carburateur

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

carburateur

Berichtdoor basfoole » 27 jan 2006, 23:28

Hallo,

Ik heb de carburateur even uit mijn J7 gehaald om deze een beurt te geven, maar ik heb nog geen werkplaatshandboek dus ik vroeg me af of iemand een scan kan maken van de carburateur. Ik heb nu alleen een plaatje van de carburateur in elkaar. Wel handig als ik zou weten wat exact wat is.. En zou dan misschien ook een scan mogelijk zijn van de afstelling ervan? Dan kan ik dat ook meteen goed doen. Ik weet niet precies hoe de types herkenbaar zijn dus ik zal maar even de informatie neertypen die ik heb. Het is een Solex en volgens het enige plaatje dat ik heb een '32 PBICA 10 met nullast inrichting' en als ik de aantekeningen goed lees die voor een 'motor XC 7P (8 CV)' Hopelijk zegt dit genoeg over welk type het is en anders hoor ik het graag..

Alvast heel erg bedankt!
Groeten Bas
basfoole
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 nov 2005, 22:44
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor marc » 28 jan 2006, 16:39

Als er iemand is die dat kan verzorgen, dan zou ik ook graag een kopietje ontvangen.
Er zitten een paar schroeven op waarvan ik niet weet waar ze voor zijn.
Ik hoop dat als ik het wel weet, dat ik mijn campertje wat zuiniger en lekkerder kan laten rijden.
Wat een verschil trouwens in kwaliteit van benzine!
Na mijn voorlaatste tankbeurt reed mijn busje voor geen meter, veel stotteren bij het wegrijden en slecht stationair.
Nu bij de laatste tank rijdt hij weer bijna lekker.
Lastig dat je bij veel pompen niet meer gewoon super (met of zonder loodvervanger) kan tanken, maar dat ze de benzine een eigen typenaam geven.

groet Marc
marc
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 21 maart 2004, 11:54
Woonplaats: dordrecht

carburateur

Berichtdoor BertOrbons » 28 jan 2006, 19:53

Ik heb een franstalig werkplaatshandboek, waaruit ik pagina's kan scannen. Geen idee hoe ik naar dit forum moet uploaden, maar ik kan ze wel naar een E-mail adres sturen.
Bert
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor basfoole » 28 jan 2006, 22:58

Dat zou geweldig zijn, mijn emailadres staat bij mijn berichten. Die van Marc niet dus die moet hij dan nog maar even aan je geven.

Alvast bedankt!
Groeten Bas
basfoole
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 nov 2005, 22:44
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor marc » 28 jan 2006, 23:17

heb inmiddels mijn email zichtbaar gemaakt.

ik ben vol verwachting,

groet Marc
marc
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 21 maart 2004, 11:54
Woonplaats: dordrecht

Berichtdoor IHD » 30 jan 2006, 01:56

Je mag mij ook wel een scan sturen!

Misschien dat ik dan wat aan die 1 op 4 kan doen........ :(
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor Emile » 30 jan 2006, 09:20

Ik ben ook wel meer als geïnteresseerd in een kopie naar mijn mail.
Alvast bedankt
Avatar gebruiker
Emile
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 28 sep 2005, 13:06
Woonplaats: Rotterdam

carburateur

Berichtdoor BertOrbons » 01 feb 2006, 20:56

iedereen die het vroeg, heeft gescande pagina's (in het frans) toegezonden gekregen.
Nadat ik de gedemonteerde carburateur van mijn J7 met een speciale carubrateurreiniger had behandeld, liep de motor merkbaar beter.
Sukses
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Re: carburateur

Berichtdoor IHD » 02 feb 2006, 00:56

BertOrbons schreef:iedereen die het vroeg, heeft gescande pagina's (in het frans) toegezonden gekregen.


Ik durf het bijna niet te zeggen; maarrrrr ik heb je mail per ongeluk ongeopend weggegooit (krijg de laatse tijd teveel spam door mij filtertje......). Zou je'm nog eens willen sturen?

bvd

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor rovado » 02 feb 2006, 19:32

Hoi,

Misschien een beetje laat, maar zou iemand mij ook die mail willen sturen, altijd handig.

Mijn e-mailadres is rogierdok@yahoo.com

Alvast bedankt.
Rogier
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor Jeetje » 02 feb 2006, 22:40

Kunnen we het niet gewoon hier plaatsen?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor rovado » 03 feb 2006, 18:01

Bert, ik heb per ongeluk de mail gewist, alvorens te openen, zou je het misschien nog een keer willen doorsturen?

Alvast bedankt,

Rogier
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor basfoole » 06 feb 2006, 23:25

Zo daar ben ik weer, ik heb laatst mn carburateur schoongemaakt en dat was zeker nodig. Alleen ik wou dat ik de mengluchtproeier niet gedemonteerd had. Bij het monteren bleek het buisje waar deze ingeschroefd zat niet bepaald sterk meer te zijn. Deze is dan ook afgebroken. Helaas dus het einde van de carburateur.. Is er iemand die nog een carburateur heeft want ik kan niet meer rijden :cry:
Ik heb nu dus een type Solex 32 PBICA. Ik weet niet in hoeverre deze ook uitwisselbaar is met andere types..?
Alvast bedankt! Ik hoop dat ik snel weer de weg opkan..[/img]
basfoole
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 nov 2005, 22:44
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Jeetje » 06 feb 2006, 23:41

Een goede carburateur is moeilijk te vinden. Ik heb er nog eentje liggen van onze vorige camper en voor zover ik weet is dat een hele goede (van een J9) die ik in Straatsburg van een auto van de gemeentewerken heb geschroefd.

Deze is te koop, maar ik wil er wel minimaal 75 euro voor hebben...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor basfoole » 07 feb 2006, 13:33

oeioei dat is niet goedkoop, maargoed is dat dan een zelfde type of een heel andere?
basfoole
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 nov 2005, 22:44
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Jeetje » 07 feb 2006, 15:46

Die ligt opgeslagen (tussen alle overige reserve-onderdelen die ik in de loop der jaren heb verzameld) dus ik moet 'm even ophalen.

Hij past in ieder geval probleemloos op een 1.600 cc-blok. Daar komt hij namelijk ook vanaf...

Type en model weet ik niet. Staat dat er ergens op? Er zit wel zo'n labeltje aan vast. Wat daarop staat kan ik wel even nazien!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor basfoole » 07 feb 2006, 16:59

Ik weet niet goed of dat kan, ik heb namelijk een 1.8 of 2 liter (moet ik nog steeds uitzoeken) maar als het hetzelfde type is, dan kan ik de venturi en sproeiers natuurlijk wel overzetten mochten deze verschillen..
Misschien staat het type ook op het label, maar die was bij mij afgebroken dus dat weet ik niet, maar het staat in ieder geval ook op de carburateur. Dit staat op het huis zelf, en wel aan de kant van de carburateur waar de gaskabel de gasklep bedient. Bij mij staat er F 32 op met daaronder PBICA. Ik ben benieuwd!
basfoole
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 nov 2005, 22:44
Woonplaats: Nijmegen

carburatueur

Berichtdoor BertOrbons » 07 feb 2006, 20:39

Waarom einde carburateur?
Steekt er een afgebroken eind in het huis?
Als het messsing is kun je het hardsolderen

Heb je al gevraagd bij Jonker in Hilversum?

Van Solex carburateurs kun je revisiesetjes kopen
Het onderdeel zit waarschijnlijk ook in andere types

Kortom: niet hopeloos
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor basfoole » 07 feb 2006, 21:22

Ik zou de carburateur zeker niet opgeven als het niet hoefde, maar het gaat om het buisje waar de mengbuis inzit en de sproeier ingeschroefd zit. Dit is dus het (giet)ijzeren onderdeel van het carburateurhuis zelf en is dus ook niet vervangbaar. Ik zou echt niet weten wat ik hier nog mee kan. Als dit nog wel te repareren is hoor ik dat graag. Is gietijzer ook te solderen misschien? Ik zou wel een foto'tje willen uploaden maar ik weet niet hoe dat gaat.. Als iemand dat kan vertellen zal ik die even plaatsen.
basfoole
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 nov 2005, 22:44
Woonplaats: Nijmegen

carburatuer

Berichtdoor BertOrbons » 08 feb 2006, 21:26

wat een pech!

Ik neem aan dat er iets is afgebroken?
Is het soms het staande buisje op de tekeing van de Sole 32 PBCA (met de aanduiding 12 tube de emulsion)
Als ik flink inzoom op de tekening lijkt het buisje gedeeld te zijn; wel zo logisch anders kun je het niet fabriceren. In dat geval moet je het resterende deel eruit kunnen halen (misschien helt verwarmen met een schildersföhn). Daarnabeide delen aan elkaar plakken met een (benzinebenstendige) lijm.

De carburateur is overigens van (giet)aluminium, geen gietijzer. En dat materiaal is vrij bros. Dus kijk uit met geweld.

In principe kun je een afgebroken stukje opvullen met vloeibaar metaal
Goed schoonmaken en ontvetten en zonodig opruwen. Daarna kun je er bijvoorbeeld draad intappen. Maar aan de binnenzijde van de ccarburateur kun je niet zomaar materiaal toevoegen zonder de stroming te verstoren.

Het klinkt allemaal niet zo eenvoudig, maar succes
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor basfoole » 08 feb 2006, 23:15

Ik heb een andere tekening maar daar gaat het inderdaad wel bijna om. De emulsie- of mengbuis is het messing onderdeel dat los in een gietaluminium buisje zit en aan de bovenkant wordt ingeklemd door de sproeier. Het gaat dan om het aluminum buisje dat kapot is, deze is dwars doormidden ongeveer een cm vanaf de bovenkant van het buisje. Deze buis is echt een vast onderdeel van de carburateur, het is in een geheel gegoten. Het is opzich een ruwe breuk en er mist geen materiaal. Ik kan de bovenkant van het buisje er dus weer perfect opplaatsen. Als hier een goede lijm voor bestaat kan ik het natuurlijk eerst proberen te lijmen. Zou dit wel sterk genoeg zijn? En heb je misschien een idee wat voor lijm hiervoor het beste is? Alvast bedankt!
basfoole
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 nov 2005, 22:44
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Jeetje » 08 feb 2006, 23:55

Dat hebben wij een keer gehad tijdens een vakantie! De motor draait dan wel goed en de auto rijdt dan ook. Alleen als je de koppeling intrapt (bijvoorbeeld als je richting een kruising rijdt) valt de motor uit. De auto start dan wel meteen weer...

Rijdt natuurlijk niet lekker!

Gelukkig waren we toen in Frankrijk op vakantie en toen hebben we gewoon een nieuwe/andere carburateur op de plaatselijke sloperij van een J7 geschroefd (is ongeveer 12 jaar geleden) en koud (zonder pakking ertussen) op de motor geschroefd. Zo zijn we toen nog 8 jaar probleemloos mee op vakantie geweest!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor edwin ss50 » 09 feb 2006, 01:06

ik heb ook nog wel een carburateur van een j7 liggen anders
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Berichtdoor basfoole » 10 feb 2006, 12:46

Ik heb het even opgelost door er een benzineslang overheen te schuiven, deze hield de twee delen dan aan elkaar. Werkte prima maar de slang werd toch een beetje week waardoor er benzine langs getrokken werd. Dus ik ga het nu eerst maar even proberen te lijmen en misschien een buisje uitboren zodat deze er strak omheen past, maar ik heb wel zo'n gevoel dat ik uiteindelijk wel een nieuwe moet inbouwen..
basfoole
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 nov 2005, 22:44
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor basfoole » 15 feb 2006, 21:37

Ik heb het buisje gelijmd met Bison 2componenten metaallijm. In eerste instantie leek het perfect te werken, maar na een kilometer of 20 begaf hij het alweer. Deze lijm was dus toch niet zo benzinebestendig als op de verpakking stond, of het kon gewoon niet tegen trillingen ofzo.. Was ik even blij dat ik nog een stukje slang bij me had om nog een noodreparatie uit te voeren..
basfoole
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 nov 2005, 22:44
Woonplaats: Nijmegen

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast