Weer aan de gang met de J9

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor risky » 12 aug 2019, 18:58

Maar weer eens begonnen aan de J9
Na een grote klap was het einde voor de 2.5 indenor.

Het begon zo goed hij starte direct na 2 jaar stilstand.
Groene platen erop en rijden maar na 4 km kwam de zuiger naar buiten toe. :mrgreen:

Afbeelding

Achteruit de brug op en blok eruit en een Ford scorpio blok erin.

Natuurlijk heb ik weer geen foto's gemaakt van de verbouwing.

Ik kan wel melden dat de scorpio motor heel erg lekker loopt en makkelijk in de toeren klimt.

Ik heb wel een paar foto's van de montage Renault dynamo 100 Amp.

Dat gedonder met de originele dynamo met spanningsregelaar was ook een puntje van irritatie

AfbeeldingDe oude dynamo eruit

[url=https://postimages.org/]Afbeelding
[url=https://postimages.org/]Afbeelding
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor BartjeJ7 » 12 aug 2019, 19:39

Klinkt heftig maar rijdt ie dus weer!
Wat is het gedoe originele dynamo en spanningsregelaar?

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor risky » 12 aug 2019, 19:44

Ja de J9 loopt weer als de brandweer gelukkig.

Met de vorige motor was 120 km per uur geen probleem
Ik was een beetje bang dat de scorpio motor trager was.
Maar nu ook weer is 120 km per uur geen probleem.

Ik moet zeggen ik was er wel een beetje klaar mee.
Maar de kids wilden de camper graag houden.
Dus maar weer gerepareerd.

Het gedoe was met stationaire draaien de dynamo niet goed deed laden.

Met als gevolg dat alles langzaam ging voor de stoplichten.

Vooral met regenachtig weer vond ik dit lastig met de blower aan en ruitenwissers aan enz

De regelaar ligt nu in de vuilnisbak samen met de dynamo :mrgreen:

Nu laad hij stationaire 14.1 volt en blijft alles naar behoren werken
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor BartjeJ7 » 12 aug 2019, 20:41

Oh ja dat langzame bij stationair ken ik ja. Alleen bij rijden brand mijn verlichting ook niet stabiel. Ik verdenk hierin ook de dynamo en spanningsregelaar ;)
Toch leuk dat ie het weer doet!

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor risky » 12 aug 2019, 22:27

De Dynamo spanningsregelaar zit achter de dashboard klep.

Deze heb ik laten vervallen en er een moderne dynamo opgezet.

En zo weer een ergenis opgelost.
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor risky » 13 aug 2019, 19:30

Ik ga toch de xd3 er weer uitgooien.

Ik heb een 505 td blok gekocht de huidige 68 pk is toch wat mager.
Ik had het plan al eerder maar nooit uitgevoerd.

Nu komt er een turboblok in met intercooler zodat de J9 nog wat beter van zijn plaats komt.

Ik zal hier updates en foto's plaatsen
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor BartjeJ7 » 13 aug 2019, 19:54

Toemaar. Je wordt wel handig met in en uitbouwen zo ;)

Ik ben benieuwd naar de foto's straks!

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor EJH405 » 13 aug 2019, 20:01

De Ford motor, is die benzine of diesel? Wordt de Ford motor vaker in de J9 gemonteerd?

Wel bijzonder dat een zuiger van het Indenor blok daadwerkelijk naar buiten gekomen is. Wat kan daar mis gegaan zijn?
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor risky » 13 aug 2019, 20:17

EJH405 schreef:De Ford motor, is die benzine of diesel? Wordt de Ford motor vaker in de J9 gemonteerd?

Wel bijzonder dat een zuiger van het Indenor blok daadwerkelijk naar buiten gekomen is. Wat kan daar mis gegaan zijn?


Peugeot, Ford, Daf, boten Range rover ze hangen overal in
De diesel uitvoeringen dan.

Ik was zelf niet slim bezig, ik wou de J9 op de ambulance zetten maar paste er niet goed op.
Dus toen de boel omgedraaid de ambulance achter de J9
Met mijn volvo 850R erop. Dat ging dus niet goed..

Maar ik wil zo'n treksysteem kopen waar de auto aan de trekhaak gekoppeld kan worden. Zodat ik mijn Daf ook gelijktijdig mee kan nemen.

Dan is een turbo blok wel prettiger, met 68 pk word dit niets
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor risky » 14 aug 2019, 19:09

Alles weer los en klaar voor eruit gereden te worden.

[url=https://postimages.org/]Afbeelding

[url=https://postimages.org/]Afbeelding

En eruit :mrgreen:

Alleen die startmotor wat een geworstel weer....
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor risky » 15 aug 2019, 18:31

Vandaag het turbo blok opgehaald maar ik kan niet zien of het een 2.3t is of dat het een 2.5t is.

Edit: het is een 157 :2.5 XD3TE

Is er iemand hier dat me kan vertellen hoe ik dit kan zien?
Er zit een Lucas brandstofpomp op. En er zit een zelf denkende fan op met visco koppeling.

Er moet in iedergeval een hoop gebeuren voordat het blok er überhaupt in kan. Hij is door het turbo spruitstuk al 10cm breder :lol:

Ik ga morgen verder dan komen er ook weer foto's
Groetjes.
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor risky » 17 aug 2019, 18:12

Tja, het is niet simpel om hem met turbo te plaatsen.

Er is gewoon geen ruimte en zagen in chassisbalken die nodig zijn voor de constructie dan ga ik een brug te ver
In aanzien van de veiligheid.

Er is wel een mogelijkheid dat is het inlaat spruitstuk inkorten of het oude inlaatspruitstuk op zijn kop inbouwen.
En een uitlaat spruitstuk op maat laten maken en de turbo verderop hangen.

In iedergeval gaat die 110pk er wel komen!! :mrgreen:

Voor nu hangt het turbo blok in de J9. Ik heb mijn oude dieselpomp, distrubutiekap, carterpan, en mijn gereveceerde xd3 cilinderkop op dit blok gemonteerd. De compressie van de turbo en de gewone xd3 is gelijk. Dus voor nu maar weer 70pk... Maar het turbo blok hangt en ga me later maar een verdiepen hoe en waar de turbo met intercooler in te gaan bouwen zonder de hele constructie van mijn bus te vernaggelen..
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor BartjeJ7 » 17 aug 2019, 19:57

Wel handig dat je de xd3 kop kunt gebruiken. Kun je wel rijden tot je de rest hebt uitgewerkt :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor risky » 17 aug 2019, 21:02

Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor risky » 17 aug 2019, 21:56

BartjeJ7 schreef:Wel handig dat je de xd3 kop kunt gebruiken. Kun je wel rijden tot je de rest hebt uitgewerkt :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk


Ja er zit geen verschil in die cilinderkoppen maar de td had een lekke koppakking en ik had geen zin om het risico te nemen met die kop. Dus ik heb voor de zekerheid maar mijn eigen kop genomen die is scheurtjes vrij.
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor EJH405 » 20 aug 2019, 04:43

Stoer ombouw project! De turbo lijkt me erg fijn om erin te hebben. Is de xd3te al niet vaker in de J9 gezet? Kun je ergens spieken?
Als de motorruimte krap is, zou ik mij kunnen voorstellen dat koeling een issue wordt, qua motor of voor de bestuurder/passagier?
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor risky » 21 aug 2019, 18:14

EJH405 schreef:Stoer ombouw project! De turbo lijkt me erg fijn om erin te hebben. Is de xd3te al niet vaker in de J9 gezet? Kun je ergens spieken?
Als de motorruimte krap is, zou ik mij kunnen voorstellen dat koeling een issue wordt, qua motor of voor de bestuurder/passagier?

Voor zover dat ik weet rijd er geen j7/j9 turbo intercooler rond dus ik zal het zelf uitmoeten zoeken...

Dit blok kwam wel uit een J9 maar was zo een badkuip uitvoering
Maar de gedachte alleen al om met 110 pk te rijden is al genieten :D

Vandaag weer de motor eruit gehaald :(

De aansluitingen van het koppelingshuis kwamen niet overheen. Bovenste bak bout paste niet en de nieuwe startmotor kwam niet lekker uit. Er zat gelukkig een ander koppelingshuis bij. Die ik natuurlijk gelijk had moeten gebruiken. Maar goed we blijven zo lekker bezig....

Maar de motor zit weer en de bovenste bakbout ook en de startmotor past nu :mrgreen:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor hendrika » 22 aug 2019, 00:23

motor eruit... moor erin.. motor eruit..... motor erin.... 8)
schept wel meteen een band met je bussie :mrgreen:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor risky » 22 aug 2019, 21:35

En dat met die verrekte startmotor pffd haha

Nou daar heb ik ook een trucje op gewoon de motor aan de voorkant laten zakken.

Stand van zaken:
Voor de zekerheid een andere kop gemonteerd met nieuwe koppakking en kopbouten.
Drijfstanglagers vervangen.
Zuigerveren vernieuwd.
Kleppen overnieuw ingeslepen en afgesteld
Spanner distrubutie ketting vernieuwd.
Keringen vervangen voor en achter.
Verstuivers gereviseerd (nieuwe norsels)
Diesel pomp gereviseerd.
Koppeling met druklager vernieuwd.
Alle koelslangen vernieuwd.
Nieuwe radiateur.
Electrische koelfan gemonteerd.
Nieuwe startmotor gemonteerd
Nieuwe dynamo gemonteerd 1tje die ook stationair 14.7 volt laad
Nieuwe v. snaren.
Toerenteller diesel gekocht (moet nog ingebouwd)

Dat schept wel een vertrouwens band :wink:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor ZevendeHemel » 23 aug 2019, 22:37

Nounou, dat zijn wel productieve daagjes!!
Respect hoor.
ZevendeHemel
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 aug 2018, 07:30

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor EJH405 » 26 aug 2019, 18:04

Kunt u nog puzzelen, puzzel dan mee! Respect voor het noeste werk. Hopelijk worden verwachtingen waar gemaakt!
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor pick~up » 26 aug 2019, 20:17

Dat gaat helemaal goed komen met de J9 denk?
Nu las ik dat je de visco niet ga gebruiken....ik zoek er nog 1.....
Laatst bijgewerkt door pick~up op 27 aug 2019, 20:17, in totaal 1 keer bewerkt.
pick~up
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 20 jun 2004, 20:52

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor BartjeJ7 » 26 aug 2019, 20:38

Een beste lijst aan onderdelen!
Welk type koelfan heb je gebruikt? Ik wil ook graag een elektrische maar heb geen idee van welk merk en maat goed zou passen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor risky » 26 aug 2019, 21:01

pick~up schreef:Dat gaat helemaal goed komen met de J9 denk?
Nu las ik dat je de fisco niet ga gebruiken....ik zoek er nog 1.....


Kom maar halen Leon hij ligt in de bus in de bekende garage.
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Weer aan de gang met de J9

Berichtdoor risky » 26 aug 2019, 21:14

BartjeJ7 schreef:Een beste lijst aan onderdelen!
Welk type koelfan heb je gebruikt? Ik wil ook graag een elektrische maar heb geen idee van welk merk en maat goed zou passen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk


Ik had een nieuwe universele alweer een paar jaar geleden gekocht. Want ik had een zeer plat exemplaar nodig. Er zit weinig ruimte bij een diesel tussen de radiateur en de waterpomp. Maar dan moet je eerst je dynamo moderniseren en met relais werken want de fan trekt behoorlijk wat ampère.
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten