mkatgert's tweede J7

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 31 jan 2021, 14:24

Nadat ik in 2014 onze vorige J7 in de verkoop had gezet (voor de reden, zie het verkooptopic) heeft het toch nog drie jaar geduurd voordat we weer een nieuw exemplaar op de kop getikt hadden.

Afbeelding

In november 2017 hebben we onze huidige bus gevonden nabij Troyes; de bus zelf had nog een kenteken uit de regio Bordeaux waar hij het meerendeel van z'n leven had doorgebracht. De eigenaar had zelf een klein keukentje en een lattenbodem ingebouwd, die bij verkoop achtergebleven zijn.

Het is een dieseltje, een XDP4.90 van 2112cc.

Na een winterse toch naar Nederland, met een niet-werkende koudstartverstelling, zijn we in het voorjaar van 2018 begonnen met het intimmeren tot volwaardig campertje, met 2 persoonsbed van 2 meter lang, een vast keukentje en redelijk wat opbergruimte.

Afbeelding

Hier staat hij gebroederlijk naast mijn (voormalige) 504 in de schuur:

Afbeelding

Onze huwelijksreis hebben we doorgebracht in ons campertje, en hierna ook vele fijne weekjes en weekendjes weg.

Afbeelding

Afgelopen zomer begon de motor wat roet in het eten te gooien: hoog KVS verbruik, mayonaise onder de kleppendeksel en KVS in de carter.

Dus:
Afbeelding
Afbeelding

Wat is het plan:
- rustig aan de huidige motor reviseren. Mocht ik tegen een alternatief aanlopen (een XD3P met vijfbak, bijvoorbeeld) dan denk ik dat toch daar naar neig, maar in de tussentijd ga ik kijken of de vermeende waterslag in cilinder 2 (of 3, ik vergeet altijd de telrichting) ook invloed heeft gehad op krukaslagers en dergelijke. Daarnaast kijken of de kop recht is, de wervelkamers nog even mee kunnen en dergelijke.
- wat kleine lasklusjes, voornamelijk het petje en de dorpel onder de zijschuifdeur van het laadruim.
Laatst bijgewerkt door mkatgert op 01 feb 2021, 11:13, in totaal 1 keer bewerkt.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor hendrika » 01 feb 2021, 01:33

Ha welkom terug (drie jaar geleden dan) :mrgreen:

Leuk bussie met lekker veel ramen. Succes met motor klussen!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor Michael » 01 feb 2021, 10:05

ik heb nog wat donor blokken liggen, voor heeeeel weinig mag je ze ophalen.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 03 feb 2021, 08:45

Goed te weten! Zodra ik meer zicht heb op de staat van de motor weet ik welke onderdelen ik nodig heb. Dan hoor je waarschijnlijk nog wel wat van me!
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 06 maart 2021, 19:16

Vandaag eindelijk de tijd gehad om eens het blok in te duiken.

Wat heb ik gedaan:
- Begonnen met het schoonmaken van het onderblok, inclusief pasvlak van de koppakking (daar zat heel veel roest op...)
Afbeelding
- Oliepomp + zeef schoongemaakt, die zat onder de mayonaise
- Alle boutgaten van de kopbouten opgetapt
- Een algemene check van de staat van de motor

Drie zuigers en cilinders zien er prima uit, geen enkele stootrand, geen slijtage.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Één zuiger heeft wat oppervlakkige schade.
Afbeelding
In de kop zitten bij deze cilinder ook wat kleine butsjes.
De motorreviseur zei dat dat waarschijnlijk waterslag is geweest. Ik heb dus even naar de staat van de bigendlagers gekeken.
Afbeelding
Afbeelding
De lagers zien er wat vreemd wit uitgeslagen uit, maar ik zie verder geen slijtage. Ook de staat van de krukas is erg goed. Dat ziet er dus allemaal goed uit!

Ik heb ook de krukaskeerring aan de achterkant (die gevlochten dingen) gecheckt, die zijn volledig vergaan. Dat zal ook wel de reden geweest zijn van de olielekkage die ik daar heb. Daar moet ik dus ook maar een nieuw setje van bestellen.

Meteen wat vraagjes:
- Wat denken jullie van de schade aan de zuiger? Kan dat nog wel even mee?
- Is de achterste krukaskeerring te vervangen zonder de krukas volledig te verwijderen? Ik kan me voorstellen dat als ik alleen de krukaslagers losleg ik de krukas op kan tillen en het andere deel van de keerring van vervangen. Dat scheelt hopelijk weer lossen en opnieuw afstellen van de distributieketting en dieselpomp enzo...
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor Michael » 07 maart 2021, 11:57

de zuigers zien er prima uit, hoe is je slot speling ?
trek je de bussen er niet uit ?
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 07 maart 2021, 12:43

Dank voor je antwoord. Ik heb de slotspeling nog niet gemeten. Mijn eerste insteek was dat als alles er zo goed uitziet en de motor eigenlijk probleemloos liep en startte, daar niet zoveel mis mee kon zijn, en dat het verwijderen van de zuigerveren om slotspeling op te meten weer een risico van gebroken zuigerveren met zich mee brengt.

Ik ben nog een beetje in dubio of ik de bussen ga verwijderen en de keerringen vervang. Heb van meerdere bronnen inmiddels gehoord dat het a) lastig wordt om de bussen zonder pers te verwijderen, en een pers heb ik niet, en b) de kans dat die vergaan zijn eigenlijk heel klein is, en c) ik heb gewoon erg veel zin om weer op pad te gaan :D . Maar ik sta open voor alle ervaringen op dit vlak, en dat laatste punt is misschien een verkeerde raadgever :mrgreen: ...
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor Michael » 07 maart 2021, 16:00

je hebt lekkage van de waterzijde naar de olie,
dat kan de koppakking zijn of de afdichting onder de bussen.
Afpersen zonder carter is een optie.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor Itsavik » 09 maart 2021, 23:33

Kocht een J7 waar ze tweemaal de koppakking vervangen hadden en de derde keer ging hij eruit. Bussen eruit en alu pakking onder de de bussen laten zetten (origineel papier).
Avatar gebruiker
Itsavik
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 11 aug 2020, 15:51

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 10 maart 2021, 14:14

De "pakkingen" onder de cilinderbussen van een Indenor zijn eigenlijk rubberen keerringen, dat is een andere constructie dan bij de benzinemotoren. Die gaan wel eens lek, maar niet zo frequent als met de benzinemotoren.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 11 maart 2021, 19:24

Vandaag weer even een momentje aan de motor besteed. Eerst maar eens een zuiger er uitgetrokken.
Afbeelding
Wat koolaanslag, maar verder ziet het er erg netjes uit.

De drijfstanglagers van deze zuiger zien er iets minder florissant uit heb ik het idee.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nog gepoogd de cilinderbus er uit te tikken, zoals Olyslager zo vrolijk zegt, maar daar zat inderdaad geen beweging in.

Ook maar eens de distributiekap er af getrokken.
Afbeelding

Verder heb ik me kwaad gemaakt op de pakking van de waterpomp, die nogal vastgekoekt zat.
Stapje voor stapje gaan we vooruit.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 12 maart 2021, 19:14

Vandaag de motor zover uit elkaar gehaald dat alleen nog de cilinderbussen er uit kunnen. Krukas ziet er mooi uit.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De krukaslagers iets minder...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kan een kenner mij vertellen of het verstandig is om deze lagers te vervangen?
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor Michael » 12 maart 2021, 19:38

Lagers zijn relatief erg goedkoop, gewoon nieuwe erin.
Dit lijkt op cavitatie. Welke olie gebruikte je ?
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 12 maart 2021, 19:47

Dank je wel. Ik gebruik 15w40, weet even niet uit m'n hoofd of ie semi-syntheet of mineraal is. Het kan best zijn dat de KVS (die overal tussen zit) hier ook schade heeft veroorzaakt, ik vrees dat er iets te lang is doorgereden met de lekkage.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 16 maart 2021, 21:24

Ik heb vanmiddag een uurtje besteed aan het volledig ontmantelen en schoonmaken van de kop, en daarbij viel het me op dat in twee van de vier injectorgaten een ringetje zat. Zo-eentje: https://www.serie04.com/fr/injection-di ... xxxxx.html

Weet iemand waarom dat maar bij twee van de vier injectoren gemonteerd zat? Alle vier de injectoren hadden natuurlijk gewoon een brandplaatje in het gat zitten. Of zijn die gegolfde plaatjes juist de brandplaatjes?
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 18 maart 2021, 10:24

Ok, ik heb wat verder gezocht, en ik begin mijn verwarring een beetje te snappen. Ik ken namelijk eigenlijk alleen maar diesels die alleen een enkel brandplaatje hebben. Als ik bv. in het onderdelenboek van de J7 kijk zie ik ook alleen maar de koperen onderlegring in de tekeningen.
Afbeelding
En toen ik nieuwe brandplaatjes haalde bij de automaterialenhandel kreeg ik deze koperen platte ringen mee.

In de Olyslager staan wel twee ringetjes:
Afbeelding
En in het onderdelenboek op de site van de PCN staan ook beide ringetjes.

Kennelijk kan het dus allebei ofzo, maar dan snap ik nog niet waarom ze beiden gemixed hebben bij deze motor.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 21 maart 2021, 13:53

Ik heb de slotspeling gemeten van de zuigerveren van de eerste twee cilinders. Van cilinder 1 zat de bovenste zuigerveer op 0.65, en van cilinder 2 zelfs op 0.75 mm. Olyslager zegt 0.38 - 0.63, dus dat was voldoende informatie om ook maar een nieuw setje zuigerveren mee te bestellen.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 22 maart 2021, 18:39

Vandaag nog even geprobeerd de cilinderbussen los te krijgen, met onderstaand geknutselde systeem.
Afbeelding
Aan de onderkant van de cilinderbus zit een houten blok van 95x95 mm met een gat in het midden waar het draadeind doorheen loopt.
Ik had geen mooie M12 moeren, dus ik ben met deze vleugelmoer doorgegaan tot één van de vleugels afbrak. :shock:
Ik heb het idee dat het concept moet werken, dus ga ik nog op zoek naar een mooie M12 moer zodat ik iets makkelijker kracht kan zetten.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 23 maart 2021, 19:34

Iteratie twee van de cilinderbustrekker deed z'n werk goed:
Afbeelding
Kan ik lekker nog wat troep schoonmaken:
Afbeelding
Het viel me op dat cilinderbus 1 een heel klein scheurtje aan de onderkant heeft. Kan dit kwaad? Het zit ver buiten de slag van de zuiger, maar het kan natuurlijk onder temperatuurwisselingen erger worden over tijd.
Afbeelding
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 13 apr 2021, 16:33

Vandaag ben ik, met wat vertraging, langs de motorenreviseur geweest. De krukas is gelept en goedbevonden (zelfs uitzonderlijk goed voor de leeftijd) dus ik hoef niet naar ondermaat lagers.

Afbeelding

De cilinderbussen zijn geborsteldhoond, maar zijn toch wel erg slecht. Alle 4 hebben ze een ingevreten plek, alsof de motor lang heeft stilgestaan op een bepaalde stand met KVS in de cilinders.

Afbeelding

Ik heb zojuist toch nog ergens een batch cilinderbussen op de kop kunnen tikken, dus die worden vervangen. De zuigers zijn nog prima op maat en kunnen dus in de nieuwe bussen.

De cilinderkop gaat afgeperst worden en er worden nieuwe wervelkamers in gemonteerd want die waren allemaal gescheurd.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 15 apr 2021, 17:48

Ik heb vandaag geprobeerd de halve keerringen in de achterste lagerkap te vervangen. Ik had nieuwe besteld bij Serie04, maar ik zie niet hoe dit ooit kan gaan passen. De strengen zijn ongeveer anderhalf keer zo dik als de gleuf in de kap, en ze laten zich op geen enkele manier comprimeren. Het gaat om deze: https://www.serie04.com/fr/404-bas-mote ... resse.html

Iemand hier ervaring mee? Heb ik gewoon andere nodig?
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor Michael » 15 apr 2021, 23:54

met spek gereedschap, kom maar halen.
of .... scheermesjes
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 16 apr 2021, 16:54

Michael, dank voor je antwoord en aanbod. Aangezien Eefde voor mij niet om de hoek is ga ik even kijken of ik het speciaalgereedschap wat dichter bij huis kan vinden, anders hoor je nog van me! :-)
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor Michael » 17 apr 2021, 12:56

kan maandag wel eea aan iemand meegeven denk ik, zal even overleggen.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor Ivovanduijn » 18 apr 2021, 07:03

Goeie klus ! en fijn met veel foto s ! Maar de belangrijkste vraag wat voor kleur ga je het blok verven, oranje ,eco groen ? Vind het zelf altijd een feestje om de motor te pimpen als hij helemaal zo uit elkaar is. Elk restje verf wat je in de werkplaats hebt is goed genoeg.
Ivovanduijn
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron