Een aankoopkeuring zou ik zeker laten uitvoeren.
Een J7 is inderdaad een klassieker. Dat heeft zijn voor- én nadelen...
Wat zijn de voordelen?
- je hoeft geen houderschapsbelasting meer te betalen...
- het is allemaal heel eenvoudige techniek en in principe werkt het altijd. Het is bovendien veelal gemakkelijk zelf te onderhouden (met een werkplaatshandboek kom je een heel eind. Ik ben jurist en heb ook 2 linker handen, maar zelfs ik kan een heleboel zelf).
- elke garage (ook een universeel garagebedrijf) kan een J7 onderhouden. (Er gaat alleen vaak veel tijd inzitten in een reparatie, dus je bent vaak wel veel geld aan 'arbeidsuren' kwijt als er wat aan gedaan moet worden).
- als iets stuk gaat is het vaak reparabel (het hoeft dus niet noodzakelijkerwijs meteen vervangen te worden)
- het is een fantastisch busje om mee rond te rijden
- er worden genoeg slopers te koop aangeboden, dus in principe zijn er voldoende reserve-onderdelen.........................
nadelen:
- Het zijn niet de zuinigste busjes...
- nieuw zijn sommige onderdelen niet meer leverbaar (het kenmerk van een oldtimer) en dat is soms heel lastig. Zeker als een klein k*t-onderdeel niet meer leverbaar is en je voor zo'n onderdeeltje nou niet meteen een sloper wilt kopen waar dat onderdeel wél nog werkend opzit.
Via dit forum en andere wegen is er echter vaak wel nog aan zo'n onderdeel te komen, hoor! We moeten immers met z'n allen proberen om de J7's rijdend te houden, nietwaar?
- Het plaatwerk is erg roestgevoelig (het is een Franse klassieker, hè?). Dat vergt al snel wat aandacht en werkzaamheden...
- Als je tijdens je vakantie in het buitenland pech krijgt, heb je een probleem als een onderdeel is gesneuveld dat niet meer leverbaar is (alleen als het je in Frankrijk gebeurt, heb je kans dat ze het nog kunnen fiksen). Al kunnen de meeste ANWB'ers je over het algemeen weer op weg helpen...
- Als je tijdens je vakantie een band stuk rijdt én je reserveband, heb je een probleem, want de onmogelijke maat 19X400 is niet/nauwelijks meer leverbaar...
Ik zou ook al iemand meenemen die de J7 goed kent. Die kan al een 'voorselectie' maken: is het waard om de betreffende auto aan een aankoopkeuring te onderwerpen, of niet...
Ongetwijfeld zijn er nog wel meer voor- en nadelen te noemen, maar ik denk dat je hier al een heel end mee komt in je besluitvorming...
Succes, sterkte en veel wijsheid toegewenst bij je speurtocht naar een J7!