude type.

ongeveer een kleine twee uurtjes prutsen en het resultaat mag er wezen.

Afbeelding

moest alleen met de Dremel wat ruimte maken in de oude teller unit voor de dagteller.
ik heb wel de bajonet tellerkabel aansluiting vervangen door de oude schroefbevestiging, dat past allemaal op elkaar.
nu nog afwachten of de tellerkabel gaat passen. (de aansluiting steekt buiten de houder uit)

Afbeelding
nieuwe situatie

Afbeelding
oude situatie
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 26 jan 2019, 15:31

Netjes hoor! In het ergste geval moet je de originele kabel (en tandwiel) van de 5bak monteren [WINKING FACE]

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor schipper » 18 maart 2019, 22:01

over de kilometer teller kabel, bij mij waren de aansluitingen van de kabels anders de tandwieltjes waren anders. gewoon even kijken wat er nu inzit, het asje voor de aansluiting kan je overzetten, dus kun je je oude kabel behouden. Het tandwieltje wat uit de bak komt uiteraard bij de bak houden. is het tandwieltje anders, geeft je teller een afwijking.... je went er op zich snel aan, of je moet de bakken open gaan trekken en de (kunststof) tandwielen naast het differntieel over zetten, of een reductie kastje maken.....

Afbeelding
Afbeelding[/quote]
Laatst bijgewerkt door schipper op 18 maart 2019, 22:06, in totaal 2 keer bewerkt.
schipper
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 28 feb 2019, 00:04

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor schipper » 18 maart 2019, 22:04

kun je deze aansluitingen van de km teller loshalen zonder de bak uit elkaar te halen?
ik heb geprobeerd ze uit de bak te trekken maar ik ben bang dat ik het plastic beschadig.
schipper
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 28 feb 2019, 00:04

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 18 maart 2019, 22:19

Je kan dat plastic ding er wel uit krijgen. Mij lukte dat goed met een imbussleuteltje nadat ik het schroefje en de kabel eruit had gehaald. Je haakt de korte zijde in het gat en dan met een griptang een beetje morrelen en lostrekken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor schipper » 19 maart 2019, 23:11

geen beweging in te krijgen, ik heb de inbus al ingekort zodat hij het metaal niet raakt.
Ik wilde eigenlijk een vijfbak in mijn J7 plaatsen, maar die is 2,5 cm langer als de vierbak en ik heb maar 1 cm speling achter de bak.
Dat wordt dus zagen, maar aangezien ik nog 2 keer naar de rdw moet wil ik eigenlijk geen gaten in het chassis zagen en mijn lange vierbak (2BR13) heeft een andere aansluiting voor de km teller.
is er een manier om de 5bak te plaatsen zonder een gat in het chassis te zagen?
schipper
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 28 feb 2019, 00:04

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 19 maart 2019, 23:14

Daar ga ik binnenkort achterkomen. Ik dacht dat het net zou passen, maar ik zal het eens nameten komend weekend :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 20 maart 2019, 10:15

Een 5 bak zou gewoon moeten passen in de j7. standaard is er genoeg ruimte achter de bak, dus of er zit niet helemaal zoals het hoort of je hebt een heel oud model waar dat misschien anders is of er zit al een 5 bak in :mrgreen:

voor het verwijderen van het plastic ding had ik een buisje gemaakt met een inbus boutje zonder kop er dwars in geschroeft. Het buisje van de juiste diameter zo dat het mooi in het plastic ding schuift (en niet teveel schuin gaat). Dan het inbusboutje door het boutgaatje erin schroeven en dan eruit hakken met een griptang op het buisje.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor schipper » 20 maart 2019, 19:48

Mijn J7 is van 79, dus dat is niet zo oud.
Maakt het voor benzine of diesel nog verschil betreffende de lengte van het koppelingshuis?
Ik heb afgelopen weekend blok en bak uitgebouwd en vooraf nog nagemeten hoeveel ruimte ik overhad.
Ergens heb ik een keer foto's gezien van iemand die achter de bak ruimte had gemaakt omdat een vijfbak anders niet past, maar dat kan ik nergens terugvinden.
ik ga een 2.5 indenor met vijfbak inbouwen die ik vorig jaar uit frankrijk heb gehaald
schipper
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 28 feb 2019, 00:04

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 22 maart 2019, 10:35

hegt koppelingshuis is iets anders, met name de bevestiging van de startmotor (2 bouten voor benz, 4 bouten voor diesel), aansluiting aan het blok en maar volgens mij niet heel anders in formaat.zet je een disel bak op een benzine bus zet je het koppelings huis makkelijk over.

mkatgert had eens een gat geslepen om bij het achterdekseltje te kunnen, misschien had je dat eens gezien.
viewtopic.php?f=10&t=20651&hilit=mkatgert&start=28
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor schipper » 23 maart 2019, 21:49

ja dat was het topic dat ik had gezien, alleen deed hij het dus niet omdat het niet zou passen.
afgelopen dagen nog een paar keer na gemeten en vandaag maar eens even de 5 bak met baksteun er in gehangen.
heeft geen ruimte over en en de deksel van de bak komt tegen het achterschot aan maar is minder problematisch dan ik had verwacht.
ik heb alles afgetekend en mocht het straks gaan klapperen dan zaag ik net als mkatgert een gat in het achterschot.
nu eerst verder met keerringen, olie, filters, riemen en koppeling en dan zien we wel weer.
schipper
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 28 feb 2019, 00:04

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 30 maart 2019, 18:20

Ik heb vandaag de 5bak met motor weer in de bus gehangen. Met wat wrikken en duwen tegen de voorkant van de motor hoorde ik niets tikken. Volgens mij hangt de bak dus nog wel vrij :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor rovado » 30 maart 2019, 22:39

Ik heb het achterste schot uitgeklopt, dus hol gemaakt... anders was er maar heel minimale speling achter de 5 bak. Had schrik dat het tijdens het rijden tegen het schot zou trillen.
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor rovado » 30 maart 2019, 23:07

Het tandwieltje zat er bij mij ook heel vast in... van alles geprobeerd, uiteindelijk met een simpele haak gemaakt van een oude metalen kleerhanger eruit kunnen trekken zonder beschadigingen
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor schipper » 31 maart 2019, 09:25

ik heb 4 gaatjes in het achterschot geboord, mocht het na inbouwen gaan klapperen kan ik een gat in het achterschot slijpen en er een deksel op monteren.
maar uitdeuken gaat sneller en is simpeler, misschien ga ik dat ook wel doen
schipper
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 28 feb 2019, 00:04

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor J7_Project » 17 mei 2021, 19:35

Hallo mede Peugeot eigenaren,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Martijn en sinds een paar maanden in het bezig van een verhoogde en verlengde J7 1.8 benzine (XMP7) uit 1973, 4 bak (kort denk ik).
Het is me gelukt om een goede 5 bak + dashboard (teller) uit Frankrijk te halen, deze komt uit een J9 2.5D.
Over twee weken wil ik de wissel gaan doen. Over deze klus heb ik enkele vragen:
1. Welke koppelingsset kan ik het beste kopen? Ik zie de volgende sets van Valeo:
Optie A: https://www.valeoservice.com/en-com/techassist/product/14259943/parts-list?modId=4557&manuId=88&linkingTargetId=14351&articleLinkId=14260023&search=car&vehicleType=P&country=NL_netherlands

en

Optie B: https://www.valeoservice.com/en-com/techassist/product/11746991/parts-list?modId=4555&manuId=88&linkingTargetId=14336&articleLinkId=11747075&search=car&vehicleType=P&country=NL_netherlands

Het verschil tussen deze twee sets is alleen de koppelingsplaat zoals ik kan zien aan part nummers, de druklager en drukgroep zijn identiek.
A is volgens Valeo alleen voor zware J9 diesel varianten. B is niet meer leverbaar en voor zowel bezine J7/J9 en enkele diesel varianten. Ik heb contact gehad met valeo en de technische helpdesk zei dat er marginale verschillen zijn (optie A kan vooral zwaardere krachten hebben, logisch want zwaardere diesel motoren) betreft de koppelingsplaat en ze konden niet 100% zeggen dat het zou passen.

Kunnen jullie mij adviseren welke koppelingset ik het beste kan kopen om mijn XMP7 blok goed te laten werken met een J9 2.5D bak. Optie A is ook goedkoper en nog goed leverbaar, optie B niet en is duurder.

2. Kennen jullie nog een goede garage/weekend klusser (liefst max 50km van Eindhoven) die deze ombouw klus wellicht op zich kan nemen met hulp van mij? Ik ben handig, maar om dit op de oprit te doen is een beetje teveel van het goede :wink:

Alvast hartelijk bedankt!
J7 XM7P 1.8 benzine
J7_Project
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 jan 2021, 11:35

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor Michael » 17 mei 2021, 23:57

mooie klus voor hendrik uit ede .
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor J7_Project » 18 mei 2021, 11:03

Michael schreef:mooie klus voor hendrik uit ede .


Bedankt Michael voor de tip. Ede is ook nog prima te doen qua afstand. Heeft u wellicht contact gegevens van hem of kunt u hem persoonlijk vragen/op de hoogte brengen van mijn vraag? Alvast bedankt!
J7 XM7P 1.8 benzine
J7_Project
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 jan 2021, 11:35

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor mkatgert » 18 mei 2021, 14:57

Hendrik is van Garage Helweg. https://www.routenationale.com/index.html
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor Itsavik » 17 aug 2021, 10:52

Is de revisie gelukt bij Garage Helweg? Of heeft iemand nog een ander adres?
Avatar gebruiker
Itsavik
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 11 aug 2020, 15:51

Vorige

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten