Waar op letten bij proefrit/aanschaf J9?

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Waar op letten bij proefrit/aanschaf J9?

Berichtdoor Smarti » 24 apr 2021, 09:26

Goedemorgen liefhebbers!

Wij gaan maandag voor het eerst een proefrit maken in een Peugeot J9 2.0 liter benzine.

Wij zijn nieuw in deze wereld. Zijn er dingen waar wij specifiek op moeten letten?

Alvast bedankt en hopelijk kunnen wij onszelf later voorstellen met een J9 ;)

Groeten,
Martijn


Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Smarti
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 apr 2021, 23:02

Re: Waar op letten bij proefrit/aanschaf J9?

Berichtdoor mkatgert » 26 apr 2021, 19:14

Welkom! Misschien is dit berichtje een beetje mosterd na de maaltijd; ik ben benieuwd hoe jullie proefrit was!

Ik denk dat het belangrijkst is: roest. Dakrand, dorpels, wielkasten achter, onderkant schuifdeuren zijn beruchte plekken maar ik heb bussen gezien waar werkelijk óveral roest zat. Verder loont het om de remmen even goed te checken.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: Waar op letten bij proefrit/aanschaf J9?

Berichtdoor Smarti » 27 apr 2021, 20:08

De bus reed en remde prima, maar waar vooral mijn vrouw moeite mee had was het onwijs zware sturen, vooral wanneer de bus bijna stil staat. De remmen deden het beter dan verwacht, deze waren al gereviseerd en de nodige onderdelen waren vervangen.

We twijfelen nu enorm, we denken er aan om stuurbekrachtiging erin te laten bouwen.

Verder heeft de bus weinig gelopen, oude ambulance uit Frankrijk en op wat kleine roestplekjes na die bijgewerkt gaan worden is de bus in prima staat.

Heeft iemand daar ervaring mee? Hoeveel scheelt dat met sturen? Het is natuurlijk niet te vergelijken met een nieuwe auto...

Alvast bedankt!
Martijn

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Smarti
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 apr 2021, 23:02

Re: Waar op letten bij proefrit/aanschaf J9?

Berichtdoor johnssons » 27 apr 2021, 20:38

... een elektrische stuurbekrachtiging maakt echt een verschil, het sturen gaat gewoon heel soepel, als een moderne auto ... maar moet wel ingebouwd worden en is niet gratis ... wat mogelijk nu iets helpt is de bandenspanning verhogen ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Waar op letten bij proefrit/aanschaf J9?

Berichtdoor robby » 29 apr 2021, 12:29

We zijn allemaal al een tijdje "verwend" met stuurbekrachtiging in de moderne auto's. Zo erg, dat ik geregeld ook mensen vanuit stilstaande positie het stuur helemaal van links naar rechts zie sleuren. :roll:
Als je die gewoonte (ongemerkt) overneemt in een j7/j9 zonder stuurbekrachtiging, dan ben je natuurlijk aan de beurt :wink:

Zelf zorg ik er dus altijd wel voor dat ik rol met de wagen, ook al is het minimaal.
Desalniettemin blijft het natuurlijk wat meer werk in onze peugeots, maar alle beetjes helpen :D
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Waar op letten bij proefrit/aanschaf J9?

Berichtdoor Smarti » 29 apr 2021, 12:35

We zijn inderdaad erg verwend tegenwoordig. Maar zonder stuurbekrachtiging is het voor mijn vrouw niet te doen, vooral niet wanneer ze moet gaan inparkeren. Voor haar dus een must wanneer we overgaan tot aanschaf van de j9. We weten inmiddels wat het extra gaat kosten. Bedankt in ieder geval voor de reacties!

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Smarti
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 apr 2021, 23:02

Re: Waar op letten bij proefrit/aanschaf J9?

Berichtdoor Smarti » 13 mei 2021, 09:18

We hebben de bus gekocht!

Omdat we direct verliefd werden op de bus (oude brandweer/ambulance uit Frankrijk) en we er voor gekozen hebben om er stuurbekrachtiging in te laten zetten, hebben we de bus gekocht. Hij word nu verder technisch onder handen genomen door Reparaats en ingericht als campertje en als camper op kenteken gekeurd bij de RDW.

We moeten er nog even op wachten voor we kunnen toeren maar kijken er erg naar uit!

Groeten en wie weet komen jullie ons/de bus eens tegen.
MartijnAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Smarti
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 apr 2021, 23:02

Re: Waar op letten bij proefrit/aanschaf J9?

Berichtdoor mkatgert » 13 mei 2021, 20:35

Wat een superleuk ding. Jullie laten die bestikkering toch wel zitten? :D
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: Waar op letten bij proefrit/aanschaf J9?

Berichtdoor Smarti » 13 mei 2021, 21:29

Ja, die bestickering blijft verder, er zat eerst nog meer bestickering op maar die was te slecht om te laten zitten. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Smarti
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 apr 2021, 23:02


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron