J9 zo dood als een pier bij starten

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor Evaj9 » 04 sep 2014, 14:54

Beste allemaal,

Ik heb bovenstaande topic en reacties met aandacht gelezen maar hoop dat jullie wellicht ook advies hebben voor mij.
Enkele weken geleden is ons Peugeot j9 busje door se APK gegaan. Sindsdien heeft hij soms moeite met starten. Dit niet zozeer als de motor koud is, soms zelfs na het tanken.
Inmiddels op de terugweg van de vakantie maar gestrand in België, hij wil na onze stop van vanochtend nu helemaal niet meer starten. Wel doet de verlichting het en is er een klik hoorbaar. Verder doet hij helaas niks.
Sinds de APK heeft hij dit al vaker gedaan maar wanneer we dan gebruik maakten van het groene knopje waarmee je extra impuls geeft om te starten werkte dit wel. Nu heeft ook dit helaas geen effect.
Kan iemand mij tips geven wat dit zou kunnen zijn?

Hartelijke groet,
Eva
Evaj9
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 04 sep 2014, 14:48

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor J7Rutger » 04 sep 2014, 18:06

denk dat de startmotor problemen heeft. wat je kan proberen is de bus even in zijn versnelling zetten en een duwtje geven (misschien dat de startmotor dan wel weer kan inkomen) als dit ook niet uithaalt kan je er nog met een hamer een klap op geven terwijl je probeert te starten.

succes
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor Harrie » 05 sep 2014, 00:22

welkom Eva, ook al is het een topic over andermans probleem, toch even iets voor eenieder :
mogelijke oorzaken :
1 ) startmotor: het startrelais haalt z'n massa via de koolborstels v.d. startmotor, die koolborstels zouden versleten kunnen zijn.
2 ) contactslot : slecht contact naar startsignaal. contactslot reviseren of een extra relaistje er tussen zetten *)

. . . *) het startrelais bedient ook de gaffel die de bendix richting starterkrans duwt, dus dan loopt er een grote stroom ( Ampère );
dit geeft slijtage aan contactslot of slecht starten als er slechte massa via de koolborstels is. Een eenvoudig relais ontlast het
contactslot, en wordt in de buurt van de startmotor geplaatst, vraagt slechts max. 200 mA van het contactslot en neemt de grote
stroom voor zijn rekening. Dit is in veel gevallen een prima oplossing. De startmotor eens laten nazien ( bijv. door een Bosch servicedienst )
is wel aan te raden als daar nog geen onderhoud aan gepleegd is i afgelopen jaren.

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor hendrika » 05 sep 2014, 15:17

als er een klik hoorbaar is van de startmotor (even voelen of deze echt de klik veroorzaakt en niet wat anders) lijkt het me niet in het contact slot te zitten.
zo wel, even te testen met een draad (niet te dun) het kleine contactje op de startmotor kort met de schroefaansluiting met de aanvoerkabel verbinden.
kort, dus even er tegenaan houden ;-) maar meestal als ie wat gaat doen schrik je toch wel weg :mrgreen:

mogelijkheden en testjes:

onvoldoende stroom in de accu - met lampen aan starten, doven de lampen dan heb je waarschijnlijk onvoldoende stroom in je accu. dus een slechte accu, slecht of niet bijladen. eventueel ook even meten met een voltmeter. ver onder de 12v (bijvoorvbeeld 10 of minder) geeft aan dat er onvoledoen stroom in de accu is (terwijl je lampen dan nog wel wat doen)

slechte aanvoerstroom / massa - accupoolklemmen even loshalen en binnenkant en accupolen opschuren. bekabeling checken dat deze nergens is afgebroken van een aansluitstekker ofzo. massa aansluiting aan blok ook checken. eventueel met startkabels een extra massa aasluting tussen accu en blok maken. je kan eventueel ook de bekabeling testen door met startkabels een extra verbinding te maken tussen aanvoer van de startmotor en de pluspool. pas hier wel mee op dan je niet met een blank stuk startkabel een stuk bus of startmotor aanraakt.

kapotte startmotor - de test van rutger kan goed werken met het duwte en/of de hamer. dit is inderdaad tijdelijk en de startmotor inderdad even laten reviseren. naar mijn idee nooit een slecht idee want niet starten kan echt een drama zijn op bepaalde momenten met zo'n bus.
als de twee bovenstaande dingen (accu en stroom) zeker te weten in orde zijn is het vrijwel altijd de startmotor.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor robby » 03 aug 2021, 19:56

Hi allen,

Onlangs had ik weer een probleempje met de j9 (net op weg naar de boot naar Ameland, grr). Een paar km van huis sloeg de bus af, en ik kreeg hem nooit weer aan. De ww constateerde geen vonk, hij vermoedde de bobine en die is inmiddels vervangen. Hier ligt het echter niet (volledig) aan. Alleen bij (half)vol gas loopt de bus nu, bij stationair draaien slaat hij gelijk af.

De monteur (die nu op vakantie is) dacht dat de ontstekingsmodule waarschijnlijk kapot is. Aangezien ik binnenkort nog een weekendje weg wil, ben ik zelf ook even aan het puzzelen. De ontstekingsmodule (ducellier mtr01) is 8/9 jaar geleden ook al een keer vervangen, weliswaar door een gebruikte.
Ik zag in een ouder topic van bmw1802 (https://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewt ... 10&t=30933) dat hij hiervoor een bosch schema gebruikte. Een ducellier mtr01 kan ik in NL zo snel niet vinden en/of tegen een schappelijke prijs. Betekent dit dat de vergelijkbare bosch module van het type 0227100123 is?
Deze kom ik bv tegen op mijnautoonderdelen.nl voor 38e (leek mij wel een mooie prijs)

Verder nog een vraagje over de bobine, hier heb ik een plus en een min op zitten. De (enige) draad die hierop aangesloten zit is toch de min, zoals in het schema uit de link van bmw1802? Deze was er namelijk vanaf geschoten. :P

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor robby » 09 aug 2021, 23:30

Inmiddels heb ik zelf de bosch ontstekingsmodule maar besteld, geplaatst en getest. De bus loopt nu stationair ook weer, dus dat is mooi.
Wel heb ik het idee dat de bus ietswat anders stationair loopt, voorheen liep ie volgens mij rustiger/stiller.

Heeft iemand dit ook wel eens ervaren na het uitwisselen van de ontstekingsmodule en/of bobine?
De garage had er een ERA bobine in gezet (weet even niet meer wat er eerst in zat). Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat het merk bobine wel degelijk verschil kon maken. Weet iemand dit van de 2.0 benzine uitvoering?

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor robby » 17 aug 2021, 22:01

Na een weekendje kamperen (waarbij starten en rijden weer probleemloos verliep) werd bij langzaam rijden en stilstaan/stationair draaien de bus te warm (stop lampje en temp meter lampje dashboard aan). Eerder had ik wel een piepend geluid waargenomen, maar er verder niet meer op gelet. De ventilator sloeg ook niet meer aan.
Ik had de uitleg van de visco werking van Nanno gelezen in viewtopic.php?f=10&t=30932&p=293679&hilit=ventilator#p293679

Nu verdenk ik de visco koppeling ervan. Ik had al elders op het forum gelezen dat er ook speling op de as ervan kan zitten.
Weet iemand of de maten van de visco koppeling van mijn j9 (2.0) overeenkomen met die van degene zoals hier genoemd: viewtopic.php?f=42&t=24136&p=227653&hilit=visco+koppeling#p227653 ?
En of ze voor de j9 nog ergens nieuw/gebruikt te vinden zijn?
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor johnssons » 18 aug 2021, 09:15

.... als er speling op de as zit, zit er niet anders op dan de waterpomp te vervangen ....

... je hebt het over een visco koppeling, maar het is toch een zelfdenkende ventilator ...
.. je kunt de ventilator controleren door het contact onder in de radiateur door te verbinden ... de vin slaat dan vast ..... mocht de vin niet vastslaan dan is de koolborstel met houder onder aan de waterpomp versleten of gebroken ...

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor robby » 23 aug 2021, 11:14

Hi John,

Je hebt gelijk, ik haal inderdaad e.e.a. door elkaar :?
Bedankt voor de tip, deze ga ik nog controleren!
Wordt vervolgd.

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Vorige

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten