Haal de motorkap aan de voorkant er eens af. Dan zie je twee opstaande randen/schotten. Aan de rechterkant zie je het luchtfilter (die ronde toeter). Aan die kant tegen het schot (dat het luchtfilter scheidt van de radiator) staat de kleur van de carrosserie. Soms is dat schot heel smerig of zwart getectyleerd. Even met een beetje terpentine schoonvegen en grote kans dat je kleurcode verschijnt!
Ik ben met de motorkap van Jeetje naar een goede verfhandel (Regelink in Bovenkerk) met een scanner gegaan (maar dat kan tegenwoordig ook bij een goede Praxis of Gamma).
Daar hebben ze de scanner op de motorkap gezet en na een piep hadden ze een kleur die 'uitstekend' aangaf.
Toen heb ik een litertje industrieverf laten mengen in die kleur en die komt verbijsterend dicht bij de originele kleur! Bijtippen is nauwelijks zichtbaar en met een goed roller kun je ook grotere delen prachtig bijwerken: industrielak vloeit heel mooi, droogt praktisch sinaasappelhuidvrij op en is even sterk als autoverf als 'ie eenmaal goed uitgehard is. Na een week of 3 kun je deze lak zelfs polijsten.
Het kenmerk van industrielak is dat deze uit 2 harssoorten bestaat en niet uit eentje (alkyd is dat bij de meeste lakken die bij de doe-'t-zelf te koop zijn)...
Ik gebruik altijd deze:
En daar ben ik zeer tevreden over!
Ik doe er zelfs nog een beetje Owatrol doorheen. Dat heb ik 3 jaar geleden ook bij het dakgootje gedaan en sindsdien heb ik het dakgootje niet meer hoeven bij te werken!
Normaliter was ik elk voorjaar aan het schuren, primeren en aflakken...