J9 zo dood als een pier bij starten

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor robby » 09 mei 2012, 22:09

Hai allen,

Vandaag wilde ik de accu van de j9 in de stalling even controleren omdat we binnenkort met pinksteren nog willen camperen.
Bij het starten was alles echter zo dood als een pier. De dash lampjes branden nog wel. Uiteindelijk de accu maar eruit gehaald en mee naar huis genomen. Thuis de spanning vd accu gemeten, 12v. Omdat ik twijfelde of het aan de accu lag (leeg) heb ik deze even in mijn andere hobby auto gezet. En ja hoor, starten-lopen. Accu was /is dus niet leeg of kapot, en is ook nog geen 2jaar oud.
De eigenaar van de stalling had enige tijd terug de bus proberen te starten. Volgens hem draaide hij toen wel rond, maar sloeg niet aan. Nu dus helemaal geen teken van leven, ook geen klik oid.

Nu vraag ik mij af wat het verder kan zijn. Ik wil de bus een dezer dagen uit de stalling hebben, maar ik vrees dat het in de eerste instantie slepen wordt.

Zelf verdenk ik de startmotor, of een relais? Zijn er nog meer denkbare opties?
En als het de startmotor is, heeft dan iemand nog een goeie gebruikte liggen?
Alvast bedankt.

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor Harrie » 09 mei 2012, 22:40

kijk eerst eens naar de staat van de accuklemmen en van de massakabel.
de massakabel moet ook aan het andere uiteinde goed kontakt maken....
bij starten kan er gemakkelijk tot 180 Ampére door gaan !!
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor robby » 10 mei 2012, 07:27

Ok, bedankt Harrie. Dit zal ik nog even nakijken.

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor Maarten Deen » 10 mei 2012, 07:40

Als het de startmotor is dan kun je die misschien nog het beste zelf laten reviseren. Heb ik begin dit jaar ook gedaan en dat kostte nog niet de helft van een nieuwe (=gebruikte gereviseerde) startmotor.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor joospeugeot » 10 mei 2012, 13:16

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 23 mei 2016, 22:17, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor Maarten Deen » 10 mei 2012, 13:42

Klopt, even met een hamer op de startmotor tikken en als hij dan werkt is een goede indicatie dat hij aan het eind van zijn leven is. Ik zou hem dan wel direkt laten reviseren. Ik heb dat niet gedaan en heb nog een tijdje doorgesukkeld met dat tikken op de startmotor en de monteur die het reviseren deed zei dat het anker al een beetje ingebrand was.
Er gaat veel stroom doorheen, zeker als hij niet draait.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor joospeugeot » 10 mei 2012, 13:55

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 23 mei 2016, 22:17, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor robby » 10 mei 2012, 14:01

Maarten & Joos, bedankt voor de tips. Prijzen van revisie heb ik nog niet naar geinformeerd. Als ik de startmotor eraf heb zou een revisiesetje misschien ook volstaan, als die bestaan voor een j9 (?)

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor Harrie » 10 mei 2012, 22:46

het tikken met de hamer is slechts een paardemiddel..
het startrelais haalt z'n massa via de koolborstels van de startmotor,
dus als de koolborstels versleten of de collector van het anker slecht is,
kan dat tikken effetjes helpen, het geeft wel een indicatie, als dat helpt ,
is voornoemde kwaal de oorzaak. Dan is startmotorrevisie de volgende stap.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor robby » 15 mei 2012, 08:45

Vanavond ga ik met een maat van me naar de stalling om de J9 eruit te halen. Mocht het hamer-principe niet lukken dan gaan we eerst slepen (het is maar 2 a 3 km naar ons huis toe, dus dat scheelt).
Heeft iemand nog even een indicatie waar ik de startmotor ongeveer moet zoeken/vinden? En of ik er dan met hamertje-tik het beste van binnenuit of van buitenaf (onderkant) bij kan?
Heb nl. geen werkplaatshandboek bij de hand, en kon hierover ook geen foto's vinden in de andere topics op het forum.

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor Maarten Deen » 15 mei 2012, 09:05

Bij de benzinemotoren van de 404 (en waarschijnlijk dan ook de J9) zit de startmotor aan de linkerzijde van de motor richting de achterkant (want de starterkrans zit altijd aan de achterkant van de motor). Het is een buis ter hoogte van de achterste twee cilinders.

Op onderstaande foto is de startmotor gedemonteerd, hij hoort te zitten tegen het blok achter de olievulbus/carterontluchting. Je ziet op de klok van het transmissiehuis een uitstulping (met in de opening zelfs een deel van de starterkrans), daar zit de as van de startmotor in.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor hendrika » 15 mei 2012, 09:47

Naast de startmotor kan het ook aan de bekabeling liggen, dus de draad naar de startmotor toe, de minkabel zoals eerder gezegd.... de accupolen kunnen corroderen en dan niet genoeg contact maken om in een keer die hele massa van stroom er doorheen te jakkeren. ik heb wel eens gehad met een andere auto dat het contact gewoon aanging, maar dat als ik startte de stroom geheel wegviel, en ook niet meer terugkwam zonder dat ik de accupolen los had gehaald en schoongemaakt. Je kan ook de aansluiting van de massa op het blok even goed schoonmaken en de aansluiting van de dikke plus kabel op de startmotor.

Als je accupolen in orde zijn, kun je als een snelle test een extra startkabel van de accu naar het blok trekken.
Dus een startkabel van de pluspool naar de dikke aansluiting op de startmotor waar de pluskabel naartoegaat, en een extra startkabel van de minpool naar een goede kabel plek of bout aan het blok.
dan check je of de kabels nog in orde zijn.

als dat niet werkt, de startmotor eruit. deze zit op dezelfde plek als de benzine motor (links van het blok) maar wel ietsje lager.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor robby » 16 mei 2012, 07:34

Bedankt voor de tips! Erg duidelijk, ook met de foto van het blok erbij.

Heb ik weer wat te doen met hemelvaart (als het tenminste droog is).

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor robby » 17 mei 2012, 22:23

Zo, vandaag nog even naar de j9 gekeken. Aansluiten accupolen gecontroleerd, en ook de aansluitingen aan de kant van de startmotor. Voor de zekerheid maar even de staalborstel erlangs, al waren ze niet echt roestig.

Het viel me op dat de startmotor van binnenuit wel redelijk goed zichtbaar is.
Zie:
Afbeelding

Ik had gedacht dat ie moeilijker bereikbaar zou zijn. De bovenste imbusbout is dan ook wel toegankelijk, maar de onderste zal wel een kriem worden (zitten er totaal 2x imbus aan dacht ik?)
Met de multimeter heb ik nog even spannning gemeten, bij de min (kleine zwarte draad op foto) en de plus (die dikke rode). Deze gaf 12v aan. Dus de stroomtoevoer richting de startmotor is goed lijkt me.
Starten lukt echter nog steeds niet. Ik verdenk dus steeds meer de starter. Nog wel met hamer op getikt, echter zonder resultaat.
Vandaag niet meer aan het demonteren van de starter toegekomen. De bus staat 2 straten verderop. Als de garage morgen open is, sleep ik hem misschien wel gelijk daar naartoe. Met een brug is het toch wat makkelijker. Als garage morgen alsnog dicht is doe ik zelf nog een poging voor demontage.
Ik heb al wel een beetje geinformeerd naar startmotoren, kan nog wel een nieuwe krijgen. Deze kost 140 euro. Weet iemand nog andere prijzen, of zou het veel schelen met een revisie motor?

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor joospeugeot » 17 mei 2012, 22:31

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 23 mei 2016, 22:16, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor Peter J7 » 17 mei 2012, 22:59

Over startmotoren is al veel geschreven op het forum. Je kan er vast veel over vinden.

De startmotor is inderdaad lastig los te krijgen maar met een brug zal het je makkelijker af gaan. Het zijn drie bouten, dacht ik me te herinneren, en vooral de onderste is lastig te bereiken. Een imbusstift/dop en wat verlengarmen voor je ratel zijn hierbij handig!

Wat betreft vernieuwen of reviseren:
Naar het schijnt is de match tussen starterkrans en startmotor behoorlijk nauw. D.w.z. dat je niet altijd zonder problemen een ander type startmotor kan plaatsen. Ik heb er zelf geen negatieve ervaring mee maar dit heb ik meer dan eens gehoord. Een revisie is wat dat betreft misschien verstandiger.... tenzij je eenzelfde type startmotor als vervanger kan vinden.

Ik weet niet of iemand dit kan bevestigen?

140 euro vind ik overigens vrij prijzig. Maar voor een gloednieuwe is dat misschien inmiddels gangbaar. Ik heb er volgens mij 90 voor betaald.

Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor Harrie » 17 mei 2012, 23:22

Als je nu spanning ( 12V Plus ) op dat faston zet waar nu de blauwe draad met
kabelschoentje met zwarte rechthoekige beschermkous zet ( die draad effe los ) :?:

Dat is een eenvoudige test !
Als die het dan wel doet, zit de fout in cpntactslot of in dat gedeelte v.h. elektrisch circuit.
je kunt ook even met je multimeter meten of er spanning op die aansluiting van die
blauwe draad komt als je de contactsleutel doordraait naar Démarrér ( starten ).
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor Maarten Deen » 17 mei 2012, 23:52

Peter J7 schreef:
Wat betreft vernieuwen of reviseren:
Naar het schijnt is de match tussen starterkrans en startmotor behoorlijk nauw. D.w.z. dat je niet altijd zonder problemen een ander type startmotor kan plaatsen. Ik heb er zelf geen negatieve ervaring mee maar dit heb ik meer dan eens gehoord. Een revisie is wat dat betreft misschien verstandiger.... tenzij je eenzelfde type startmotor als vervanger kan vinden.

Ik weet dat bij de 1.6 benzinemotoren de starterkrans van de 404 en J7 verschillen. De bendix van een 404 startermotor heeft daarom een ander aantal tanden dan die van een J7. Dat is iets waar je goed op moet letten als je een "nieuwe" startmotor haalt.
140 euro vind ik zelf niet gek veel, maar een nieuwe zal het niet zijn. Altijd een gereviseerde. Iemand opzoeken en hem laten reviseren kost je de helft.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor hendrika » 18 mei 2012, 13:40

de min is inderdaad niet de zwarte draad maar de bik is gewoon het blok, dus een goede bout op het blok zoeken.
Als er 12v op staat betekend niet dat hij genoeg stroom krijgt. Als je bijvoorbeeld een draadje aansluit op een lampje gaat hij aan, omdat hij 12v krijgt, maar als je je startmotor aan datzelfde draadje doet, gaat hij niet aan omdat het draadje te dun is.

De test van harrie is inderdaad een goede, checken of op het kleine zwarte stekkertje stroom komt als je je sleutel omdraaid.

Bij de j7/9 benzine motoren zijn de starterkransen ahgi hetzelfde, diesels is het wel oppassen omdat ze verschillend zijn.

Reviseren van een startmotor kost hier meestal tussen de 3 en 7 teintjes. Ligt eraan wat er gedaan moet worden. Koolborsteltjes vervangen kan je zelf, startrelais vervangen kan je zelf. Als hij geen klik doet maar wel stroom krijgt, is het waarschijnlijk het startrelais en kun je die vervangen, echter als je de startmotor toch los hebt is een revisie geen slecht idee, het is immers vervelend als je startmotor het niet meer doet ergens op vakantie. :? Wat ze bij revisie ook doen is lagertjes vervangen, achterkant afdraaien van waar de koolborsteltjes contact maken (ben de naam even kwijt). dus het ligt er hier bij ons een beetje aan wat ze moeten doen. hier is dat in een middagje klaar. dus vaak minder gedoe als een nieuwe halen.

Met een goede / aantal doppensetjes krijg je de onderste bout(en) wel los, bij mij (benzine motor, 1 botu boven 1 bout onder) moest het met verlengstukken om de aandrijfassen heen, tis een beetje klooien.... zorg wel dat je een goede inbus hebt en zorg dat deze goed in de botu zit voordat je kracht gaat zetten! Vervang de bouten voor goede bouten als ze slijtage vertonen (geen gamma bouten dus).
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor robby » 18 mei 2012, 18:00

Bedankt voor alle aanvullende info allemaal! Ik heb vandaag toch maar de knoop doorgehakt en hem met mijn vader naar de garage gesleept.
Het liefst had ik hem zelf gedemonteerd. Helaas kom ik in de knoop met de tijd. Komend weekend geen tijd, en komende week t/m donderdag werken. Vrijdag en pinksteren willen we ermee camperen en dan moet ie gewoon goed lopen. Daarnaast had ik het vermoeden dat de remklauwen vastzaten vanwege het stilstaan.
Nogmaals dank.
Ik laat nog wel even weten wat het euvel nu exact was.

Groeten,
RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor robby » 25 mei 2012, 15:09

Even een tussentijdse update. De j9 staat nog bij de garage. Oa. de startmotor was uiteindelijk kapot, het anker was zelfs verbrand (en bedankt stallinghouder die ermee heeft zitten kloten). Revisie was dus geen optie meer, maar een nieuwe erin. Verder gaf de bus geen vonk, ontstekingsmodule was ook niet goed meer, deze is inmiddels vervangen.
Echter, wat ik begreep was de vonk nog niet optimaal.
Ook zou evt een Hall gever (?) misschien niet goed meer zijn. Kent iemand deze dingen, wat doen ze, en wat moeten ze nog ongeveer kosten?

Waachijnlijk wordt het toch met met de tent camperen dit weekend, helaas.
Wordt vervolgd.

RJ
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor joospeugeot » 25 mei 2012, 22:31

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 23 mei 2016, 22:16, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor robby » 26 mei 2012, 12:25

Dit is eentje met elektronische ontsteking. Ik begreep dat de ontstekingsspoel waarschijnlijk niet meer goed is.

Ik ben al een gereviseerde ontstekingsmodule op het spoor. Hopelijk rijd de j9 volgende week weer.

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor joospeugeot » 27 mei 2012, 00:49

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 23 mei 2016, 22:15, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: J9 zo dood als een pier bij starten

Berichtdoor robby » 29 mei 2012, 09:36

Hai Joos,

Als het goed is heb ik een 2 liter benzine (56kw) erin zitten (zal het vanavond nog even nakijken).
Ik had ook al begrepen dat er veel overeenkomsten zijn (qua onderdelen) met de 504.
In overleg met de garage wordt er nu een Ducellier 2525597BC4 (Hella XUD6566) ontsteking ingezet. Deze moet overeenkomen met het model dat ik nu ook in heb zitten.

Bedankt voor het meedenken :-)

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten