J7 op gas

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 23 feb 2006, 22:34

ik heb een gebruikte gasinstallatie van een 504 op de kop getikt.
De verdamper zit gemonteerd naast de kachel en de 70 liter tank ligt achterin met een vulpunt onder de bestaande benzinedop. In weekend maar eens verder werken aan de leidingen en de bedrading (als hetniet te koud is).
Als de motor goed loopt, moet de cylinderkop worden omgebouwd.
Kent iemand een goed adres in de buurt van Amersfoort?
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor Mark » 24 feb 2006, 00:20

Let wel op dat je een gebruikte installatie niet zonder kunt overbouwen. Volgens mij kan je problemen krijgen om 'm door de RDW goedgekeurd te krijgen. Kentekenbewijs moet immers overgezet worden naar LPG, want anders krijg je bijvoorbeeld problemen bij APK (soort brandstof klopt dan immers niet).
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Marcel » 24 feb 2006, 10:23

ter info:

Mij staat bij dat een LPG-installatie niet ouder mag zijn dan 10 jaar als hij wordt omgezet naar LPG.
Laatst bijgewerkt door Marcel op 24 feb 2006, 21:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Marcel
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 13 jun 2004, 09:48

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 24 feb 2006, 20:43

Dergelijke dingen heb ik ook gehoord.
Laat ik eerst maar eens kijken of de motor netjes loopt.
Daarna kan ik de gastank vervangen en wat nog meer nodig is.
Mengstuk, bedrading, relais, ed. kunnen blijven zitten
Ik houd je op de hoogte van de vorderingen
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor patje74 » 26 feb 2006, 00:42

Ik ben onlangs met mijn GS bij de RDW geweest om mijn, in eigen beheer, ingebouwde LPG installatie te laten keuren.
De vulslang (staat een productie datum op) mag niet ouder zijn dan 1 jaar. Bij de tank moet een certificaat zitten en er mag geen roest op zitten. Houd verder rekening met de afstanden tussen de bevestigingspunten van de leidingen, deze mag max. 40cm zijn. Dit geld voor alle slangen.
Zet om de leiding die vanuit de tank naar buiten gaat, een "stofzuigerslang" zodat er bij eventuele lekkage in de gas-dichte kast op de tank, het gas naar buiten wordt geleid. Doe dit niet bij de vulslang, de productiedatum is dan niet meer afleesbaar, en dat betekend afkeur.

Verder zou ik zelf altijd een nieuwe/gereviceerde verdamper gebruiken. Ze zijn relatief goedkoop en ouderen die een tijd niet gebruikt zijn, hebben vaak een uitgedroogt membraam.

Kijk ook eens op http://www.vogelsautogas.nl/

Succes!
Avatar gebruiker
patje74
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
Woonplaats: Mantgum

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 28 feb 2006, 15:03

Na een weekendje ploeteren is alles ingebouwd. Wateraansluitingen op de verdamper, mengstuk met gasaansluiting op de motor, gas/benzineschakelaar met relais en bedrading. De benzineklep schakelt en de motor loopt, net als voorheen, netjes op benzine. De gasklep op de tank opent, de gasklep op de verdamper klikt en de chokeklep opent en je hoort het gas suizen.

Zover alles goed, maar de motor blijft niet op gas lopen.

Ik heb gedacht dat de onderdruk ter plaatse van het mengstuk te gering is, omdat daar de (dikke) carterventilatieslang aansluit. Daarin een prop gezet zodat er nog een kleine doorlaat is. Ik weet nog steeds niet of er voldoende onderdruk is.

Ik verdenkt het relais (ziet er doorleefd uit), dus dat wordt vervangen.
En misschien blijven de klepjes in de verdamper hangen, zodat er geen gas naar de motor kan stromen. De tank is vol en de gasleiding ook.
Ik werk met een aansluitschema wat er misschien niet bij hoort.

Dus: ideeen, tips gevraagd.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor patje74 » 28 feb 2006, 15:08

Ik zou in ieder geval het relais vervangen (dure jongens trouwens). Is deze op de min van de bobine aangesloten? Deze sluit als hij op contact wordt gezet, en gaat (als er niet gestart wordt) na 2 seconden weer open. Als het relais niet meer lekker is, dan is er een kans dat hij niet meer "voelt" of er een puls is, en zal dus open blijven.

Ik verdenk eerlijg gezegt gewoon de afstelling op de verdamper, ik ben ook wel een tijdje bezig geweest om deze echt goed te krijgen.
Avatar gebruiker
patje74
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
Woonplaats: Mantgum

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 04 maart 2006, 19:51

Als test heb ik de gasklep op de tank en op de verdamper direct op de keuzeschakelaar aangesloten. Beide kleppen klikken duidelijk hoorbaar, maar er komt geen gas uit de slang die naar de carburateur voert.

Bij draaiende motor heb ik de carburateur met de hand afgedekt ,zodat er voelbaar een flink onderduk ontstaat; maar er komt geen gas.

Mijn conclusie: er komt geen gas uit de verdamper. Misschien blijven de klepjes hangen?
Morgen de verdamper uitbouwen (als het niet sneeuwt) en binnen demonteren. Mischien vind ik de oorzaak wel. Anders een andere verdamper monteren.

Dus tot nu toe nog geen J7 op gas!


Wordt vervolgd
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor patje74 » 04 maart 2006, 19:59

De klep op de verdamper zal inderdaad wel blijven hangen.

Succes!
Avatar gebruiker
patje74
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
Woonplaats: Mantgum

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 05 maart 2006, 19:19

Vandaag de verdamper uit elkaar gehaald, mooi schoongemaakt en weer gemonteerd. Helaas geen resultaat.

Als ik het goed begrijp doseert het kleine membraan vloeibaar gas.
En de chokeklep haalt daaruit via een dun pijpje in de gassslang naar de carburatuer

Het gas verdampt en komt in een ruimte die aan een zijde is afgedicht met een groot membraan. Via een klein klepje kan het gas naar de andere zijde van het membraan en dan naar de gasslang .

Dat klepje heeft dat bediend wordt via het grote membraam en die wordt gestuurd door onderdruk in de carburateur.

Het membraan bestaan uit een gecoat doek; een soort regenjas. Geen scheuren te zien, maar het ziet er oud uit. Misschien is het wel poreus.

Wat ik nog kan proberen: via een ontluchtingsgat kun je het membraan voorzichtig wegdrukken en zo het klepje openen. Dan moet je kunnen horen, en ik hoor nu niets stromen.

Anders vervangen. Maar met dit weer is alles erg koud!
Wordt vervolgd
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 17 maart 2006, 22:31

Inmiddels diverse malen de verdamper gedemonteerd, dus dat begint routine te worden.
De gasklep op de verdamper werkt en de chokeklep ook. Als ik de imbusbout op het verdamperhuis verwijder en beide solenoids bekrachtig, stroomt het gas eruit. Dus dat is goed.
Maar er komt nog steeds geen gas bij de carburateur en de motor blijft niet lopen op gas.
Ik concludeer dat het grote membraam de gastoevoer niet opent. Waarom begrijp ik (nog) niet. Zou het membraan poreus zijn?

Enfin, stapje voor stapje kom ik dichter bij de oplossing.
Was het maar niet zo koud om (buiten) te sleutelen! :?
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 19 maart 2006, 17:59

Hji loopt op gas!
Ik heb de verdamper omgewisseld met een andere, de bedrading provisorisch aangesloten en hij starte meteen.

Toch nog een vraag; op de gastank zit een gasrelais, waar de gasleiding aansluit op de verdamper zit een gasrelais en op de verdamper zit een gasrelais. De motor loopt alleen als de 3 relais bekrachtigd zijn.
Ik denk nu als volgt: het eerste en het tweede relais worden via de gas/benzinekeuzeschakelaar geopend, het derde relais is open als de motor draait en valt af als de motor stopt (en de spanning op de min-aansluiting op de bobine wegvalt.

Dus geen choke?
In principe niet erg, want ik rij de lange stukken op gas. Dan is het geen probleem op benzine te starten.

Nu nog de bedrading netjes aansluiten en dan op 16 april naar Den Haag.
Als alles netjes looptafgesteld is en goed, dan laat ik de klepzittingen in de kop vervangen. Een paar honderd kilometer op gas moet toch lukken.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor patje74 » 19 maart 2006, 20:00

Je blijft gewoon gebruik maken van je choke die je ook gebruikt op Benzine. Dit werkt immers nog gewoon.

Verder sluit afluitkraan op de tank als er geen pulserende spanning op de min van de bobine staat. Een speciaal relais "voelt"of er een puls is of niet. Die heb je er wel in toch? Anders kan je problemen krijgen bij de RDW keuring.
Sorry, geen Peugeots, wel Citroëns! www.citrofiel.net

GS Club C-matic '78
BX 16TRS '85
2CV6 Special '81
HY Camper '71
Avatar gebruiker
patje74
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
Woonplaats: Mantgum

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 19 maart 2006, 20:15

Dank voor je reactie.

De benzinechoke werkt toch niet op gas, of wordt daarmee de luchtstroom geknepen en dus het mengsel verrijkt?
Dat zou wel makkelikk zijn

Ik heb er inderdaad een speciaal relais bij (merk Vialle):
contact 15 komt van de gas/benzine keuzeschakelaar
contact 31 is aarde
contatc G gaat naar de gasafsluiter tssen gasleiding en verdamper
en dan hen heb ik nog contact dat naat het relais op de verdamper gaat
(en ook naar het relais op de gastank, denk ik)
Contact I gaat naar de min van de bobine

Dat zou goed moeten zijn.

Een schema zou handig zijn, maar ik kan niets vinden op internet.
Als iemand een schema heeft?
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Re: J7 op gas

Berichtdoor patje74 » 19 maart 2006, 20:24

BertOrbons schreef:Dank voor je reactie.

De benzinechoke werkt toch niet op gas, of wordt daarmee de luchtstroom geknepen en dus het mengsel verrijkt?
Dat zou wel makkelikk zijn

Ik heb er inderdaad een speciaal relais bij (merk Vialle):
contact 15 komt van de gas/benzine keuzeschakelaar
contact 31 is aarde
contatc G gaat naar de gasafsluiter tssen gasleiding en verdamper
en dan hen heb ik nog contact dat naat het relais op de verdamper gaat
(en ook naar het relais op de gastank, denk ik)
Contact I gaat naar de min van de bobine

Dat zou goed moeten zijn.

Een schema zou handig zijn, maar ik kan niets vinden op internet.
Als iemand een schema heeft?


Je choke-verhaal klopt helemaal! En een schema heb ik ergens liggen. Als ik er morgen aan toe kom, dan zal ik het even in mijn garage opzoeken en inscannen.

Maar mooi dat hij nu loopt! Top! Volgende winter is mijn eendje aan de beurt, dan wordt ze 25 jaar oud. Mijn GS loopt al op LPG en mijn BX moet nog even 3 jaartjes wachten. :D
Sorry, geen Peugeots, wel Citroëns! www.citrofiel.net

GS Club C-matic '78
BX 16TRS '85
2CV6 Special '81
HY Camper '71
Avatar gebruiker
patje74
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
Woonplaats: Mantgum

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 28 maart 2006, 21:00

Het relais functioneert zoals het moet (bedankt voor de tips).
Het goede is: we rijden op gas. Minder goed: haperen, niet doortrekken

Ik denk dat ik wat moet experimenteren met de stelschroef op de verdamper (gasmengsel), en als dat goed staat de regelschroef in de gasslang.
Daarna nadenken over de keuring. Heeft iemand ervaring?
Tot ziens op 16 april in Den Haag.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor Mark » 28 maart 2006, 21:14

Dat van die choke is in de praktijk niet erg. Ik heb 5 jaar en 150.000 km gereden met een Volvo 244 op gas (met een Solex carburateur). En al die tijd niet een keer de choke gebruikt, ook niet bij temperaturen onder nul. Verschil tussen benzine en gas bij koude motor is dat gas al gas is en benzine niet, duidelijk?

Niet doortrekken/haperen: lijkt te duiden op te weinig capaciteit van de verdamper. Geeft dus niet genoeg gas (hoe toepasselijk). Dat kan inderdaad een kwestie van afstellen zijn, maar de verdamper zou ook aan z'n eind kunnen zijn.

Onlangs heb ik mijn verdamper vervangen, want mijn auto starte wat aarzelend en trok wat 'lomer' dan normaal is. Bleek de verdamper volgens garagist dus voor pakweg 80% te zijn overleden, zat ook koelvloeistof op plekken waar die niet hoort. Ik dacht altijd dat een verdamper of heel of stuk was, maar er blijkt dus ook een tussenweg te zijn. Met de nieuwe (gebruikte voor 50 euri) verdamper start ie als een tierelier en trekt ook veel beter en lijkt ook nog zuiniger te lopen.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor patje74 » 29 maart 2006, 00:08

De stelschroef op de verdamper regelt de gastoevoer stationair. De stelschroef op de slang regelt de gas-hoeveelheid bij rijden. Hiermee stel je tevens je "vol-gas-niveau" in.

De afstelmethode;

Warme motor; check of hij nu mooi op benzine loopt. Zet hem daarna op LPG en draai de stelschroef op de slang helemaal open.
Draai nu de schroef op de verdamper zo ver uit dat het toerental omlaag gaat. Draai nu de schroef weer in tot het maximaal haalbare toerental.

Laat de motor nu (ong.) 2500Tr/m draaien en draai de stelschroef op de slang in tot het toerental in zakt. Draai hem nu 1/8e terug en het is klaar.
(ja kan hier natuurlijk mee spelen, wil je wat meer pit ibovenin de toeren dan draai je hem wat verder uit)

Beter lukt alleen met een Co2/4-gas tester.

BertOrbons schreef:Daarna nadenken over de keuring. Heeft iemand ervaring?

Ja, ik ben in januari bij de RDW geweest om mijn LPG te laten keuren. Qua tollerantie is er een wereld van verschil tussen de verschillende keuringsstations van de RDW! In mijn geval viel het erg mee. (Groningen) Maar ik ben ook wel eens in Heerenveen geweest en ik kan jou en iedereen dit met klem afraden.

Voorlopig ben ik blij dat mijn "nieuwe" HY reeds LPG op kenteken heeft staan.
Sorry, geen Peugeots, wel Citroëns! www.citrofiel.net

GS Club C-matic '78
BX 16TRS '85
2CV6 Special '81
HY Camper '71
Avatar gebruiker
patje74
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
Woonplaats: Mantgum

Berichtdoor Marcel » 29 maart 2006, 20:50

Goudenleeuw schreef:Bleek de verdamper volgens garagist dus voor pakweg 80% te zijn overleden, zat ook koelvloeistof op plekken waar die niet hoort. Ik dacht altijd dat een verdamper of heel of stuk was, maar er blijkt dus ook een tussenweg te zijn. Met de nieuwe (gebruikte voor 50 euri) verdamper start ie als een tierelier en trekt ook veel beter en lijkt ook nog zuiniger te lopen.


Lekte er koelvloeistof bij de verdamper vandaan?
Marcel
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 13 jun 2004, 09:48

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 01 apr 2006, 19:00

Probleem opgelost.

Het is een beetje krap inbouwd en de gassslang naar de carburateur maakt 2 bochten. Ik kwam erachter dat bij een warme motor de slang op een bepaald moment knikt en vrijwel dichtklapt. Natuurlijk blijft de motor dan niet lopen.
Ja, dat heb je met oude spullen. De oplossing is simpel: een nieuw slang en bovendien ruim verlegd zodat er geen knikgevaar is.

Beide stelschroeven daarna provisorisch ingeregeld en rijden!
Dat valt niet tegen. Duidelijk minder vermogen, maar na een lange aanloop is 100 km/h (op de teller) nèt haalbaar.
De motor loopt mooi rond, maar verslikt zich een beetje als ik bij laag toerental vol gas geef. Hoe meer toeren hoe beter het loopt.
Misschien toch maar door een LPG inbouwstation laten afstellen.

Tot nu toe zijn de ervaring goed, vooral bij het tanken!
Hij start ook gewoon op gas.

En daarna tank en vulslang vervangen (20 jaar oud, dus niet acceptabel voor de keuring) en geharde klepzittingen laten inbouwen in de cilinderkop.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor Mark » 02 apr 2006, 21:20

Marcel schreef:Lekte er koelvloeistof bij de verdamper vandaan?

Nee, er zat koelvloeistof in het verdamperhuis zelf, kennelijk door een lekkage van de gare componenten daarin. Maar nu ben ik dus heel blij met een nieuwe (nou ja, andere, want gebruikte) verdamper.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 12 jun 2006, 16:50

Na vervangen van de uitlaatkleppen en een nieuwe radiateur heb ik afgelopen weekend 250 km gereden.
Gemiddeld verbruik op gas 1:6,7. In kilometerkosten valt dat zeker niet tegen.

Nu nog door de RDW keuring. Waarop moet ik letten? Heeft iemand nog tips?
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Re: J7 op gas

Berichtdoor patje74 » 12 jun 2006, 18:41

BertOrbons schreef:Nu nog door de RDW keuring. Waarop moet ik letten? Heeft iemand nog tips?


Kom op tijd, een kwartier te vroeg dus.
Je moet begrijpen dat die mensen, ondanks het trage tempo, een enorme werkdruk hebben. Ze blijven er echter rustig onder, zeeeeer rustig. :wink:
Verder is het eigenlijk een wassen neus, die keuring. Als je uitlaatgassen goed zijn (kan bijna niet anders als hij goed loopt), er zijn geen lekkages en de beugelafstanden zijn goed, dan ben je er bijna.
Verder moet de tank goed bevestigd zijn, de productiedatum van de slang mag niet ouder zijn dan en jaar en moet goed afleesbaar zijn, en het cetificaat van de tank moet je bij je hebben.

Kort gezegd was dat het wel zo'n beetje, succes!!!
Sorry, geen Peugeots, wel Citroëns! www.citrofiel.net

GS Club C-matic '78
BX 16TRS '85
2CV6 Special '81
HY Camper '71
Avatar gebruiker
patje74
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
Woonplaats: Mantgum

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 12 jun 2006, 19:22

Bedankt voor deze tips.
Dan moet ik nog de vulslang vervangen (20 jaar oud).
Ook de tank (9 jaar oud), want er zit geen certificaat bij.
En dan liefst een nog grotere bijv 100 ltr.
En dan gaan we ervoor!
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 27 jun 2006, 21:58

Afgelopen weekend een (bijna) nieuwe 80 ltr gastank met certificaat gemonteerd en een nieuwe vulslang. Nog een paar beugeltjes monteren en dan een afspraak met de RDW maken.

Ik hoor dat de RDW in Veldhoven soepel keurt; heeft iemand ervaring
met RDW-keuring in omgeving Utrecht?
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast