Peter schreef:beste forumleden,
Korte tijd geleden heb ik dit forum ondekt, na een zoekopdracht voor een J7. Ik ben een gelukkige eigenaar van een Panhard 24 CT en een 504 cabriolet '79. Na diverse projecten (vooral Panhard) heb ik het wilde plan gekregen om samen met twee vrienden een J7 camper op te knappen / om te bouwen tot. Een mooi plan. Op Marktplaats kom je ze regelmatig tegen, maar ik heb er nog nooit eentje goed bekeken.
Wij zoeken iets van een redelijke basis om er wat leuks van te maken.
Ik heb een paar vragen.
Hoe hoog is eigenlijk een verhoogde uitvoering? Heb ik nog niet kunnen vinden.
Kunnen er tijdens vervoer 3 kinderen "achterin"? Is dat te realiseren, moet je dan een verlengde uitvoering hebben? Er hoeven geen 5 slaapplaatsen te zijn, kinderen in tentje, (of ouders...)
Nog tips en truuks?
Ook is er nog enige twijfel tussen een J7 en een Renault Estafette, of kan ik dit beter niet vermelden op deze plaats...
groet, Peter
Oké Peter... Dat zijn heel wat vragen! Heb je de zoekfunctie van het forum al eens gebruikt??? Daar kun je heel veel informatie uithalen!
allereerst even m'n excuses voor de omvang van de volgende fotootjes, geachte medeforummers, maar als ik ze kleiner zou plaatsen zouden de maten niet meer leesbaar zijn...
De maatvoeringen:
Op het hierboven geplaatste plaatje kun je de hoogte en lengte goed zien, van zowel een standaard-bus en een verhoogde bus.
En hier de verschillende lengtes:
Je ziet: er zijn nogal wat mogelijkheden...
Een goede J7 zoeken is al een hele klus; er eentje vinden zowaar nog lastiger! Toch zijn ze er! Ga er gewoon heel veel bekijken en je zult er heel veel verschillende in verschillende kwaliteiten en (technische) staten tegenkomen...
De J7 is in ieder geval véééél groter dan een Renault Estafette! Hierdoor is hij naar mijn mening veel beter geschikt om als camper dienst te doen; beter nog dan bijvoorbeeld een HY (bovendien is een J7 natuurlijk vele malen mooier!)
Ik vind dat een benzine-uitvoering beter rijdt dan de diesel-uitvoering, maar de J7 zijn wel voorzien van prima dieselmotoren, hoor... Ik denk dat dat van je persoonlijke voorkeur afhangt. Gezien de leeftijd van de J7 (en dus belastingvrij) maakt het type brandstof voor de houderschapsbelasting dus geen jota uit...
Het plaatwerk van de J7 is 'onderhoudsgevoelig', maar wel dik genoeg om er zo nu en dan flink aan te kunnen schuren en plamuren. Het roest wel vrij snel, maar dat hebben alle (Franse) bedrijfswagens uit die tijd.
Vervoer van 5 personen in een camper moet op zich mogelijk zijn. Hoe dat technische invulling moet/kan krijgen, zou je eens bij de RDW na moeten vragen. Ik ken mensen die inderdaad met 2 volwassenen en 3 kinderen in een J7 op vakantie gaan!
Tot slot bestaan er overigens ook nog fabriekscampers op J7-basis. Die hebben een verhoogde opbouw en zijn vaak verlengd en bieden dus zeker voldoende ruimte! Wellicht is dat ook een optie...