mkatgert's tweede J7

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor robby » 17 jun 2021, 21:52

Ik zie trouwens dat je 215 banden op je gespoten velgen hebt zitten, ik neem aan alleen voor de achterwielen? Voorzijde 195 of 205 ivm de wieluitslag?

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 18 jun 2021, 09:43

Nee, ze zijn allemaal 215. Nog een erfenis van de vorige Franse eigenaar. De staat van de banden is prima, dus ik moet gewoon een beetje uitkijken bij straatje keren, want anders lopen ze inderdaad aan. Als ze op zijn gaat er vóór in ieder geval wat smallers op.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor robby » 21 jun 2021, 14:29

Aha okay. Zonde om inderdaad er nu dan al af te gooien, helemaal als je er nog redelijk goed mee kan draaien :D

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 21 jun 2021, 17:34

Vandaag heb ik de motorkap geïsoleerd met Merfocell GW. Ik heb er nog niet mee gereden maar de spectrumverdeling van het geluid wat met draaiende motor en dichte deuren in de cabine te horen is, is duidelijk veranderd. De frequenties die bij hoge toerentallen vrij storend worden, zijn een heel stuk gedempt. Vooralsnog lijkt het dus het geld waard :-) Aan de buitenkant van de motorkap had ik al een tijdje geleden Vibraflex geplakt.

Daarnaast ben ik ook begonnen met het petje. De hele rand kaal gehaald; de bakboord-helft had wat vliegroest maar was verder in erg goede staat. Die heb ik dus meteen maar weer bedekt met een laagje zinkspray, primer en lak.

Afbeelding

De stuurboordkant heeft wat meer aandacht nodig, maar dat is voor binnenkort.
Afbeelding
Afbeelding
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor BartjeJ7 » 23 jun 2021, 23:26

Ziet er mooi uit, hoor. Leuk ook een YD-76 ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 29 jul 2021, 16:34

Een maandje geleden eindigde ik met een mooie cliffhanger: het petje stuurboord was aan verbetering toe.
Vakantie zorgde voor wat broodnodige vertraging, maar afgelopen week heb ik weer wat tijd gehad.

Afbeelding
Rotte stukken wegslijpen

Afbeelding
Nieuwe stukken er in. Nog niet zo eenvoudig, want het is dubbelgekromd plaatwerk en het gootje is priegelwerk om in de correcte vorm te krijgen.

Hierna heb ik er nog plamuur opgezet. Die is morgen droog en dan kan ik schuren, in de primer en dan een laagje lak er over.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 01 aug 2021, 18:07

Een laag plamuur en spuitplamuur later:
Afbeelding

De spuitplamuur is nog niet helemaal droog, vandaar dat het wat vlekkerig is. Grappig genoeg heeft de spuitplamuur dezelfde kleur als de lak :-D

Nog één keer schuren met P600 en dan mag de primer er op.

Het wint misschien niet de schoonheidsprijs als je van dichtbij kijkt, maar het is al een stuk netter dan het was.

Afbeelding

Nu nog op zoek naar een rechter buitenspiegel.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor Michael » 02 aug 2021, 09:22

heb nog bak vol met spiegels ook van de J7
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 03 aug 2021, 21:16

Top, goed te weten. Ook van het type wat ik heb?

Afbeelding
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 03 aug 2021, 21:17

Zojuist overigens ook weer een stukkie gereden om de roestauratie feestelijk af te sluiten.

Afbeelding
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 21 nov 2021, 19:37

He jammer, het blok mag er weer even uit gehengeld worden. De koppelingsplaat is nieuw, maar de bijbehorende drukgroep paste niet dus heb ik oude hergebruikt. De koppelingsplaat begon wat te slippen en hapt nu enorm tijdens het op laten komen van de koppeling. Achteruit schakelen met draaiende motor gaat ook niet zonder enorm gekraak. Ik vrees dat de drukgroep nu toch een beetje stuk is en de koppeling niet meer helemaal vrij laat komen, maar het gestuiter duidt dan weer meer op een lichte olielekkage of een koppeling die niet helemaal aangrijpt. Raar, want van de motor zijn de keerringen vervangen en de bak was helemaal droog (aan de buitenkant).
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 08 mei 2022, 20:19

Het heeft even geduurd voor ik weer zin en tijd had om aan de slag te gaan, maar vandaag ben ik maar weer eens begonnen met de ontmanteling.

Afbeelding
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 15 mei 2022, 19:55

Vanmorgen de motortakel van MiGS opgehaald en eens de armen uit het t-shirt gestoken.

De motor is er uit.

Afbeelding

De drukgroep is nog heel.

Afbeelding

Maaar… de onderste twee bouten waarmee de motor aan de bak vastzit zaten los. :roll:
Er zat een millimeter licht tussen blok en bak aan de onderkant; aan de bovenkant was het flush. Dat betekent dus dat motor en bak niet in één lijn stonden. Hoe dat kan, geen idee, want ik had ze vastgezet met een meter pijp.

Wat me ook op valt is de hoeveelheid olie in de bellhouse van de koppeling. De drukgroep lijkt helemaal droog te zijn, maar er ligt een mooi plasje olie onderin, en ook het druklager is nat. :shock: Ik kan de geur niet thuisbrengen, het heeft een hint van bakolie, maar is zeker niet zo penetrant. Ik heb de pakking van de deksel achter het druklager niet vervangen, maar dat moet ik misschien toch nog even doen. Alsof de olie de bouten van de motor-bak verbinding heeft helpen loslopen.

Afbeelding

Daarnaast blijk ik rond de startmotor een boutje kwijt te zijn en één van de startmotorbouten sneuvelde bij het losdraaien.

Ik ben nog in dubio of ik alsnog een goede drukgroep op de kop ga tikken, maar het lijkt me verder afdoende om de pakking van de bak te vervangen, alles schoon te maken, kijken of de koppeling de misaliniering heeft overleefd en alles weer terug te schroeven.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 12 jun 2022, 19:18

Goed, ik liep hier nog wat achter met statusupdates.

Ik heb de keerring en de pakking van de afdekplaat van de bak gevonden.

De keerring was gelukkig te vervangen zonder de bak te splitsen; hij zit in de afdekplaat geperst.

Afbeelding

Vervangen was geen overbodige luxe!

Afbeelding

Gelukkig was de NOS keerring die ik had besteld de juist maat.
Afbeelding

Ook de pakking van het deksel was nogal uitgehard en is vervangen door een nieuwe. Je ziet de oude hier nog zitten; die is goed op weg om te gaan lekken aan de onderkant.

Afbeelding

De nieuwe drukgroep lijkt wel te gaan passen. Hier een plaatje van de nieuwe Valeo drukgroep op de oude nieuwe Sasic drukgroep. Je ziet de vingers van de Sasic uitsteken...
Afbeelding

Afbeelding

Nu werd het tijd om le mariage tussen motor en bus te voltrekken.

Afbeelding

Alles ging voorspoedig en na een uur of twee hing de motor er in en was ik al een eind op streek met inbouwen en aansluiten van diverse zaken.

En toen kwam ik nog wat borgringetjes tegen van de boutjes van de drukgroep. :roll: :oops:

Dus. Alles weer los, motor er weer uit, ringetjes monteren, motor er weer in.

Alles zit er nu in en de eerste meters zijn weer gemaakt.

Afbeelding

De koppeling voelt prima, de bus trekt als een malle en rookt minder omdat ik de pomp nog een heel klein beetje vroeger heb gezet, en overall is het rijplezier nu erg hoog.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor robby » 14 jun 2022, 11:45

Mooie update, dank voor de delen :-)
Veel rijplezier weer!

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 10 mei 2023, 09:58

Ik heb hier al een tijdje niet meer geupdate zie ik!

Na de laatste keer motor verwijderen zijn we vrij veel op pad geweest. Naar Zwitserland, over de Vogezen terug.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna zijn we verhuisd, en moest ik op zoek naar nieuwe stallingsruimte. Die had ik vrij snel gevonden, met als nadeel dat het nogal laag was en dus het dakrek verwijderd moest worden.

Afbeelding

Dit voorjaar ook nog naar de Harz geweest, waarbij de accu niet meer goed bijlaadde.
Afbeelding

Na wat onderzoek bleek de dynamo de schuldige; via Michel een mooie tweedehands op de kop weten te tikken.

Als laatste heeft de bus afgelopen maandag zijn laatste APK gehad, die hij zonder opmerkingen doorstaan heeft!
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor jacqabe » 12 mei 2023, 14:11

Heerlijk met zo’n oud beestje lekker rondtrekken [THUMBS UP SIGN]
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Vorige

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten