Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor hendrika » 24 jul 2014, 00:10

Frank04 bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Hij gaat dus wel 100% dicht risky. Maar er staat dan dus al druk op dus remt hij wel (met die druk die er dan in de leiding zit).
Dus bij een bepaalde druk sluit hij af, en dan kan er dus geen vloeistof meer bij, en blijft de druk op de achterremmen hetzelfde. Door het pedaal verder in te trappen krijgen de voorremmen meer druk.
DUs als je je pedaal intrapt kan hij ergens halverwege de toevoer naar de achterremmen afsluiten zodat deze niet meer druk krijgen.

Afbeelding
De zuigerstift in de remdrukbegrenzer heeft onderaan een vlakke plaat waar het vloeistof net langs kan. Maar de druk van de vloeistof duwt deze schaal omhoog zodat hij de toevoer naar de achterremmen afsluit.
Een strakkere veer maakt het moeilijker de stift omhoog te drukken en dan kan er meer vloeistof langs de vlakke plaat aan het einde van de zuigerstift, dus meer vloeistof (=druk) bij de achterremmen.

Een t-stuk zou prima kunnen werken hoor, zeker als je nog wat kan varieren in de maat van de remcilinders achter.
Doordat je met een camper over het algemeen minder varieert in de hoeveelheid lading dan met een bestelbus, zou de remdruk op de achterremmen minder varieren, dus zou een t-stuk, met de juiste drukregeling (= remcilinder maat), ook prima kunnen werken.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor risky » 24 jul 2014, 07:56

Ik heb hem op de remmen test bank gehad met de orginele configuratie
zonder los remmen het lijkt erop dat alles naar het rechter achterwiel gaat
rechts 100 procent links 10 procent :shock: verschil van 90 procent
na los remmen links 40 rechts 60 dat is 20 procent afwijking dus geen apk afkeur mag maximaal 30 hebben en moet 3x getest worden.
ik verwacht echt dat het in de regelaar zit omdat elke test anders is
de ene keer 25 verschil terwijl de volgende keer het weer 35 is en die keer daar op weer 30 dus instabiel ik ga bedenken wat nu wijsheid is
zo kan het ook niet ik trek sporen als ik een camping af rijd
In het gras maak je ook geen vrienden mee :mrgreen:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor jan-03 » 24 jul 2014, 08:25

Je moet wel op je remmen kunnen vertrouwen Dirk.. Wat je schrijft over dat T- stukkie zat er bij mij ook in inderdaad.
Ik zou toch liever de verdeler/begrenzer laten zitten..Wat er geschreven word of de functie ervan merk je ook pas als je echt in de ankers moet natuurlijk..
Ik zou dan toch links-achter eerst nog maar een keer helemaal na gaan lopen... Maar dat weet jij veel beter dan ik..
Misschien de leidingen nogmaals schoon o.i.d.. Als er ergens toch nog oude remolie/water/lucht tussen zit krijg je deze problemen ook..
Ik weet dat je dit al had gedaan, maar het zijn lange leidingen dus wie weet..
Misschien achter de bus met de garagekrik omhoog en ook die handrem-functie testen... Die willen moeten wel steeds vrij lopen..
Je hebt ook al eens een klapband gehad toch?..
Het zou me niet verwonderen dat dit ook een( mede) gevolg is van een gloeiend hete velg door klevende remmen.
Ik hoop dat je het probleem kan vinden... Een T-stukje plaatsen geeft geen zekerheid of je de oorzaak dan ook geteckeld hebt..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor robby » 24 jul 2014, 09:06

Dit zgn 'T-stukje' ken ik niet. Wat doet het en hoe ziet dat eruit?

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor risky » 24 jul 2014, 09:11

Hee Jan

lucht of wat dan ook zit er niet in de leiding ik gebruik een electrise rem ontluchter op 2 bar remvloeistof brandschoon
er zitten nieuwe remcilinders op en nieuwe voeringen en de handrem zit op de voorwielen dus dat probleem is al getakkeld :mrgreen:
nieuwe rem slangen en leidingen het moet gewoon in de verdeler zitten.... ik werk niet met krikken maar staat gewoon op een grote brug om het overzichtelijk te houden .
voor alle duidelijkheid de achter remmen blijven niet hangen alleen als de remmen koud zijn heeft de rechter meer remdruk dan de linker.D
ik zal eens rondkijken voor een nieuwe
die klapband had niets met een hangende rem te maken ik ben een stuk uit mijn profiel verloren en het metaal uit de band heeft toen mijn leidingen stuk geslagen band zelf was nog hard zelfde wat je van vrachtwagens wel eens langs de weg ziet liggen..
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor risky » 24 jul 2014, 09:15

robby schreef:Dit zgn 'T-stukje' ken ik niet. Wat doet het en hoe ziet dat eruit?

RJ.


Niets Robby
dat t stukje verbind de drie leidingen door
op de remverdeler zitten drie leidingen 1 aanvoer uit de hoofdrem
cilinder 2 linker achterwiel 3 rechter achterwiel
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor Harrie » 25 jul 2014, 13:01

zo maar een vraag: is het wel een hydraulische oorzaak ?
zitten de tussenplaat en veren goed gemonteerd tussen de remschoenen ?
( als de tussenplaat verkeerd om zit, kunnen de remschoenen iets gekanteld gaan zitten )
En zitten de remschoenen vast met het speciale veertje of goed achter de klemhaak ?
Staan de stelnokken goed afgesteld ?
met vr. groet, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 25 jul 2014, 16:23, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor robby » 25 jul 2014, 14:31

Aha, duidelijk Risky. Bedankt.

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor Jeetje » 25 jul 2014, 15:20

Eigenlijk vind ik dit best een grappige discussie en wel hierom:

Ik heb ooit een J7 - Q-bus genaamd - gehad (de 'oude garde' hier op het forum herinnert zich dat busje wellicht nog) en die was van 1971 (dus trommels rondom). Als die een paar dagen had gestaan, als ik dan wegreed en de eerste keer remde, blokkeerde ook steeds het rechter achterwiel. Ik heb me toen aangewend om een paar keer het rempedaal krachtig in te trappen en dan 'gewoon wegrijden'. Nog voordat ik de straat uit was, remde het busje 'zoals het hoort'. Ook bij een APK deed ik dat en dan kwam Q-bus gewoon door de apk; geen centje pijn en een prima remverdeling. Ik meldde dat zelfs bij het keuringsstation dat eerst een stukje met het busje ging rijden alvorens de remmen te testen/checken.

Toen ik Q-bus gesloopt had, ging ik op zoek naar een ander busje en liep toen tegen Jeetje aan. Jeetje is van 1977 en heeft aan de voorzijde dus schijven. Toen ik instapte voor de proefrit (voorafgaand aan de aankoop), waarschuwde de toenmalige eigenaar me dat het busje inmiddels al een paar weken stil stond en dat het rechter achterwiel wel eens zou kunnen blokkeren bij de eerste rem actie. Ik zei dat ik dat wist, reed weg, remde, het achterwiel blokkeerde, ik trapte 3 of 4 keer de rem krachtig in en reed weg. Jeetje remde daarna prima/perfect...

Sindsdien is Jeetje al zo'n 10 jaar van mij en het 'blokkerende achterwiel' heeft 'ie nog steeds als hij een tijdje stilgestaan heeft. Mijn 'remritueel' is ook al 10 jaar (en daarvoor met Q-Bus) hetzelfde: even de rem een paar keer krachtig intrappen en het busje remt prima! Het keuringsstation waar Jeetje ook in onderhoud is, weet dit ook en gaat altijd eerst een rondje rijden met Jeetje alvorens de remmen te testen.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor risky » 25 jul 2014, 18:31

Grappig dat er eigenlijk toch wel een paar bussen dit probleem hebben.
ik ga maandag de bus halen dus ga voordat ik ga rijden is een paar keer krachtig op de rem trappen eens kijken of dit bij mijn j9 dit ook gaat werken.Het is ook niet zo dat het een hele grote ramp is
maar hij gaat net wel/niet door de apk dat is balen elk jaar
voordat ik weg kan een hoop stress krijg ik hem weer door de keuring...
stom dat de keuring ook altijd rond de vakantietijd is...
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor hendrika » 25 jul 2014, 18:56

risky schreef:die klapband had niets met een hangende rem te maken ik ben een stuk uit mijn profiel verloren en het metaal uit de band heeft toen mijn leidingen stuk geslagen band zelf was nog hard zelfde wat je van vrachtwagens wel eens langs de weg ziet liggen..

die bus van jou is wel formaat vrachtwagen dus dat klopt dan wel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

risky schreef:stom dat de keuring ook altijd rond de vakantietijd is...

volgende keer een paar maanden eerder in april ofzo keuren, ben je van het gezeur af :D kun je goed voorbereiden op de vakantie.

risky schreef:ik verwacht echt dat het in de regelaar zit omdat elke test anders is


vraagje, als jij zonder klem op je remdrukverdeler de achteremmen op de ouderwetse manier ontlucht, heb je dan een lam been of niet?
als ik zonder klem ontlucht moet ik echt mijn uiterste best doen om er iets van vloeistof doorheen te krijgen.
gaat dit bij jou wel is je remdrukverdeler zowiezo niet goed. dan zou ik voor een andere gaan of voor het t-stuk, en daarmee gaan testen.

zo ook met de test van de veer eraf met rijden, heb je dan nergens last van (maar mindere achteremmen).

als het onderdeel niet functioneerd moet het er zowiezo uit, of dit nu je probleem oplost of niet.
zoals eerder gezegd moet je wel op je remmen kunnen vertrouwen....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor robby91 » 25 jul 2014, 19:59

Meerder mensen dus met dit probleem.
Heb nu weer een paar dagen met de bus gereden en heb nu ook een vast remritueel. Daarna gaat het remmen prima.

@Hendrika. Als ik hem op heb gekrikt, dus als de veer geen spanning heeft komt er inderdaad geen vloeistof doorheen maar dat is logisch. Als je hem echter gewoon op zijn wielen hebt staan met een gemonteerde veer zou je hem gewoon moeten kunnen ontluchten. Anders zou je met het remmen net zo veel moeite moeten doen.

Het is ook wel opvallend dat degene die het hebben het alleen maar met het rechter achterwiel hebben. Geloof dus niet in montage fouten of verkeerd ontluchten.

misschien toch een onverklaarbaar iets in de remdrukverdeler :wink:
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor hendrika » 25 jul 2014, 20:25

nee robby, dat is nou net waar de hele discussie eerder om ging,
zelfs als hij op zijn wielen staat zou hij moeten afsluiten, al is het niet direct er zou zeker een punt in de slag moeten zijn dat hij de achterremmen afsluit.
hij sluit af bij een bepaalde druk op de achterremmen, dit is de bergenzing. jij levert nog meer druk op je pedaal en deze gaat alleen naar de voorremmen. bij een zwaardere belasting word het afsluiten bemoeilijkt door een strakkere veer, maar gebeurt nog steeds, de veer rekt immers uit....

als je met wielen op de grond en veer erop gewoon kan ontluchten, sluit de remdrukverdeler niet goed af en is het naar mijn idee logisch dat hij gaat slippen achter.

dit zou kunnen komen door een te strakke veer, de zuigerstift in de remdrukverdeler die niet soepel loopt of een andere reden dat de brede schotel op het einde van de zuiger niet goed afsluit. maar als hij zonder veer wel goed afsluit is dit laatste het waarschijnlijk niet.

dat het allemaal rechts is.... misschien omdat de leiding daar het korter is als de linker... ofzo.... echter theoretisch geen verklaring voor.... :roll:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor robby91 » 25 jul 2014, 21:01

Ik snap het verhaal met de begrenzing. Maar als je ontlucht kan de druk weg en zal hij hem niet helemaal af gaan sluiten. Pas als je alles weer hebt dichtgedraaid kan hij echt druk opbouwen waardoor hij hem ook helemaal af kan sluiten.

remmen gaat met remdruk en niet met een hoeveelheid olie of iets in die zin. Omdat het om druk gaat zou deze links en rechts achter evenveel druk moeten hebben ongeacht of de ene leiding langer is dan de andere. THEORETISCH zou dit dus niet mogen uitmaken.

Het pompen gaat inderdaad wel iets zwaarder maar niet te zwaar. Als het de veer zou zijn zou hij ook blijven blokkeren na een aantal keer remmen.

Als ik mijn volgende loon binnen heb ga ik gewoon maar eens een nieuwe verdeler proberen. Kijken of het nog iets uitmaakt. Het is niet een heel groot probleem maar toch fijn om het te kunnen verhelpen.
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor Frank.04 » 25 jul 2014, 23:02

Hallo Hendrika,

Zoals jij de werking van de remdrukbegrenzer beschrijft is niet correct.

De begrenzer begrenst niet bij een bepaaldedruk, maar bij een bepaalde wieluitslag, dan wordt de doorgang gesloten en blijft er een zekere restdruk in het achterremsysteem achter.

Lees even de voorgaande beschrijvingen van mij en anderen.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor hendrika » 26 jul 2014, 00:14

Ja ok dus door een bepaalde hoeveelheid vloeistof doorstroom?

@robby ja zit wat in. :D Ik dacht meer aan ontluchting middels het opbouwen van druk op het pedaal (=sluit rembekrachtiger af), en dan de nippel open en de pedaal een stukje (liever niet tot onder :wink: ) doortrappen (met afgesloten rembekrachtiger).
Maar dat doet iedereen ook weer anders dus mischien is dat geen maatstaaf :mrgreen:

misschien niet het grootste probleem maar wel fijn om goed te hebben robby! ooit in spanje met 50 op een stilstaande auto op korte afstand af komen rijden en vol in de remmen, 4 blokerende wielen doorslippen tot ongeveer 10cm van die auto. pppphhhieuwwwwww! :shock: :shock: :shock: met dit soort situaties wil je toch dat je remmen optimaal werken

begint wel interessante materie te worden zo. ben erg benieuwd naar je resultaten robby met de nieuwe bekrachtiger.
Ik had ook ooit het probleem maar dit opgelost door de rembekrachtiger goed schoon te maken,een kapotte remcilinder vervangen en goed ontluchten.
Ik heb 7 jaar met twee verschillende maten remcilinders achter gereden en nooit blokerende achterwielen :roll: :mrgreen: :lol:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor risky » 26 jul 2014, 07:57

nee. het werkt niet op wieluitslag wieluitslag zit alleen op de voorwielen :wink:
hij zal ook nooit geheel afsluiten in de pratijk: de doorvoer van de remvloeistof word meer en minder grote lading meer kleine lading minder
Het werkt op hoe hoog of laag de bus aan de achterkant staat oftewel de lading van de bus
Overgens werkt een remdrukverdeler ook bij noodstops en gewoon remmen doordat de voorremmen altijd het hardste remmen.
Dan duikt de bus met de voorkant naar beneden en gaat zijn kont weer omhoog in theorie helpt de remdrukregelaar dan ook mee om de remweg
zo kort mogelijk te maken eigenlijk een mooi system als het werkt.
Overgens ligt er bij mij een gastank van 90 liter op de achteras en heb ik ook nog 400 liter water aan board en 200 liter vuilwater
dus hangt mijn bus altijd op zijn kont dus bij mij zal de remdrukverdeler niet zoveel doen want veren doet hij niet echt :mrgreen:
Het kan gewoon niet missen dat het in remdrukverdeler zit het zit hem in de druk die hij doorgeeft.ik meen ook dat mijn verdeler 2 zuigertjes heeft
maar dat weet ik niet meer zeker.. het is al weer een tijdje geleden dus weet het niet meer zeker maar toen ik de remdrukregelaar uit elkaar had gehad werkte het perfect dan hoef je het pendaal maar te tippen en hij remt als een blok.
maar ik denk dat er een randje of wat dan ook in zit omdat hij bij altijd op 1 stand staat en daar blijft hangen of zo. en door hard op het pendaal te trappen hij weer los komt het rare van het verhaal is na een dag stil staan dat je heel zacht het rempendaal intrapt de achterwiel ook al slipt als of je met 100 kilo op het pendaal staat te trappen
mvg

mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor Frank.04 » 26 jul 2014, 09:24

Wieluitslag is inderdaad geen correcte benaming voor uitvering van de achterwielen/achteras, klopt.

Desondanks werkt een remdrukbegrenzer zoals door mij beschreven, dus door het afsluiten van de doorlaat (ook geen mooi woord!) bij het bereiken van een bepaalde waarde van uitvering.

Overigens snap ik dat je gek wordt van zo'n raar fenomeen, wat dan kennelijk ook nog vaker op dat type auto voorkomt.

Ik heb daar ook geen verklaring voor.

Wel heb ik nog een testje bedacht om te kijken of het inderdaad in de begrenzer zit, heel simpel, sluit de linkerrem aan op de uitgang rechts en omgekeerd.

Als het inderdaad de begrenzer is zal nu het linkerwiel blokkeren.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor risky » 26 jul 2014, 11:48

Nu ik ga eerst maandag apk keuren ik wil dinsdag weg met de bus
voor een week dan ga ik het niet opzoeken dat er straks wat mis gaat.
maar ik zal je testje als ik terug ben uitvoeren
goed idee trouwens frank
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor Harrie » 26 jul 2014, 21:34

hendrika schreef:Ja ok dus door een bepaalde hoeveelheid vloeistof doorstroom?

@robby ja zit wat in. :D Ik dacht meer aan ontluchting middels het opbouwen van druk op het pedaal (=sluit rembekrachtiger af), en dan de nippel open en de pedaal een stukje (liever niet tot onder :wink: ) doortrappen (met afgesloten rembekrachtiger).
Maar dat doet iedereen ook weer anders dus mischien is dat geen maatstaaf :mrgreen:

:?: rembekrachtiger afsluiten ? ik snap het effe niet.
zoals eerder aangegeven, de remdrukbegrenzer beperkt de remdruk naar de achterwielen als de bus/auto niet beladen is,
des te meer lading ( = inveren achteras ), des te minder beperking / begrenzing van de remdruk. Met meer belading remmen
de achterremmen dus meer.

hendrika schreef:ze noemen het ook een remdrukverdeler, omdat hij de verdeling maakt van de remdruk over de voor- en achterremmen.

helaas, de remkrachtbegrenzer begrenst alleen de remdruk voor ACHTER, vóór remt altijd 100% qua druk.
.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor hendrika » 27 jul 2014, 13:37

sterkte met de keuring risky! je kan het, eerst 6 keer op de rem trappen dus :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

harrie, dat klopt ook, hij begrenst door bij een bepaalde hoeveelheid vloeistofdoorlaat de doorlaat af te sluiten, zodat er niet meer vloeistof bij kan dus de kracht niet verder opbouwd.
beide termen worden veel gebruikt in de auto wereld. Je kan het ook benaderen als dat de remdrukbegrenzer de verdeling aanpast, dus bijvoorbeeld (geen idee hoor zeg maar wat) 70% voor, 30% naar 65% voor en 35% achter. das is ook verdeling... :D
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor 404noir » 28 jul 2014, 17:01

lastig probleem.
Ik heb vroeger 10duizenden km's in Taxi busjes gereden (Transit en MB207d), zowel leeg als vol (8 passagiers + bagage) en ik heb dit soort rem issues destijds nooit meegemaakt. En ik heb, vooral leeg, ook fors met die busjes geremd... :twisted:

Ik zou proberen een remdrukbegrenzer van een ander busje met vergelijkbaar gewicht en laadvermogen proberen te vinden en die passend maken en gebruiken.(merk/type: b.v. van een oude Ford Transit? Mercedes 206D of 207D? Peu J9? Citroen HY? etc)

Nog een andere optie zou zijn om de remdrukbegrenzer gewoon te vervangen door een T-stuk maar dan in de remleiding naar achteren een handmatig afstelbare remdrukregelaar erbij te bouwen. Dit wordt vaak toegepast in rally en racewagens zodat je de rembalans tijdens het rijden kan verstellen .
Een goed merk dat remdrukverstellers levert is Tilton.
Afbeelding
Hier zie je zo'n rembalans regelaar zitten (rode handle, kan je in meerdere posities klikken , afhankelijk van de belading van de auto geef het ding dan meer of minder druk door naar achteren).
Het nadeel van deze oplossing is dat je je altijd heel bewust moet zijn met welke afstelling je gaat rijden. Dat is voor een straatauto niet ideaal.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor Harrie » 28 jul 2014, 23:50

leuk, zit ook in F1 auto's, zo'n rembalans-systeem.
in auto's alleen vanaf auto's met ABS, dan wordt door de ABS van elk wiel de druk apart geregeld als ABS ingrijpt.
met stabilisatie-systemen zoals ESP wordt het nog ingewikkelder en geavanceerder, maar dat heeft een J7 ( gelukkig ) niet.

heeft Robby de trommel er al weer afgehaald ??
ik denk eerder aan een mechanisch probleem, in de trommel, zie eerder bericht van mij.
is het wel een hydraulisch probleem ? zo ja, dan is de grootste kans een dichtgezwelde flexibele remslang :!:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor robby91 » 30 jul 2014, 00:15

Als je mij bedoelt, Ik heb meerdere keren de trommels eraf gehad en ook gemonteerd hoe het hoort. (aan de hand van werkplaatshandboek, foto's en van die exploded views.) Daar zit het niet in.

Ik denk inderdaad dat het dan toch iets met de rembekrachtiger / verdeler is. Zolang ik er elke dag mee rond toer blijft hij goed. Staat hij een dag stil moet ik even een remritueel doen. Laatste weken van Augustus gaat hij naar Frankrijk op vakantie. Daarna eens een nieuwe bekrachtiger monteren en kijken of dat dan helpt.
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: Rechter achterrem blokkeert na paar dagen stilstand

Berichtdoor hendrika » 30 jul 2014, 00:42

een nieuwe kost toch rond de 100 euro?
Als je echt denkt dat het daar in zit zou ik deze nemen ipv gaan klooien met bekrachtigers van andere busjes of andere systemen.
remmen moeten gewoon goed zijn.... 100 euro is niet niks maar goede remmen zijn mij meer waard en gedoe op vakantie sta je helemaal niet op te wachten....

en als dat het probleem niet verhelpt robby, dan verkoop je hem gewoon aan risky :mrgreen:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

VorigeVolgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten