4-bak lang of een 5-bak

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 21 maart 2018, 09:34

Heeft er iemand ervaring met het aanpassen van de overbrengingen in de versnellingsbakken?

Als ik kijk naar de verhoudingen zou je van twee verschillende bakken dan een custom bak kunnen maken. Of gaan de tandwielen zeker nooit passen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 21 maart 2018, 23:36

@bmw1802 - ah mooi dat je wat hebt gevonden. Sja misschien zou de Fbak prima werken met een 2.0 liter. Het verschil is ook niet extreem groot.....
zo rijd J7rutger met succes een C-bak (std op 2300 diesel) achter een 1600cc benzine blokje. misschien moet je met een te zware bak je bus niet volgooien met bakstenen, maar voor een campertje is dit al snel minder een probleem....

over de kilometer teller kabel, bij mij waren de aansluitingen van de kabels anders de tandwieltjes waren anders. gewoon even kijken wat er nu inzit, het asje voor de aansluiting kan je overzetten, dus kun je je oude kabel behouden. Het tandwieltje wat uit de bak komt uiteraard bij de bak houden. is het tandwieltje anders, geeft je teller een afwijking.... je went er op zich snel aan, of je moet de bakken open gaan trekken en de (kunststof) tandwielen naast het differntieel over zetten, of een reductie kastje maken.....

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door hendrika op 21 maart 2018, 23:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 21 maart 2018, 23:43

@bartjej7 - lijkt me dat dit moet kunnen, lijkt me namelijk heel onlogisch voor peugeot om de bakken van binnen erg anders te gaan maken. ik zal eens in het werkplaats handboek kijken, hier staat uitgebreid hoe je een bak moet reviseren. kijken welke tandwielen makkelijk los te halen zijn en welke niet......
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor bmw1802 » 22 maart 2018, 00:03

Ik heb nog met ze gemaild; volgens de Fransoos had de auto voldoende power en een goede snelheid.
zijn vader had hem nieuw gekocht en nog nooit de bak gewisseld. hij was nu helaas total loss gereden.
we gaan het deze zomer zien, ga eerst als de pekel weg is bekijken wat het aantal DB is op dit moment in de cabine is en wat de acceleratie op vlakke ondergrond is.
puur voor de fun.

Ik zal kijken wat de km teller aansluiting is, ik heb gelezen dat er bedrijven zijn die KM tellers kunnen ijken. met name truck service stations vanwege geijkte tacho's in het verleden.

gr.Henk
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 22 maart 2018, 00:10

je zit niet met een paar kmverschil maar een verhouding van 2:3, dus op je teller 60km/u is 90km/u in het echt. ik ben benieuwd of zit dit bij kunnen stellen en hoe ze dit aanpakken.
zelf ga ik er nog een keer een tandwiel kastje voor maken op de bak.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 22 maart 2018, 09:06

Of je leest je teller als Mph af? Komt al wat dichter in de buurt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 23 maart 2018, 15:58

Haha inderdaad misschien had ik wel een engelse bak :mrgreen:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor touring turtle » 16 jul 2018, 12:36

Reductiekastje maken voor de snelheidsmeter is wel het mooiste. Je kilometerteller loopt dan ook goed. :-) Is het een idee om de snelheidsmeter open te maken en een nieuwe cijferverdeling te maken en deze er overheen te plakken? Eventueel een vinyl sticker. Zo deden ze het vroeger bij Triumph ook als ze van mijlen naar km moesten.
touring turtle
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 31 okt 2012, 12:51

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor Ivovanduijn » 16 jul 2018, 22:32

Mijn oplossing voor de 404 met 5 bak....... Edding 8055 outdoor marker wit .Wit schrijvende stift om op teller de juiste waarde te schrijven.
Groet Ivo.
Ivovanduijn
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 02 aug 2018, 13:36

Ik weet nu nog niet welke bak ik heb. Er lijkt geen letter ingeslagen te zijn.
Gezien de snelheid die ik haal, makkelijk 60 in de 3 en zelfde toeren bij 85 in de 4 met een top van 95 gok ik op bc3b.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor Am en Es » 03 aug 2018, 10:55

Ik heb ook heel lang moeten zoeken naar de letter, maar uiteindelijk gevonden. Er is ergens aan de achterkant van de bak een klein afgevlakt nokje, daar moet een letter in geslagen zijn. Is bij mij ook héél onduidelijk.
Avatar gebruiker
Am en Es
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 29 sep 2011, 20:48
Woonplaats: Lochem

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 03 aug 2018, 11:02

Ja er is ook lastig bij te komen zo. Ik heb een losse A bak liggen met duidelijk de A op het nokje achteraan de bak. De foto is van hetzelfde nokje op de bak in de wagen, schoongeborsteld voor zover mogelijk. Of er moet nog zo'n nokje zitten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor Am en Es » 03 aug 2018, 11:12

Bij mij zit het nokje van ongeveer 3x2cm achteraan aan de linkerkant geloof ik.
Dat is dan aan de bestuurders kant.
Avatar gebruiker
Am en Es
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 29 sep 2011, 20:48
Woonplaats: Lochem

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 13 aug 2018, 17:10

Binnenkort ga ik een 5 bak ophalen. Komt uit een j9 met xd3 diesel. Geen idee of het een lange of korte bak is. We gaan het zien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor bmw1802 » 18 aug 2018, 10:40

Ik kan wel zeggen ik meer dan 100% tevreden ben met de 2.0 ltr benzine in combinatie met de lange vijfbak.
Het scheelt enorm in lawaai en kan lekker cruisen met 100 km per uur. Hij loopt ongeveer 115 km op de vlakke wegen in Nederland.
Alles gemeten op de GPS! De enige nadeel is de giga teller afwijking zoals al eerder genoemd.
Ohja hij loopt ook nog eens een stukje zuiniger. Nu hier in Engeland haal ik 1 op 8 en dat zijn korte afstanden en geen vlakke wegen
Vergelijkbaar met de 1.6 ltr die liep krap 1 op 6.5.
Lawaai, ik had eerst op mijn mobiel bij 90 km 93 dba nu 83 dba bij 100 km

Al met al zijn wij zeer blij met het blokje en bak uit Dijon
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 18 aug 2018, 10:50

Mooi! Ik haalde een verbruik van 1 op 8,5 naar Denemarken. Alleen met vrachtwagens meegereden, gemiddeld 85 km/u. In Denemarken werden de ritten wat korter en minder snelweg. Verbruik kwam uit op 1 op 8 . 1,8l benzine aan korte 4bak.
Verbruik valt dus nog wel mee. In de ardennen zat ik ook op 1 op 6,5!

Lawaai ga ik nog meten. Hoe doe je dat met je mobiel? Appje?

Ik weet alleen niet of ik de 5 bak van 2,5l diesel kan gebruiken met mijn 1,8 benzine. Wellicht kan ik de eind overbrenging van de korte bak overzetten? Dan lijkt het meer op een korte 5 bak.



Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 21 aug 2018, 21:36

Oh dat verbruik is best wel goed. wij rijden 1 op 4,5, maar dan wel op LPG. dat is zowiezo altijd wat minder zuinig. en ook met een groot dakrek met wat zooi op het dak. :mrgreen:
op benzine weet ik niet, want ik heb nooit vol getankt.
Ik merkte weinig verschil in verbruik tussen de blokken en bakken. maar het is ook een beetje hoe je rijd. met de 5 bak rijden we nog evenveel toeren, maar dus gewoon harder.

Het LPG is makkelijk af te stellen is verhouding gas / lucht. Ik krijg hem wel zuiniger, 1 op 5,5, maar dan word de motor warmer, dus denk ik dat ie dan gewoon te arm staat.

Ik zit wel te denken om er eens een andere carburateur op te zetten. het is een vrij klein carburateurtje voor het blok, hetzelfde als het 1.6 blok wat ik eens had. Het spruitstuk is wel een stuk groter. voor je gevoel is groter meer verbruiken, maar kan me ook voorstellen als het goed in verhouding is dat het meer power heeft en dat je dus minder hard je gaspedaal hoeft in te trappen voor dezelfde snelheid / power 8)

wat voor carburateur heb jij bmw1802?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 21 aug 2018, 21:42

BartjeJ7 schreef:Ik weet alleen niet of ik de 5 bak van 2,5l diesel kan gebruiken met mijn 1,8 benzine. Wellicht kan ik de eind overbrenging van de korte bak overzetten? Dan lijkt het meer op een korte 5 bak.


Ik zou het gewoon proberen. Ik vind dat de blokken met de standaard bakken zowiezo wel wat reserve hebben. Dit is ook wel fijn, voor heuveltjes en zware belading, maar misschien geen must. Als je hem vol met stoeptegels gooit en heuveltje op en af gaat rijden, is het misschien wat anders, maar als je gewoon een campertje hebt kun je misschien best wel een zwaardere vertanding rijden. Misschien kom je in zijn 5 niet op volle toeren, en zul je eerder terug moeten schakelen......

J7Rutger rijd ook een 1.6 blokje met een C-bak...
het zit ook allemaal best dicht bij elkaar.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 21 aug 2018, 22:18

tja, ik heb de verhoudingen en snelheden (alle bakken) in een excelletje gezet en dan zie je dat het op 4500 rpm wel aardig scheelt:138 km/u met bc3/5 D vs Bc3 A op 105 km/u = 33 km harder.
Het risico is inderdaad dat je de 5 minder gebruikt dan je zou willen. Toch merk ik met mijn 1.8 blokje met vaste ventilator dat hoge toeren minder power geeft. Wellicht kan ik nog wat met de vervroeging van de ontsteking hier wat aan doen maar ik ben nu blij dat ie niet meer knalt na het afzetten van het contact :mrgreen:
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 22 aug 2018, 10:05

hmmmm ja das inderdaad nog best wat verschil op toeren in de 5e versnelling.

Ik denk persoonlijk niet dat je de 138km/u gaat halen :D
Hoe is de 4e versnelling van de 5D-bak ten opzichte van de 4 van je A-bak?

Ha dat knallen hebben we ook wel eens gehad. vooral leuk als je gas gaat tanken in spanje, daar zijn ze l niet zo gas minded, en als je dan ook nog eens met een knallende bus voor de pomp staat..... :mrgreen:
Het gekke is dat het gebeurd als je contact uit staat. Dus dan zou hij theoretisch geen vonk meer moeten geven. Het kan ook komen door een slechte afdichting bij je uitlaat spruitstuk of een gaatje dicht bij je spruitstuk. er kan dan lucht binnenkomen en snel warm worden en dan gaan knallen.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 20 okt 2018, 09:27

Ja, ik denk dat het knallen ook kwam door slechte afdichting tussen spruitstuk en de voorpijp.

Wat betreft de versnellingen van die D 5 bak: de 1e, 2e en 3e wijken niet veel af (1-2km/u bij 3500 rpm) van de C 4-bak. Alleen de 4e versnelling van de D bak is wat korter (6 km/u).

Ik ga het gewoon proberen :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 05 nov 2018, 17:41

Hendrika, had jij inmiddels een oplossing voor kmtellerkabel?
Ik heb vanochtend de kabel van de 5 bak even los gehad. Ook die van de A bak die ik nog had liggen. Uit de 5bak kwam de kabel mooi los uit dat plastic buisje en duidelijk dezelfde aansluiting zoals jij eerder heb gepost. Bij de A bak schoot de kabel uit het metalen eindstuk dat dus achterbleef in dat plastic buisje. De kabel heeft echter als uiteinde ook een vierkant stokje, net zoals die van de 5bak. Het uiteinde dat naar je teller gaat heeft dezelfde vierkante stokje maar de schroefring/schuifmof is wel anders.

Nu viel mij wel de achteruit rij schakelcontact op. Had de J7 al achteruitrij licht? Anders is die A bak ook uit een J9.

Is er niet van 2 kabels één passende te maken?



Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 05 nov 2018, 18:38

Het 'probleem' zit hem niet in de kabels, je kan het kunstof deel met as en tandwieltje uit beide bakken halen, het tandwieltje loshalen van het asje en zo het asje van de 4bak combineren met het tandwieltje van de 5bak.
Het 'probleem' zit hem meer in dat de teller van de 5bak 180 kan en de teller van de 4bak 120 kan. De uitslag is dus anders, als de wijzer op de 60 staat rij je ongeveer 90. Ik heb er nog niks aan gedaan want zo'n probleem vind ik het niet. Je went er snel aan, en een j7 is nou ook niet een bus waar je snel de maximum snelheid overtreed dus dat je regelmatig op de je teller moet kijken. en we moeten nu om de 300 km gas tanken ipv 450.... :D maakt allemaal niet zoveel uit....

je kan nieuwe stickertjes erop plakken maar dan kloppen de aantal km's op de teller nog steeds niet.

De oplossing is een kastje met wat tandwielen tussen de kabel en de bak. Ik heb de spullen ervoor liggen en ik zal het vast nog wel eens fixen, maar heb er niet veel haast mee :wink:

Ik had ook een A-bak uit een j9 met achteruitrijlicht contact.
Een j7 had naar mijn idee geen achteruitrijlicht.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 05 nov 2018, 19:04

Aha, het zit dus in de teller zelf. Of eigenlijk het aantal tanden van het tandwiel in de bak. Laat me raden: ondanks de kleinere vertanding draait de kabel dus te snel?

J9 telwerk heb ik nog maar is mij iets te modern (is laatste versie vanaf '87).

Leuke uitdaging om een tandwielkastje te maken... :D

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 06 nov 2018, 01:53

het is de combinatie teller en tandwieltjes in de bak. :D nee je had helaas mis geraden, de kabel draait te zacht. :mrgreen:

eventueel zou je de wijzerplaat met het mechaniek uit het j9 dashboard kunnen halen en in je j7 kunnen klussen.
of gewoon lekker rijden en ontdekken dat het best prima gaat met een standaard j7 teller..... :D
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

VorigeVolgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten