Achterste krukaskeering lek

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Achterste krukaskeering lek

Berichtdoor bartvanz » 07 jul 2021, 20:56

Hoi

Heb het vermoeden dat er olie lekt langs de achterste krukaskeering van m’n 2,5l diesel.

Hoe vervang ik deze?

Kan niets in het werkplaatshandboek hierover vinden
bartvanz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 01 dec 2016, 23:43

Re: Achterste krukaskeering lek

Berichtdoor johnssons » 08 jul 2021, 07:37

... carterpan losnemen en achterste lagerkap losnemen, oude afdichtkoord eruit en nieuwe proberen in te drukken en de lagerkap weer monteren enz.. maar is wel een lastig klusje met een grote kans dat je de lagerkap er niet goed opkrijgt en dus nog erger gaat lekken ... voor het monteren van de lagerkap is speciaal gereedschap nodig ...

viewtopic.php?f=10&t=33563&start=25

Lastig klusje John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Achterste krukaskeering lek

Berichtdoor bartvanz » 08 jul 2021, 08:14

Dat het een lastige klus zou worden had ik verwacht.

Ik merk aan mijn koppeling dat deze gaat slippen en er ligt olie op de grond ter hoogte van koppeling. Maar vraag mij wel af of de olie op de koppeling wel uit de motor komt.

Koppeling is enkele jaren geleden vervangen en zo ook de keerring in de versnellingsbak.verwacht dat deze nog goed is.

Ik zie in het onderdelenboek dat er ook een kleine keerring zit in het vliegwiel. Deze sluit de as af die uit de bak komt.
Misschien is deze met bevestigen beschadigd en sluit deze niet meer goed af
bartvanz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 01 dec 2016, 23:43

Re: Achterste krukaskeering lek

Berichtdoor johnssons » 08 jul 2021, 09:24

.... zit niets anders op dan de motor uit te bouwen en de koppelinsplaat enz te vernieuwen enz .. en alle afdichtingen te checken ... mogelijk kun je aan de geur van olie bepalen of het uit de bak of uit de motor komt .. het kan zijn dat toendertijd de keerring in de bak niet goed geplaatst is ...
Een vette plaat geeft vooral problemen met schakelen, de plaat komt niet vrij maar blijft plakken ..

Veel werk John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Achterste krukaskeering lek

Berichtdoor Ivovanduijn » 12 jul 2021, 00:06

Zegt de kleur van de olie niets ? Motorolie van een diesel zal zwart zijn, bakolie niet. Olie uit de koppeling zal toch te zien zijn in het dalen van de remolie ??
Ivovanduijn
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten