mkatgert's tweede J7

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor Michael » 18 apr 2021, 09:31

kan evt mee naar Vlaardingen.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 20 apr 2021, 13:40

Michael schreef:kan evt mee naar Vlaardingen.


Dag Michael, dat zou heel erg fijn zijn. Ik zie je bericht nu pas en zie alleen dat je het eerder over maandag had, weet dus niet of het aanbod nog staat? Anders heb ik pech.

Ivovanduijn schreef:Maar de belangrijkste vraag wat voor kleur ga je het blok verven, oranje ,eco groen ? Vind het zelf altijd een feestje om de motor te pimpen als hij helemaal zo uit elkaar is. Elk restje verf wat je in de werkplaats hebt is goed genoeg.


Haha, als ik een geverfd blok zie krijg ik altijd het idee dat er meer tijd is gestopt in schone schijn dan in een goedlopend blok :D Ik houd hem lekker mottig-grijs. Natuurlijk heb ik wel alle aangekoekte olieresten er afgehaald.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor Michael » 20 apr 2021, 14:30

Deze week lukt nog wel een keer denk ik.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor Michael » 21 apr 2021, 11:50

maandag avond rijdt er iemand naar Vlaardingen met het gereedschap.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 21 apr 2021, 12:54

Heel fijn! Ik neem wel even via PM contact met je op.

Verder zijn gisteren de nieuwe bussen binnengekomen.

Afbeelding

Bussen uitklokken op pasvlak (let niet op de positie van de magneethouder, die stond alleen zo voor de foto)

Afbeelding

Alle bussen steken nu tussen de 0.05 en 0.07 millimeter uit boven het pasvlak.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 01 mei 2021, 21:17

De cilinderkop is gereviseerd. Gevlakt, afgeperst, nieuwe klepzittingen, nieuwe wervelkamers en één nieuwe klepgeleider.

Afbeelding

Vandaag aan de slag gegaan met het opbouwen, met het speciaalgereedschap wat ik van Michael heb kunnen lenen. Ik ben er alleen nog niet uit...

Ik had dus krukaskeerringen van Serie04, maar die gingen op geen enkele wijze in de gleuf in het blok en in de lagerkap. Vanmorgen heb ik bij Drinkwaard nog een setje kunnen vinden die het juiste type zouden moeten zijn.

Afbeelding

Met het speciaalgereedschap in de gleuf geplaatst.

Afbeelding

Uiteindelijk zat het zo.

Afbeelding
Afbeelding

Speciaal gereedschap om de rubberen afdichting van de lagerkap spanningsvrij er in te krijgen (werkt perfect!)

Afbeelding

Maar dan: alle lagerkappen vastgedraaid, achterste lagerkap wil niet helemaal vast (er zit nog een gat tussen het blok en de lagerkap). De krukas is ook met geen mogelijkheid rond te draaien. Als ik de achterste lagerkap losdraai gaat alles weer soepel. Dat doet mij vermoeden dat de krukaskeerring toch nog te ver uitsteekt.
Ik heb de rest van de middag besteed aan het afschaven en bijsnijden van de keerringen, zonder resultaat. Ook omdat het materiaal van de keerringen dat niet toestaat. Het steekt nu zo ver uit:

Afbeelding

Heb ik nou gewoon pech met slecht passende onderdelen, of doe ik iets verkeerd?
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor johnssons » 02 mei 2021, 12:33

... in de montage volgorde eerst alle lagerkappen monteren, de lagerkap bij het vliegwiel zonder de afdichtpezen ... dan check krukas vrij draait en de axiale speling is volgens de fabrieksgegevens ... de laatste stap is de laatste lagerkap weer los en nu monteren met de pezen, beetje olie helpt bij monteren, let op dat de pezen niet uitrekken .... alles op moment enz ... check of alles nog draait enz .. tenslotte kunnen de pezen worden afgesneden op 0,5 mm boven het blok ... je kunt een voeler 0,5 gebruiken als reverentie ...

Het probleem bij het te veel uitrekken van de pezen is dat na een jaar het rubber van de kopjes (platte uiteinden) af kan scheuren, met als gevolg olielekkage bij het vliegwiel ..

Succes John
Laatst bijgewerkt door johnssons op 02 mei 2021, 13:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 02 mei 2021, 12:54

Dank voor je antwoord. Die rubber pezen zijn het probleem niet, dat lukt heel mooi met het speciaalgereedschap. Het probleem is juist die gevlochten halve keerringen, het lijkt ook alsof niemand daar eerder problemen mee heeft gehad maar ik krijg ze er, ook met speciaal gereedschap, niet ver genoeg in. De krukas draait dus helemaal niet vrij (zit zelfs helemaal vast) omdat die gevlochten keerringen te veel uitsteken. En omdat ik er nergens iets over vind dat dat een probleem zou kunnen zijn begin ik me af te vragen of ik daar dan iets verkeerds doe of dat ik niet de goede onderdelen heb meegekregen.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor johnssons » 02 mei 2021, 13:39

... maar krijg je de lagerkap er goed op zonder de pezen en de lagerschaal in de kap .... en de krukas draait licht zonder de laatste lagerkap ...

..en de halve ringen voor de axiale speling zitten goed ...


John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 02 mei 2021, 15:58

johnssons schreef:... maar krijg je de lagerkap er goed op zonder de pezen en de lagerschaal in de kap ....

Nee, dat lukt niet, dan klemt ie dus vast op de krukaskeerring.

johnssons schreef:en de krukas draait licht zonder de laatste lagerkap ...

Ja, dan draait ie probleemloos.

johnssons schreef:..en de halve ringen voor de axiale speling zitten goed ...


John

Ja, die zitten zoals ze horen.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor Mb trac » 02 mei 2021, 20:53

Mooi project,

Zoals ik het zie steekt de zgn. "Burgmannring" te ver uit zijn zitting en puilt er ook aan beide kanten overheen.
Dit is niet de bedoeling,hij moet net even boven de sponning uitkomen.
De uiteinden horen tussen de 0,5/0,8 boven de schaal uit te steken door ze met een scherp mes af te snijden.
Bij Mercedes gebeurt dit m.b.v. een snijmal,een stukje blik van 0,5 mm met daarin uitgevijld de vorm van de burgmannring.
En flink olieën tijdens de montage natuurlijk.
Deze manier van afdichting is een stokpaardje van MB ,zoek maar op OM621,615,616,617 etc.

Succes ermee
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 04 mei 2021, 18:10

Het lag dus aan de onderdelen; setje nummer 3 (opgehaald bij Karel Verhoeven) pastte zonder enig probleem! Er is dus kennelijk wat slecht passende namaak in de omloop.

De krukas zit er in en het rolmoment (zonder zuigers nog, dat wel) zit nog ruim onder de 20 Nm.

Afbeelding
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 05 mei 2021, 09:51

Ik heb ter controle nog even alles weer uit elkaar getrokken en daarbij viel het me op dat het rondtornen van de krukas met de slecht passend krukaskeerring ook het achterste (nieuwe) krukaslager een beetje beschadigd heeft. :cry:

Afbeelding

De ronde beschadigingen steken ook allemaal een beetje uit boven het lagervlak. Wat zegt het panel? Gewoon doorgaan of toch nog een nieuwe setje op de kop tikken?
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor johnssons » 05 mei 2021, 12:12

.... wat kan je doen .... lagerschaal checken of er geen vreemd metaal ingedrukt is dat gaat inloopgroeven geven op de krukas ... vervolgens de verhogingen gelijk schuren (alleen de verhoging, soort leppen) met de rest van de schaal ..
Op zich geeft dat verder geen problemen ... en verder een kuiltje is minder erg dan een bultje ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 12 mei 2021, 19:03

Ik had geen zin om te moeten rijden met in m'n achterhoofd het idee dat één hoofdlager al met achterstand begonnen is, dus ik heb een nieuw setje besteld. Daarna ging het snel.

Nieuw druklager (straks ook een nieuwe koppeling, als toch alles open ligt)
Afbeelding

Nokkenas, tussentandwiel en brandstofpomp gemonteerd
Afbeelding

Nieuwe zuigerveren
Afbeelding

Zuigers gemonteerd
Afbeelding

Kastje dicht
Afbeelding

Kop er op, stoterstangen en tuimelaaras op de plek
Afbeelding

En vandaag, na een stief dagje doorwerken, staat ie klaar om uit de motorbok te gaan. Dan moet nog het vliegwiel er op en de koppeling, en dan kan het blok er weer in.
Afbeelding
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 15 mei 2021, 19:09

Hmmm, de youtubefunctionaliteit van het forum lijkt niet te werken. Hoe dan ook: https://www.youtube.com/watch?v=BRFCJuYwjZE

Ze draait!
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 15 mei 2021, 20:12

En dan wat meer verhaal en foto's:

Gisteren is MiGS langsgekomen om te helpen met het in de bus hengelen van de motor. De ruimte boven de motor via de 'vooringang' is beperkt, dus de motortakel moest creatief omgebouwd worden om zo dicht mogelijk op de motor te kunnen takelen.
Afbeelding
Afbeelding

Toen dat eenmaal gelukt was bleek de motor niet helemaal op de bak aan te willen sluiten.

Dan maar weer even de motor er uit. Wat bleek, de vingers van de nieuwe drukgroep waren te lang. De vingers vallen rond de mof van de versnellingsbak waar de priseas uit steekt. De diameter van die mof was net iets groter dan de binnendiameter van de vingers.... :?
Afbeelding

De keuze gemaakt om met nieuwe koppeling en oude drukgroep aan de gang te gaan. Toen paste het zonder problemen. MiGS kon alleen 's ochtends helpen dus ik ging 's middags verder met afbouwen.
Ik had nog niet de moeite gedaan om de afdekkapjes op de bak te schroeven die het gat tussen vliegwiel en bak afdekken. Op een onhandig moment viel er een moertje, wat precies tussen bak en vliegwiel kwam. Het was onmogelijk er tussen uit te halen dus toen heb ik in m'n eentje nog even de motor weer los moeten halen.

Afbeelding

Maar goed. Vandaag verder gegaan met afbouwen.

Afbeelding
Afbeelding

Koelsysteem, uitlaat, elektrisch systeem, startmotor, en eind van de middag kon ik aan de startknop trekken. Wel eerst even zonder diesel, om oliedruk op te bouwen, en op een gegeven moment ging netjes het oliedruklampje uit. Vervolgens dieselcircuit op druk zetten, een tijdje doorstarten, en toen kwam er leven in! En het loopt allemaal heel behoorlijk!

Nog wat puntjes op de I: uitlaat goed dicht krijgen, injectorleidingen goed dichtkrijgen, laatste lekkage in het koelsysteem tackelen en dan maar eens een stukje rijden!
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 21 mei 2021, 09:18

En dan is het tijd om de bus te gebruiken waar we haar voor omgebouwd hebben.

Afbeelding

De motor loopt prima! Ik heb rustig aan gedaan onderweg, omdat het natuurlijk een deelrevisie is geweest moeten alle nieuwe onderdelen weer een beetje aan elkaar wennen.

Ik heb nog één probleem: ik krijg de hogedrukleidingen van de diesel niet helemaal lekvrij. Drie van de vier zweten een beetje.

Afbeelding

Ze zweten zowel op de verbinding van leiding op die holle verbindingsbout die in de injector geschroefd is, als op de verbinding van injector op die bout. Strakker dan dit is het niet te krijgen zonder dat het kapot gaat. Ik heb het idee dat ik in het onderdelenboek een koperen pakkinkje zie zitten tussen de bout en de injector, maar die zat er van origine niet tussen. Nr 1994.03 in deze tekening.

Afbeelding

Weet iemand of die er tussen hoort en of dat (een deel) van mijn probleem op zal lossen?
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor johnssons » 21 mei 2021, 10:59

... daar hoort een ringetje tussen, zoals op de tekening ... maar dat was al duidelijk, ik dacht fiber maar met koper sluit het ook goed af .. bij serie04 zijn ze te koop maar vast ook bij Ko ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 21 mei 2021, 13:36

Dank je wel. Dan is er in het verleden goed gebeund aan deze bus, want geen enkele injector heeft daar een ringetje.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 30 mei 2021, 14:57

Ik bleef wat problemen hebben met zwetende dieselleidingen, en de motor rookte me ook te veel als het koud was. Ik ben dus alles even langsgelopen:

- gloeibougies doen het allemaal nog prima.
- verstuivers zijn getest: openingsdruk en verstuivingsbeeld nog prima (na bijna 45 jaar! :shock: )
- kleppen opnieuw gesteld

Daarna heb ik de verstuivers opnieuw gemonteerd, heel systematisch alles netjes op moment vastgezet met nieuwe brandplaatjes en afdichtringen, en nu is de motor lekvrij, en rookt ook een stuk minder bij koude start! En het roken is ook na een paar seconden al weer voorbij.

Inmiddels heb ik ook een nieuwe 2 jaar geldige APK op de bus. :mrgreen:
Dan kan ik nu aan de esthetische aspecten beginnen: lassen en opnieuw spuiten van het petje, alle velgen schuren en opnieuw zilver spuiten, en zo nog wat kleine dingetjes. Technisch kan ie in ieder geval weer even mee!
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 07 jun 2021, 18:18

Tijd voor wat esthetisch werk: de velgen!

Zo zagen ze er uit:
Afbeelding

Kaalborstelen met de staalborstel:
Afbeelding

Afplakken en in de primer:
Afbeelding

En dan velgenzilver er over:
Afbeelding

En dan weer op de bus monteren:
Afbeelding
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor mkatgert » 09 jun 2021, 20:26

Achtervelgen zijn ook gedaan, en daar knapt ie mooi van op! Ik heb ook de achterdeurtjes, die beiden een grote deuk hadden, er uit gehaald en recht gemaakt zodat alles weer sluit zoals het hoort. Dat ziet er nu zo uit:
Afbeelding
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor robby » 15 jun 2021, 11:55

Mooie update, frist weer lekker op!

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: mkatgert's tweede J7

Berichtdoor dimi_v » 15 jun 2021, 16:06

wat een leuke bus, wordt mooi!
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

VorigeVolgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron