Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor robby91 » 21 jul 2014, 11:20

Hallo,

Zo onderhand wordt ik een beetje gek van mijn achterremmen. Toen ik de bus kocht blokkeerde bij het remmen direct het rechterachterwiel. Thuis aangekomen de boel los gaan halen. Voor de rubberen leidingen nieuwe laten maken en de rest van de leidingen zelf vervangen door nieuwe koper leidingen te maken.

Vervolgens remzuigers losgehaald om te kijken hoe deze eruit zagen. Zijn niet helemaal super meer maar heb ze weer redelijk goed gekregen door voorzichtig te honen. Ze gaan gewoon goed genoeg in en uit en zitten dus ook niet vast. Het rubber was verder nog wel goed.
De boel gemonteerd en weer ontlucht en VOILAA het busje remde als de beste en direct 400 kilometer mee gereden zonder problemen. Dinsdag na het weekend moest de bus voor de APK en bij het wegrijden hiernaartoe blokkeerde hij weer direct rechts achter. Na een paar flinke strepen te hebben getrokken deed hij het weer redelijk maar bij de APK aangekomen blokkeerde rechts achter weer even hard.

Bus weer meegenomen naar huis en de remdruk regelaar uit elkaar gehaald. Deze zit ook niet vast en ziet er goed uit. Deze, na het schoonmaken, weer gemonteerd en test gereden zonder de veer aan de remdrukregelaar te monteren. Officieel zou hij nu achter niet mogen remmen en dat deed hij ook niet dus dat is goed. De veer weer gemonteerd en bewust wat strak gezet en nu blokkeerde hij achter direct weer.

Ik helemaal blij dat ik het eindelijk had gevonden dus vrijdag de veer helemaal goed afgesteld om na een x aantal testritten de veer goed te hebben staan. Weer lekker met de bus gereden zonder problemen en hem vrijdag avond weer geparkeerd vol vertrouwen wachtend op de APK van vandaag (maandag)
Jullie raden het al. Ik rei vanmorgen naar de APK en ja hoor. Rechts achter blokkeert direct weer. Ik heb echt geen idee meer wat het kan zijn. Enigste wat ik eventueel nog kan doen is complete trommels omwisselen en kijken of dan links achter gaat blokkeren in plaats van rechtsachter. Maar dan nog zou ik niet weten wat er nog mis kan zijn.

Het is vooral vreemd dat hij het goed doet na het sleutelen en dan ook goed blijft doen. Als de bus een paar dagen stilstaat hij dan weer blokkeert.
Iemand dit eerder gehad of nog tips wat er aan de hand kan zijn. Zullen het dan toch mijn remzuigers zijn? Kan hem wel naar de garage brengen maar de boel zelf repareren vind ik het mooist 8)
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor 403diesel » 21 jul 2014, 13:10

Probeer eens, als het achterwiel blokkeert, de ontluchtingsnippel van dat wiel even los te draaien zodat je zeker weet dat er geen druk meer op staat. als het wiel dan gelijk los is weet je dat het ergens in de hydrauliek zit. Bij een diagonaal gescheiden systeem misschien een probleem met de HRC? dan zou een van de voorwielen ook zwaar kunnen gaan.
Als de achterrem na losdraaien nippel nog steeds zwaar gaat zal het een mechanisch probleem zijn. Bijvoorbeeld; te ver uitgehoond waardoor de zuiger iets kantelt in de cilinder.
Ik neem aan dat je wel eerst op de rem moet trappen om het achterwiel te laten blokkeren en dat het niet alleen van het staan komt.
Hebben de remschoenen goed de ruimte om terug te komen of kunnen ze ergens achter haken?
Handremkabel die eventueel uit de achterplaat schiet en zo de kabel aangetrokken houd? Of het handrem mechanisme dat ergens niet helemaal lekker zit?
Remmen links en rechts gelijk gesteld (net vrij)?

Bedenk zo maar wat dingen. Zou eerst de ontluchtingsnippel proberen.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor risky » 21 jul 2014, 13:22

He een bekend probleem

Ik ben er ook al jaren mee aan het stoeien en elke keer voor de apk een drama :roll:
Het zit in de remdruk regelaar dat staat op zeker
Die remdruk regelaar kost alleen een klein vermogen 400 euro ex btw
Ik ga volgende week een t stuk ipv de remdruk regelaar monteren ben er doodziek van ik heb de boel al 30 keer uit elkaar gehad.
Je hebt alleen kans dat de achterwielen beiden te hard gaan remmen ik heb nu 24mm wielremcilinders achter erop
En zal terug moeten naar bv 19mm wielremclinders om het harde remmen achter iets in de dammen.
Ik heb het vaker gezien dat er een t-stuk tussen zit ipv remdruk regelaar.
De mijne zit toch bijna op zijn laadvermogen dus ik verwacht geen problemen met het verwijderen van remdruk regelaar...
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor risky » 21 jul 2014, 13:26

403diesel schreef:Handremkabel die eventueel uit de achterplaat schiet en zo de kabel aangetrokken houd? Of het handrem mechanisme dat ergens niet helemaal lekker zit?


Groet, Serge


een j7/9 heeft geen handrem op de achterwielen :wink: :mrgreen:
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor 403diesel » 21 jul 2014, 13:29

Zat al een beetje te twijfelen. Mooi, dan zal dat het probleem niet zijn.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor hendrika » 21 jul 2014, 14:03

check check dubbel check - wel de achterremmen goed ontlucht met een tang / lijmklem op de remdruk regelaar?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor robby91 » 21 jul 2014, 16:00

@403 diesel: Ik moet inderdaad wel eerst remmen voordat hij blokkeert. Hij zit dus al niet vast bij het wegrijden. Te ver uithonen lijkt me ook sterk omdat het probleem niet anders is dan dat het al was.

@hendrika: Ik heb de remmen meerdere malen ontlucht waarvan 1 maal onbeladen. Toen inderdaad de remdruk regelaar dicht geklemd met een klem. De olie komt er ook mooi schoen en zonder lucht uit dus hij vloeit goed (geen verstopte leiding).
Het vreemde is. Als er er ongeveer 5 a 10 minuten mee rij, ondertussen de hele tijd behoorlijk ga remmen, hij dan vanzelf weer goed gaat remmen. De keurmeester is vanmiddag zo aardig geweest om dit ook voor mij te doen. 8) waarna hij de bus kon afmelden, maar ik wil natuurlijk niet voor elke rit de bus 10 minuten los remmen.

@ risky: Ik begin er ook behoorlijk zat van te worden. Rem je hem dan altijd even los voor elke rit? :o of heeft hij er niet altijd last van? Hoe weet je dat het de remdruk regelaar is? Deze heb ik namelijk ook al los gehad en alles ziet er goed schoon uit en de rubbers zijn ook nog flexibel. Als je de veer niet monteert remt hij achter ook niet en heb je de veer te strak dan blokkeert hij ook direct. volgens het werkplaatshandboek zou dan de verdeler goed moeten zijn. (hoewel ik het ook maar een vreemd ding vind) Gaat 19 mm zuigers in combinatie met een T stuk ook op voor een J7 en waar koop je dit?

Iemand toevallig ook nog een adres voor de standaard zuigers? Ben toch van plan deze ooit nog eens te vervangen.

Zou mooi zijn als je me even op de hoogte wilt houden omdat ik over 3 weken richting Frankrijk vertrek en dit probleem graag opgelost zou hebben.

Alvast bedankt voor jullie snelle reacties!!
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor risky » 21 jul 2014, 17:09

Ik rem hem al vanaf 2009 los :mrgreen:
ik rem 4x hard en dan gaat hij stoppen met slippen ook het rechter achterwiel
Als ik net het spul los heb gehad lijkt hij ook beter te remmen maar 6 uur later is het weer pet
Tegen wordwoordig rem ik heel zachtjes onder het rijden dan slipt hij niet en gaat naar4 x goed remmen.
Maar het is een doorn in mijn oog dus ik verwijder dat kreng en zet er een t stuk tussen.
Ik heb zelf een rembank tot mijn beschikking dus kan zo zien wat er gebeurt als hij er tussen uit is.
Ik begin er volgende week aan en laat het je nog weten hoe het gaat..
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor risky » 21 jul 2014, 17:14

hendrika schreef:check check dubbel check - wel de achterremmen goed ontlucht met een tang / lijmklem op de remdruk regelaar?



Euh nee dat nog niet ik had mijn remleing stuk met mijn laatste klapband
Maar toen heb ik het met een ontluchting apperaat gedaan maar daarvoor deed hij het al..
deze ververst trouwens met 2 bar
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor robby91 » 21 jul 2014, 17:15

Haha hier precies hetzelfde.
elke testrit weer helemaal blij dat hij het eindelijk goed doet en de volgende ochtend blokkeert hij weer :D
Ben benieuwd naar je resultaat. Als dat goed gaat bevallen ga ik het denk ik ook monteren.
Heb namelijk geen zin om hem jaren te gaan los remmen ;)
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor risky » 21 jul 2014, 17:21

ja inderdaad
ik heb mijn broek al vol als de apk weer moet
ik rijd meestal eerst 20 km en rem de boel warm goed op En op de remmen bank en afmelden maar :mrgreen:
ik zag bij mister auto dat die verdeler nu 80 euro kost :shock:
maar betwijffel of het de goede is hij heeft wel 3 aansluitingen BENDIX - Ref: 311554B
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor robby91 » 21 jul 2014, 17:30

Ik ga eerst even nieuwe remcilinders proberen. Die zagen er toch niet al te mooi meer uit en wil ik anders volgend jaar doen.
Iemand tips waar ik deze het beste kan krijgen?
J7 1.6 benzine uit 1979

@risky: Ik vind het zo vreemd. Wat zou er niet goed aan die verdeler moeten werken? Het is eigenlijk een heel simpel ding die gewoon los moet zijn en moet kunnen afsluiten. afsluiten doet hij wel. wat kan er dan voor de rest mis mee zijn? Heeft de j9 ook nog een zelfde verdeler als de j7? Heb eens gehoord dat die ook anders zijn geworden?

voor 80 euro is het wel te proberen.
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor risky » 21 jul 2014, 17:41

Jij heb inderdaad een andere nummer bendix
hier een link

http://m.mister-auto.nl/fl/remkrachtreg ... 7_g73.html
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor robby91 » 21 jul 2014, 18:38

Nu begin ik te twijfelen om deze te kopen of om even af te wachten tot je dat T stuk heb gemonteerd :mrgreen:
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor hendrika » 21 jul 2014, 23:42

check check dubbel check 2 - de mechanismen in de remtrommels werken allemaal soepel?

mijn gevoel zegt dat als je de test met en zonder veer hebt gedaan dat dan de remdrukverdeler zijn werk doet.

dus dan is het ergens een luchtbubbel - deze kan veroorzaken dat ergens druk op blijft staan terwijl je dat niet wil, of een slecht functionerend remmechanisme in de trommel - na vele malen remmen is die wel een beetje los....

ik ontlucht altijd met een tang op de remverdeler, belast of onbelast. de functie is namelijk dat hij altijd aflsluit. echter door een strakkere veer = meer belading, duurt het langer voordat hij afsluit en krijgen de achterremcilinders meer vloeistof / druk.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor robby91 » 22 jul 2014, 18:39

@hendrika:

Heb zelf ook de trommels etc. al helemaal los gehaald en dat gaat ook wel soepel. Heb hem redelijk lang ontlucht en kan het pedaal ook makkelijk tot onderin trappen dus onder het beluchten sluit hij de verdeler ook niet af. Komt verder ook geen lucht meer uit. Heb het nu echt al vaak open gehad en zo te lezen risky ook al. Heb ook net zoals risky al eerder schreef dat hij na het sleutelen goed doet en daarna niet meer.

Als de verdeler al begint te sluiten bij het ontluchten zou je dat toch ook al in het pedaal kunnen voelen?
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor Harrie » 22 jul 2014, 23:59

het is geen 'verdeler' in 1e opzicht, ook al zitten er 2 leidingen aan naar LA en RA,
dus o.k. , er is verdeling, dat kon mooi en simpel in 1 verbinding tot stand worden gebracht.

de remkrachtbegrenzer heeft tot doel, dat de achterremmen "nooit" blokkeren.
( probeer eens met een schaalmodelletje, achterwieltjes vastplakken met plakband en dan van
een schuin geplaatste lange plank naar beneden laten rijden ; ze gaat meteen 180 graden andersom
en achterwaarts naar beneden het plankje af. DAT gevaar moet de remkrachtbegrenzer voorkomen. )

de belading ( hoogte carosserie t.o.v. naaf ) bepaalt via de veer hoeveel druk toegelaten wordt op
de achterremmen. meer belading = meer druk.

de afstelling van de remkrachtbegrenzer is dus redelijk kritisch, dus hanteer de afstelling vlgs. werkplaatshandboek. :wink:

grt, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 27 jul 2014, 11:30, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor robby91 » 23 jul 2014, 01:06

@Harrie,

Ik heb de veer inderdaad via het Werkplaatshandboek afgesteld. Als ik dan een noodrem maak blokeert hij net iets dus heb hem iets slokker gezet zodat hij dit niet meer doet, dit wordt daar ook aangegeven. Als hij eenmaal goed remt is het blokkeren dus ook niet het probleem.

Hij doet dit alleen als hij een nacht of 2 stil heeft gestaan bij de eerste paar keer remmen. :-|
En daar snap ik dus niets van. Heb hem meerdere malen ontlucht, remmechanisme doet verder soepel, remkrachtbegrenzer uit elkaar gehaald en zag er prima uit. Nieuwe leidingen gemonteerd dus die zitten niet verstopt.

Ik wacht maar even af hoe Risky het T stuk gaat bevallen en als dat helpt ga ik er denk ik ook zoiets onder bouwen.
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor hendrika » 23 jul 2014, 01:38

Ze noemen het ook een remdrukverdeler, omdat hij de verdeling maakt van de remdruk over de voor- en achterremmen.

Harrie, als hij niet afsluit, hoe gaat hij de druk dan begrenzen?
Naar mijn weten sluit hij wel af. Daar is ook de vorm van het zuigertje naar gemaakt. De veer maakt de beweging van de zuiger moeilijker. Dus meer belasting in de bus is meer veerspanning is meer druk nodig voordat hij afsluit, dus meer druk op de achterremmen.

Ik moet dus ook altijd met klem op de verdeler/begrenzer ontluchten anders krijg ik de pedaal niet naar beneden. Hij rem perfect.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor Frank.04 » 23 jul 2014, 02:28

Er zijn verschillende typen remkrachtbegrenzers.

Sommige doen niet meer dan de druk reduceren, dus de uitgaande druk is procentueel (en absoluut) lager dan de ingaande.

Deze versie zit onder andere bij de vroege typen 404 op de achteras.

Het andere type is met een hevel (met veer) verbonden met de carrosserie en deze begrenst de uitgaande druk afhankelijk van de belading en mate van remmen.

Het doel is (zoals Harrie al stelt) te voorkomen dat de achterwielen blokkeren hetgeen voertuiginstabiliteit veroorzaakt.

Wat gebeurt er dan precies?

Bij remmen vertraagt het voertuig en daardoor ontstaat er een rotatie rondom het zwaartepunt (de auto duikt van voren en "komt uit zijn veren" van achteren).

Hoe groter de vertraging, des te groter het effect (het maakt overigens niet uit of de vertraging komt door de voor- dan wel de achterremmen, alleen de totale vertraging telt).

Op een zeker moment is de vertraging zo groot dat de hevel de remdruk naar achteren begrenst door het afsluiten van de leiding.

Daardoor kan de druk naar achteren niet hoger worden, maar blijft op het actuele niveau aanwezig. De achterremmen blijven dus werken, maar met begrensde druk (vandaar de naam).

Als de auto (zwaarder) beladen is zal de remdruk begrensd worden bij een hogere waarde.

Al met al is de remdrukbegrenzer van cruciaal belang voor de verkeersveiligheid (en dat zeg ik niet gauw!), dus zonder meer vervangen door een T-stuk zou ik afraden.

Hopelijk is de uitleg duidelijk, anders hoor ik het wel
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor risky » 23 jul 2014, 15:15

Mijn bus staat al op volle belading dus ik zie voor mij persoonlijk geen verschil tussen een remdruk verdeler of een t stukje
Vol open staat hij toch .....
ik heb nu een paar die verdeler los gehad hij remt daarna beter
en veel harder alleen vervalt hij na een dag weer in zijn oude probleem.
en gaat hij met zacht remmen vol in de slip je mist echt wel een paar mm als je niet oplet ik heb verschillende bussen gezien die de verdeler hebben laten vervallen incl de oude bus van jan 104 heb ik ook mee gereden trouwens die remde prima trouwens nogmaals ik adviceer niemand om dat ding er tussen uit te halen maar ik ben er al 5 jaar mee bezig en ben het nu wel zat dus tijd voor iets anders te proberen :roll:
Hoe het met andere bussen met gewicht verdeling zit weet ik niet dat zouden ze zelf moeten berekenen voordat ze aan het demonteren van de remverdeler beginnen
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor J7Rutger » 23 jul 2014, 21:49

net eens even rustig dit topic door zitten te lezen (stukje eigen belang ivm het opknappen van onze J7 en stukje interesse of ik wat kan betekenen).
Wat ik nog niet als mogelijke oorzaak heb voorbij zien komen is of de remvoeringen wel de juiste zijn.

als de voeringen niet de goede maat hebben of verkeerde type zijn kunnen trommelremmen zelfbekrachtigend gaan werken (ze slaan dus vast) en krijg je dus ook slippende wielen.

of dit met warmremmen overgaat weet ik niet, daar heb ik geen ervaringen mee.

zijn de trommels nog wel rond? dit is op de remmenbank goed te zien.

al met al wel een heel vreemd voorval, nog vreemder misschien is dat meerdere wagens hetzelfde probleem hebben of hebben gehad... moet toch echt een oorzaak voor zien, maar waarom die nog niet gevonden is?!!??

heel veel succes in ieder geval!

Rutger
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor Harrie » 23 jul 2014, 22:10

hendrika schreef:Ze noemen het ook een remdrukverdeler, omdat hij de verdeling maakt van de remdruk over de voor- en achterremmen.
ja , degenen die geen autotechniek hebben gestudeerd en ook een Engelse Verstelbare Moersleutel "bahco" noemen ( is het merk ).

hendrika schreef:Harrie, als hij niet afsluit, hoe gaat hij de druk dan begrenzen?
Naar mijn weten sluit hij wel af. Daar is ook de vorm van het zuigertje naar gemaakt. De veer maakt de beweging van de zuiger moeilijker. Dus meer belasting in de bus is meer veerspanning is meer druk nodig voordat hij afsluit, dus meer druk op de achterremmen.

met niet afsluiten bedoel ik precies wat ik schreef, hij gaat nooit 100% dicht.
dan zou er geen druppel remvloeistof meer doorgaan. MEER / MINDER DRUK is z'n taak.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor RondeB » 23 jul 2014, 22:52

Heb je de remschoenen zelf als eens kritisch bekeken? Oud remvoeringmateriaal kan flinke wrijvingsverschillen geven warm of koud. Altijd links en rechts gelijke voering gebruiken en bij voorkeur NOS-voeringen laten liggen.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor Frank.04 » 23 jul 2014, 23:18

Ha Risky,

Ook als je bus vol geladen is komt deze uit zijn veren bij remmen en kan het zijn dat je de remdrukbgrenzer nodig hebt.

Alles hangt af van de dimensionering van het remsysteem, met andere woorden hoe de fabrikant het ontworpen heeft.

Ik kan hier geen uitsluitsel over geven, maar het is kort door de bocht om gewoon te stellen dat de begrenzer niet odig is omdat je toch beladen rijdt.

Misschien heb je het proefondervindelijk getest en lijkt alles onder controle, totdat je die onverwachte noodstop moet maken bij 95 km/u op de snelweg en je ineens verrast wordt door een onbestuurbaar voertuig.

Bij DAF Trucks heb ik jaren de afdeling geleid die de remmentesten deed en ik weet hoe smal de marges rondom voertuigstabiliteit kunnen zijn.

Ongelukken op testbanen in Nederland en Duitsland (zelfs onder het oog van de RDW!) ken ik helaas uit eigen praktijk, alle research ten spijt.

Neen geen risico, dat is te "Risky"!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast