Hoi Haiko,
Ik ga, als je het goed vindt, ook maar even in op die cylinderkop
Je moet bedenken dat de motor van je J7 altijd tot zijn max wordt belast. Zeker geldt dat bij hoge temperaturen en heuveltjes klimmen, ergo: in de vakantie. Als die kop (of de pakking, dat is ook mogelijk) nu slecht is heb je een levensgrote kans dat hij juist dan helemaal de geest geeft. Bovendien is doorrijden sowieso slecht, i.v.m. het mengen van koelwater met olie. Water smeert niet zo best... Als ik jouw verhaal zo lees is het al een heel eind mis. Jouw kreet: geen verlies aan koelwater = niets aan de hand, is echt onjuist! De niveaus blijven wel gelijk, maar de kans is groot dat je naar een mengsel van de twee genoemde vloeistoffen zit te kijken... Ook bij mij bleef het niveau in de radiateur overigens goed (en de kleur van het water mooi groen) terwijl ondertussen de hele boel in de soep liep.
Ikzelf ben vorig jaar simpelweg gestrand met een (niet ontdekte) doorgeslagen koppakking, en heb de auto in France moeten achterlaten. Dat kan niet de bedoeling zijn!
Tip: zeker nu je bus goed is en de motor al tekenen van slijtage vertoont, koop een gebruikt maar vers blokje. Ik ben voor 300 euro via Marktplaats uitstekend geslaagd, en met wat hulp zet je het er met een dag in. Ik heb het nogal druk, maar als we iets kunnen plannen wil ik evt zelfs wel helpen. Je kunt ook een diesel overwegen, maar dat is duurder. Wel zuiniger natuurlijk... Ik kan je aan het adres helpen van de man bij wie ik de motor heb gekocht, maar liever niet openbaar. Bij interesse: mail me ff op
freek@acquista.nl. Hij heeft er altijd wel een paar.
Nog iets anders: die kop(pakking) is mogelijk niet voor niets slecht. Bij J7 ligt het doorgaans aan een dichtgeslibte radiateur, weet ik van een kenner. Die zou je dus ook moeten vervangen (zat er bij mij voor die 300 euro bij). Controleer ook je fan, aangeraden wordt deze altijd mee te laten draaien (vastzetten). Het thermocontact hapert nog wel eens...
Dan die dynamo: die levert op zijn hoogtepunt 55 ampere of iets dergelijks, daar kunnen de door jou genoemde zekeringen niet tegen. Nu heb je die stroom niet altijd, maar bij slecht geladen accu's en bijv. licht aan kom je er wel aan. Voor zover ik weet (
maar op dit punt moet iemand me corrigeren als het niet klopt!) is die draad nooit gezekerd. Brandde trouwens je laadstroomlampje niet? en brandt die bij het starten wel? zo niet, koolborstels controleren, onder het zwarte kapje op de dynamo (2 boutjes met sleutel

.
Hoe heb je die huishoudaccu overigens ingeschakeld? Door de kabels om te zetten hoop ik? Want als je er zomaar op kan starten is er iets ernstig mis. Dan zijn de accu's direct parallel verbonden, en trekken ze elkaar leeg. Er hoort een diodebrug tussen. Maar dit zuiver ter check, zal wel goed zijn als de huishoudaccu nog goed was.
Als laatste: als je een z.g. "comfortaccu" hebt als huishoudbatterij, dus geen gewone autoaccu, dan mag je daar NOOIT op starten. Hij is daar niet op gemaakt, en de platen trekken meteen krom als je pecht hebt. Voor het overige is een comfortaccu trouwens wel de beste keuze; een gewone autoaccu wordt lui als hij nooit startstroom te verwerken krijgt. In dat geval is het handig de accu's regelmatig te wisselen.
Mijn bijdrages worden steeds langer

Ik hoop dat je er wat aan hebt....